Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 20:49

Ja bolletje is wel heel erg bijzonder qua kleur. En als ze los in huis loopt dan is het net alsof ze een broekje aan heeft. En de hond brengt de cavia’s weer uit zichzelf terug naar de kooi. Heel voorzichtig. Ik zal ze nooit zonder toezicht laten, maar bolletje was met het schoonmaken uit haar mandje gesprongen en de hond bracht haar weer terug.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 23:26

Hier weer minder nieuws |(

Nyko maakte sinds gisteravond een gek geluidje en in overleg met dierenarts even afgewacht. Klonk als een verstopt neusje dus wellicht wat hooi dat kriebelde oid.

Maar vanavond werd het ineens heel vreemd. Met wassen maakte dat geluid weer en daarna pompte ze ook even met haar ademhaling. Dus naar de spoedarts gegaan, kon eerder die dag sowieso niet heen ivm werk...

En die vertrouwde haar buikje niet dus een röntgenfoto gemaakt. Ze heeft een verdikking bij haar darmen of baarmoeder en de dierenarts vermoed een baarmoederontsteking. Ook heeft ze 39.1 graden koorts...

Morgenochtend wordt er een echo gemaakt voor meer zekerheid, daarna kunnen ze kijken hoe en wat... ik vrees nu wel voor mijn lieve Nieks |(

Heb haar wel eerst mee naar huis genomen, met pijnstiller en ontstekingsremmers en antibiotica. Morgenochtend breng ik haar weer naar de dierenarts. Wordt een slapeloze nacht met zorgen. Dit had ik nooit verwacht.

Ze was wel gewoon vrolijk, helder en alert. Hele dag goed gegeten en gedronken. Dus dan verwacht je zoiets niet...

De spoedarts (engels sprekende man) zei wel tegen mij "You know your animals!" Omdat ik dit kleinste geluid al opmerkte, omdat deze anders is dan anders.

Hij ging ook heel respectvol met Nieks om. Hij pakte haar op voor de röntgenfoto en zei erbij "I will now take your child, we will be back soon". Toen hij en Nieks weer terug kwamen gaf hij haar weer aan mij met de tekst "Okay child, you can go back to Mommy now". <3 Hele lieve man, die mij begrijpt en echt zelf goed op onderzoek uitging waar het geluid door kwam. Want natuurlijk was ze daar stil. Longen klonken goed. Maar ik bel nooit zonder reden dus hij deed net even een extra stap. Dat waardeer ik altijd enorm!

Nu hopen dat we Nieks kunnen redden ;(

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:34

Nieks net weggebracht incl haar lunchzakjes (geef altijd eigen hooi en brok mee). Nu maar afwachten -O-

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 09:46

melody7 schreef:
Gelukkig konden ze er wat aan doen! Doet jouw dierenarts dat zonder of met narcose?

Dat vind ik inderdaad het nadeel aan cavia's uit de opvang. Hoe goed je er ook voor zorgt, tekorten uit het verleden kun je niks meer aan doen :(:)


Dit was zonder narcose, duurde ook maar heel even. Had er eigenlijk niet eens over nagedacht dat het misschien ook met verdoving kon maar wil dat ook weer niet onnodig doen, zit volgens mij toch altijd een risico aan.

Ja wat betreft opvangcavia; ons is verteld toen we hem ophaalden dat hij geboren is in de opvang, uit een groep zeugjes die ergens weg zijn gehaald en allemaal zwanger bleken te zijn.
Dus ik zou dan dus denken dat er niet perse een tekort zou moeten zijn, want heb het idee dat die stichting wel echt goed werk doet en prima eten geeft.
Al is hij als baby wel een maatje geweest een paar maanden bij een oudere beer, tot die overleed en hij weer terugging naar de opvang, dus mogelijk heeft hij daar niet goed te eten gehad.
Maar ik had het dus niet perse verwacht aangezien hij daar geboren is.
Ik hoop in ieder geval dat het niet iets terugkerends is, we gaan het zien :)

@Nientsje een grotere kooi, wel foto laten zien als je hebt vergroot! :D

nouky12 schreef:
Ik had twee weken geleden verteld dat onze pluizige cavia was overleden. Ik heb vorige week bij een boer twee jonge caviaatjes opgehaald. Twee dames.
Ik was even bang dat Bolletje ze niet leuk zou vinden maar die vind ze geweldig. Ze komt weer uit haar huis en speelt met ze. Een goede keuze dat we er twee bij hebben gehaald
[ [url=m/fVtfTC.jpg]Afbeelding[/url] ]
De gladharige heet Roos en de zwart-witte heet Miep

