Een hele tijd geleden had ik een topic geopend: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=253&t=1878295
Hij is al lange tijd niet meer actief, toch leek het mij leuk om er weer nieuw leven in te blazen.
Ik ben nu een aantal jaar verder en heb een hele hoop bijgeleerd en toegepast. Niet alleen de hamsters zijn er op vooruit gegaan, ook mijn andere huisdieren (cavia’s & muizen)hebben kennisgemaakt met Duitse stijl!
Hierbij eerst de uitleg over ‘Duitse stijl’ en wat dit inhoudt

Het komt vanuit Duitsland (logisch), waar de zorg en huisvesting zich zo veel mogelijk aanpast aan het natuurlijk gedrag van het dier. Het wordt ookwel ‘artgerechte haltung’ genoemd. Welzijn staat in Duitsland erg hoog, dus de minimale voorwaarden zijn ook heel anders dan b.v. in Nederland. Wat mij nog het meeste interesseert is het natuurlijk gedrag van dieren en het is zo gaaf om duitse stijl toe te passen. Inmiddels wonen de meeste van mijn dieren in mijn omgebouwde kast & aquarium. Ik heb momenteel 3 hamsters, 4 cavia’s en 13 muizen.
Met dit topic wil ik meer mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in Duitse stijl en er meer over zouden willen leren. Ik ben zelf ook nog lerende, laten we elkaar helpen onze informatie en ervaring uit te breiden

De grootste verschillen van Duitse stijl tegenover Nederland is toch wel de grootte van de verblijven. Vaak wordt 100x50 cm als minimale maat gehanteerd voor o.a. hamsters, muizen, gerbils, etc. Voor cavia's hanteren ze b.v. een minimale maat van 1 m2 per cavia (in Nederland is het 100x50 cm voor twee cavia's). Wat mij ook erg opvalt is dat men in Duitsland natuurlijke voeding geven. Hamsters krijgen vooral zaden als voeding met kruiden, groenten, etc. en cavia's alleen vers voedsel. Standaard voermerken, pellets, brokken, bewerkte voeding etc. wordt nooit aangeraden als voedsel. Mijn cavia's leven nu dus op volledig vers voedsel, ze krijgen +/- 7 soorten groenten per dag en per week koop ik ongeveer 20 soorten verse groenten en kruiden. Vooral bladgroen. Het wordt nog uitgebreid met verse takken en grassen.
Hieronder een idee van Duitse Stijl aan de hand van foto's van mijn verblijven

Bovenin woont Pablo (200x58 cm)
Daaronder woonde Yaira (zij is oud en woont in een kleiner verblijf nu) en daarnaast Mellow (rusje) (2x 100x58 cm)
Daaronder wonen mijn vier cavia's (2x 200x58 cm)

Bovenste verblijf links

Bovenste verblijf rechts

Verblijf eronder van Mellow

Aquarium van mijn muizen (120x50x50 cm), zitten nu 10 muisjes in
Voordat ik de kast had, had ik allerlei losse verblijven, hier nog wat foto's

Vraag maar raak en deel je foto's!