Puppy erbij 2018

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:38

Oh, dat DNA profiel. Wij hebben het in Duitsland wel, maar ik moet even nakijken of die geldig is in NL, ze werken met een ander profiel......

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:41

Hier zullen er zoals het nu lijkt 2 pups naar Amerika gaan. Verder hou ik het nog een beetje af. Eerst maar eens door de testen komen

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:42

Van schreef:
PL is patella neem ik aan? die eerste 2 van jou ken ik ook niet :P
DM is Degeneratieve Myelopathie verlamming van de achterhand, Dwerggroei lijkt me duidelijk en ECVO is een oogtest.
De MyDogDNA test meerdere dingen o.a. heel wat ziektes, genetische diversiteit, en uiterlijke kenmerken.
En ik was nog een vergeten zie ik. Er moet ook een DNA profiel worden vast gelegd maar daar kan je uiteraard niet op falen :Y)


Ja PL is patella.
Erfelijk Cataract (UK: Hereditary Cataract, HC) wordt regelmatig beschreven als ‘Grijze Ster’. HC is een algemeen voorkomende vorm van blindheid bij de hond. Symptomen kunnen al op jonge leeftijd ontstaan. Tijdens het leven verergeren de symptomen totdat blindheid volgt.

L2-HGA is de afkorting voor L2-Hydroxyglutaric aciduria. Omdat de ziekteverschijnselen heel divers zijn werd en wordt deze afwijking nogal met andere (meer bekende) ziekten verward. De ziekteverschijnselen zijn o.a. epileptische aanvallen, coordinatieproblemen (moeilijk lopen), stijfheid van de spieren bij opwinding of beweging, rillen, ontypisch gedrag (staren naar muren, zich verschuilen onder tafels en in hoeken, oncontroleerbaar, onzindelijkheid).

Dat DNA profiel krijgen we geloof ik al bij de stambomen als de RvB komt chippen word er ook DNA afgenomen. Dat is een zelfde certificaat geloof ik?
Ja dwerg sprak voor zich :+ DM klinkt ook niet zo lekker. Maar is ook een DNA test?

Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder.
Diandra; ook hele mooie honden! Al een combinatie op het oog?

MWM; wat zonde dat je geen klik hebt. Lijkt mij erg lastig. Wel fijn dat alle testen al goed zijn!
Petitparis; herkenbaar :P Welk ras? :) bij de SBT is alleen L2-HGA en HC verplicht, maar als bijvoorbeeld beide opa's en oma's vrijgetest zijn hoef je niet meer te testen.. Moet je wel aan die testuitslagen kunnen komen..

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:42

Ik weet nog niet zeker of er nog 1 bij komt maar wacht wel oo een combi waar ik verliefd op ben en waar ik als ik toezeg 1 keuze teef of 2e keuze reu krijg (fokker houdt eerste keuze reu).
Ik heb 2 border collies. Met lijn teef speel ik gehoorzaamheid en flyball. Met mijn reu loop ik shows en mijn moeder loopt gehoorzaamheid en binnenkort flyball ermee.
Als er een 3e komt is het een border uit een teef waar ik helemaal verliefd op ben. Het zal in eerste instantie een sporthondje worden. Als het een reu is zal hij voor de fok ingezet worden zoals mijn andere reu. Is het een teef valt dat nog af te wachten. Ben nog niet zeker of ik mijn hond maanden uit de sport terug zou willen trekken voor een nestje. We zien wel hoe het loopt :)

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:43

altijd moeilijk hé als de vraag groot is. Maar idd zo lang niet alle testen gedaan zijn, de teef gedekt en gezonde pups geboren, kan je niets beloven.

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:44

eind 2018/begin 2019 komt er een DH pup uit werklijn van een bokker :-D

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:46

Zoe; Dat is dus nog even afwachten dan! Ja als je fanatiek sport is dat wel een flinke overweging als je maanden niks kan doen..
EJunior; dan moet je nog wel een tijdje wachten! :P

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:46

kiwiwitje schreef:
MWM; wat zonde dat je geen klik hebt. Lijkt mij erg lastig. Wel fijn dat alle testen al goed zijn!


Het is vooral jammer, maar aan de andere kant ben ik het meeste thuis en zolang mijn man er niet is kunnen we gewoon normaal door 1 deur. :') Mijn man traint ook met haar, dus die klik is belangrijker. Als hij er dus is, is hij ook met haar bezig en hoef ik niks te doen. De reu is juist weer helemaal gek van mij en minder van mijn man, dus de verdeling is wel eerlijk.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:50

MyWishMax schreef:
kiwiwitje schreef:
MWM; wat zonde dat je geen klik hebt. Lijkt mij erg lastig. Wel fijn dat alle testen al goed zijn!


Het is vooral jammer, maar aan de andere kant ben ik het meeste thuis en zolang mijn man er niet is kunnen we gewoon normaal door 1 deur. :') Mijn man traint ook met haar, dus die klik is belangrijker. Als hij er dus is, is hij ook met haar bezig en hoef ik niks te doen. De reu is juist weer helemaal gek van mij en minder van mijn man, dus de verdeling is wel eerlijk.

