Puppy erbij 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:29

Dankjulliewel!

We gaan weer voor een Saarlooswolfhond. We hadden een schat van een pup; maar helaas is hij begin dit jaar verongelukt toen hij 8 maanden was. Ik had toen eigenlijk gezegd voorlopig niet maar ik moet toegeven dat het me zwaar valt zo zonder!

Ik had al een mooi nestje gezien in Finland maar dat is misschien toch wat snel dus wachten we de zomer af. :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:00

Loolotte, oh ja staand en lopend is nogal een verschil inderdaad. Ook het enige verschil dat ik ken overigens :Y) Ben je ook van plan er mee te jagen? Voor mijn gevoel vallen deze wel wat meer onder de serieuzere jagers dan een golden oid die je niet snel te kort zal doen met een leven als huishoud.

Welkom Sar! Jeetje wat naar om je pup zo vroeg te verliezen... Waar ben je m aan verloren? Auto-ongeluk oid? Dat is echt mijn nachtmerrie...

Hmm ja behoefte van de hond inderdaad. Ik heb niet het idee dat die vijftien minuten loopjes het nou echt doen voor Dexter _O- Ik heb sowieso niet het idee dat lopen nou zo'n kwaad kan. Zolang je maar geen uur gaat lopen met een pup van drie maanden. Hoe hard ze stoeien in huis soms maak ik me dan meer zorgen om.

Ik vond namen ook een ramp. Had het liefst dat ie al een naam had bij de fokker maar daar heette ie Zwart-Wit. Dus dat werd m niet. Uiteindelijk wel snel over eens geworden.

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 02:36

Dankjewel.
Inderdaad een auto-ongeluk. ;(
Dat was ook onze grootste nachtmerrie en helaas is die werkelijkheid geworden.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:25

Kaus ik hou nog steeds 10 minuten per maand per wandeling aan. Neela is nu 8 maanden dus wij houden aan dat ze 80 minuten per wandeling mag lopen.

Hoe beschermen jullie je honden gegen de kou?

fannetje

Berichten: 3550
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:21

Amanda, dat is het dubbele van wat er wordt geadviseerd, want dat is 5 minuten per wandeling per maand dat ze oud zijn. Advies is dit om tot een jaar te doen. Fietsen kan vanaf een maand of 9 en dan heel rustig opbouwen, beginnen met 5 minuutjes tot max de helft van de tijd van een wandeling. Vanaf een jaar mag je meer. Maar blijf idd kijken naar je hond, liever de dubbele tijd lopen met een kleine pauze er tussen, dan een overactieve hond, die gefrustreerd is.
Wat betreft aankleden, snap dat dat soms nodig is hoor en zeker bij die korthaarhonden, had het alleen bij een ras als Satan niet verwacht, maar als je dan zegt wat ze allemaal mee heeft gemaakt, ook wel weer begrijpelijk.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:26

Dat klopt. Dat komt omdat men van de 5 minuten regel aan het afstappen is. Ook met grote rassen. De persoon die mij tien minuten aanraadde is orthomanueel dierenarts en revaludatie dierenarts.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:45

Die 5 minuten regel is idd een beetje achterhaald. Kijken naar de hond(pup), wandelen is beter dan spelen met andere honden of door het huis heen vliegen. Ik heb me nooit aan die 5 minuten regel gehouden, eerder de 10 minuten die Amanda ook aanhoudt, maar dan gewoon op gevoel. Ik wandel met een pup en zorg dat ik thuis ben voordat hij moe is.

Ik heb pas geleden op bokt nog de uitleg gepost van een DA, zal even kijken of ik het weer kan vinden.

EDIT: http://www.marcelnijland.nl/richtlijn-b ... ge-honden/

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:50

Qua wandelen heb ik me nooit aan regels gehouden. Kenai ging dadelijk mee naar zee voor strankwandelingen etc en werd even opgetild als hij moe was. Mijn beide honden hbeennmeer dan prima heupen zn ed 0 en perfecte rug. Dus ik doe het op gevoel.

Van namen was het bewezen dat namen die 2 lettergrepen lang zijn en op een klinker eindigen het meest effectief zijn als je de hond roept. Ik merk dit als ik les geef echt wel. Door het “rekken” van die klinker krijg je veel sneller aandacht. “Kim” bv is te kort. Als de baas dat roept is het woord gedaan voor de hond doorheeft dat er iets geroepen wordt.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:14

Ik vind Tay eigenlijk wel een fijne naam om te roepen, juist niet te kort, maar dat zal komen omdat je de y flink kan rekken als het nodig is. Maar Winni heet eigenlijk Winnitou en die korten we af naar Winni. Tessa heette eigenlijk Trisha, maar dat vond ik niet fijn roepen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

Hier qua wandelen ook nooit aan de 5minuten regel gehouden. Ik en mijn honden inclusief zouden gek geworden zijn. Bovendien ga ik liever wat langer wandelen met een pup dan dat ze als balletjes in ene flipperkast rondrennen in de tuin of erger nog in huis (zeker als ze in en uit de zetels kunnen springen en tegen tafels en kasten knallen).
Vanaf 6 maanden nam ik Cita al mee op mijn hardlooprondjes (wel max 30min, rustig tempo en grootste deel los), eigenlijk is het voor de honden bijna gelijk aan wanneer ik wandelen alleen iets minder uitgebreid snuffelen. (ik loop echt amper sneller dan ik wandelen :+ )

Hier zijn de hoogdagen van de loopsheid op komst. Mijn reu begint te huilen als Cita uit zicht gaat, om gek van te worden en enorm zielig voor hem. Misschien dat ik hemm de volgende keer toch enkele dagen uit logeren stuur, of Cita bij de eigenaar van de uitgekozen reu (is een vriendin van me).

