nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 23:40

Ouch!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:05

Ai Akires, hopelijk niet te lang last van gehad?

Afbeelding
Maak kennis met Team Vlieggat Bewaking!
Nadat ik toch een koningin vond had ik mijn krakers naar de zesramer verplaatst en twee ramen voer gegeven. Het vlieggat wel verkleind, maar er was natuurlijk een reele kans dat ze leeggeroofd zouden worden. Maar! Ze hebben deze kans keihard aangegrepen, ik ben echt heel erg onder de indruk. Het vlieggat word alle dagen verdedigd zoals op bovenstaande foto, dat heb ik nog niet eerder gezien.
Nu dus maar eens bedenken hoe ik ze kan voeren zodat ze ook de winter in kunnen. Voor het voeren is het weer onhandig dat ze in de zesramer zitten, daar heb ik geen geschikte dekplank met gat voor, geen extra verdieping...

De puzzelraat heb ik bij het overzetten verwijderd. Zie eens hoe mooi al die losse stukken aan elkaar zijn gemaakt!
Afbeelding

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 13:37

Vanwege ziekte aan mijn kant heeft mijn vriend even alle werkzaamheden rond de bijen alleen op zich genomen, dus momenteel kan ik niet zo goed updates geven van de gang van zaken bij ons, maar ik wil wel graag even deze geweldige taart met jullie delen, gemaakt door mijn geweldige vriendin voor mijn verjaardag :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:43

Oeh die ziet er erg lekker ook, maar ook heel mooi. Bijna te mooi om op te eten. <3

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:03

Hopelijk ben je wel weer een beetje te pas nu, Laurora? Zo niet, beterschap!

De taart is prachtig :wow: en gefeliciteerd!

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 18:48

Wauw, wat een mooie taart!!

Indy Mouse, waar zit jij ook al weer? Ik heb op zich wel een voerbak voor een zes ramer te leen maar die wil ik tegen mei graag weer terug omdat wij een aflegger vaak ook eerst even voer geven tot ze goed op gang zijn...

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:07

Wat een prachtige taart Laurora! Beterschap, hopelijk ben je snel weer fit!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:48

Nickeltje schreef:
Indy Mouse, waar zit jij ook al weer? Ik heb op zich wel een voerbak voor een zes ramer te leen maar die wil ik tegen mei graag weer terug omdat wij een aflegger vaak ook eerst even voer geven tot ze goed op gang zijn...


Boekelo :) lief aanbod maar ik zie niet helemaal hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. Misschien kan mijn vader nog wat maken of kan ik van de vereniging wat lenen. Het komt goed.

Ik ben bezig met mijn website, heb het .nl domein al, maar ik twijfel nu erg over een 2e domein. Ik heb ontdekt dat er een .ooo bestaat, waarmee het bijenuitboekelo.ooo zou worden :')
Wat denken jullie, aanschaffen? :D

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 23:32

Ik heb nog wel een dekplank met voergat voor een zesramer eventueel te leen? Ik heb ook een 2L-voerbak maar die heb ik zelf mogelijk nodig.
Ik kan het wel in Enschede krijgen (maar moet dat wel en hier overleggen, dus onder voorbehoud), als dat helpt.
Ik heb een zesramer voor mijn verjaardag gekregen :D Houd het als back-up kast en als handige kast om ramen in te hangen tijdens controle.
Je domeinnaam vind ik wel erg grappig!

En wat een leuke taart, Laurora!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:54

Voor de mensen met een eigen honingslinger, wat voor eentje hebben jullie?

Ik vind het ook een leuke domeinnaam!

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:14

Zijn het trouwens Buckfastjes Indy? Ze lijken er veel op, op de foto, op de mijne.

Ik heb de mijne weer gecontroleerd, ze zijn zich goed aan het voorbereiden op de winter. Zag ook twee keer een bijendans. Ook zag ik vorige week een dar op de vliegplank waar een werkster aan aan het sjorren was. En vandaag geen enkele dar gezien. Dus darrenslacht zal geweest zijn tijdens mijn vakantie.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:19

Dank voor je aanbod Century!
Ik heb mijn vader ingeschakeld dus hoop op korte termijn een dekplank te hebben. En anders maar een tripje naar de bouwmarkt voor een plank :)

Mijn bijen zijn een mengelmoes, niet specifiek Carnica of Buckfast. Misschien dat de dames van Team Vlieggat Bewaking van een Buckfast dar zijn gekomen, dat kan natuurlijk.

