Puppy erbij 2018

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fannetje

Berichten: 3556
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:16

Kiwitje, helaas komt die kanker niet alleen bij de Berner, maar ook bij de Rottweiler voor. Waar bij de Berner vooral Maligne Histiocytose/Maligne Lymfoom voorkomt, is het bij de Rottweiler vaak Osteosarcoom wat er voorkomt. Beide zijn rotsoorten en kosten het leven van de hond. Schijnt ergens bij de voorouders vandaan te komen, die beide rassen gemeen hebben (en nog andere rassen).
Jasmijn, ik vind dat je een leuke hond hebt. Ze is aardig in proporties gebouwd, iets steile knie achter (mogelijk verbeterpuntje?) en wat kleinere kop in verhouding met haar lichaam. Ikzelf hou van een wat meer atletischer type, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Heel veel succes met de beslissing!

En even nu een *\o/* De als het goed is mama-hond van mijn toekomstige pup is vandaag loops geworden, dus ik kan gaan aftellen ;) Mits natuurlijk alles goed gaat :j

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:17

Ik zal duimen voor je!!!

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:18

StonedRomy schreef:
Mmm, ik zou haar toch de verplichte testen laten doen. Je hoeft zo iets niet te zien aan een hond, maar als ze het doorgeeft ben jij als fokker verantwoordelijk voor het verder fokken met slechte genen.


Hier ben ik het mee eens!

Fannetje; dat wist ik niet! Helaas van best dichtbij met een berner mee gemaakt. Was niet zo leuk..
En heeel spannend! Dan kan het aftellen beginnen!
Flatcoated toch?

Die van mij wil nog niet geloof ik... Al merken we wel echt gedragsveranderingen aan zowel haar als de reu..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 19-11-17 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:19

StonedRomy schreef:
Mmm, ik zou haar toch de verplichte testen laten doen. Je hoeft zo iets niet te zien aan een hond, maar als ze het doorgeeft ben jij als fokker verantwoordelijk voor het verder fokken met slechte genen.


Ik heb dit ook aan mijn ouders gemeld, echter denken zij er over zoals in mijn bovenstaande reactie, met testen heb je gewoon meer zekerheid, maar als hun het niet willen gaat het niet gebeuren.

Fannetje
Dankje voor je reactie, super spannend dat je kan gaan aftellen!

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:24

jasmijn16 schreef:
StonedRomy schreef:
Mmm, ik zou haar toch de verplichte testen laten doen. Je hoeft zo iets niet te zien aan een hond, maar als ze het doorgeeft ben jij als fokker verantwoordelijk voor het verder fokken met slechte genen.


Ik heb dit ook aan mijn ouders gemeld, echter denken zij er over zoals in mijn bovenstaande reactie, met testen heb je gewoon meer zekerheid, maar als hun het niet willen gaat het niet gebeuren.

Fannetje
Dankje voor je reactie, super spannend dat je kan gaan aftellen!

Lastig. Maar waarom willen ze dan wel een geteste reu? Ik bedoel het niet verkeerd, maar aangezien je van de teef dus niets weet, heeft het in zekere zin weinig nut om een geteste reu te pakken..
Ja de kans zou iets kleiner kunnen worden dat ze bepaalde aandoeningen krijgen..

Maar aangezien je niets weet van de teef op dat vlak zijn de ''garanties'' alleen maar kleiner..
En misschien heel stom gezegd, ik denk dat je stamboomloos niet kan testen via de RvB. Maar de foto's bijv voor HD, onofficieel, zitten tussen de 50 en 80 euro ongeveer. Dat zou er toch wel vanaf moeten kunnen zou je zeggen? :o
Maar ik ben er dan ook wel op tegen om te bezuinigen op gezondheid..

Begrijp dat jij er niets aan kan doen hoor! Maar snap de denkwijze dan niet..

