nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:23


Zo genieten dit. Van alles en nog wat dat aan komt vliegen. <3

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:42

Hoe gaat het hier?
De bijen bij ons huis halen ineens heel veel honing binnen. En ook de volken die bij mijn vader staan, naast 5 hectare koolzaad doen het nu goed.

Even een voorzichtige vraag... Zit er hier nog iemand te wachten op een volk?

Wij hebben twee weken geleden een grote aflegger als zwerm voorkoming moeten maken. Dit weekend als het goed is een nieuwe koningin. Zodra ze aan de leg is, als alles natuurlijk goed gaat, mag dit volk weg...
Wij hebben bastaards. Niks speciaals, tot nu toe wel een heel vriendelijke lijn.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:48

Bij mij vliegen ze nog veel af en aan, ik heb vorige week in de kast gekeken en het zag er goed uit. Hoop wel dat ze genoeg honing nog binnenhalen en niet alles opeten, anders bijvoeren.
Blijf nu van ze af want het is zo warm.
Ik ben tevreden met dit volk nu, mochten ze de winter niet halen dan ben ik volgend jaar mogelijk wel op zoek :) Hoop dat je een mooi plekje voor ze vindt!

Doen jullie ook aan ziektebehandeling, mierenzuur, oxaalzuur etc?

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:01

Wij blijven volgende week ook van ze af met die hitte. Daarna maar weer een controle.

In augustus doen wij mierenzuur of thymol en in de winter oxaalzuur.

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:23

Heb geen spullen of cursus gedaan. Ga wel kast neerzetten open, maar meer om een zwervend volk onderdak te bieden. Mocht er een volk intrekken ga ik het laten ophalen door een imker.

Word dus meer een vangkast.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:23

Hier is het weer erg droog en halen de bijen weinig. Onze 2 afleggers gaan we ook weer bijvoeren. Grote volk heeft nog genoeg gelukkig.

Wij hebben nu geen plek voor een nieuw volkje helaas!(of nouja, ook fijn want dat betekend dat ze het goed doen verder)

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:15

Zijn jullie wel eens bang dat de bijen ook de JKK bezoeken die toch overal welig in bermen groeit? Ik begreep dat dit de honing vies laat smaken en ook schadelijk is.

Nickeltje schreef:
Wij blijven volgende week ook van ze af met die hitte. Daarna maar weer een controle.

In augustus doen wij mierenzuur of thymol en in de winter oxaalzuur.


Ik lees dat men soms 2x mierenzuur doet (meteen na honingoogst en dan nog wat later in het jaar). Lijkt me wel wat veel? Hoe kan ik inschatten of het nodig is?
Mijn volk is - als ik het me goed herinner - al behandeld toen het net een aflegger was, dus ik denk eraan gewoon 1x te doen binnenkort en dan in de winter mogelijk nog oxaalzuur.
Ik lees op sommige plekken niet behandelen bij 25+ graden en bij andere niet bij 30+. Ik denk dat wachten op 25- wel even kan duren... dat is niet komende twee weken in ieder geval. Kan 25-30 graden wel, volgens jullie? Ik wil niet de bijen dood hebben liggen straks... Mijn instructeur zei dat begin augustus wel echt het laatste moment is dat het nog kan, en dat je echt niet te laat moet zijn met behandelen. Dus dat maakt het even lastig om de juiste keuze te maken vind ik.

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:33

Wij doen zeker niet twee keer mierenzuur. Dat past ook helemaal niet in de planning.
We behandelen pas na een eventuele late oogst, dus eind augustus of september pas.
En daarna rondom oud en nieuw met oxaalzuur.

En als we ergens een aflegger maken of zwerm hebben of om welke reden dan ook een broedvrije periode, dan verdampen we daar ook even oxaalzuur in.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 21:43

Bedankt :)

Ik wilde vanavond even een korte check doen, het was al twee weken geleden en ik wilde even weten hoe het in de honingkamer was (is er mogelijk iets te oogsten of hebben ze alles op moeten eten en moet ik bijvoeren?) en of er broed was.
Nou, bij voorkeur doe ik dat niet weer 's avonds. Het was superdruk en ze waren ook niet lief, ik had duidelijk veel meer opvliegende en boze bijen. Omdat ik zo'n korte check wilde doen had ik geen beroker mee, daar had ik wel spijt van. Broedkamer bereiken was ook lastig, maar er was wel broed gelukkig dus dat is in orde.
En omdat het zo druk was, wilde ze ook niet van de rand af. Met de veger werden ze alleen maar boos, en als ik ze tijd en ruimte gaf kwamen er alleen maar weer nieuwe bijen op de rand. Ik heb toch tientallen geplet helaas.
Dus dit is niet voor herhaling vatbaar wat mij betreft... en ik ga die handdoek met olie regelen.
Was het kruidnagel of nootmuskaat?

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:14

Had je geen waterspray? Dat is vaak ook wel afdoende (en werkt tig keer makkelijker als een beroker :+ ).

