nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 09:16

Leuk, foto?
Voor de kippen heb ik geen idee eigenlijk....

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:38

Voelde vandaag aan de kast en vond deze verdacht licht als ik kon 1 kant optillen. Moet ik nu actie ondernemen of gewoon afwachten.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:08

Ik zou er nu niet perse iets aan doen denk ik.
Zag vandaag bij één kast een paar bijen vliegen, die waren optimistisch!

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:39

Zodra het zonnetje een beetje schijnt dat wordt er fanatiek gevlogen. Zie ze dan ook nog met stuifmeel vliegen.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:28

Hoe gaat het met iedereen? Ik heb de bijen al even niet meer gezien, maar dat is natuurlijk naar verwachting.
Ik begrijp dat er vorst gaat komen. Aan de ene kant mooi, want ik heb nog geen oxaalzuurbehandeling kunnen doen. Staat die van jullie ook gepland, en zo ja, wanneer?

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:39

Afbeelding
Afbeelding
Kast staat nu kip veilig.

Moet alleen even kijken hoe lang ik het kan doen lichamelijke.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:24

Zaten ze er nog in bij je, of heb je dat niet gevoeld/gezien?

Ik heb vandaag de oxaalzuurbehandeling gedaan. En helaas, één kast is leeg. Allemaal beschimmelde ramen ook nu. Wel miste er een mooi groot gat in het midden in de honing, dus ze hebben er wel van gegeten. Maar toch verdwenen op een bepaald moment. Mijn andere kast (het kleine volk) is er wel en zag er (denk ik) goed uit, zat op 5 straten.
Ik heb ze wat oxaalzuur gegeven, en nu dan maar hopen dat zij het wel redden, en dan in het voorjaar maar het volk splitsen. Hopelijk gaat dat dit keer wel goed.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 16:32

Ziet er mooi uit Marcella. Je had een langstroh kast meen ik me te herinneren? Die hebben wel grote ramen volgens mij, dat tilt niet heel makkelijk denk ik.

Balen Century! Had je ze ook niet meer gezien sinds het inwinteren? Fijn dat het andere volk er wel goed uit ziet.

Ik heb vorig weekend de oxaalzuur behandeling uitgevoerd. Het ene volk was erg klein, het andere groter. Maandagochtend samen met m’n schoonmoeder belletjesplastic om de kasten gewikkeld in de hoop dat het wat makkelijker voor ze is warm te blijven met dit weer…

Afbeelding

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 17:06

Ik weet niet meer sinds wanneer ik ze niet meer gezien heb, toen de temperatuur onder de 15 graden zakte ongeveer, denk ik. Wat heel normaal is natuurlijk. Maar mogelijk zijn ze er al een tijdje niet meer. Verdwijnsyndroom/-ziekte denk ik, maar ik durf niet te zeggen waardoor. Ik dacht dat de varroa-besmetting wel mee viel (en had ze ook behandeld). Het was ook een erg groot volk.
De ramen zijn denk ik nog niet aan het schimmelen, maar uitgeslagen.
Kast maar schoonmaken en dan hopen dat het andere volk het redt... Zal ook even kijken of de (dode) koningin nog in het volk zit.

Fijn dat jouw volken er allebei nog zijn! Hopelijk redden die het ook. :)

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:30

Had nog 4 ramen. Heb na verhuizing varroa lade schoongemaakt. En daaraan gezien.

En toch vind ik langstroth kasten fijn. :o

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:38

Oh nu krijg ik het zo benauwd…dode volk en geen koningin….en die oxaalzuur behandeling moet ik ook nog doen. Pff hopelijk komen mijn spulletjes snel. Wil echt zo graag dat ze het voorjaar halen, anders krijg ik zoon lief niet getroost denk ik ( hij is zo dol op die beestjes!).
Maar had al wel gekeken door de plexiglas plaat. T volk zat op tros en oogde groot en vitaal dus laten we daar op hopen!. Al kreeg ik het voor de vorst even benauwd, er werden bijen uit de kast gegooid . Hoewel het indrukwekkend was dacht ik eerst dat er niets van zou overblijven. Maar goed de mentor wist meteen dat het om darren ging, zegt zoon lief mam niet zo dramatisch dat is de natuur ( dat kind heeft zo’n gevoel voor humor!) :=

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:46

Met de vorst heb ik niks extra gedaan. Ze staan redelijk beschut zo in die hoek. Laat de kast ook lekker dicht voor nu al ben ik verrekt benieuwd.

Heb 3 rijen geel poeder op de varroa lade en een 4de rij een beetje.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:05

kwita schreef:
Oh nu krijg ik het zo benauwd…dode volk en geen koningin….en die oxaalzuur behandeling moet ik ook nog doen. Pff hopelijk komen mijn spulletjes snel. Wil echt zo graag dat ze het voorjaar halen, anders krijg ik zoon lief niet getroost denk ik ( hij is zo dol op die beestjes!).
Maar had al wel gekeken door de plexiglas plaat. T volk zat op tros en oogde groot en vitaal dus laten we daar op hopen!. Al kreeg ik het voor de vorst even benauwd, er werden bijen uit de kast gegooid . Hoewel het indrukwekkend was dacht ik eerst dat er niets van zou overblijven. Maar goed de mentor wist meteen dat het om darren ging, zegt zoon lief mam niet zo dramatisch dat is de natuur ( dat kind heeft zo’n gevoel voor humor!) :=


