Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 14:56

Hier eten ze ook gewoon brokjes naast hooi en groenten. Heb ooit is 1x gemengd voer gegeven uit nood omdat er even niks anders voor handen was in het weekend. Maar dat vraten ze niet :=

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:29

hier zijn ze ook kieskeurig met de brokken. cavia select bv. eten ze niet, alleen hope farms guinea pig granola -O- ze krijgen hier 1x per dag een beetje en daar hebben ze genoeg aan

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:31

De Science Selective is hier iedere dag gewoon op. Daarnaast elke dag hooi en groente. :j

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:32

Mijn vechtertje is vanavond verhuist naar een nieuw baasje.
Had haar al vanaf eind juni ofzo her en der ter herplaatsing aangeboden gezet en vandaag besloot ik een advertentie op marktplaats te zetten.
Binnen een half uur ofzo had ik reactie en vanavond kwam ze kijken, knuffelen en was gelijk smoorverliefd. <3
Saffy komt alleen te wonen en mochten ze in de toekomst alsnog een caavje erbij nemen dan wordt dat een jonkie.
Hun doel is lekker de hele avond bankhangen met haar en overdag zal ze ook geregeld op schoot mogen enzo.
Ik heb in de advertentie netjes aangegeven dat ze niet met volwassen caavjes kan en in de berichtenwisseling en irl uitgebreider uitgelegd hoe en wat.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:32

Soms is het gewoon de beste oplossing.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:05

Klopt.
Ik had mijn cavia's letterlijk gillend vd stress toen ze nog in de ren zat.
Heb haar met scheidingshekjes in de ren gehad maar ze bleef door de hekjes heen etteren en mijn hele groep was gestresst. :knuffel:
Toen de situatie niet verbeterde heb ik haar in de woonkamer in een 120cm bak gezet en pas toen kwam de groep tot rust en zijzelf ook.
Maar ik kan en wil niet permanent twee groepen/verblijven hebben staan en terug de achterkamer en de groep in was ook geen optie.
Ze zat niet op de schopstoel maar ik gunde haar een beter passend plekje en afgaande op de update en foto's die ik vanmiddag kreeg, plus de kennismaking gisteren en het zien dat ze gelijk verliefd waren op elkaar is dat gelukt.
En ja, ik mis haar maar ik weet dat ze nu beter op haar plek zit en dat verzacht het verdriet ontzettend. :)

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:32

Waaaaarom heb ik dit topic nooit gezien?
Als het mag kom ik graag mee kletsen :D . Na 10 jaar cavia loos vorig jaar eindelijk plek om weer cavia's te houden.
Helaas is de eerste, Hertog Jan, na een stom oog probleem overleden -O- .

Ondertussen hebben we wel:
Wieckse Witte, Maredsous (Sousje voor vrienden), Duvel en de kinders die binnenkort (als het goed is :') ) gaan verhuizen: Grolsch, Dommelsch en...Peppa.

Vlnr: Sousje, Duvel, Wieckse Witte en 2 baby's.
Afbeelding

Casa di Cavia:

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:14

Leuke caafs en leuk hoekje heb je daar, maar staat de cactus niet erg in de weg als ze de bocht moeten nemen ??

Lau07
Moderator

Berichten: 1572
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:20

Wat een leuk hoekje Ilse! Ik was dit topic helemaal vergeten :o

Ik heb mijn twee cavia's nu bijna een jaartje, en ze hebben altijd binnen gezeten. Ik heb vorige week een buitenren voor ze gekocht zodat ze ook lekker het gras op kunnen. Maar, toen ik ze erin zette, waren ze zo in shock dat ze zich amper hebben bewogen. Zelfs het bord met groente hebben ze amper aangeraakt. Ik hoop dat het een kwestie van wennen is, want het lijkt me zo fijn voor ze als ze af en toe lekker het gras op kunnen. Binnen zijn het best wel herrieschoppers en levendige dames, dus dit verbaasde me nogal. Hebben jullie eventueel nog tips voor het wennen aan de buitenwereld?

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:45

Vaak vinden ze de grote open ruimte eng... het helpt als je de ren afdekt met een donkere doek (schaduwdoek).

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:54

Ik heb buiten cavia's. Na verloop van tijd worden ze wel wat relaxter merk ik, maar ze zitten veel in hun hok of in de kleine schuil hokjes.

Ilse_123, wat een leuk plekje zo!

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:00

De 2 cavia's die ik als laatste binnen had zitten hebben járen 100% buiten gezeten, maar toen ze eenmaal binnen zaten vonden ze het buiten ook eng.

