Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:44

Lukasje schreef:
Superleuke integratie van dat hok in de kast! Maar euh, ik zou voor 2 verdiepigen gaan. Waarom niet?

Ja, we zijn met de uitwerking tegen een dingetje aangelopen. Als we er boven nog twee vakken voor de cavia's maken, zit het stopcontact (wat we wel echt gebruiken) midden in het caviahok. Dat is niet zo handig. Dus dan zouden we naar boven alleen een halve verdieping kunnen maken. Op zich geen stom idee en dat sluiten we voor nu nog niet uit.

Naar beneden toe een verdieping er bij heeft niet de voorkeur vanwege de kat.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:58

Je zou de onderste verdieping dan helemaal dicht kunnen maken of deels acryl en deels gaas. Alhoewel de meeste katten ook geen enkel probleem met de 1e verdieping zouden hebben :)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:11

Naah, van gaas ben ik geen voorstander. Het moet wel een beetje "opgaan in het interieur", en met een gaasklep er bij doe je dat wel teniet. Daarnaast wordt het ook wel een heel gedoe om dat dan netjes aan een kast als dit vast te maken. Uitbouwen zal sowieso naar boven toe moeten, ook wel zo fijn voor mijn rug :D Voor nu vind ik het wel even prima, ze trekken lekker veel sprintjes en sprongetjes dus ze zijn er overduidelijk helemaal blij mee :) Daarnaast komen ze dagelijks nog in hun ren, dus ik denk dat ze niks tekort komen qua ruimte en beweging.

Lukasje
Berichten: 11346
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 23:48

Oh, hebben ze nog een aparte ren? Heb je daar een foto van? Ook binnen?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 00:00

Zo'n 120 x 120 ren die je als een soort bungalowtentje kan opzetten. Ook binnen inderdaad.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:28

DubbelFun schreef:
Fodder is van gerst, kun je zo als zaad kopen. Soms per kilo, anders in een bepaalde hoeveelheid per zak.
De opstelling was een simpel badkamerstellingje (dichte planken kan niet) en simpele plastic bakken die er tussen passen. Dan zet je de bovenste aan de binnenkant hoger en de 2e laag aan de buitenkant etc. Aan de lage kant prik je wat gaatjes en je moet eindigen met binnen laag. Daar zet je een bakje onder en als je dan bovenin water giet, loopt het vanzelf naar onderen in dat bakje... wat je dan weer opnieuw kunt gebruiken. Gieten deed ik 3x per dag en dan nam het spul genoeg water op om zichzelf nat te houden en te groeien. Wel moet het warm staan (zon of verwarming; ik had beide). De gerst doet er ongeveer 10 dagen over om van korrel tot 10/15 cm hoog gewas te komen en als je het voert dan wordt echt alles opgegeten :D



Super! Dankjewel!! Hoe zit dat met binnen dan? Heeft het ook veel zonlicht nodig?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:49

Hoe meer licht des te beter het groeit. Ik had het rek in de woonkamer in het raamkozijn boven de verwarming staan.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:18

Kooi verschoond (wat een gemak!! Fleece uitkloppen en hop de wasmachine in, geen volle kliko met overal bodembedekking in huis) en verlichting geïnstalleerd {:}

Afbeelding

Wel cool, er zit een afstandsbediening bij waarbij je allerlei verschillende dingen kan instellen met die lampjes. We kunnen ze ook laten flikkeren zodat de cavia's hun eigen technoraveparty hebben :') Water in het flesje effe vervangen door redbull en lossssssss! Dat doen we ze maar niet aan. Gelukkig kan ie ook gewoon op standje saai en dimbaar.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:20

De opstelling zoals hij nu is lijkt wel veel ruimer.

Mijn wasmachine vond de haren in het fleece nooit zo leuk, daarom ben ik maar weer terug gegaan naar houtkrul.

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:30

Met een waszak heb ik zelf geen last van haren in de machine.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:15

DubbelFun schreef:
De opstelling zoals hij nu is lijkt wel veel ruimer.

Mijn wasmachine vond de haren in het fleece nooit zo leuk, daarom ben ik maar weer terug gegaan naar houtkrul.

Ja dit scheelt wel wat, minder vol en een lekkere afstand om lomp overheen te stuiteren :)

We hebben hier ook een waszak speciaal voor de haren trouwens!

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:47

Gaaf zo in de kast!

Hier maar geïmproviseerd binnen verblijf gemaakt want vond het spannend m’n vriendjes buiten.. woon aan de Waddenzee dus gaat flink tekeer
Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:58

Ja het zou banketstaaf zijn als ze wegfladderen, het waait stevig!