Het kan best dat ze het niet redden, dat gebeurt helaas best veel. Maar als je ze op de tros hebt gezien komt het vast goed!
Ik heb gelukkig nog één volk, maar baalde wel flink. Hoop dat zij het wel redden.
Je zal de darrenslacht in het najaar gezien hebben. Darren doen niets meer voor de kolonie dan, dus kunnen beter eruit gegooid worden = minder monden te voeden.
Ik heb mijn eerste jaar ook geen oxaalzuurbehandeling gedaan, ik vond dat iets te spannend doen. Dat volk heeft het voorjaar goed gehaald :j

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:15

In de winter komt het vaker voor dat het volk op momenten dat het wat warmer is, dode bijen de kast uit te werken. Dus dat is niet direct zorgelijk :)

Als je nu nog moet oxalen is het wel aan de late kant Kwita. Het is best waarschijnlijk dat er ondertussen weer (gesloten) broed in de kast zit, en dan wordt het afgeraden om nog te oxalen.

Mijn vereniging wil dit jaar een voortgezet imkeren cursus organiseren. Best interessant, maar zit helaas niet zo ruim in de tijd dit jaar. En €200 heb ik er op het moment ook eigenlijk niet voor over...

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:22

Lijkt mij ook best tof, maar een later jaar :j
Ik denk dat ik net nog op tijd was met de behandeling, nét na de vorst.

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 23:39

Deze docu kwam op mijn yt feed voorbij :
https://www.youtube.com/watch?v=uQuhvFDo2kU
Over bijen in Parijs.
Citaat:
Paris is a dream destination for tourists from all over the world. What is less well known is that it is home to millions and millions of bees. Thanks to its historic gardens and tree-lined avenues, the capital offers them a huge variety of flowers. Why not take a bee's eye view of the "City of Light"?

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:35

Ik heb paar weken geleden de oxaalzuurbehandeling (druppelen) gedaan. Alle 9 volken zijn er gelukkig nog. Twee zijn wel wat kleiner, zo'n 4 straatjes. Maar daar had ik er vorig jaar ook wat van en die zijn de winter toch prima doorgekomen. Dus afwachten maar.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2127
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:38

Tamary, leuk! Ik had toen wel begrepen dat er meerdere volken op de Notre Dame stonden.

Morpheus, ik heb inderdaad ook wel eens kleinere volken gehad die het in het voorjaar prima deden. Dit jaar is het ene volk ook klein op dit moment. Afwachten inderdaad...

Andere vraag, heeft een van jullie wel eens een lokkast in gebruik gehad?
De afgelopen jaren zijn mijn zwermen eigenlijk altijd op ongeveer dezelfde plek neergestreken, dus ik overweeg op die plek een kast neer te zetten om daarmee een zwerm (die dus van mijn eigen kasten afkomt) te lokken en dus niet meer te hoeven scheppen.

Nu ik dat typ, bedenk ik dat afgelopen jaar Laurora een zwerm had die zichzelf huisveste in een lege kast? Maar dat was niet gepland toch?

Dit idee dus qua lokkast.
https://www.bijdepieter.be/wat-is-de-id ... rmlokkast/

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:28

Zo cursusboek binnen en datums ook.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:29

Een lokkast werkt doorgaans best goed, vooral als hij op een plek hangt of staat die toch al populair is voor zwermen. Ik heb er zelf geen in gebruik, maar een bevriende imker in de buurt wel en die heeft regelmatig beet. Je kunt eventueel wat lokstof in de kast doen, maar ik weet niet zeker of dat mag? Ik dacht dat dat (in sommige landen?) verboden was?
Ik overweeg zelf ook om een zwermkast te plaatsen dit jaar, al hoop ik natuurlijk dat ik het zwermen kan voorkomen. Ik wil dit jaar de demaree methode proberen toe te passen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:32

Ik heb een 2de kast staan. Denk dat ik die gewoon open zet ernaast. Na het maken van aflegger heb iemand nog wat beloofd. Heb toen zwerm geschept op haar tuin en aantal maanden later had ze geen bij meer.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:03

Dit topic was uit mijn lijst verdwenen... Vreemd...

Wij zijn deze winter een volk verloren helaas. En ik weet niet goed wat we anders / verkeerd gedaan hebben ten opzichte van alle voorgaande jaren waarin we er nooit één verloren zijn.

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:27

Oh jij ook al dus. Naar is dat hè :(. Ik zou ook niet weten waarom mijn grootste en sterkste volk verdwenen is met nog zoveel honing in de kast, en het kleine volkje het goed lijkt te doen.
Zo naar :(

Marcella

Berichten: 36776
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 00:43

Van de week even kort gespiekd, maar er zat nog volk in dus voorzichtig positief.

Nickeltje

Berichten: 28257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:25

Wij balen er ook behoorlijk van.
Dit volk had een goed leggende koningin en ondanks dat gegeven hebben ze tot ver in september zwermdoppen aangezet die wij gezien de tijd van het jaar, het weer en het formaat van het volk, weg zijn blijven halen...
Misschien zit daar toch het antwoord waarom ze ten onder gegaan zijn...
Verder was het een gemiddeld groot volk, hadden het hele jaar een mooie hoeveelheid honing gehaald. De kast zit ook nog helemaal vol voer...
En uiteraard behandelen wij zomer en winter tegen varroa...

We komen nu als het verder niet anders loopt, met twee gemiddeld grote volken de winter uit.