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:19

Zet mijne altijd buiten met hun schuil huisjes. Nu vinden ze het niet meer eng.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:29

Ik heb heel lang niet meer mee gelezen maar de heren doen het nog prima hier, vet en gelukkig en onderhand 3,5 jaar oud

Harrie

Afbeelding

Henk

Afbeelding

En samen chillen

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:32

Lekker op het gras :)

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:52

Mag ik me melden? Heb buiten vier konijnen (twee koppeltjes) en binnen de gezusters caaf. Laatste twee hebben vaak mot, de meest onderdanige is pas al geopereerd aan een abces op haar heup / bil. Gisteren deed ik ze buiten in de ren op het gras en zag dat ze nu weer een mega bult op haar kaak heeft, dus vanavond weer een afspraak bij de dierenarts. ik hoor ze vaak piepen dus denk dat er wel regelmatig een knauw uitgedeeld wordt. Het zijn zusjes en zitten nu bijna 3 jaar bij elkaar dus hun hele leven al. Twijfel of het handiger is ze buiten in het bovenhok van de konijnen hun eigen deel te geven, die is 120 bij 80 dus toch stuk ruimer als zon binnenhok...durf ze niet bij de konijnen zelf te doen want mijn katten jagen nog steeds op de caafjes...daarnaast denk ik ook niet dat het een match is konijnen en cavias samen, al hebben ze een erg grote ren (6 x 3 per koppel) Wat vinden jullie? Daarnaast kan ik ze nu nog naar buiten verhuizen nu de nachten al kouder worden?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:59

BarbaraNova schreef:
Mag ik me melden? Heb buiten vier konijnen (twee koppeltjes) en binnen de gezusters caaf. Laatste twee hebben vaak mot, de meest onderdanige is pas al geopereerd aan een abces op haar heup / bil. Gisteren deed ik ze buiten in de ren op het gras en zag dat ze nu weer een mega bult op haar kaak heeft, dus vanavond weer een afspraak bij de dierenarts. ik hoor ze vaak piepen dus denk dat er wel regelmatig een knauw uitgedeeld wordt. Het zijn zusjes en zitten nu bijna 3 jaar bij elkaar dus hun hele leven al. Twijfel of het handiger is ze buiten in het bovenhok van de konijnen hun eigen deel te geven, die is 120 bij 80 dus toch stuk ruimer als zon binnenhok...durf ze niet bij de konijnen zelf te doen want mijn katten jagen nog steeds op de caafjes...daarnaast denk ik ook niet dat het een match is konijnen en cavias samen, al hebben ze een erg grote ren (6 x 3 per koppel) Wat vinden jullie? Daarnaast kan ik ze nu nog naar buiten verhuizen nu de nachten al kouder worden?



Buiten is misschien al iets aan de late kant, al is het komende tijd wel mooi weer. Het scheelt denk ik al heel veel als ze een tocht dicht hok hebben met stro/hooi om lekker warm te blijven.

Ik zelf wil nog 2 cavia's er bij, maar ga die nu niet meer toevoegen en wacht tot volgend jaar voorjaar i.v.m. de temperaturen. Het kan ineens heel snel kouder worden nu.

In de toekomst heb ik de konijnen en cavia's bij elkaar, nu springen de konijnen ook al regelmatig bij de cavia's in en dat gaat prima :j
Mijn omheining is nog niet cavia proof, vandaar dat ze nog even moeten wachten.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:47

Wat vervelend!

Buiten is het inderdaad al te laat voor, daar moet je eigenlijk in de lente al mee beginnen. Welke maat is de binnenkooi? Want voor twee trutjes vind ik 120x80 eigenlijk al niet zo groot.

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 22:14

Ik vind buiten eigenlijk nog niet gek laat. De winters komen steeds later en vorig jaar werd het volgens mij pas in februari koud. Nu is het buiten warmer dan binnen zelfs.

Maar het ligt er wel aan wat ze gewend zijn en hoe je ze wil houden, dus wat ze aan schuilplaatsen krijgen enzo :)

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:41

Om op tijd in het buitenritme te komen moeten ze aan het einde van de lente (als de nachten warm genoeg zijn) buiten blijven. Anders krijgen ze niet op tijd een wintervacht. Ik meen dat het wat met de lengte van de dagen en uiteraard de temperatuur te maken heeft.

De temperatuur is nu inderdaad nog prima, maar waarschijnlijk is het binnenkort 's nachts al een stuk kouder.

DubbelFun

Berichten: 88685
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:18

De afgelopen nachten is het hier al beneden 10 geweest, dus al best fris.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:23

Kan je het binnenhok niet vergroten met een extra verdieping ofzo? Dan kunnen ze elkaar wat beter uit de weg en kan je met voldoende ruimte eventueel ook nog een castraat erbij zetten die de dames een beetje in toom houdt.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:38

Dat dacht ik dus ook al dat het te laat was om ze nu nog naar buiten te doen, paarden zijn ook al flink vacht aan het aanmaken. Dierenarts denkt dat het pure pech is. Ik kan helaas geen grotere kooi kwijt, daarom wil ik ze liever naar buiten doen, dit is de grootste enkele verdieping kooi die ik kon vinden.

Ze hebben meerdere huisjes maar zitten altijd met zijn tweeen in 1 huisje gepropt, dus heb er nu een grote doos in gezet op zijn kop zodat ze een heel groot huis hebben zeg maar

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:50

Kijk anders is naar draadkubus kooien die kun je zelf bouwen. Op mp worden die soms ook aangeboden of de lossen hekjes en verbind stukjes.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 14:01

Dat gaat helaas niet met onze katten...daarom heb ik ze liever naar buiten, daar zitten ze veiliger en ruimer...volgend jaar dan maar

nu eerst dat abces maar open houden