De hond vind ze ook heel leuk, die zit constant bij ze te kijken

[ [url=m/vBtM5O.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leukerds hoor! :D


@Nientsje, wat vervelend voor Nyko :(:)
wat zijn de opties na de echo?
Een van mijn rex dames heeft een verdikking/cyste soort iets bij eierstok. Het is echter zacht weefsel en stabiel/groeit niet dus zolang ze geen 'klachten' vertoond zal ik het niet snel laten opereren ofzo. Het is mn dikste cavia (met name door haar eigen luiheid) maar ik vrees dat zij dat nooit zou overleven :o
Zij maakt echter ook wel eens dat soort benauwdheidsgeluidjes, maar het is meestal een dagje en dan wel weer weg.
Jaar geleden toen wel voor naar de dierenarts geweest want klonk qua adem ook heel kortademig, maar toen klonken longen ook gewoon goed. Kreeg wel anitbiocitca maar dat deed ook niet echt wat.
Dus zou nu alleen met haar gaan als het echt veel erger wordt, vrees dat het een beetje bij haar hoort.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 10:14

@_Lois_, dat weten we nog niet. Ligt er maar net aan wat het precies is en wat de mogelijkheden zijn. De dierenarts was niet 100% zeker wat het was. Daarom vandaag een echo en verder kijken naar de opties. Ze is verder nog wel stabiel zo op het eerste oog. Maar die temperatuur is natuurlijk veel te hoog... ik wacht het af. Zolang ze een kans heeft, dan grijp ik deze. Hopelijk valt het mee, maar ben wel bang voor mijn lieve meisje.

Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 11:55

Ik ben net gebeld door de dierenarts. Zij zag geen indicatie voor een pyometra. Waarschijnlijk had Nieks alleen erg last van gas of haar blaas. Daarvoor heeft ze al medicatie. Dus ik kan haar straks ophalen <3

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:19

Gelukkig!!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:19

Hey dat klinkt hoopvol! Hopelijk is ze weer snel helemaal de oude!

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:29

Ja zo blij mee! In mijn lunchpauze van werk haal ik haar weer op <3 maar weer lekker thuis bij haar groepje. En dan lekker opknappen met de medicatie. Pff zodra de dierenarts het goede nieuws gaf moest ik meteen huilen van blijdschap. Emotionele muts :o

Wat betreft de koorts. Dat had ze dus niet. De normaaltemp van een caaf zit normaal tussen de 37.5 en 39.5 zei mijn dierenarts :+

Ik verwijt de spoedarts van gisteren helemaal niets. Want liever extra controle dan dat we zo naar huis gestuurd worden. Hij wist het ook niet 100% zeker zei hij dus was daar eerlijk in. Mijn vaste dierenarts heeft natuurlijk bakken (en jaren) meer ervaring met cavia's, daarom dat hij haar verder Nieks overgedragen had. En daar ben ik blij om :)

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:15

Nieks is weer thuis <3

Zit alweer lekker hooi te eten samen met Misty :+:

Afbeelding

Ze vonden haar wel heel leuk allemaal op de praktijk. Iedereen heeft even met haar geknuffeld, ze konden het niet laten want ze is zo lief! :D

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:54

Hehe, geruststellend dat ze weer thuis is !

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:11

Heeft iemand hier ooit afstand gedaan van hun cavia's?
Ik heb 2 cavia's uit de opvang, waar ze ook naar terug moeten.

Wij gaan eind dit jaar aan ons koophuis verbouwen en dat word een meerjaren plan.

Ik vind het heel lastig maar ze krijgen dan 0 aandacht door de drukte.
Mijn vriend zegt dat we dan beter afstand kunnen doen. Hoe moeilijk ook ;(

Vind het lastiger dan gedacht.
Ik verzorg ze nu heel goed en ze zitten helemaal in mijn routine. Maar echt uren knuffelen doen we niet met ze...

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:46

Als ze met z'n 2en zitten en goed verzorgd worden is t toch prima? In de opvang krijgen ze vast niet veel meer aandacht omdat een opvang vaak al vol en druk genoeg is.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:14

Goh idd, mij lijkt afstand doen daarom niet beter voor de cavia’s. Zoals Lucia zegt krijgen ze in de opvang vast niet meer persoonlijke aandacht. En welke garantie heb je dat ze nadien een fijn èn definitief huisje vinden? Dat ze samen kunnen blijven?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:25

Ik denk inderdaad dat de meeste cavia's net zo tevreden zijn als ze niet opgepakt worden dan als ze dat wel worden, het zijn geen dieren die zich in mijn beleving aan je hechten zoals honden.
Zijn ook dagen dat die van mij niet gepakt worden, vind kijken naar ze minstens net zo leuk :D
Maar, ze moeten tijdens zo'n verbouwing wel een rustige ruimte hebben vind ik, kort moment van boren ofzo zou ik mijne niet voor verplaatsen maar als het echt lang duurt (en continu veel lawaai bij komt kijken) zou ik ze wel in een andere kamer in huis zetten of bij iemand laten logeren voor de 'ergste' periodes :j

Ik vind het in ieder geval niet voldoende reden om ze weg te doen, daarbij lijkt het ook alsof jij dat zelf ook niet echt wil, heb je dat al met je vriend besproken?