Dat scheelt wel ja. Hier is de verdeling heel makkelijk, ze ''werken'' het liefst met mij. Dus dingen aanleren of ''opdrachten''/commando's uitvoeren. Knuffelen met beide, maar spelen vooral met vriendlief. Daar mogen ze lekker lomp doen.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:51

Ow te vlug gelezen. Ik heb dalmatiërs. Een reu en teef. De laatste is in co-own omdat ik zelf geen kennel wil noch alleen met pups in huis wil zitten.
Het zijn nogal actieve en aandachteisende pups :+

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:51

kiwiwitje schreef:
Van schreef:
PL is patella neem ik aan? die eerste 2 van jou ken ik ook niet :P
DM is Degeneratieve Myelopathie verlamming van de achterhand, Dwerggroei lijkt me duidelijk en ECVO is een oogtest.
De MyDogDNA test meerdere dingen o.a. heel wat ziektes, genetische diversiteit, en uiterlijke kenmerken.
En ik was nog een vergeten zie ik. Er moet ook een DNA profiel worden vast gelegd maar daar kan je uiteraard niet op falen :Y)


Ja PL is patella.
Erfelijk Cataract (UK: Hereditary Cataract, HC) wordt regelmatig beschreven als ‘Grijze Ster’. HC is een algemeen voorkomende vorm van blindheid bij de hond. Symptomen kunnen al op jonge leeftijd ontstaan. Tijdens het leven verergeren de symptomen totdat blindheid volgt.

L2-HGA is de afkorting voor L2-Hydroxyglutaric aciduria. Omdat de ziekteverschijnselen heel divers zijn werd en wordt deze afwijking nogal met andere (meer bekende) ziekten verward. De ziekteverschijnselen zijn o.a. epileptische aanvallen, coordinatieproblemen (moeilijk lopen), stijfheid van de spieren bij opwinding of beweging, rillen, ontypisch gedrag (staren naar muren, zich verschuilen onder tafels en in hoeken, oncontroleerbaar, onzindelijkheid).

Dat DNA profiel krijgen we geloof ik al bij de stambomen als de RvB komt chippen word er ook DNA afgenomen. Dat is een zelfde certificaat geloof ik?
Ja dwerg sprak voor zich :+ DM klinkt ook niet zo lekker. Maar is ook een DNA test?
Dat DNA profiel is in principe hetzelfde ja. De Tamaskan is geen fci erkend ras dus hebben we niks met de RvB nodig. Bij onze rasverenigingen is het afnemen van DNA bij pups niet verplicht alleen bij fokdieren. Al doen sommige fokkers het wel bij pups.
DM word via een swabje getest. Het is recessief dus met dragers en vrije honden mag gefokt worden.

petitparis schreef:
altijd moeilijk hé als de vraag groot is. Maar idd zo lang niet alle testen gedaan zijn, de teef gedekt en gezonde pups geboren, kan je niets beloven.
Precies vind het ook jammer als ik iedereen teleur moet stellen.
Zodra de testen rond zijn ga ik een wachtlijst opstellen

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:52

Ik weet niet welke testen nog moeten, ze hebben de reu wel op de risico dingen getest (zijn alleen geen stamboomhonden).

Hier word het ook een sporthond voor agility, heb nu een bijzonder luie hond liggen die haar manieren wel mee mag geven aan de kleine maar die absoluut te lam is om een stukje te rennen :+

Ouders worden de twee linkse(oude foto), of anders de derde hond op de foto met een onverwante reu. Dat is een dochter van de buitenste honden. Beide nesten staan al op de planning.
Afbeelding
Edit: behoorlijk oude foto

En een foto van "tante" Spip :Y)
https://boktimg.nl/img/m/l5j3HS.jpg

Ik vind de meeste rassen echt prachtig maar mijn niet te actieve leefstijl zorgt er voor dat veel rassen bij voorbaat af vallen :+
Laatst bijgewerkt door Azmay op 15-11-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:53

kiwiwitje schreef:
Zoe; Dat is dus nog even afwachten dan! Ja als je fanatiek sport is dat wel een flinke overweging als je maanden niks kan doen..
EJunior; dan moet je nog wel een tijdje wachten! :P

Inderdaad. De teef is in augustus loops geweest. Dus normaal in februari weer. De fokker gaat nog bekijken of ze dan gedekt wordt (ze is dan 1 jaar en 8 maanden). Of dat er nog een loopsheid gewacht wordt. Voor mij zou nog een loopsheid wachten net beter uitkomen. Dan zijn mijn beide honden minimum 2 voor de pup komt. Maar we zien wel of we er 1 nemen. Zal sterk ervanaf hangen hoe de pups zijn.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:58

@van: tamaskans hebben niet echt grote nesten, wel?
Wij hebben meestal geluk dat er door de band genomen 8 of meer pups zijn. Bij de aankondiging van het vorige nest bij mijn vriendin waren er al geïnteresseerden voor het nest let mijn teef (wat toen nog minimaal 1 jaar verder was).