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:28

Prijzen zijn vaak niet heel duur inderdaad, dus als je ouders dat tegenhoud kan je eens rondbellen bij dierenartsen en vragen hoeveel het kost.

Stom gezegd, maar stel je hebt straks een pup die HD blijkt te hebben. Als de reu getest is en goed zit met HD... Zullen de eigenaren jullie naam noemen want dan komt het uit die teef. Wil je later als officiële fokker aan de slag gaan, heb je al een slechte naam voor je begint.

HD test sluit echter niets uit. Pup kan uit twee goede ouderdieren nog steeds slechte testen krijgen, maar ja... Je hebt als fokker er dan wel alles aan gedaan.

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:32

StonedRomy schreef:
Prijzen zijn vaak niet heel duur inderdaad, dus als je ouders dat tegenhoud kan je eens rondbellen bij dierenartsen en vragen hoeveel het kost.

Stom gezegd, maar stel je hebt straks een pup die HD blijkt te hebben. Als de reu getest is en goed zit met HD... Zullen de eigenaren jullie naam noemen want dan komt het uit die teef. Wil je later als officiële fokker aan de slag gaan, heb je al een slechte naam voor je begint.

HD test sluit echter niets uit. Pup kan uit twee goede ouderdieren nog steeds slechte testen krijgen, maar ja... Je hebt als fokker er dan wel alles aan gedaan.

Dat, en als je dus generaties blijft testen zowel reu als teef kun je in zekere zin de kans op HD bijvoorbeeld wel kleiner maken.(als je uiteraard steeds met HD-A bijvoorbeeld fokt)

fannetje

Berichten: 3556
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:32

Idd een zwart flatcoat dametje.

Kiwitje, idd volgens mij kan je niet officieel testen op HD/ED, maar idd gewoon foto's maken wel en dat zegt al heel veel, mits je bij een dierenarts gaat die dat een beetje kan.
Hopelijk volgt jouw teefje dan ook snel, kunnen we samen aftellen ;)

Jasmijn, jammer dat je ouders dat niet willen, misschien kun je ze nog overtuigen?

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:38

Ik ga ze zeker proberen te overtuigen, heb net mijn vader nog een keer gevraagd waarom niet, hij geeft aan dat whisky de hond die we in hebben laten slapen in totaal 3 nesten heeft gehad, geen enkele pup heeft problemen. Breezer heeft ook nu 2 nesten gehad, in totaal 20 pups en geen enkele met problemen, hij ziet het nut van testen dan niet in. Ik ga het zo nog een keer bij mijn moeder proberen.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:43

Soms kan het pas na jaren duidelijk worden... Of pas als de eigenaren van pups willen fokken en hond blijkt ineens HD in een hoge categorie te hebben...

ik hoop dat er binnenkort meer testen worden gemaakt overigens. Weet dat ze voor de Japanse rassen nu bezig zijn om te kijken of S.A. Etc erfelijk kan zijn. Voorheen werd altijd beweerd dat dit niet het geval is. Net een berichtje gekregen dat het testpakket van Olivia is binnengekomen in Engeland. Ben benieuwd na de studie in ieder geval.

Hoe meer je kunt testen hoe beter imo.

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:44

@Kiwiwitje, het hangt er vanaf of ik deeltijd kan gaan studeren of een tussenjaar kan nemen. Moet ik nog even voltijd aan de slag, dan wordt de pup uitgesteld. Ik ben er wel al zeker van dat het een jachthond moet gaan worden, maar ik ben nog wat rassen aan het bekijken en ga bij een aantal fokkers kijken :j
@Fannetje, spannend, hopelijk verloopt alles goed!
@jasmijn, goed bezig, maar jij hebt helaas de regie niet inderdaad, dus trek het je niet al te persoonlijk aan als Breezer toch niet getest wordt. Het blijft de beslissing van je ouders. Heb jij persoonlijk een voorkeur voor Rottweiler or Berner? :)

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:47

Ik snap alniet dat je stamboomloos en ongetest fokt, maar dat je dan ook nog met een ras wilt fokken wat onder de HR hondenregeling valt snap ik al helemaal niet. Je zadelt eigenaren behalve met gezondheidsrisico’s ook met muilkorfplicht en meer van dat soort ellende op....