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:42

Ik vind het echt heel cool Snadrem, echt mooi gedaan. Fleece klinkt wel handig.

Fijn dat ze even binnen kunnen Emori, hier (Tilburg) valt het mee, maar we zitten ook midden in de stad dus dat breekt de wind iets. 2 dames zitten in de schuur dus die hebben nergens last van, het koppel zit in een buitenhok en die hebben we even provisorisch dicht gespijkerd want het dak begin te wapperen -O- .

Over koppel gesproken, madame is nog niet echt dik, maar ze heeft nog even... Ik ben heel erg benieuwd. Beertje gaat er volgende week wel vanaf, zit nog even te twijfelen om die bij haar zus te zetten, zodat een mogelijk babybeertje daarna z'n vader gezelschap kan houden.

Leuk stel wel
Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 00:16

Zeker een leuk stel! Houdt je dak het een beetje vol?

De lolbroeken zitten inmiddels in de schone kooi. Ik vind de inrichting zo wel beter met wat meer open ruimte. En ben echt blij met die verlichting! Ik vind het stiekem wel heel gaaf staan :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leuk om ze zo bezig te zien!

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 00:29

Dak houdt het nu prima gelukkig 8-) .

Het is ook echt leuk, ik vind kooien in huis echt niks, maar zo gaat het gewoon mooi op in het interieur. Cavia's binnen is dan wel weer hartstikke leuk, ze zijn vaak toch wel druk in de weer en eigenlijk voor van die kleine dieren ook erg mensgericht. Of koelkastgericht :').
Dat vind ik wel het nadeel aan buiten houden, dan worden ze echt lang niet zo tam.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 00:33

Ja dat koelkast mak begint nu wel een beetje te komen. Vanmorgen werd er voor de eerste keer gepiept toen ik er een zakje uit pakte en ze beginnen al meer op geritsel te reageren :)

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 04:01

Hier te koelkast mak en zakjes zodra koelkast open gaat of een zakje ritseld := hele fluit concerten :')

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:45

Roosje01 schreef:
Hier te koelkast mak en zakjes zodra koelkast open gaat of een zakje ritseld := hele fluit concerten :')


Bij mij staan ze boven, hier beginnen de dus al als iemand uit bed gaat of naar boven toe komt. :')

2 van de 4 hebben sinds gister door dat er boven nog een verdieping is. 1 van de 2 vind het zo leuk dat hij die hele kooi door rent. Ik dacht eerst dat het trapgat misschien wat te smal zou zijn, maar de grootste en kleinste van het stel passen en makkelijk doorheen dus het is gewoon even uitvogelen voor de andere 2.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:43

Ach mijn caafje is vanmorgen overleden, ze was nog geen jaar. Van ene op andere dag was ze lusteloos. Van alles geprobeerd maar helaas....

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:10

Sneu, maar het gebeurt helaas. Sterkte!!

Lukasje
Berichten: 11346
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:11

dito schreef:
Ach mijn caafje is vanmorgen overleden, ze was nog geen jaar. Van ene op andere dag was ze lusteloos. Van alles geprobeerd maar helaas....


Oh wat erg! Dat is veel te jong! Sterkte

Roosje01

Berichten: 10746
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 15:46

Sterkte zo jong nog :knuffel:

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:27

dito schreef:
Ach mijn caafje is vanmorgen overleden, ze was nog geen jaar. Van ene op andere dag was ze lusteloos. Van alles geprobeerd maar helaas....


Heel veel sterkte…

Gister ben ik me helemaal dood geschrokken. Ik kwam thuis van een verjaardag, ik liep rustig naar boven om er achter te komen dat ze op de 1 of andere manier de deuren kapot hebben gekregen.

De deuren zaten vast met haken en magneten, geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen maar 1 deur lag er helemaal uit.

Ik de cavia’s gaan tellen, telde er 3 in plaats van 4. 1 is er waarschijnlijk uit gesprongen, lag op het moment toen wij naar binnen liepen heerlijk te slapen in een mandje op de grond.

Geen idee hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, we hebben ze extra vast gemaakt nu. Cavia heeft gelukkig ook niks, is vanmorgen voor de zekerheid toch nog nagekeken door de dierenarts maar alles is oké.

Lukasje
Berichten: 11346
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:57

Oh op zo’n momenten krijg je een hartverzakking! Gelukkig is er niets aan de hand met de cavia’s.