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:01

petitparis schreef:
@van: tamaskans hebben niet echt grote nesten, wel?
Wij hebben meestal geluk dat er door de band genomen 8 of meer pups zijn. Bij de aankondiging van het vorige nest bij mijn vriendin waren er al geïnteresseerden voor het nest let mijn teef (wat toen nog minimaal 1 jaar verder was).
Dat valt mee hoor er worden regelmatig nesten van rond de 10 geboren. Denk dat het gemiddelde rond de 7 ligt

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:11

foute aanname van mij dan, gelukkig voor jou en alle geïnteresseerden

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:17

Grote van de nesten is ook deels genetische aanleg en dat zien we bij de Tamaskan best sterk terug. Er zijn duidelijk lijnen die over het algemeen grote nesten geven en lijnen die vrij kleine nesten geven.
Mijn teef haar moeder is een outcross dus het valt nog te bezien of ze grote of kleine nesten gaat geven. Zelf komt ze uit een klein nest van 5 pups maar misschien dat dat ook een beetje aan de reu lag(die was daarvoor chemisch gecastreerd)

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:56

kiwiwitje schreef:
Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder

Nee sporadisch komt een graad 1 voor. Maar eigenlijk is het geen probleem binnen het ras. Ik doe fokbeleid van onze vereniging en zie de uitslagen langskomen...

Novastar
Berichten: 263
Geregistreerd: 19-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:57

MiVita schreef:
Wij zijn aan het uitkijken naar een engelse cocker spaniel pup! Dus als iemand tips heeft laat maar komen ;)



Hey MiVita,

wij krijgen over een tijdje ook een Engelse cocker! We hebben ondertussen al contact met een fokker en wachten vol spanning tot de pups er zijn.

Groetjes

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:06

Billy schreef:
kiwiwitje schreef:
Billy; Is patella bij stamboom Jack's ook nog zo'n ding? Komt het veel voor? Ik bedoel stamboomloos zie je meet met patella dan zonder

Nee sporadisch komt een graad 1 voor. Maar eigenlijk is het geen probleem binnen het ras. Ik doe fokbeleid van onze vereniging en zie de uitslagen langskomen...


Ik moet nog lid worden van de vereniging. Dan ben jij ook op de clubmatch!?

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:07

Ja stippie! Wil jou guppies graag volgen KIWI!

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:28

Jaaa! Een 2018-puppytopic!

Aangezien we sinds kort op een boerderijtje wonen en wat gedoe hebben gehad waardoor ik me niet 100% veilig meer voel thuis hebben we besloten om voor een waakhond te gaan kijken.

We zijn uitgekomen bij een kruising mechelse herder × hollandse herder.
De teef is vorige week gedekt en nu maar hopen dat er binnenkort puppies komen.
De pup zal bij ons in huis komen wonen samen met onze bordercollie van 7.5 jaar.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:31

Azmay schreef:
Ik doe mee *\o/*
Zelf heb ik een gevlekte koningspoedel teef in de bestelling staan, wil ook zeker bij de bevalling zijn (mijn ouders zijn de fokkers). Weet alleen nog niet wanneer en ik vermoed dat er ook nog wel een test gedaan moet op de teef voor het zo ver is.


Oeh wat leuk! Ikzelf zit echt nog niet in een situatie waarin ik een pup kan nemen zowel financieel als qua woonruimte. Maar als de tijd daar is willen vriendlief en ik heel graag een koningspoedel. <3
Dus mocht je hier gaan posten dan hou ik het in de gaten! :D

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 15:06

Azmay : Goed dat er ook getest word ondanks dat het geen stamboomhonden zijn! Mooie honden.
Zoe; Februari, dat is nog wel eventjes. Snap wel dat het inderdaad de volgende ronde beter uit zou komen.
Billy; goed om te horen. Was daar oprecht nieuwsgierig naar!
Novastar; leuk! Je bent ook welkom om foto's te spammen hoor! :D
Loez: Haha Lief! Als ze loops is of al gedekt is krijgt ze een eigen topic!
Yvje; Leuk dat het topic gewenst is! :D Geen onbekende kruising die je verwacht. Word wel vaker gedaan toch?
Simoonzel; jammer dat er nog geen plek is voor een pup/hond. Maar mee lezen en mee kijken is ook leuk!

bryce27
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:23

Hier ook zeker 1 misschien 2 nesten op de planning voor 2018, Australian Shepherds.
We hopen uit een nest er zelf een aan te gaan houden.
Nu alleen nog de perfecte reu / combi vinden. Al een jaar op zoek maar er is altijd wel wat.. :') Ochja we hebben wel een aantal leuke reuen op het oog, maar verder zoeken kan altijd.