Dorus

Berichten: 13238
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:48

Mag ik mij hier ook melden?
Wij hebben momenteel een rottweiler teefje van net twee jaar. Er werd al snel geopperd er een tweede bij te nemen, maar zijn hier nog nooit echt serieus over geweest. Maar nu we in de buurt komen van het VZH examen worden de gesprekken over een tweede hond wat serieuzer.
Als we straks de VZH behaald hebben, en het komt zo uit bij de fokker, dan komt er waarschijnlijk eind volgend jaar een tweede bij. De bedoeling is dat mijn man daar dan mee aan de slag gaat, maar laatst opperde hij iets anders, dus dat is een van de onderwerpen die nog goed besproken moeten worden.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:52

Loolotte schreef:
@Kiwiwitje, het hangt er vanaf of ik deeltijd kan gaan studeren of een tussenjaar kan nemen. Moet ik nog even voltijd aan de slag, dan wordt de pup uitgesteld. Ik ben er wel al zeker van dat het een jachthond moet gaan worden, maar ik ben nog wat rassen aan het bekijken en ga bij een aantal fokkers kijken :j
@Fannetje, spannend, hopelijk verloopt alles goed!
@jasmijn, goed bezig, maar jij hebt helaas de regie niet inderdaad, dus trek het je niet al te persoonlijk aan als Breezer toch niet getest wordt. Het blijft de beslissing van je ouders. Heb jij persoonlijk een voorkeur voor Rottweiler or Berner? :)


Ik heb een voorkeur voor een Rottweiler, maar dat is omdat ik echt fan ben van Rottweilers en het zonde vind om het ras er uit te fokken.
Billy schreef:
Ik snap alniet dat je stamboomloos en ongetest fokt, maar dat je dan ook nog met een ras wilt fokken wat onder de HR hondenregeling valt snap ik al helemaal niet. Je zadelt eigenaren behalve met gezondheidsrisico’s ook met muilkorfplicht en meer van dat soort ellende op....


Door de mogelijke wetgeving zitten wij ook juist te twijfelen. Het karakter vinden wij echt het belangrijkste en daar zijn wij dus ook erg 'streng' in wanneer wij bij een mogelijke papa gaan kijken.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:55

Maar waar twijfel je dan over? Je moet er al bijna een Jack Russel oid doorheen gaan fokken om het hr uiterlijk eruit te fokken ( of koningspoedel, dus compleet andere vacht en hopen dat de vacht van papa dominant is voor het hele nest ).

Dus dan is de keus fokken met haar of niet fokken met haar. Maakt voor de regeling niet uit of je een Berner of een rottweiler erdoor fokt. Blijft een kruising hr hond.

Ik zou echt even kijken wanneer het debat in de tweede kamer komt en de ontwikkelingen in rotterdam volgen en niet bij de eerste en beste loopsheid een reu erop zetten.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:57

Ja gezondheid is ook niet zo belangrijk natuurlijk... je wwet dat je aansprakelijk bent voor erfelijke gebreken in de pups? En dat dat ook inhoudt dat je operaties moet betalen voor honden die gebreken hebben die met screening voorkomen hadden kunnen worden? En dat dat de pupprijs ruim kan overstijgen?

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:01

Romy; eens!
Hier is ook veel meer getest dan de rasvereniging aanhaalt. Heb ik in ieder geval mijn best gedaan. En qua testen vullen ze elkaar mooi aan!
Fannetje; mag je alles van dichtbij volgen?
Lotte; Lastig dat kiezen van een ras, heb je ideeën wat je verwacht in/van een hond? Welke rassen of typen spreken je echt niet aan?

