Puppy erbij 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:56

Ah zo nu begrijp ik je :)

Dat heb je idd veel. Ook fokkers die enkel met eigen reuen dekken en de reuen niet laten uitdenken. Krijg je erg bekrompen lijnen van.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:00

Dat word zoveel gedaan bij de engelse stafford. Allemaal honden van elkaar geleend voor dekkingen. En ook bijna altijd bij dezelfde fokkers.
Bij de meeste fokkers worden ook geen “buitenlandse”lijnen gebruikt.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:10

kiwiwitje schreef:
Dat word zoveel gedaan bij de engelse stafford. Allemaal honden van elkaar geleend voor dekkingen. En ook bijna altijd bij dezelfde fokkers.
Bij de meeste fokkers worden ook geen “buitenlandse”lijnen gebruikt.


Kan wel hoor! Begrijp me niet verkeerd. Maar het wordt niet altijd met de juiste intentie gedaan.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:20

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:
Dat word zoveel gedaan bij de engelse stafford. Allemaal honden van elkaar geleend voor dekkingen. En ook bijna altijd bij dezelfde fokkers.
Bij de meeste fokkers worden ook geen “buitenlandse”lijnen gebruikt.


Kan wel hoor! Begrijp me niet verkeerd. Maar het wordt niet altijd met de juiste intentie gedaan.

Vaker niet dan wel.. Ik bedoelde mijn berichtje ook niet positief. Maar zie nu dat ik dat best iets duidelijker had kunnen maken :')

Hier ''lenen'' fokkers onderling zoveel uit. Ik vind dat niet positief. Het valt gewoon op dat zelfs de wat grotere fokkers allemaal onder 1 hoedje spelen. In alle opzichten. En dat is gewoon best een ding momenteel in het ras.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:28

denk dat dit spijtig genoeg in alle rassen voorkomt. Beetje vriendjespolitiek

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:29

ja vast wel Lara. Ik hoop dat ik het anders kan doen met de keer/keren dat ik zal fokken.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:33

ivm bepaalde lijnen bij het fokken. Als je echt een bepaald type wil, kan je deze eigenschappen vast leggen door lijnenteelt te doen en dan ga je wel een zekere inteelt factor hebben natuurlijk.
Het verbaasde me alleen dat er in ons fokreglement (dat nu dus aangepast is) dat 1ste generatie inteelt (vader-dochter, moeder-zoon, broer-zus) toegelaten is mits aanvraag uitzondering met goede motivering vooraf 8)7 bedoel welke mogelijk goede reden kan je hiervoor hebben?

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:37

Kan er mij echt geen bedenken :n vind dit gewoon walgelijk dat dit soms is toegelaten.

Heeft hier iemand zelf hun autobench gemaakt? Hebben jullie voorbeelden en/of tips qua materialen etc.? :)

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:38

petitparis schreef:
ivm bepaalde lijnen bij het fokken. Als je echt een bepaald type wil, kan je deze eigenschappen vast leggen door lijnenteelt te doen en dan ga je wel een zekere inteelt factor hebben natuurlijk.
Het verbaasde me alleen dat er in ons fokreglement (dat nu dus aangepast is) dat 1ste generatie inteelt (vader-dochter, moeder-zoon, broer-zus) toegelaten is mits aanvraag uitzondering met goede motivering vooraf 8)7 bedoel welke mogelijk goede reden kan je hiervoor hebben?

Haha de vader dochter combi die ik eerder besproken heb is in BE gefokt. Die lijn heeft al genoeg inteelt opzich om te kunnen verankeren.. (naar mijn mening dan)

Ik zou ook geen goede reden kunnen bedenken. Ja misschien bij rassen waar je echt een hele kleine genenpoel hebt?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:38

Ik vind het ook, ondanks dat het dieren zijn, gewoon heel raar om directe familie op elkaar te zetten. Dat moeten die honden helemaal niet in elkaar zien :=

Vind het ergens ook wel een beetje een raar idee als je eigen twee honden een nestje hebben gekregen. Dat klopt gewoon niet, zelfs als het geen familie is _O-

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:40

Kaus schreef:
Ik vind het ook, ondanks dat het dieren zijn, gewoon heel raar om directe familie op elkaar te zetten. Dat moeten die honden helemaal niet in elkaar zien :=

Vind het ergens ook wel een beetje een raar idee als je eigen twee honden een nestje hebben gekregen. Dat klopt gewoon niet, zelfs als het geen familie is _O-

Haha zo had ik er nog niet overna gedacht :') :')

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:41

Kaus schreef:
Vind het ergens ook wel een beetje een raar idee als je eigen twee honden een nestje hebben gekregen. Dat klopt gewoon niet, zelfs als het geen familie is _O-


Nochtans vinden mensen het juist vreemd dat mijn honden geen familie zijn van elkaar. Ik zou perfect paring tussen mijn reu en teef kunnen doen, ware het niet dat ik dan gewoon vermeerder ipv doordacht fok. Lijnen liggen ver genoeg uit elkaar.
Bij mijn vriendin vragen ze altijd of mama,papa en dochter is (Ze had toen nochtans 2 reuen en een teef :D )

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:55

een niewe toevoeging in belgië in het KMSH reglement vind ik ookwel vreemd. Muptiple sire dekkingen zijn nu toegestaan. Er wordt in België sowieso DNA genomen van alle pups, maar nu mag je dus evengoed 4 verschillende reuen op een teef zetten en op basis van het dna wort per pup de vader bepaald...
Ik ben hier niet echt voorstander van.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 22-05-18 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:56

Hier vragen ze ook standaard of het moeder en dochter is. Uhm nee dus. Ten eerste het is een reu en ten tweede geen familie van elkaar.

