Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:07

Schattige foto’s snadrem !

Je maakt toch ook een foto van het eindresultaat Melissac ?

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:14

Lukasje schreef:
Schattige foto’s snadrem !

Je maakt toch ook een foto van het eindresultaat Melissac ?


Tuurlijk! Het eind doel is uiteindelijk dat ze ook verder naar beneden kunnen en dan een ren er aan vast maken zodat ze nog wat meer ruimte hebben. Maar dat komt allemaal later.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:28

Leuk idee, dat zal ze lekker veel ruimte geven! Trappetjes hebben ze vaak wel zo door, zolang je ze maar niet te stijl maakt. Hier was het trappetje de eerste twee dagen nog een hindernis, maar inmiddels is het een startbaan geworden :')

Mochten we dus straks besluiten dat er nog een verdieping op hun nieuwe hok komt, denk ik dat ze het zo door hebben.

Yenni
Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:01

Vandaag hebben wij ons nieuwe cavia zeugje opgehaald. Ze wonen in een 140 bij 60 kooi.
Ze hebben hooi, groente, brokjes en een huisje wat aan 2 kanten open is.

Het koppelen in de opvang ging goed, de hele middag is het rustig gebleven tot nu. Nu loopt onze gecastreerde beer veel achter haar aan met een prrr geluid. Kan dit kwaad?

Ze hebben vanmiddag ook samen in het huisje gelegen maar nu lijkt het even minder te gaan.

Is dit gewoon wennen?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:49

Dat prr'n kan alleen kwaad als hij haar nu gaat lopen dekken en ze geen rust meer krijgt.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:57

Vandaag konden we echt van start met de caviakast. De verdieping waterdicht gemaakt, plexiglas aan de zijkanten en achterkant vast gemaakt en de hele boel afgekit. Morgen de puntjes op de i en dan kunnen ze woensdag hopelijk verhuizen. In de toekomst misschien nog een verdieping er op, maar voor nu is dit al een hele verbetering! De zwarte planken worden caviaterrein.

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:13

Wat leuk om hem zo te integreren in een stellingkast.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:18

Heel leuk project, ben benieuwd naar de foto's als ze er woensdag inzitten! Wat een relaxte cavia's trouwens, schattig zo op schoot.

Hier nog ongeveer een maandje tot de baaaaaabies.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:21

Snadrem schreef:
Vandaag konden we echt van start met de caviakast. De verdieping waterdicht gemaakt, plexiglas aan de zijkanten en achterkant vast gemaakt en de hele boel afgekit. Morgen de puntjes op de i en dan kunnen ze woensdag hopelijk verhuizen. In de toekomst misschien nog een verdieping er op, maar voor nu is dit al een hele verbetering! De zwarte planken worden caviaterrein.

[ [url=m/1UuQ6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!

De kast hier is klaar, alleen de deuren zitten er nog niet in. We zijn met de deuren alleen al 3 uur bezig geweest, het werd een beetje te laat om nog door te gaan. De cavia’s waren het ook zat na zoveel uur in een kleine ruimte te zitten. We hebben voor nu een nood oplossing, de cavia’s zitten er in en we hebben de gaten dicht gemaakt met oude grids van mijn C&C kooi. We hebben een randje over gehouden zodat er nog wel eten in gegooid kan worden. Water zit voor nu in een bakje omdat de water flesjes niet passen aan die kant. Van het weekend maken we het af. Ze kunnen wel elke verdieping al op alleen hebben ze dat zelf nog niet door.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:47

Daar komen ze vast vanzelf nog wel achter dan :) Wat een gedoe met die deuren zeg! Hopelijk zit het dit weekend mee en heb je het straks helemaal naar wens.

We hebben de kast gisteren af gemaakt. De u-profielen voor het plexiglas aan de voorkant bevestigd en een schuin latje om de drinkfles aan te kunnen bevestigen.

Het is bijna niet te zien met al die donkere kleuren, maar ik heb het plankje met folie waterdicht gemaakt en aan de zij- en onderkant bevestigd met speciale lijm en kit.

Afbeelding

Vandaag was alles mooi uitgehard en klaar voor de verhuizing! In de oude kooi zaten Mick en Lennie op hennepvezel, maar al die troepjes die we hierdoor in huis tegen kwamen was ik goed beu. Ze zitten nu op fleece. Fleeceliners op maat zijn besteld, tot die binnen zijn organiseren we het even met een grote dubbelgevouwen fleecedeken en puppypads die we op tijd wisselen om te voorkomen dat we het gaan ruiken of de dames natte tenen krijgen.

Dus bij deze, ingericht en af! Straks alleen de waterfles nog ophangen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle huisjes hebben meerdere in-en uitgangen dus ze kunnen zich er in verstoppen maar ook lekker er door heen racen. Dat hebben ze al uitgebreid gedaan! Volgens mij zijn ze er helemaal happy mee, en wij ook!

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:05

Het ziet er leuk uit (wel wat vol :D ), ik ben benieuwd of het fleece je gaat bevallen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:16

Te vol? Ben nog een beetje zoekende daarin. Het huisje en de tunnel aan de linkerkant van de kooi vormen samen een lange doorlopende tunnel waar ze doorheen kunnen rennen, maar ik weet niet goed wat de voorkeur betreft qua inrichting.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:20

Ik deed sowieso vaak na schoonmaken de huisjes anders neerzetten zodat ze weer iets nieuws te ontdekken hadden.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:38

Heel leuk gedaan! Ik denk dat het qua hoeveelheid huisjes ook gewoon is wat je zelf wilt of wat je caafjes fijn vinden, lijkt me prima zo :).

