Puppy erbij 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:52

Ik vind het niet meer dan correct dat ze eindelijk serieus beginnen te controleren. Wat mij betreft mochten ze röntgenologische keuring voor alle actieve sporten zoals ook flyball en agility verplicht maken.
Hier gaat sowieso alles volledig op de foto voor ze de sport in gingen. Je wil toch niet een kapotte hond die op dat moment nog geen last heeft helemaal naar de haaien helpen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 17:54

Dat is sowieso raar. Aangezien dat je bij de meeste rassen op 1,5 jr foto's mag maken officieel. Ga eens een rondje bellen naar de dierenartsen. HD en ED kan ik wel aanraden als je gaat sporten.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:56

Voor zo ver ik weet mag HD/ED foto toch als ze 18 maanden zijn? Nederland loopt het achter met die wet vind ik

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 17:57

KarmaChansy schreef:
Voor zo ver ik weet mag HD/ED foto toch als ze 18 maanden zijn? Nederland loopt het achter met die wet vind ik

sommige rassen al op 12. maar indd de meeste op 18 mnd.

Machie

Berichten: 16010
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:08

HD mag gewoon vanaf 12 maanden bij bijna alle rassen dacht ik. ED vanaf 18 maanden.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 21:19

Machie schreef:
HD mag gewoon vanaf 12 maanden bij bijna alle rassen dacht ik. ED vanaf 18 maanden.

Niet helemaal

Volgens de regels van de FCI (Fédération Cynologique Internationale) moet je hond voor het laten maken van HD-foto's minimaal 12 maanden zijn. Voor een paar grote rassen, die pas later volgroeid zijn, geldt een verplichte minimumleeftijd van 18 maanden. Het gaat hierbij om de volgende rassen:

Berghond van de Maremmen
Bordeaux Dog
Bullmastiff
Duitse Dog
Landseer E.C.T.
Leonberger
Mastiff
Mastino Napoletano
Newfoundlander
Pyreneese Berghond
Sint Bernard
https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... dysplasie/



Je hond moet voor het laten maken van ED-foto's minimaal 18 maanden zijn. Voor een aantal rassen geldt een minimumleeftijd van 12 maanden. Het gaat hierbij om de volgende rassen:

Golden Retriever
Labrador Retriever
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Flatcoated Retriever
Chesapeake Bay Retriever
Duitse Herdershond
Rottweiler
Bouvier des Flandres

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... dysplasie/

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:21

Die foto's van Marley zijn té leuk <3

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 11:06

Ik was volgens mij vergeten te vertellen dat boellie na die nacht verder niet meer gehoest heeft. Ook niet toen we zondag lekker gewandeld en gegraven hebben.

Als het goed is komt er morgen voor chick een fleece jasje binnen.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:01


dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:04

ZoZenn schreef:
Ik heb even de DA gevraagd naar die trekontheffing: ik moet wachten tot hij 2 is, dan HD/ED foto's maken en dan kijken of hij goedgekeurd wordt. Hoezo eventjes langskomen en klaar |o .



Hier altijd de ent controle, papieren invullen en klaar. Ook mijn ED hond liep super goed voor fiets en step en werd gewoon oke bevonden zelfs op 9 jarige leeftijd en is geen 10 geworden. Heeft die winter overigens maar 1x gelopen en dat was 500 meter. Fysiek in orde, wilskracht was oke maar eenmaal begonnen zag ik dat hij over zijn grens zou gaan dus af gekapt.

De dierenarts ziet moment opname als eigenaar zie je je hond

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 13:06

Lekker zo'n tuin dierenfan!

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:25

Zoe_97 schreef:
Ik vind het niet meer dan correct dat ze eindelijk serieus beginnen te controleren. Wat mij betreft mochten ze röntgenologische keuring voor alle actieve sporten zoals ook flyball en agility verplicht maken.
Hier gaat sowieso alles volledig op de foto voor ze de sport in gingen. Je wil toch niet een kapotte hond die op dat moment nog geen last heeft helemaal naar de haaien helpen.


