nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:45

Dat is ook wel handig om dan ze even van de bovenkanten van de ramen af te halen zodat ik makkelijker de raat weg kan schrapen.
Ze waren niet zo onder de indruk van mijn rook, maar ik maak de beroker ook niet goed aan ben ik achter, dus dat ga ik sowieso beter doen.
Vind het moeilijk dat ik fouten maak, maar dat hoort erbij. Ze doen het gelukkig heel goed.

Hebben de bijen genoeg aan de honing en stuifmeel in de broedkamer voor de winter? Want de honingkamer haal je eraf, toch?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:41

Als jij de honing kamer er af haalt en daarmee een deel van hun voorraad af pakt, betekent dat je vanaf eind augustus / september suiker water bij moet gaat voeren voor hun winter voorraad.
Wij halen nooit alle honing uit het volk als we honing slingeren. En wij voeren 20 kilo omgerekend aan suiker voor de winter. Daarmee hebben wij nog nooit een volk met honger gehad in de winter. En wat je bij de voorjaar controle aan winter voer over houdt, kun je apart houden om eind mei in een aflegger of geschepte zwerm hangen om ze een mooie start te geven.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:57

Hm, dan moet ik even kijken hoe en wat, ze moeten wel genoeg hebben :)

Bedankt dat jullie het me zo geduldig uit willen leggen!

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 14:58

Iemand hier toevallig ervaring (of kennissen misschien?) met kunstof ramen?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:22

Nee, kunststof kasten ken ik wel maar kunststof ramen niet.
Wat zou het voordeel zijn?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:45

Zitten er niet kunststof ramen in de Flow Hive? Of bedoel je iets anders?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:48

Ik kom ook even tussendoor fietsen met een vraag. Wat raden jullie aan voor het vangen en merken van koninginnen?

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 22:12

Het zijn ramen van kunststof met voorgestanste cellen waar ze op kunnen uitbouwen, je smeert ze in met wat vloeibare was.
Afbeelding

Voordeel is dat ze minder neiging hebben tot schimmelen of rotten (we hebben een beetje een vochtprobleem in de opslag) en je nooit meer waswafels hoeft in te smelten.
Maar uiteraard zijn de robuuste Amerikaanse merken moeilijk te krijgen in Nederland, en ik was vooral benieuwd naar of het kosten en milieutechnisch uit kan.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:18

Plastic kan milieutechnisch niet uit, recycling is grotendeels een farce en je hebt garantie op stukjes die afbreken, schuren, etc. (dus microsplastics) bij hanteren en schoonmaken. Komt nog eens bij dat ik de hele fixatie op hygiene enerzijds bij de cursus qua handschoenen, etc. en het constant uitruilen van ramen voer, etc. anderzijds niet met elkaar kan rijmen. Liever dus geen ramen voer in reserve houden, maar schoonmaken, omsmelten en waar nodig suiker voeren als een volk extra nodig heeft of even handeling uitstellen ipv van alles ruilen tussen kasten.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:38

Waarom zou dat niet schimmelen dan enzo?
Denk dat ik er niet op over zou willen stappen. Mede om wat Tamary zegt.

Moonfight, wij gebruiken de koninginnen stamper zoals in het filmpje van deze link en een stift. Houden ons inmiddels niet meer aan de voorgeschreven kleuren maar eerder aan welke stift we het eerste te pakken hebben.
We vonden dit in het begin heel eng maar hebben een paar keer op een dar geoefend.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:52

Nickeltje schreef:
We vonden dit in het begin heel eng maar hebben een paar keer op een dar geoefend.


_O- Doen ze tenminste nog wat nuttigs naast andere koninginnen bevruchten.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:01

Oeh goeie! Welk linkje?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:02


Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 01:42

Omdat hout vocht absorbeert gaat het soms schimmelen, ook als we de ramen schoonmaken en weghangen voor later gebruik.
Zo moeten we toch wel eens wat ramen weggooien, ik hoopte dat in elk geval een deel kunststof ramen dat wat zou tegen gaan.
Maar als ze niet sterk genoeg zijn krijg je inderdaad afgebroken stukjes plastic.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:57

Moonfight, ik heb een RVS clip waarin ik vang, daarna pruts ik de Q (met het nodige gedoe) om in een merkbuisje zoals deze: https://www.my-honey.nl/product/koningi ... 6834e7a283
Nadeel van deze vind ik wel dat ik goed moet opletten dat ik die stamper niet te strak aandruk en de Q plet. Er zijn versies in de markt die een stopje of een uitsparing hebben om dat te voorkomen.
Merken doe ik daarna met een soort nagellak: https://www.my-honey.nl/product/kleurve ... -koningin/
Ik heb alleen blauw, aangezien ik alleen voor mezelf merk. Dan hoef ik niet per se de juiste kleuren te gebruiken :)

Laurora, ik snap je punt met het schimmelen van de ramen. Deze kunststof vind ik er om een of andere reden wat onaangenaam uit zien. Via via ken ik mensen met een flow hive, ik ben wel erg benieuwd hoe goed dat nou eigenlijk werkt.

Ik heb ondertussen een derde kast staan, hoewel ik eigenlijk maximaal twee volken wilde :')
1 stack is nogal een kunst-en-vliegwerk stapel op het moment, het bleek dat ik te lang heb gewacht met het verwijderen van mijn krakers, de zwerm die onderaan een van de andere kasten was gesettled. Ze hebben uitgebreid raat gebouwd, nectar opgeslagen, en er zit ook broed in de raten... Het viel steeds niet op omdat ze heel erg op een tros zaten. Logisch ook, want broed en niet lekker beschut in de kast...
Vorige week heb ik geprobeerd ze weg te halen, maar het was super warm. De raten waren heel zacht, en ik kreeg het niet voor elkaar om ze in een leeg raam te plaatsen. Nu heb ik dus een toren met een dekplank, BK met ramen kunstraat, lege BK, kastbodem met daar onder aan vast de raten, en een deksel. Ik hoop dat ze naar beneden gaan trekken zodat ik mettertijd de bodem met raten kan verwijderen.

Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:59

Dat is wel een indrukwekkend kunstwerkje dat ze gemaakt hebben zeg!

Marcella

Berichten: 36811
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:25

Eigenwijze monsters zo te zien. _O-

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:32

Ik vind het toch wel erg mooi hoor, dat ze dat zo kunnen maken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:37

Het is inderdaad een prachtig geheel!
En als ze nou aan een dekplank gebouwd hadden, had ik het misschien gewoon laten zitten, maar dit is zo onhandig...

Trouwens, Nickeltje, je nootmuskaatolie tip klinkt top! Ik ben op zoek naar olie, moet ik aan zoiets als dit denken? https://www.bol.com/nl/nl/p/nootmuskaat ... 071534504/

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:41

Ik haal etherische olie bij de tuinen / nu holland & barrett. Ken de lapjes truc trouwens met lavendel olie.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:44

Ik haal ze ook bij de Tuinen.
Lavendel werden die van mij zeer boosaardig van... (bastaards).

Indy_Mouse_9

Berichten: 2129
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:54

In eerste instantie heb ik ook bij H&B gezocht, maar daar stond online niets met nootmuskaat. Typisch. Misschien een seizoensding en moet ik tegen de winter nog eens kijken :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:02

Oh Indy Mouse, dat is dus dat zwermpje wat onder de kast was neergestreken? Hopelijk krijg je ze snel in een iets hanteerbaardere situatie :)

Thanks iedereen voor de info over koninginnen merken! Ben ik blond of kan in nergens zo'n clip vinden waar je de koningin mee kan vangen?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:11


Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:44