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:11

Wat een nachtmerrie Sar.. Hopelijk is het uitkijken naar een jonge pup een beetje een troost!

Jagen is zeker het plan Kaus, maar dus niet al te serieus :j En waarschijnlijk wordt mantrailing/detectiewerk de tweede focus.

Mhm, dan ga ik de lange naam toch afstrepen. Bedankt voor de info!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:10

Oh leuk petitparis! :') Dat hebben wij nu ook, dus Winni is met mijn mee naar het werk. Gelukkig is Tay echt enorm makkelijk, zo lang je ze uit elkaar houdt 4/5 dagen doet hij niks vervelends. 's Nachts slaapt hij buiten en zij nu binnen, als ze echt op het hoogtepunt is dan slaapt hij 2 nachten in de auto of kar (kar is nu fijner, die is geisoleerd en zit zowel een kachel als ventilater op), maar overdag kan hij gewoon in huis waar Winni dus 's nachts zit zonder te gaan janken, likken of noem maar op. Ze konden tot gisteren ook gewoon bij elkaar.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:40

Voor mij een reden om nooit een reu erbij te willen, teveel gedoe :')

Neela liet mij net schrikken. Ze zat lekker te kauwen maar had een groot stuk afgebeten wat ze weg wilde werken, natuurlijk veel te groot. Ik wilde haar dat dus gaan afpakken maar ze zag mij aankomen waarbij ze snel slikte. Het bleef natuurlijk steken en ze stikte er half in. Dus heb haar kont opgetild, wet van de zwaartekracht, en het ding floepte er zo uit. Toen maar gauw weggegooid want ze wilde er weer op gaan kauwen. Pff.

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 16:57

Haha Boellie is meestal wel makkelijk met de loopsheid. Ik wissel de tijd af in de bench, om en om. En anders ligt Boellie aan een lijn naast mij (buiten in de tuin bijvoorbeeld.. )

Das schrikken amanda!!

Hier nooit echt een regel aan gehouden voor wandelen. Maar we hebben zeker als pup amper met hem gewandeld. Gewoon nodige plasjes( en poepjes) en meer niet, lekker in de tuin laten spelen en met de katten en ons spelen.

En ze hebben hier dus jasjes.. :P

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:21

Gaaf om te kunnen jagen Loolotte!

Bedankt voor alle antwoorden :D geeft me al een zekerder gevoel over de hoeveelheid beweging. Traplopen is hier al enorm verminderd omdat hij nu gewoon rustig in de kamer blijft ipv als een wormpje tussen alle blokkades doorgaat. De bijnaam wormpje wordt steeds minder toepasselijk :Y)

Amanda, dat gebeurt hier ook wel eens ja... Doodeng is dat. Dundy is altijd van mening dat ie de stukken pens zo snel mogelijk moet wegwerken dus bijvoorkeur slikt hij dat zo snel mogelijk door. Maar pens is natuurlijk wel wat zachter dan een stuk bot.

Voor mij juist een reden om nooit een teef te willen _O- Ik zou die loopsheid echt niet aan kunnen. Wist tot een paar jaar terug niet eens dat een teef bloedde als ze loops was omdat onze teefjes vroeger gesteriliseerd waren en ik er dus nooit bij stil had gestaan :Y)

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:53

Haha tja, als je wilt fokken, heb je toch een teef nodig := Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt, ze zijn natuurlijk niet zo vaak loops.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:55

Loolotte schreef:
Haha tja, als je wilt fokken, heb je toch een teef nodig := Ik denk dat het uiteindelijk wel meevalt, ze zijn natuurlijk niet zo vaak loops.


|o Ehm, hier eerst elke 4 maanden. Nu is het langzaam aan naar elk half jaar aan het rekken, zitten op ongeveer 5,5 maand... En ze werd met 7 maanden loops.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:56

Ik heb nu geluk met een teef die bijna niet bloed, echt maar een paar druppeltjes.
Hopelijk compenseert de kleine spruit daar niet voor :+

Net nieuws gekregen dat de heupen van de teef goed zijn, nu de bloedtesten nog :=

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:57

Ik vind het bloed eigenlijk helemaal niet zo erg. Ze bloedt hier wel, maar is bizar schoon op zichzelf en de oude teef helpt met schoonmaken. Maar dweilen moet ik toch.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:27

Mijn teef is gelukkig ook heel schoon en blijft als ze loops is ook op haar dekbed in bed.

Maar het duurt wel laaaannngggg haar loopsheid. Lijkt teveel op mij grap ik altijd. Gerust 2.5 maand loops en af en toe een pauze van een paar weken.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:35

Pff willen jullie me niet bang maken.. Elin is de eerste teef die ik hier in huis krijg, kijk nu al tegen die loopsheden op.. O:)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:39

Het valt echt mee hoor. Ik heb gewoon een vreselijk koppige akita.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:25

Maar dat is toch vies als er bloed in je huis enzo ligt... -O- Of hebben jullie de teven een broekje aan?

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:28

Kaus schreef:
Maar dat is toch vies als er bloed in je huis enzo ligt... -O- Of hebben jullie de teven een broekje aan?


Gewoon dweilen, dan is het toch weg?!

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:30

Geen broekje, dat zit alleen maar in de weg met schoonmaken. Gewoon schone teven en anders even er op wijzen dat ze schoon moeten maken en inderdaad dweilen.