nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:36

Ik heb geen bijen, maar lees graag mee! Hoop ooit nog een cursus te doen en er mee te beginnen :D

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:04

Ga ook even meelezen. Net is deze winter bij het laatste stukje kou mijn laatste volkje dood gegaan. Vond ook wel prima omdat ik er mee wilde stoppen voor nu even. Vind bijen heel leuk maar vind het vaak wel veel tijd. De volgende keer wil ik ze ook thuis kijkt kunnen en niet dat je er steeds heen moet. Nu alles gaan schoonmaken en opbergen. Maar was altijd verliefd op mijn beestjes!

Afbeelding
Het mooie geluid van een zwerm. Vind het dan altijd leuk om er tussen te gaan staan

Afbeelding
Samen met mijn vader op mijn vorige plek de volken inspecteren.

Afbeeldingeen keer bij het NOS bij de zomercolum geweest.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:07

Ik zou het heel leuk vinden om wat meer te weten te komen, willen jullie wat meer vertellen?
Ik begrijp iig al dat er verschillende soorten bijen zijn, dat ze last hebben van een mijt en dood kunnen gaan door strenge vorst.
Wat inspecteren jullie daar?

Athosje
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:34

Inderdaad. En wat moet je doen om ze te verzorgen, ben je er dagelijks/wekelijks mee bezig?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:42

Oh wat leuk! Moeders heeft het al een paar jaar over bijen houden, dus ik denk dat er als we verhuist zijn ook wel een cursus en een kast komen. :D Ik lees graag mee hier!

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:46

In de zomer ben je elke week een uurtje kwijt aan zorg. Dan ga je de kast in een kijk je de ramen na of er nog voldoende eieren gelegd worden door de koningin en of dat broed ook goed verzorgd wordt. Of er honing ingebouwd wordt. Of er nieuwe koninginnen uitgebroed worden waar je rekening mee moet houden.
Voor de winter, als het broeden stopt hou je het volk in de gaten of ze sterk genoeg zijn om de winter te overleven en of ze voldoende honing opgeslagen hebben. Als dat niet zo is moet je ze bijvoeren.
Daarnaast kunnen bijen mijten krijgen, daar kun je ze tegen behandelen en er zijn allerlei andere ziekten wat je in de gaten moet houden.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 13:16

Nickeltje schreef:
Dat is heel veel ingebouwde honing en zou op zich genoeg moeten zijn. Hoe veel ramen vol bijen had je voor je de winter in ging? Grote volken op zeker acht ramen, of kleiner?

Wij behandelen met mierenzuur en oxaalzuur en hebben bij de eerste behandeling aardig mijten gevangen maar zijn nu tamelijk schoon.

Die laatste koude week met min tien en harde oostenwind heeft ook veel slachtoffers gemaakt. Wij hebben zelfs schotten voor de vliegopening gezet om die wind er uit te houden...


We hadden een stuk of 10 ramen broed. Allemaal met een mooie krans van stuifmeel. Alles is ook uitgekomen en het stuifmeel was bijna allemaal op, dus ze hebben het tot vrij laat in de winter volgehouden.
Ik ben bang dat het misschien een combinatie was tussen de kou en de verroa. We hebben bij die verschrikkelijke kou ook het vlieggat afgeschermd, ondanks dat ze niet op de wind stonden, maar het was vrij snel daarna dat we doorhadden dat de kast minder "zoemde"
Met ons komende volkje willen we wel gewoon oxaalzuur gaan gebruiken. Even beter plannen deze keer dus.

@toffeltje
We hebben bij de laatste controle voor de winter het koninginnenrooster er tussen uit gehaald.

@floorsil
Dapper, met blote handjes! Wij hebben voorlopig echt nog wel even handschoenen aan :D
En idd, het geluid van een zwerm, echt machtig mooi <3

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:42

2016 cursus gedaan, plan was vorig jaar 1e volkje, maar daar kwam wat tussen. Dit jaar voor de herkansing. Wel ivm zwaar tillen, etc. topbar hive ipv spaarkast. Dat tillen nekte mij al tijdens de cursus nl en dan moet je niet op die manier verder willen als je alleen voor je bijen zorgt.
Reizen er mee wil ik toch al niet, grote aantallen volken ook niet en dan zijn er veel simpelere oplossingen mogelijk die op grote schaal (zoals veel kg's honing) niet te doen zijn. Ik krijg de indruk dat voor veel oudere imkers het een aanvulling op het pensioen is, en dan liggen de prioriteiten inderdaad iets anders dan voor iemand die ze heeft voor eigen gebruik en wat verjaarscadeautjes zeg maar.
Varroa bestijding via oxaalzuur/mierenzuur is volgens de imkers hier in elk geval redelijk op zijn retour, evenals het darrenraat snijden. Wat wel langs kwam was het plaatsen van rabarberblad in de kast hiervoor (ook rijk aan oxaalzuur en daarom niet eetbaar voor ons, wat de stelen wel zijn), en het selecteren op volken die zelf beter met varroa kunnen omgaan door bv beter schoonhouden van elkaar en de kast.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:48

safina schreef:
Nee, daar krijg je geen honing van. Wel goede bevruchting van je fruitbomen etc. En het is erg leuk om naar te kijken. http://www.bijenhotels.nl