Behendigheid en flyball is compleet andere belasting dan rennen op bosgrond. Dus ik snap die dierenarts totaal niet in dit geval. Bikejoring is absoluut geen zware sport en geen belasting voor de gewrichten. Tenminste niet zwaarder dan gewoon bewegen. Dit ook zeker door de speciale tuigen die uiteraard prefect moeten passen

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:12

Je mag inderdaad vanaf 18 maand HD/ED doen. HD mag eerder, maar ik ga hem niet 2x blootstellen aan röntgenstraling. Nu ging ik deze foto's sowieso al maken, aangezien we agility gaan doen, maar mijn DA zei dat je die foto's echt beter vanaf 2 kunt maken.

Nu kende ze overigens bikejöring en de ontheffing absoluut niet, wilde ze eerst onderzoek doen en toen ze terugkwam met een antwoord, deed ze er nogal 'overdreven spannend' over. Ze benadrukte bijvoorbeeld dat mijn hond geen trekras is, dat het een ras is dat HD kan krijgen en ze wilde een foto van wat hij dan ging trekken, beschrijving van wie hij dan ging trekken (mij dus) en ze wilde weten of ik op moeilijk terrein (modder) ging trekken of gewoon op asfalt. Alleen als ze het eens was met dit alles, zou ze achter de vrijstelling staan.

Nu gaat hij mij trekken en ik weeg niks, op een mountainboard, zelfs mijn pinscher trekt me daar nog op vooruit en vrij hard ook nog :').

Nu ben ik compleet voor voorzichtig zijn, niet te vroeg beginnen, niet te zwaar trekken en foto's maken, maar dit vond ik wel enigszins overdreven. Ook dat hij pas vanaf 2 iets zou mogen, vind ik enigszins overdreven. Maar als ik iets anders wil, zal ik toch rond moeten bellen. Deze praktijk wil het zo en niet anders.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:15

Jeetje dat is wel erg stug hoor, nee niet elke hond is een trekras maar met training en beleid kan alles trekken hoor. Hier op de weightpulling wedstrijden trekt een Chi gerust een paar kilo :+

Ik heb ook een vraag voor jullie, wat betalen jullie voor progestreron prikken? Ik dacht misschien 200 euro voor een pakket. Maar het kost dus 100 per keer is het normaal of is dit weer zo iets wat achterlijk duur is hier :')

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:19

Uuuh... Modder moeilijk terrein? Ik zou juist eerder niet op asfalt trekken. Daarom doen wij dat ook bijna nooit en stappen we nu over naar bikejoring. Trekken is juist voor de achterhand minder belasting dan voor de voorhand. En zeker als je fietst en dus gewoon meefietst komt er niet belachelijk veel trekkracht aan te pas. Denk dat een hond die elke dag zn baas mee op wandeling sleurt daar meer belasting van ervaart :')

Ik zou aanraden langs een fysio te gaan. Zij kunnen op deze leeftijd meer voelen dan je een foto's kan zien. Er zijn namelijk genoeg dingen die je wel kan voelen maar niet kan zien. Een fysio is daar in kundiger dan een dierenarts.

KC, geen enkele ervaring mee helaas maar het klinkt wel errug duur :=

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:23

KarmaChansy schreef:
Jeetje dat is wel erg stug hoor, nee niet elke hond is een trekras maar met training en beleid kan alles trekken hoor. Hier op de weightpulling wedstrijden trekt een Chi gerust een paar kilo :+

Ik heb ook een vraag voor jullie, wat betalen jullie voor progestreron prikken? Ik dacht misschien 200 euro voor een pakket. Maar het kost dus 100 per keer is het normaal of is dit weer zo iets wat achterlijk duur is hier :')



Progesteronbepaling 1e keer € 72.85
2e en 3e keer € 50.00
vanaf 4e keer en vaker € 40.00

Rondom site hier in NL, DA in putten.