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 22:18

Blijven ze dan lang genoeg van de rand dat ik bijv. een honingkamer erop kan tillen? Aangezien ik alleen ben moet ik wel een seconde of tien hebben. :)
Anders klinkt dat ook als een interessante optie.
Ik heb nog veel te leren in ieder geval! Mag dan mijn diploma hebben, het begint net pas :Y)

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 23:51

Nootmuskaat olie gebruiken wij.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:14

Dank je!

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:41

Ben ik weer :Y)
Ik zag dat er heel veel bijen op de vliegplank zaten. Nu zitten daar de laatste tijd wel vaker bijen, maar nu zat er ook een hele hoop op elkaar.
Ik ben er even naast gaan staan en observeren. De bijen links zijn aan het ventileren, dat zag ik heel duidelijk. Dat heb ik meer gezien de laatste tijd. Maar wat is die hele kluwen?
Ik vind het bijzonder gedrag, ben heel benieuwd! :) Ik dacht aan dat het toch te vol is binnen in de kast, en mogelijk te warm en dat ze daarom buiten zitten nu het avond wordt en er niets te halen meer is (alhoewel het niet enorm warm was vandaag).
Afbeelding

Ik heb evt. ook een filmpje. Ze bewegen allemaal heel traag en rustig.

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:43

Warmte, waarschijnlijk zit een brede zone van bijen lucht naar binnen te blazen om te ventileren.
Heb je je varroa lade er onderin zitten?

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:45

Ja, die zit er nog in. Ik las al dingen van die eruit halen, raad je dat aan?

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:51

Ja, dan kunnen ze makkelijker koelen. Boven de 15 graden overdag hebben wij die planken er nooit in, behalve af en toe 1 week als we behandelen tegen varroa.

Anoniem

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:53

Ik had die alleen bij behandeling erin, om de mijtenval in de gaten te kunnen houden. Verder lekker zonder.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 21:55

Doe ik dat! Wederom bedankt!

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:54

Nickeltje schreef:
Nootmuskaat olie gebruiken wij.


Slimme ik heeft toch kruidnagel gehaald |o ik dacht nog zo "ik moet nootmuskaat halen". Al begrijp ik dat kruidnagel ook kan, maar wel heel sterk is, dus ik begin wel met heel weinig en kijk hoe het gaat.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:16

Koninginnen merken is het beste wat we ooit gedaan hebben zeg. :+ Wat is dat makkelijk, je hoeft niet eens te zoeken!

Wij halen de bodemplaten er alleen uit met 30+ omdat we ze wel gebruiken om de varroa in de gaten te houden. Wij behadelen nooit preventief dus het is wel belangrijk om dat goed in de gaten te houden. Maar hier baarden ze verder ook nooit, ook niet bij warm weer.

Ik ben benieuwd of jouw kruidnagelolie ook werkt Century

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:17

Century schreef:
Nickeltje schreef:
Nootmuskaat olie gebruiken wij.


Slimme ik heeft toch kruidnagel gehaald |o ik dacht nog zo "ik moet nootmuskaat halen". Al begrijp ik dat kruidnagel ook kan, maar wel heel sterk is, dus ik begin wel met heel weinig en kijk hoe het gaat.


Gewoon uitproberen. Je vergiftigt ze er niet mee ofzo ;)

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:11

Het ging een stuk beter! :D Ik had zes druppels op mijn theedoek, kan nog wel iets meer denk ik. Ik heb alleen wat bijen geplet bij het terugzetten van de honingkamer, omdat ze onderaan de honingkamer zaten op de rand, het rooster waarop ik de kast zette was wel vrij van bijen. Dus dit werkt een stuk fijner.
Ze blijven wat pissig bij het controleren maar het zijn altijd maar een handvol. De rest doet gewoon zijn ding.
Ze hebben drie ramen volledig verzegeld in de honingkamer :wow: dat had ik niet verwacht. Die drie ga ik oogsten, de rest mogen ze terug hebben. Ze hebben nauwelijks honing in hun broedkamer en ook niet zoveel stuifmeel, vooral veeeel broed. Ik heb de koningin ook gezien!
Als ik de mierenzuurbehandeling ga opstarten ga ik de drie ramen eruit halen en dan de honingkamer onderaan plaatsen, zodat ze de honing het broednest in nemen (zegt mijn instructeur dat het zo werkt, ik ben benieuwd). En dan in de gaten houden of ze voldoende hebben of bijgevoerd moeten worden voor we echt de winter in gaan.
Volgens mij doen ze het best wel goed. Ze zijn in ieder geval goed in honing halen (Buckfast hè...)

Nickeltje

Berichten: 28247
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:27

Wij hebben in onze late aflegger een zeer fanatiek leggende Q. Dat volkje doet het erg goed en zou een nieuw thuis mogen krijgen.
Na mijn eerdere vraag niemand uit dit topic, dus ik ga verder in mijn imker clubje vragen...

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:30

Hopelijk vinden ze een mooi plekje!