Oh jammer ik wil wel echt honing ook. Ben aan het proberen zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden qua eten dus bijen zouden daar mooi aan bijdragen

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 14:42

tamary schreef:
2016 cursus gedaan, plan was vorig jaar 1e volkje, maar daar kwam wat tussen. Dit jaar voor de herkansing. Wel ivm zwaar tillen, etc. topbar hive ipv spaarkast. Dat tillen nekte mij al tijdens de cursus nl en dan moet je niet op die manier verder willen als je alleen voor je bijen zorgt.
Reizen er mee wil ik toch al niet, grote aantallen volken ook niet en dan zijn er veel simpelere oplossingen mogelijk die op grote schaal (zoals veel kg's honing) niet te doen zijn. Ik krijg de indruk dat voor veel oudere imkers het een aanvulling op het pensioen is, en dan liggen de prioriteiten inderdaad iets anders dan voor iemand die ze heeft voor eigen gebruik en wat verjaarscadeautjes zeg maar.
Varroa bestijding via oxaalzuur/mierenzuur is volgens de imkers hier in elk geval redelijk op zijn retour, evenals het darrenraat snijden. Wat wel langs kwam was het plaatsen van rabarberblad in de kast hiervoor (ook rijk aan oxaalzuur en daarom niet eetbaar voor ons, wat de stelen wel zijn), en het selecteren op volken die zelf beter met varroa kunnen omgaan door bv beter schoonhouden van elkaar en de kast.


Rabarberblad heb ik idd ook van gehoord, hebben we ook in de tuin staan. Hebben het nog niet aangedurft aangezien het op een aantal imkerforums word afgeraden omdat de hoeveelheid moeilijk te controleren is. Hopelijk kunnen we de winter in met minstens 2 volken. Dan willen we misschien 1 kast proberen met rabarberblad.
Ken wel een bevriende bijenhouder die al ruim 10 jaar verroa bestrijd met rabarber, maar die heeft wel erg veel wintersterfte.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:02

Leuk, dit topic! Wij - of liever, mijn man - hebben ook bijen. We wonen in Duitsland.
Ik weet echter niet zo veel, mijn man houdt zich ermee bezig. Helaas zijn er de voorbije winter veel bijenvolkeren gestorven, bij ons één van de twee, bij de twee imkerburen allemaal...

Foto's van vorige zomer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:26

Wat behandeling van varroa betreft blijf ik toch echt vast houden aan dat wat er wetenschappelijk bewezen is en in goed af te meten doseringen, zoals de universiteit van Wageningen dat heeft onderzocht.
Voor mij geen rabarber bladeren. Daar gaan vast ook mijten van dood, maar ik weet niet of dat ze allemaal zijn en wat dat verder met mijn bijen doet bij een overdosering.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:47

Hoe kom je nou aan een nieuw bijenvolk als alles in de winter doodgaat.
Hoe lang leven de bijen eigenlijk?
Wat kost een bijenvolk en een kast en een cursus?
Waar volg je zo'n cursus en kan je dat ook doen wanneer je niet meteen zelf een bijenvolk hebt?

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:52

Die bijen cursus kun je bij een lokale imker vereniging volgen, juist voordat je zelf aan bijen begint. Vaak leer je daar ook mensen kennen van wie je weer een volk over kan nemen als zij door zwermen te veel hebben.
Die cursus kost ongeveer 150 euro, op Google is te vinden waar bij jou in de buurt een imker vereniging zit.
Wij hebben twee volken gekregen van een vriend, dus dat was gratis. En als wij straks door zwermen te veel hebben, delen wij ze ook weer.
Kasten kun je zelf maken, dat is goedkoper. Wij zijn zelf totaal niet handig dus hebben kant en klaar gekocht. Dat kost tussen 150 en 250 euro voor een volledige kast. Als je je volk in leven houdt gaat dat in principe oneindig lang door... Een koningin leeft ongeveer acht jaar en een werk bij ongeveer 100 dagen...

