Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10734
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 16:00

Ik heb ze op badmatten die was ik weekelijks. Klop ze eerst uit boven de groene bak, dan kruimelzuiger erover en daarna was ik ze in een waszak. Heb niks eronder want ze absorberen prima de bak is altijd droog. Werkt voor mij prima. Heb rug problemen en nu is de kooi in paar min schoon. Heb een vrij grote draadkubus kooi met 2 verdiepingen. En werd mij gewoon te zwaar om het steeds leeg te scheppen en vullen.

beert
Berichten: 2432
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 16:04

DubbelFun schreef:
.

@beert: het kan zijn dat Anton even een wat mindere periode door maakt en dat Netflix zich wat baziger gaat opstellen nu (de macht overnemen). Het is niet gezegd dat dit weer over gaat. Ik heb wel meegemaakt dat het daarna nooit meer 'zoals vroeger' werd. Er zit dan niets anders op dan de groep op te delen en te kijken wat nog wel matched.

Ik ga denk ik eerst nog even met hem naar de dierenarts, juist omdat die andere twee ook ineens dood lagen. Kan ook zijn dat hij wat onder de leden heeft en daardoor uit de groep gejaagd. Zijn gewicht is nog wel redelijk hetzelfde, maar hij voelt wat slapper zeg maar. Anders kan ik inderdaad splitsen, de rest gaat verder goed samen (ook met Anton).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 21:27

Roosje01 schreef:
Ik heb ze op badmatten die was ik weekelijks. Klop ze eerst uit boven de groene bak, dan kruimelzuiger erover en daarna was ik ze in een waszak. Heb niks eronder want ze absorberen prima de bak is altijd droog. Werkt voor mij prima. Heb rug problemen en nu is de kooi in paar min schoon. Heb een vrij grote draadkubus kooi met 2 verdiepingen. En werd mij gewoon te zwaar om het steeds leeg te scheppen en vullen.

Ik heb het exact zo. Bevalt top! Groene container niet meer vol met caviaspul maar eindelijk weer ruimte voor bladeren en tuinafval enzo :Y)

Roosje01

Berichten: 10734
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 23:43

Ja dat ook :=

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:31

Een van onze cavia's is ziek. Gasbuik. Gisteren naar da, spuit gekregen, 2 verschillende antibioticakuurtjes. Heeft vannacht vrijwel niks gegeten, een half plakje komkommer, dat was het.

Nu vertelde de vrouw van de caviaopvang dat we hem dan moeten gaan dwangvoeren. Maar, nu lees ik op internet dat je dat juist niet moet doen als de darmen nog vol gas zitten.....
Dilemma... Beestje voelt zich echt niet lekker, als ik van voor nar achter langs zijn zij/onderkant strijk, dan duwt hij zijn lijfje er tegenaan. ZO zielig.

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:34

Welke medicatie heb je gehad?
Je moet cavia's inderdaad toch dwangvoeren, want ze kunnen maar heel kort zonder eten :(:) Je kunt daarvoor Critical Care of Supreme Recovery gebruiken.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:06

O, we hebben nu komkommer, tomaat in de blender gegooid met wat zelfgemaakte appelmoes en dat gaat er ook in. Eens kijken waar ik Critical Care of Supreme Recovery kan kopen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:07

De caviaopvang had het over tarwegraspoeder

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:13

Isabonny schreef:
Een van onze cavia's is ziek. Gasbuik. Gisteren naar da, spuit gekregen, 2 verschillende antibioticakuurtjes. Heeft vannacht vrijwel niks gegeten, een half plakje komkommer, dat was het.

Nu vertelde de vrouw van de caviaopvang dat we hem dan moeten gaan dwangvoeren. Maar, nu lees ik op internet dat je dat juist niet moet doen als de darmen nog vol gas zitten.....
Dilemma... Beestje voelt zich echt niet lekker, als ik van voor nar achter langs zijn zij/onderkant strijk, dan duwt hij zijn lijfje er tegenaan. ZO zielig.


Het begon trouwens met diarree. Toen we het buitenhok gisteren schoonmaakten, lagen er boven en beneden twee plakkaten diarree.
Met en beetje pech heeft hij nu ook een luchtweginfectie erbij of misschien zelfs longontsteking. Hij heeft een beetje een reutelige ademhaling. Dierenarts maar weer gebeld...

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:20

Speciaal dwangvoer is belangrijk omdat daar veel meer vezels in zitten. Tarwegras is inderdaad ook goed, maar daar is de laatste tijd wat moeilijker aan te komen in winkels.

