Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 22:11

Soms komen er plots hele mooie dingen op je pad <3

Vorige week woensdag kreeg ik een telefoontje van mijn vriend...
Of ik thuis was in de namiddag, want hij had 'een verrassing' bij voor me, vol spanning wachtte ik op zijn thuiskomst, want, wie houdt er nu niet van verrassingen *\o/*

Mijn verbazing was groot toen dit lieve kleine muppie uit de kofferbak van zijn auto tevoorschijn kwam :wow:
Afbeelding

Pauline is een melk geitje afkomstig van bij een boer waar mijn vriend een dagje ging helpen voor zijn werk.
Helaas voor dit lieve kleine muppie, is ze 'op het verkeerde moment geboren' waardoor ze (hoe hard het ook is :( ) een vleesgeitje zou worden. Toen mijn vriend haar zal liggen (ze was een beetje verdwaald en op het gangpad terecht gekomen) vroeg de boer 'neem je ze graag mee?' en zo geschiede...


Pauline voelde zich meteen op haar gemak en werd gelijk vriendjes met Walter, onze stalkat...
Afbeelding
Er werd even een poging gedaan om haar met de fles melk te geven, maar ze dronk liever gelijk zelfstandig :)
Afbeelding
Ze kreeg gelijk een lekker ruim 'stalletje' vol met vers stro...
Afbeelding

En zo had Pauline heel plots haar plaatsje gekregen bij ons op de boerderij <3

Aangezien Pauline zo onverwacht kwam, hadden we niet gelijk een vriendje voor haar... Geitjes zijn natuurlijk wel kuddedieren, dus alleen blijven was geen optie...
Toen ik vrijdag ochtend naar mijn werk vertrok, hadden we thuis één geitje, toen ik terug van het werk aankwam, waren het er plots twee (mijn vriend is de beste van de hele wereld :D :D :D )

En zo krijgt ook Paulette haar thuisje bij ons <3
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je kan lezen, ben ik helemaal gek op ze, het zijn zo'n leuke, nieuwsgierige beestjes, twee echte draakjes maar o zo lief en schattig :+:
Afbeelding
Afbeelding
Een kusje van Pauline...
Afbeelding
En een kusje van Paulette...
Afbeelding

De bedoeling is dat Pauline en Paulette binnenkort (als ze wat groter en sterker zijn) bij de paardjes op het weiland komen te lopen. Verder hoop ik dat ze een heel fijn 'geitwaardig' leventje kunnen hebben bij ons en dat ze gezellig samen oud mogen worden :j

Het lijkt mij leuk om een soort 'volgtopic' aan te maken, waarin ik onze avonturen met jullie deel. Want die twee draakjes toveren nu al elke dag een lach op mijn gezicht, dat beloofd voor als ze wat groter zijn :=

Liefs,
Steffi, Pauline en Paulette :wave:

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:14

Ze zijn zo leuk!
Wat een lieve gezichtjes <3

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:15

Wil je ruilen voor iets? <3

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 22:23

lieveli schreef:
Wil je ruilen voor iets? <3


Wat heb je te bieden? <<)

Nee geintje natuurlijk, wat denk je zelf, die twee kleintjes mogen gezellig samen hier groot worden <3

En groot worden ze, een 'melkgeit' wordt ongeveer 80 - 90cm groot, straks lijkt het dus net of ik 2 mini shetjes bij in de weide heb lopen :D

mooney

Berichten: 7785
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:28

Wat leuk dat ze zo'n mooi huisje hebben gevonden! Let er alleen wel op dat sommige geiten ook aan paardenstaarten eten, aangezien ze samen komen met je paarden

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:29

Geitjes zijn schattig, ze worden echter helaas zeer makkelijk besmet met uitbrekeritis. Bij je paarden in de wei betekent dus wel de hele wei geitproof maken = gaas er om. Lage/veel draden (ook met veel klap) houdt echt niet alles binnen en eenmaal geleerd blijven ze het doen.

Combibegrazing geiten (of schapen) en paarden is goed voor wei en dieren (minder wormen en vaak minder onkruid), maar voor dat effect is na elkaar en specifiek de nodige plekken als waar de paarden mesten (stick of schapennet met stroom) nodig. Ik heb voor weidebeheer en dus beter grasland voor schapen gekozen en die staan in een net en krijgen daarmee die stukken waar gras lang blijft omdat paarden niet in hun wc eten (en ja na de paarden mest ik uit). Laat je ze de keus dan is het effect wat ik zie dat ze allemaal dezelfde eet en mest indeling van de wei aanhouden, wat minder gras (en dus meer hooi voeren) betekent en meer kans voor onkruid (wat spuiten, maaien, etc aan extra werk en kosten betekent).

Mer1980

Berichten: 18883
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:34

Ze zijn zo vreselijk leuk <3 maar inderdaad geiten zijn echt houdini's.

Goede tip Tamary, ik ga dat ook proberen met onze leen schapen eind september, gewon het stuk goed afzetten waar het lang is. Ik mest de weide ook altijd uit.