Billy; stamboomloos heb ik geen moeite mee. Heb liever een stamboomloze pup uit volledig geteste ouders(voor de rassen waar ze uit komen) dan een stamboompup die niet getest is.
Maar inderdaad gezien de HR regeling, als deze zo door gaat komen, gaat het stamboomloos fokken van HR honden wel minder worden hoop ik.

Dorus; tuurlijk! :D Welkom! Weer een rottweiler?

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:04

Ik blijf het hilarisch vinden dat de Rijksoverheid site al veranderd is en spreekt van ' 1-1-2018' en het debat nog niet eens een datum heeft, laat staan aangenomen is.

Overigens willen ze ook een fokverbod invoeren voor hr honden. Dit houd in dat je dan met je kruising niet mag fokken. Dan moet je dus weer snel zijn met dekken.

Kiwi, weet jij al meer over deze wet? Ik volg het niet meer geheel sinds bekend is dat fci honden geen hr honden zijn.

Lotte, jachthond is ruim qua begrip inderdaad. Ga je er actief de jacht mee in of gewoon type? Want er zijn echt heel veel rassen die onder jachthond vallen.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:10

Probleem is dat er bijna geen stamboomloze honden zijn uit geteste ouders. En ik denk dat de meeste rashonden aan de eisen van de rasverenigingen voldoe en getest zijn

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:13

StonedRomy schreef:
Ik blijf het hilarisch vinden dat de Rijksoverheid site al veranderd is en spreekt van ' 1-1-2018' en het debat nog niet eens een datum heeft, laat staan aangenomen is.

Overigens willen ze ook een fokverbod invoeren voor hr honden. Dit houd in dat je dan met je kruising niet mag fokken. Dan moet je dus weer snel zijn met dekken.

Kiwi, weet jij al meer over deze wet? Ik volg het niet meer geheel sinds bekend is dat fci honden geen hr honden zijn.

Op rijksoverheid staat dat eigenlijk al net zo lang als dat die staatssecretaris het bedacht heeft volgens mij. In ieder geval 2018.

Weet er verder ook nog niet veel over. Behalve dat ik sowieso denk dat het hele plan niet haalbaar is.. Niet binnen 1 jaar in ieder geval.


Er zijn vrij weinig goede hondenscholen die dit soort dingen aan zouden kunnen. Daarnaast vind ik dat het probleem een beetje verlegd word. Ik zal nooit ontkennen dat de HR honden niet makkelijk veel schade aanrichten als er niet verantwoord mee omgegaan word. Maar ik vind ook dat er eens duidelijk naar de andere kant gekeken moet worden. Waarom er zoveel incidenten gebeuren.
Ze hebben het RAD gehad, daarin was de bevinding heel duidelijk, de incidenten waren niet minder geworden.. Ja dan willen ze nu een zelfde idee op gaan starten.. Dan vraag ik mij af waar ze het probleem precies missen.

Na het RAD in 2008 is er het advies uitgegooid om eens een duidelijk meldpunt te maken. Om dus een daadwerkelijke telling bij te houden van de incidenten. Ik wil niet l*ullig klinken. Maar we zitten inmiddels bijna in 2018, 10 jaar verder.. En waar is dat meldpunt? Want dat politie en gemeenten er nagenoeg niks mee doen is wel duidelijk...

Billy; Ja maar met alle respect.. een hoop rasverenigingen zijn zeker op het gebied van gezondheid een pure aanfluiting..

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:18

Billy schreef:
Ja gezondheid is ook niet zo belangrijk natuurlijk... je wwet dat je aansprakelijk bent voor erfelijke gebreken in de pups? En dat dat ook inhoudt dat je operaties moet betalen voor honden die gebreken hebben die met screening voorkomen hadden kunnen worden? En dat dat de pupprijs ruim kan overstijgen?