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:55


justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:56

En als je die achter in je tuin zet, kunnen de bijen dan voldoende honing vinden? of moet je ze echt in een bloemen gebied zetten.
En er zijn natuurlijk ook niet het hele jaar door evenveel bloemen, hoe doe je dat dan? (ik ga in Kootwijk wonen, dan heb je wel bloeiende heide (in augustus pas) maar verder is er niet zoveel geloof ik.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:00

Dat hangt enorm af van waar je woont en wat er in je omgeving bloeit.
Nu in de Betuwe heel veel bloesem, dus ook veel honing. Maar als dit uitgebloeid is, is er niet veel meer voor de bijen in die regio. Dus als jij de honing af pakt, zul je voor de winter bij moeten voeren.
Heb jij een tuin vol met stuifmeel en nectar dragende bloemen, dan kan een bijen volk daar misschien van leven...

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:03


Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 19:03

justkid schreef:
Hoe kom je nou aan een nieuw bijenvolk als alles in de winter doodgaat.
Hoe lang leven de bijen eigenlijk?
Wat kost een bijenvolk en een kast en een cursus?
Waar volg je zo'n cursus en kan je dat ook doen wanneer je niet meteen zelf een bijenvolk hebt?


Volkjes kun je kopen via bijvoorbeeld marktplaats. Wij proberen nu via via een imker te vinden die een zgn kunstzwerm maakt. Dit het is opsplitsen van een volk om te voorkomen dat de helft er op zn eigen houtje vandoor gaat.
Een koningin leeft 5 á 6 jaar, mits ze niet door een nieuwe koningin gedood word. Een werkster (vrouwtje) leeft gemiddeld een week of 6. In de winter kan dit wel enkele maanden zijn. Hoe oud een dar (mannetje) word hangt af van het seizoen. In principe zijn darren enkel en alleen nodig voor het doorgeven van dna aan andere volken. Na het paren sterft een dar sowieso. Aan het eind van de zomer zullen alle werksters de overgebleven darren doden om te voorkomen dat ze te veel voedsel eten.
Imkercursussen worden vaak gegeven door verenigingen die zijn aangesloten bij de NBV (Nederlandse Bijenhouders Vereniging) de cursus kost bij ons 250 euro. Dat zijn dan twee middagen in de week voor een periode van 2,5 maand. Hier leer je alle basisbeginselen van het bijenhouden.
Bij ons is het zo dat je als cursist een volkje krijgt na afloop van de cursus, die is dan gratis. De kast mag je lenen tot je er zelf een hebt en je volk er in hebt overgezet.
Persoonlijk vind ik niet dat een cursus echt nodig is. Bij de introductieles, die gratis is, wisten mijn vriend en ik al meer dan degene die de cursus gaf, door ons maanden lang in te lezen.
Als je echt wil, kom je er ook best zonder cursus. Wel is het fijn contact te hebben met verschillende imkers om tips, ervaringen en vragen uit te wisselen.
Wij kunnen ook altijd terugvallen op de leden van de vereniging als er iets is.

Edit: een volk stuurt doormiddel van feromonen een groepje bijen alle mogelijke windrichtingen uit. Deze gaan dan op zoek naar een geschikte drachtplant. Als ze iets vinden dan komen ze terug naar de kast, en laten doormiddel van een bepaalde vliegpatroon zien waar de planten te vinden zijn. Hier gaan ze dan op vliegen tot de nectar daar op is en dan begint het weer van voren af aan.
Het kán dus zijn dat jij je hele tuin vol zet met een bepaalde plant, maar dat ze liever een kilometer verderop naar een andere plant gaan.
Ze vliegen ongeveer in een straal van 3km rond de kast.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 15-04-18 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:06

Wat leuk zeg en wat goed ook voor de natuur!!

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:17

Ik heb ook red cederhout kasten van bijenkasten.nl en ben daar ook zeer tevreden over. Ik zet de buitenkant wel nog in de olie.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:20

Je kan inderdaad prima beginnen zonder cursus (zo zijn wij per ongeluk ook begonnen en wij hebben nog geen volk verloren in de winter). Maar er vragen hier mensen of je de cursus kan doen zonder dat je zelf bijen hebt, een dat kan dus prima.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:37

Ik heb de cursus gedaan om ervaring op te doen en zeker te weten dat ik met bijen durfde werken. Niets zo lastig als een volk hebben staan en er niet bij durven komen. Aanbod was al om meteen gelijk met de cursus een eigen volkje te krijgen, maar aangezien dat zelfs nog voor de eerste praktijkles was, dat maar even af gehouden. In die zin is dat nu wel fijn omdat ik dan wel met een spaarkast gezeten had (met de nadelen die daar voor mij aanzitten) en nu dus niet.

Nickeltje

Berichten: 28245
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:16

:wave: onze bijen zijn heel gelukkig op de fruitbloesem. Veel broed, veel groei, veel oogst en nog geen zwermneiging.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 14:51

Wanneer gaan ze zwermen dan? en hebben ze ook last van de enorme temperatuurverschillen die worden voorspeld?