Zesramer voor er bij tijdens de controle vind ik echt ideaal, en ik mis hem best nu er een volk in zit, haha. Heeft die van jou een gaasbodem, Century?

Moonfight, ik heb geen eigen honingslinger, maar gebruik die van de vereniging. Wel heb ik er laatst nog weer naar zitten kijken, met in gedachten dat ik dit jaar 3x 20 ramen heb geslingerd. Daarmee bedacht ik het volgende:
- Voorkeur voor veel ramen tegelijk
- Voorkeur voor gemotoriseerd
De combinatie kon ik niet goed vinden voor wat ik nog een acceptabele prijs vond :)
https://www.my-honey.nl/product/3-raams ... -met-poten --> Deze passen 6 HK ramen in
https://www.bijenhuis.nl/slingers/4604- ... motor.html --> Deze is gemotoriseerd en nog redelijk qua prijs.

Bij ons op de vereniging staat een monsterslinger, daar gaan 10 ramen tegelijk in. Dus ik denk dat ik ga investeren in de rand benodigdheden (zeef, ontzegelvork, ontzegelstelling) om het schoon te maken spul op lokatie te beperken, en alleen de slinger gebruik.

Mijn site heb ik live gezet trouwens, al zijn de verhalen grotendeels hetzelfde als wat ik hier neerzet, haha. De .ooo heeft het niet gehaald, dus voorlopig gewoon http://bijenuitboekelo.nl

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:25

Indy_Mouse_9 schreef:
Dank voor je aanbod Century!
Ik heb mijn vader ingeschakeld dus hoop op korte termijn een dekplank te hebben. En anders maar een tripje naar de bouwmarkt voor een plank :)

Mijn bijen zijn een mengelmoes, niet specifiek Carnica of Buckfast. Misschien dat de dames van Team Vlieggat Bewaking van een Buckfast dar zijn gekomen, dat kan natuurlijk.

Zesramer voor er bij tijdens de controle vind ik echt ideaal, en ik mis hem best nu er een volk in zit, haha. Heeft die van jou een gaasbodem, Century?


Het kan altijd als je het wil, maar het is inderdaad gewoon een plank met een gat erin, niets bijzonders wat dat betreft. Ik vind een zesramer om ramen in te hangen echt heel fijn. Misschien wat 'luxe' om daar een kast voor te gebruiken, maar als controleren daardoor soepeler gaat zeker wel het waard. Er zit inderdaad een gaasbodem in. Dus als ik de koningin per ongeluk op een raam heb zitten dan kan ze ook niet op de grond vallen.

Ze lijken wel veel op Buckfast vind ik, een Buckfast dar klinkt best aannemelijk!

Ik ga je site bekijken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:16

Dankjewel voor die linkjes IndyMouse! Wij waren vooral naar handslingers aan het kijken vanwege budget. Maar die elektrische valt ook nog binnen ons budget dus gaan we zeker overwegen!

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:36

Indy_Mouse_9 schreef:
Ai Akires, hopelijk niet te lang last van gehad?

Nou, dat viel toch nog wel tegen :(
Ik heb er ruim een week last van gehad.
In eerste instantie werd het flink dik, maar dat begon vrij snel weer af te zakken. ‘s Avonds ging ik een nectarine eten, en terwijl ik de eerste happen had genomen vóelde ik m’n lip weer opzwellen. Het hele gebied tot onder m’n neus. Echt geen gezicht :+
Op de een of andere manier had de nectarine dit effect op de bijensteek.
We hebben al bedacht om hiermee een handeltje te beginnen; mijn man zit klaar met een paar bijen en laat deze in de lippen prikken, daarna kom je bij mij en neem je een paar happen van een nectarine. Succes verzekerd voor een flinke lipvergroting :D ;)

Indy_Mouse_9, wat leuk je site!
Ik heb niet alles doorgelezen, maar het ziet er mooi uit. Leuk dat je op deze manier alles zo bijhoudt.

Over de honingslinger: wij hebben een slinger kunnen overnemen van iemand die stopte met imkeren. Er passen 3 ramen in en we slingeren met de hand. Met de hoeveelheid die wij slingeren is dit prima te doen.
Ik vind zelf het ontzegelen eigenlijk meer gedoe :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:11

Akires, owjeej! Is je lip nu wel weer normaal?
Fijn om te horen hoe een handslinger jullie bevalt! Hoe lang ben je ongeveer per lading aan het draaien?