Roosch

Berichten: 36684
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:37

Oh wat een leuke witjes <3

Apple

Berichten: 76208
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:37

Wat leuk :-) Pauline is gewoon net zo groot als Walter :))

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:38

Van geiten leer je vloeken. :j
Inderdaad wat er al wordt aangeven, het zijn meesters in het uitbreken.
Wij zeiden ook altijd dat met geiten alles "hufterproef" gemaakt moest worden.

Hoe oud zijn ze? En hebben ze beide ook voldoende biest en goede biest binnen gehad?

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 22:41

Bedankt voor de tips Tamary! We zijn er ons inderdaad van bewust dat geitjes nog 'beter' zijn in ontsnappen dan kleine snoezige shetjes := Dat wordt zorgen voor een goed omheind weiland straks inderdaad :)

Beide geitjes zijn ongeveer een weekje oud, ze hebben biest van de moeder gehad (gelukkig!). Dat heeft Pieter goed nagevraagd, we weten hoe belangrijk dat is :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:42

Ach, wat leuk :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 22:45

We wilden overigens wel al langer een paar geitjes als gezelschap bij de paardjes, dat staat niet helemaal duidelijk in de OP zie ik... Het is dus niet zo dat ze helemaal out of the blue zijn aangeland :) Mijn vriend gaat regelmatig mee melken op geiten bedrijven dus we zijn wel 'op de hoogte' van hoe een geitje 'werkt :)) '.

Bedankt voor de leuke reacties en tips iedereen <3

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:51

Dat geitje is net zo groot als de poes :wow: ik dacht eerst dat ik een hondje zag op die eerste foto maar het is een poes.
Wat leuk en lief en fijn dat ze bij jullie wonen.
Wij hadden ook ooit een geit(enbok) maar oei wat een uitbreker, die klom gewoon in het hek 1.80 hoog en dan hup eroverheen.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:16

Feel good topic is dit !! Ongelooflijk skeetig, echt om instant verliefd op te worden ! <3
Die stalkat lijkt ook in haar nopjes met de nieuwe vriendjes :D

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:26

Wat een schatjes! Wil je ze ook voor melk gaan gebruiken? Zelf kaas maken is niet moeilijk :D


Om even een andere kant te belichten; ik vrijwillig op een zorgboerderij, waar 4 melkgeiten braaf in hun stalletje blijven en overdag aan een pin met ketting (4-5 m, dus 10 meter doorsnee cirkel) en nylon halsband lekker buiten komen.
Dat is ook nog een idee als je een specifiek mest-stuk wilt laten begrazen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:29

Wat een schattig-geit TS! <3


Nachtlampje schreef:
Wat een schatjes! Wil je ze ook voor melk gaan gebruiken? Zelf kaas maken is niet moeilijk :D


Om even een andere kant te belichten; ik vrijwillig op een zorgboerderij, waar 4 melkgeiten braaf in hun stalletje blijven en overdag aan een pin met ketting (4-5 m, dus 10 meter doorsnee cirkel) en nylon halsband lekker buiten komen.
Dat is ook nog een idee als je een specifiek mest-stuk wilt laten begrazen.

Is niet echt een goed idee, kunnen ze niet lekker rennen en gek doen met elkaar. -O-

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:31

@MarlindeRooz, daar hebben ze de speelweide voor waar ze ook op kunnen hier :+

Maar als je een specifiek stuk wilt laten begrazen, kunnen geiten best een paar uur per dag aan een pin naar mijn mening.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:33

Niet doen, hoor!

Lekker vrij laten rondhuppelen, vriendlief wat speeltoestellen laten knutselen (of zelf doen ;) ) en ze de ruimte gunnen.
Vind dat heel sneu....en al zeker voor dat jonge spul -O-

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:36

Ohmijngod wat schattig <3
Ik stem inderdaad voor een volgtopic! :D

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 12:53

Melken staat (voorlopig) niet op de planning melk hebben we hier al meer dan genoeg van onze koeien, ze mogen gewoon lekker geit zijn zonder 'verplichtingen' :)

Het is ook zeker niet de bedoeling om ze aan te lijnen, we zien wel hoe het loopt met het ontsnappen en anders verzinnen we wel iets geitvriendelijk als alternatief :)

Bedankt voor de lieve reacties allemaal, ik blijf updates en schattige foto's plaatsen hier denk ik, zo leuk om dit te kunnen delen <3

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 18:54

Kan iemand me komen redden? Ik wordt bedolven onder schattigheid <3
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:55

Ach kijk nu.... <3 <3
Die poes is ook echt helemaal te gek !

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:56

Ze zijn TE snoezig!! En bijna kleiner dan je kat!

En wat al gezegd is, als je wilt leren vloeken, moet je geiten gaan houden, die komen echt uit heel veel afzettingen.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Melkgeitjes Pauline en Paulette krijgen een tweede kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:07

Wat fijn dat ze bij jullie een goed plekje krijgen.
En aan een touw een paar uur maak ik mijn geiten alleen maar super blij mee betekend namelijk meer vers gras! De rest van de tijd lopen ze los maar voor dat extra hapje lekkers komen ze graag om hun bandjes om te doen