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:37

Ik sluit me wel aan bij de rest. Een cavia zelf kan prima zonder knuffels al ze maar een vriendje hebben. Ik zou ze eerder in een rustige kamer houden en dan samen thuis dan in een opvang waar het maar de vraag is of ze ooit nog herplaatst worden :j

Onze kooiverlenging is binnengekomen, woensdag ga ik hem ophalen. Ik ben benieuwd. Hopelijk past het wat in elkaar :=

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:21

Als je ze eigenlijk wilt houden zou ik weinig tijd inderdaad ook niet als een probleem zien.

Ik pak die van mij in de winter maar af en toe op, voor foto's of als ik ze wil wegen oid. Daar zitten ze echt niet mee. Als ze eten krijgen zijn ze tevreden :D

Zou het kunnen dat ze in de opvang uit elkaar worden gehaald? Dat zou voor mij ook een reden zijn om het niet te doen. Ze zijn nu gewend aan elkaar, ik zou het sneu vinden als ze dan apart van elkaar worden verkocht.

Ik vind het zo jammer dat het nog steeds niet echt lente weer is. Het is al april en de cavia's hebben pas één keer buiten kunnen spelen. Dat vonden ze wel heel leuk!
Afbeelding

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 15:53

Mijne knuffel ik nooit ze houden er niet eens van. Ik pak ze alleen op om ze met mooi weer naar de tuin te brengen of om de nagels te knippen. Zolang ze eten en drinken krijgen zijn ze meer dan gelukkig := .

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:05

Dank jullie wel voor de reacties.
We hebben gelukkig nog even om te beslissen. Mijn vriend vind alles prima maar geeft de voorkeur voor de opvang omdat de verbouwing dadelijk veel tijd in beslag gaat nemen. Ik snap hem zeker maar ik snap ook mijn eigen gevoel. In de opvang waar ze vandaan komen zitten ze tot ze worden geadopteerd in kleinere kooien. Bij mij zitten ze in een 1,40m kooi met genoeg hooi en 3 x per dag zien ze ons sws. Dus ik weet dat ze dadelijk (tijdelijk) minder goed gaan zitten...

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:43

Hier een enorme verbouwing gehad. Moesten zelfs even boven in een slaapkamer wonen. Zij woonde toen wel even beneden omdat het hok boven niet paste. Kregen gewoon hun verzorging. Was even steeds schuiven voor ze. Soms even klussen naast ze. Als de deur lang open moest. Gooide ik er een kleed grotendeels overheen. Ze hebben echt wel stress af en toe gehad. Maat een andere optie had ik even niet.

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:40

Nou de caafjes hebben weer een mooi bak ruimte :D

Afbeelding

Man man man wat een ellende om te doen. We zijn een paar zenuwinzinkingen verder, maargoed alles voor de caafjes eah :')

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:14

Nientsje schreef:
Nou de caafjes hebben weer een mooi bak ruimte :D

[ [url=m/AifZlS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Man man man wat een ellende om te doen. We zijn een paar zenuwinzinkingen verder, maargoed alles voor de caafjes eah :')


Ziet er mooi uit, lekker veel ruimte
Zoiets lijkt mij ook wel wat, wij hebben nu een kooi van 1.60m maar we hebben nog best wel wat ruimte over aan de zijkant om de kooi groter te maken, waar heb je zoiets gevonden?

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:15

Besteld bij de Jumper.

Wij hebben de Krolik 200 en dit zijn de uitbreidingen. Hebben er 2 besteld. Dus kooi is net geen 3 meter

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:23

Bij Zooplus hebben ze deze ook, je kunt ook een aanbouw met een nachthok kopen. Dat ziet er wel handig uit, maar ik ben meer van de losse huisjes. Die zijn zo gezellig :D

Ik vind die hokken ook een drama om op te bouwen, ik gebruik ze alleen tijdelijk dus ik kan ze niet altijd in elkaar laten. Het gaat steeds wat handiger, maar echt wennen doet het niet :+

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:25

Ik heb de 160 ervan en krijg de verlenging nooit netjes eraan vastgeklikt. :+