Nickeltje

Berichten: 28256
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 12:06

Wij hebben een slinger gekocht, vier jaar geleden. Kunnen drie broedkamer maat ramen in, of zes honing kamer maat.
Nieuw gekocht en erg tevreden mee. Wij slingeren lang op lage snelheid voordat we draaien en uiteindelijk hoge snelheid doen om ramen niet kapot te slingeren. Denk dat we met een serie ramen tien minuten tot kwartier bezig zijn...

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:19

Ik heb een wijze les voor iedereen die een bijenuitlaat gebruikt... Check altijd even of de uitgang (dus aan de onderkant) *tussen* de raampjes van de kast er onder uitkomt.

Ik was het vergeten, en bij een van mijn twee kasten was het dus niet het geval. De uitgang kwam uit op het raampje er onder, en de bijen konden er niet uit.
In veel gevallen nog niet zo erg, maar dit was een HK met geslingerde ramen die al een tijdje onder de BK had gestaan. Er zat dus niets meer aan voer in. Daarbij nog dat het zondagmiddag en maandag goed warm was... Ik kwam een horror scene tegen gisteravond:

Afbeelding
(nadat ik de HK had verwijderd)

En dit vond ik misschien nog wel het schrijnendste, al die bijen die er uit wilden maar die niet konden ontsnappen
Afbeelding

Voel me echt super schuldig. Een fout die ik niet weer maak in ieder geval, schrale troost voor de dames. ;(

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:36

Oooh nee, dat meen je niet! Wat verschrikkelijk omdat zo tegen te moeten komen! Heb je nog wel wat volk over?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:58

Het was een groot volk en de BK zat vrij vol, maar ik heb nog niet uitgebreid gekeken / kunnen kijken. Gisteren moest ik op pad met een ander volk dus had ik geen tijd, en vanmorgen regende het. Zo gauw op het oog in ieder geval 3-4 straatjes bijen, maar er staat ook nog een HK onder dus wellicht meer. Ik ga het zien. :\

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:03

Och, wat zonde….
Ik kan me voorstellen dat je je daar rot over voelt.
Totaal onbedoeld, maar toch. Maar, zoals je zelf al zegt, dit gaat je zeker geen tweede keer weer gebeuren.
En voor degenen hier die ook een bijenuitlaat gebruiken een goede waarschuwing.


Moonfight schreef:
Akires, owjeej! Is je lip nu wel weer normaal?

Ja, hoor! Weer net zo dun als voor die tijd :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:05

Ow jeetje.... ik heb daar nooit bij stil gestaan bij het gebruiken van een bijenuitlaat

LieveLoes

Berichten: 1690
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:55

Mag ik mij hier even melden?
Weet iemand een goede bijen houder cursus in de buurt van Oss/Den Bosch?

Ik overweeg zelf te starten, maar krijg niet echt een cursus gevonden…

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:26

De cursussen kan je vinden op https://www.bijenhouders.nl/cursussen/b ... us-imkeren.
Deze beginnen pas weer in het nieuwe jaar, al moet je je soms nu al wel inschrijven. Je volgt namelijk de bijen in hun cyclus, dus vandaar de 'vaste' tijden. Op het moment is er sowieso niet zoveel te doen met bijen omdat we nu de winter in gaan.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:36

De andere vereniging is er ook nog, die verzorgen ook cursussen:
https://www.imkersnederland.nl/imker-wo ... scursus_01

Ik ben bij de NBV, puur omdat die in Enschede zat en Imkers Nederland niet.

Voor de winter ben ik terug naar 1 kast (met 2 BKs). De kast van het drama met de bijenuitlaat had bij controle heel weinig broed, ik twijfelde of daar nog een Q in zat. Dus bedacht om broed uit de andere kast er in te doen, kijken of ze redcellen zouden optrekken, en indien wel de volken samen te voegen.
In een plottwist bleek er in de andere kast helemaal geen broed meer te zitten, en 1 raampje met 6 of 7 speeldopjes er op. Geen belegde moercellen, geen Q gezien.
Daarom toch maar impromtu een samenvoeging van de twee volken gedaan, dat ging gelukkig voorspoedig.
Gisteren uitgebreid gecontroleerd en wat ramen tussen de BKs gewisseld (anders schijnt het te kunnen gebeuren dat je 2 wintertrossen krijgt). Deze keer gelukkig 3 ramen waar broed op zat, ook dikke larven die van na de samenvoeging moeten zijn. Geen Q gezien, maar er is er dus wel een. Ik ga iets geruster de winter in :)

Afbeelding