Edit: hier bij mij in het dorp bij de duurste DA kost het 80,-
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 20-11-18 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:24

Kaus schreef:
Uuuh... Modder moeilijk terrein? Ik zou juist eerder niet op asfalt trekken. Daarom doen wij dat ook bijna nooit en stappen we nu over naar bikejoring. Trekken is juist voor de achterhand minder belasting dan voor de voorhand. En zeker als je fietst en dus gewoon meefietst komt er niet belachelijk veel trekkracht aan te pas. Denk dat een hond die elke dag zn baas mee op wandeling sleurt daar meer belasting van ervaart :')

Ik zou aanraden langs een fysio te gaan. Zij kunnen op deze leeftijd meer voelen dan je een foto's kan zien. Er zijn namelijk genoeg dingen die je wel kan voelen maar niet kan zien. Een fysio is daar in kundiger dan een dierenarts.

KC, geen enkele ervaring mee helaas maar het klinkt wel errug duur :=


Jij deed toch skatejöring op asfalt? Al wil ik vooral mountainboardjöring gaan doen op leuke paden door natuurgebieden. Ikzelf dacht inderdaad ook dat modder minder belastend was dan asfalt.

Fysio is een goede tip. Hij is nu natuurlijk nog te jong, maar over een half jaartje is dat best interessant.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 15:30

Progesteron is hier gemiddeld 50,- per keer. Er zijn dierenartsen die na de 2e keer minder rekenen en vanaf 4x gratis. Wel goed kijken naar de methodes. Er zijn verschillende methodes en niet allemaal zijn ze even betrouwbaar.


Tot 2 jaar wachten voor de foto's is onzin. Ik zou gewoon op 18 maanden HD en ED foto's laten maken. Eventueel afhankelijk van ras ook Patella Luxatie laten checken.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:32

Ja, klopt. Maar wel in rustig tempo en geen lange afstanden (+-7km). Terwijl ik met bikejoring een stuk verder zou gaan en het dan ook niet erg is als je hond grote stukken in galop gaat. Op asfalt is dat allemaal wat meer belastend.

En nu naar de fysio is nog zeker niet te laat hoor. Wij zijn vorige week dus ook geweest en daar kwamen best wat dingetjes uit waar we rekening mee moeten houden. Ben blij dat ik dat nu weet en niet pas over 9 maanden.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:40

Ja, ik zit dus ook te denken om HD/ED op 18 maand te doen. Even afwachten wat ik er dan van denk. Het is toch mijn eigen inzicht over hoe ik hem dan vind.

Nu vind ik het nog te vroeg voor de fysio, hij is nog niet goed uitgegroeid en verandert aan elke kant. Daar is imo niks zinnigs over te zeggen en ik zie hem elke dag lopen, zo heb ik wel een idee van waar ik om moet denken.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:48

Olly doe ik volgend jaar wel HD, januari of februari. Dat is ook gelijk alles wat je hoeft te doen bij mijn ras..

Mijn vorige hond deden we pas met 2,5 jaar haha, net voordat ze gedekt zou worden. En perfecte heupen;)

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:41

Hier niet 1 gerontgend en aantal sporten al jaren. Mijn oudje was wel gerontgend ivm twijfels en geopereerd daarna aan ED (LPC) en na revalidatie jaren actief gesport en zeer actief leven gehad zonder enige beperking. Wel jaarlijks 1 a 2x fysio en of osteopaat bezocht.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:05


KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:14

De prijs is hier dus wel wat duurder haha

Karma heeft besloten dus om nu loops te worden, der vulva begint ook al wat te zwellen en balto vind het al lekker om haar euhm cherry te likken :+ hoewel zij dat nu nog niet tof vind

Voor de reu die wij hebben gekozen was het geen probleem gelukkig dat ze zoveel eerder loops werdt

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:38

Had je al een foto van de reu geplaatst? Anders eis ik die bij deze :))