Diarree klinkt logisch, dat gebeurd vaak als ze verstopt zitten. Ze krijgen dan eerst diarree, en vervolgens komen er helemaal geen keutels meer.

Heeft de cavia pijnstilling? Ik neem aan dat je Cisaral Drops hebt gehad, dat helpt meestal redelijk snel. Dankzij pijnstillers gaan ze sneller weer zelf eten. Hier beginnen ze meestal het eerst weer met andijvie.

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 11:56

Als je als mens aan de diarree bent geweest zijn je darmen leeg, dus is het logisch dat het dan wat langer duurt voor er weer iets komt. Ik vind het dus niet logisch klinken.

Heeft het dwangvoeren te maken met dat de darmen niet stil mogen komen te liggen zoals bij paarden?? Of meer dat bij niet eten de tanden en kiezen door blijven groeien zonder te slijten en hierdoor andere problemen gaan geven ??

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:00

Zo werkt het echt, diarree komt langs de verstopping af voordat het helemaal dicht zit. Ik heb een paar cavia's (gehad) met gevoelige darmen die dat vaker hadden. De darmen zijn dan niet perse leeg, maar wel verstopt. Hoe die diarree bij gas precies ontstaat weet ik niet, maar ik heb het wel vaker gezien.

Dat dwangvoeren is inderdaad omdat de darmen anders stil vallen. (Er zit van nature geen beweging in.) Ze kunnen maar heel kort zonder eten.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:32

melody7 schreef:
Speciaal dwangvoer is belangrijk omdat daar veel meer vezels in zitten. Tarwegras is inderdaad ook goed, maar daar is de laatste tijd wat moeilijker aan te komen in winkels.

Diarree klinkt logisch, dat gebeurd vaak als ze verstopt zitten. Ze krijgen dan eerst diarree, en vervolgens komen er helemaal geen keutels meer.

Heeft de cavia pijnstilling? Ik neem aan dat je Cisaral Drops hebt gehad, dat helpt meestal redelijk snel. Dankzij pijnstillers gaan ze sneller weer zelf eten. Hier beginnen ze meestal het eerst weer met andijvie.


We zij weer naar da geweest en daar heeft hij pijnstilling en iets tegen de shock en longontsteking gekregen; hij zat er zo stilletjes bij. Heeft eenzijdig een longontsteking erbij gekregen gedurende de nacht.
Rontgenfoto gemaakt en daar was de gas buik en de longontsteking idd op te zien.

Laxeermiddel mee gekregen om de verstopping te verwijderen.
We hadden gisteren al Cisaral Drops mee gekregen en antibiotica.

Arm beest, wordt nu even vol gepropt met medicijnen.
En intussen ben ik hem elk uur water en beetjes voer aan het toedienen, want hij eet nog niet uit zichzelf.

Om hem warm te houden ligt er een snuggles in het hok. Hij blijft er alleen niet op liggen. Maar ja, daar kiest hij dan zelf voor. Flinke pluk hooi over hem heen gelegd, want dat was het eerst wat hij deed vanmorgen...van de plaat af, onder het hooi kruipen.

Ik ben benieuwd. DA zag het duister in toen ze zag hoe apathisch hij erbij zat.

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:51

Ach wat zielig :(:) Dat is inderdaad wel erg veel tegelijkertijd, hopelijk bewijst hij toch het tegendeel! Veel succes en sterkte, het is akelig om ze zo te zien :(

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:42

Ik hoop idd dat ie het redt...

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:28

DubbelFun schreef:
Ik hoop idd dat ie het redt...

Helaas, Rikkie is net overleden

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 00:37

Ach wat sneu.... heel veel sterkte!

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 01:01

Heel veel sterkte :(:)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:39

Ach wat verdrietig Isabonny! Sterkte.

Cinnepin

Berichten: 8934
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:00

veel sterkte :(:)

DubbelFun

Berichten: 88704
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:12

Helaas... sterkte !!

Roosje01

Berichten: 10734
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:17

Sterkte

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:18

Ach, wat triest. Veel sterkte! :knuffel:

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:24

Rikky heel veel sterkte met het verlies

Melody7 tarwegraspoeder kan ik hier in de kruidvat altijd wel krijgen. Heb standaard het op voorraad, handig als dwangvoer maar zo als papje uit een bakje vinden ze ook heerlijk

melody7

Berichten: 13688
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:59

Ah dan ga ik daar ook eens kijken! Bij Aldi en AH was het hier uit het assortiment, maar het zou goed kunnen dat we toen niet bij Kruidvat gekeken hebben.