Gezondheid is hardstikke belangrijk, ik ben niet degene die bepaald dat de hond niet getest gaat worden, ik heb ook liever dat ze getest word. Heb het er net even overgehad, mijn vader ziet de meerwaarde van testen niet omdat het geen stamboomhond is en omdat pups die er nu al zijn dus geen problemen hebben. Mijn moeder vind eigenlijk dat testen wel dingen uitsluit, morgen gaat ze dus ook even met onze da bellen en overleggen.

Ik heb net nog even alles nagekeken over de wet en wat ik kan vinden is dat er vanaf 1-1-2018 een gedragstest verplicht is. Verder is er nog veel onduidelijk over het muilkorven

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:24

Imo is iedere hond dodelijk. Blijf het lastig vinden die lijst. Zo kijken ze qua bijtincidenten naar Amerika.... Waar er een geheel andere vereniging actief is. Ik ben doodsbang voor een akita in Amerika, maar hier nog nooit problemen met ze gehad. Maar je moet niet iedereen een hr hond geven.

Verkoop via marktplaats etc verbieden lijkt mij al een beter idee.

Gedragstest voor rottweilers is er al langer, maar das vanuit de rasvereniging.

Gedragstest voor hr honden is niet verplicht per 1-1-2018... Of ze moeten binnen 1 maand een debat voeren in de tweede kamer en al stemmen etc. Is gewoon bangmakerij van de Rijksoverheid site.

kiwiwitje

Berichten: 20140
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:27

StonedRomy schreef:
Imo is iedere hond dodelijk. Blijf het lastig vinden die lijst. Zo kijken ze qua bijtincidenten naar Amerika.... Waar er een geheel andere vereniging actief is. Ik ben doodsbang voor een akita in Amerika, maar hier nog nooit problemen met ze gehad. Maar je moet niet iedereen een hr hond geven.

Verkoop via marktplaats etc verbieden lijkt mij al een beter idee.

Gedragstest voor rottweilers is er al langer, maar das vanuit de rasvereniging.

Gedragstest voor hr honden is niet verplicht per 1-1-2018... Of ze moeten binnen 1 maand een debat voeren in de tweede kamer en al stemmen etc. Is gewoon bangmakerij van de Rijksoverheid site.


Goed nieuws Jasmijn! :)

Ja dat is helemaal debiel dat ze cijfers vanuit Amerika gebruiken. Als ze nou eens aan hun ''verplichting'' hadden gedaan en een meldpunt hadden gemaakt was er nu een hoop duidelijk en kon je ook echt gericht met bewijs wat doen.. ''
Voor rottweilers was het verplicht via de RvB om er een stamboom bij te krijgen. Dat is nu niet meer zo(bepaalde voorwaarden)

Verkoop via marktplaats hoeft niet verboden te worden. Heel simpel. Ik ben het niet eens met de rasvereniging. Dus mijn nest(en) zullen daar nooit komen. Alleen zou er een bepaalde regel ofzo voor moeten komen dat het verkopen wel mag, maar dat het stamboom fokken(van meer rassen) aan bepaalde regels moet voldoen. Of dat alleen stamboomhonden verkocht mogen worden via MP.

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:29

Jachthond is inderdaad een enorm breed begrip, maar ik ben al lang blij dat ik in ieder geval heb besloten dat het geen herder wordt := Ik wil er daadwerkelijk mee gaan jagen, dus vandaar. Rassen waar ik naar kijk zijn op het moment de Vizsla, Duitse staande korthaar en de Bracco.
Ingewikkeld de HR honden-discussie! Hoop voor iedereen die erbij betrokken is dat er snel meer duidelijkheid over komt. Echter is hier wel een apart topic voor, dus om de discussie hier te voeren is niet echt handig :o

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:31

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ico-honden

Hier staat wel dat dit moet, dat is er dan toch niet door gekomen? We gaan morgen in ieder geval bellen met onze da over wat zij adviseren over het testen.

Over de hr honden is idd een ander topic, ik zal weer ontopic gaan nu.