Elin krijgt nog drie keer per dag eten maar vandaag vond ze het denk ik niet genoeg.. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:59

Dat is ook wel heel raar Zoe. Waarom meerdere reutjes per dekking?! Vind dat ook maar raar.


Tuurlijk Diandra. Stiekem voer je haar gewoon helemaal niet }> :+

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:04

uh meerdere reuen voor hetzelfde nest? Waar gaat de wereld naar toe :P

oh en kleine elin8 ze heeft het al goed door hoe ze haar charme kan gebruiken om iets te verkrijgen

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:04

volgens KMSH zou het voo een verbreding van de genenpoel leiden. Maar mijn gevoel zegt eerder dat op lange termijn de inteelt vergroot want waar je anders een teef in lijn X hebt zitten, en volgende net pas op lijn Y zal ze nu onmiddelijk in lijn X en Y zitten. stel een teef krijgt op haaar leven 4 nesten. Elke dekking gebeurd met een reu uit een andere lijn. met het nieuwe systeem zal de teef nu in 8 bloedlijnen ipv 4 bloedlijnen voorkomen (er vanuitgaande dat er maar 2 reuen opgezet worden, want er is nergens ene limiet voor reuen beschreven)

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:07

Waarom? Uit dna zullen ze tog maar van 2 lijnen zijn want de pup kan tog niet van 1 mama en 2 papa's zij? Zal maar 1 sperma winnen ..

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:09

Zoe_97 schreef:
een niewe toevoeging in belgië in het KMSH reglement vind ik ookwel vreemd. Muptiple sire dekkingen zijn nu toegestaan. Er wordt in België sowieso DNA genomen van alle pups, maar nu mag je dus evengoed 4 verschillende reuen op een teef zetten en op basis van het dna wort per pup de vader bepaald...
Ik ben hier niet echt voorstander van.


In andere landen was het al toegestaan, dus wij volgen hierin maar. Stel dat je een teef door 2 bewezen reuen laat dekken, dan kan je sneller te weten komen welke eigenschappen je teef doorgeeft en meer kans op je potentiële "kampioen" zoals eentje het schetst.
Maar goed, wij hebben over 3 weken een fokkers info avond over uit breed houden van de genenpoel etc... Dus ik hoop dat het daar ter sprake komt.

Maar eh, wat is er erg aan dat een teef nu in 8 lijnen kan voorkomen, reuen worden soms veel vaker gebruikt. Plus als de nakomelingen ook verder gebruikt worden, dan komt de teef ook meermaals terug ook al heeft ze zelf maar 1 nest gehad...
Hier begrijp ik je redenering echt niet...

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:21

ja maar een teef zal dus in meerdere lijnen zitten. w8 ik maar even een grafiekje om het duidelijk te maken. Over lange termijn zal het inteeltpercentage alleen maar stijgen.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:35

bij hoe het eerst was met een teef met 3 nesten zal er op 3 generaties die teef in 21 lijnen voorkomen (er vanuit gaan dat er 1 pup maar de fok in gaat om het niet te ingewikkeld te maken.
Afbeelding

Bij multiple sire dekkingen er vanuit gaande dat er telkens 2 reuen gebruikt worden zal een teef op 3 generatie in 42 lijnrn voorkomen. op slechts 3 generaties is dat al een verdubbeling dus. Als je dit op 10 generaties gaat bekijken zie je het inteeltpercentage gewoon enorm stijgen..
Afbeelding

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:28

Ik begrijp je redenering, maar eigenlijk is het nog niet volledig relevant. Want in situatie 1 kan het even goed zijn dat er 3 teven aangehouden worden om te fokken en in situatie 2 wordt niet noodzakelijk van elke vader een teef aangehouden.
Dat een teef nu theoretisch gezien 8 nesten kan hebben ipv 4 is nog altijd minder bepalend dan hoe vaak sommige dekreuen gebruikt worden... In praktijk gaat het gebruik van 2 dekreuen niet zo vaak voorvallen, want het zou al moeten lukken dat je 2 interessante dekreuen in het zelfde land en relatief dicht bij elkaar in de buurt vind. Plus het dekgeld dat je dan kwijt bent...

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:44

Wat ik op de fokkers voor fokkers pagina zag naar voor komen is dat 2 dekreuen vaak met KI gedaan zou worden. In elke inseminatie word dan het sperma van de verschillende reuen gemengd en gelijk ingebracht.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 16:47

Ik zou er ook niet echt fan van zijn.
Het idee snap ik wel.. maar vind het een beetje onzin...

TheJokerr
Berichten: 2775
Geregistreerd: 25-02-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:16

Interessant onderwerp :j

Ik vind het wel lastig om voer te gaan bepalen voor min pup, wil heel graag WoW gaan voeren, maar Kvv lijkt mij ook wel interessant alleen ben ik volkomen vreemd in die 'keuken'. dus googlen tot ik een ons weeg _O-