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:57

Ik ging al een beetje twijfelen als nieuwe caviabezitter. Had het huisje met de wilgenbrug even vervangen door de boomstam tunnel, maar ze gingen meteen kibbelen om het andere huisje :') Dus maar snel weer terug gezet zoals het was, alleen de wilgentunnel en het huisje een beetje meer naar links geschoven zodat er wat meer ruimte in het midden is. En we konden nu ook eindelijk een groenteslinger ophangen!! Was meteen een succes.

Hier nog even met de andere test opstelling die daarna meteen maar is aangepast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als Lennie zijnde moet je soms ook maar gewoon voor de makkelijke hap gaan die toch al op de grond ligt :')

Afbeelding

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:45

DubbelFun schreef:
Het ziet er leuk uit (wel wat vol :D ), ik ben benieuwd of het fleece je gaat bevallen.


We zijn 24 uur verder en tot nu toe vind ik het fleece een verademing. Geen rondspattende snippers bodembedekking als ze aan de whiep gaan en geen handvol bodembedekking mee als we er een cavia uit pakken. Ze hebben ook al overduidelijk een toilethoekje gevonden, want daar lag een klein massagraf aan keuteltjes. Dat is handig, want daar kan ik dan rekening mee houden met eventueel een extra laagje.

Net alles weer netjes schoongeveegd en gecontroleerd of er geen natte plekken zijn. Alles is keurig droog *\o/* De dames zijn weer van wat verse groenten voorzien ondertussen. Aangezien de hooiruif gisterenavond ineens door Mickie werd meegenomen op rondleiding heb ik die maar even wat anders gepositioneerd. Vinden ze ideaal kennelijk, want nu kan je op het huisje zitten en dan van bovenaf hooi eten en dat is blijkbaar veel lekkerder.

Afbeelding

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:47

Haha, massagraf aan keutels
Ziet er heel mooi uit! Gewoon mooi netjes in de woonkamerstijl, vind het super gaaf!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gezegd heb. Ondertussen is mijn groepje groter geworden en helaas ook weer eentje kleiner. En bedenk ik steeds nieuwe ideeën om het hok groter te maken en leuke dingen toe te voegen.
Wat ik nu eigenlijk graag wil ik zelf groente gaan kweken voor de caafjes. Iemand hier die dat ook doet?

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:59

Zelf groente kweken is niet zo moeilijk en waarom alleen voor de caafs, dat kun je zelf ook eten :)

Wat ik een tijdje gedaan heb is fodder gekweekt, daar zijn ze ook gék op en het vervangt vers gras in de winter.

Hier zie je de opstelling die ik had

Afbeelding

En hier had ik Lady er eens in gezet, die dacht meteen 'dit is cavia-heaven' :+

Afbeelding

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:15

Fodder? Echt nog nooit van gehoord haha, die ga ik googlen! Handig zo op de stelling!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:33

Ja dat ziet er inderdaad wel uit als een caviawalhalla :')

Is fodder een soort tarwegras of zo?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27987
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:36

Ik heb wel wat keukenkruiden in de tuin staan, koriander, tijm, salie, en nog wat dingen. Daar snoepen ze af en toe blaadjes van. Maar groentes gaat me sneller op dan dat ik kan kweken vrees ik, wel in mijn tuintje iig! :')

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:37

Fodder is van gerst, kun je zo als zaad kopen. Soms per kilo, anders in een bepaalde hoeveelheid per zak.
De opstelling was een simpel badkamerstellingje (dichte planken kan niet) en simpele plastic bakken die er tussen passen. Dan zet je de bovenste aan de binnenkant hoger en de 2e laag aan de buitenkant etc. Aan de lage kant prik je wat gaatjes en je moet eindigen met binnen laag. Daar zet je een bakje onder en als je dan bovenin water giet, loopt het vanzelf naar onderen in dat bakje... wat je dan weer opnieuw kunt gebruiken. Gieten deed ik 3x per dag en dan nam het spul genoeg water op om zichzelf nat te houden en te groeien. Wel moet het warm staan (zon of verwarming; ik had beide). De gerst doet er ongeveer 10 dagen over om van korrel tot 10/15 cm hoog gewas te komen en als je het voert dan wordt echt alles opgegeten :D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:53

Wat leuk een cavia topic. Hier ook 2 caafjes. Ze leven buiten met mijn 4 konijnen.
Afbeelding genoeg ruimte en overal beschutting.
Bepaald geluidje aan geleerd dat als ik dat doe begint het gepiep en weten ze dat er eten aankomt. Ze liggen ook veel tegen de konijnen aan...erg leuk te zien.

Zojuist de caafjes naar binnen gedaan, er is er één niet zo lekker heb ik het idee. Beetje lusteloos...dus maar lekker naar binnen en net even gevoed met pipet want ze reageerde de hele dag al niet op eten.

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:20

@dito: leuke konijnen ook.
Ik hoop dat de caaf snel weer OK is.

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:22

Superleuke integratie van dat hok in de kast! Maar euh, ik zou voor 2 verdiepigen gaan. Waarom niet?