Welk voer voor hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Welk voer voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 07:36

Hoi allemaal, misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb een chihuahua van 10 jaar oud. Jaren geleden overgestapt op KVV voer omdat ze vaak slechte ontlasting had, misselijk was en een slecht gebit had. Eigenlijk zijn al deze klachten over gegaan met overstappen. Wel kwamen we erachter dat ze niet goed tegen rund kom dus deze weggelaten.

Nu heeft ze vorige week een darminfectie gekregen, antibiotica van de dierenarts en speciaal voer. Voor de infectie viel me O dat ze al veel jeuk had, ik heb ontvlooid ook al zag ik geen vlooien, de jeuk heeft ze nog steeds. De darminfectie is over en sinds gister weer op t KVV. Ik twijfel nu of we niet toch over moeten stappen naar ander voer. Ze is geregeld weer misselijk en stinkt soms giga uit haar mond.

Hebben jullie een idee?

CarolineCF

Re: Welk voer voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:56

Moeilijk ... ik moet je zeggen dat wij op dit moment een mix voeren van 2 kleine maaltijden van dat nieuwe natuurfood van ah en 1x per dag smuldier of rhodi vlees (van die hamburgers van hart en pens etc) uit de diepvries. Sinds we dat doen is de ontlasting wel veel beter / steviger. Hiervoor kregen ze alleen dat diepvrees vlees en af en toe kip (gekookt). Toen hadden we vaker darmproblemen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:12

Mijn jeukerd krijgt Renske pof herrmanns sensitive. Doordat de verschillende diersoorten apart zijn in plaats van door elkaar kun je prima kijken wat er niet lekker gaat.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 08:20

Dank je wel voor jullie reacties, Renske heb ik volgens mij al eens gegeven... moet ik even opzoeken.

Ik vind het verschil in ontlasting ook zo groot. Met de carnivoer is het zo veel minder! Echt mini keutels en soms ook gewoon 2 dagen niet. Met het
Voer van de dierenarts kwamen er echt mega keutels uit meerdere keren per dag

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:35

Ik zou ook Renske vers proberen.

Dat je hond veel ontlasting had van de brok van de dierenarts is niet zo raar, de darmen hadden een infectie en moeten na zo'n tijd zetmeelloos voer vaak ook gewoon even omschakelen. Ook zitten er vezels in wat ook extra ontlasting geeft.
Daarnaast is 2 dagen niet poepen geen positief teken maar een teken van constipatie.

De vezels in brok zitten erin om constipatie te voorkomen en om een vol gevoel te geven. Vaak zit er ook bietenpulp in om de ontlasting niet te dik of te dun te laten zijn en om de darmflora te ondersteunen. Zeker bij voer dat speciaal voor darmproblemen is zal dat er ruim in zitten en dus qua hoeveelheid poep best veel uit maken.

Daarmee zeg ik niet dat je brok moet voeren, maar wel dat wat je zag niet per se negatief hoeft te zijn.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 08:45

Hmmm en wat voor brok zou dan nog kunnen? T moet ook te knagen zijn voor dat kleine snoetje haha

Renske vers ga ik eens naar kijken! Moet wel zeggen dat na de antibiotica (en tijdelijk t andere voer?) mijn hond zoveel vrolijker is! Wilt steeds weer aandacht en huppelt door t huis terwijl we vlak ervoor nog dachten dat ze echt oud aan t worden was

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:52

Wordt ze snel dik of mager?

Een vriendin heeft haar chihuahua (2.2kg) op dog lovers gold ocean fish and sweet potato staan en daar doet hij het geweldig op. Hij was scharminkelig, dof en zijn bevedering was dun. Tegenwoordig glanst hij je tegemoet, staat er echt qua uitstraling en qua spieren en heeft een prachtige volle vacht, staart en kraag. Het enige nadeel is dat ze het voer altijd weegt en er weinig van mag geven omdat hij anders te dik wordt.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 08:58

Ze is op t moment wel wat te zwaar.
Ze heeft er behoorlijk last van als ze langere stukken loopt. Denk dat dat t dan niet helemaal geschikt is?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:04

Hier juist geen goede ervaring met Renske. Mijn eerste hond was gevoelig door ernstig ziek zijn bij 7 maanden en is heel zijn leven een beetje gevoelig gebleven. Van Renske ging hij overgeven als ik het meer dan drie dagen voerde.

Ik zou KVV eend proberen. En dan van een goed merk KVV. Ik voer zelf Carnibest, maar een andere goede KVV kan natuurlijk ook. Minimaal 6 weken voeren en kijken of je effect ziet.

Wil je toch naar brok dan hoor ik toch wel eens goede ervaringen net hills bij allergie honden. Zelf geen ervaring mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:20

Gwenvd schreef:
Ze is op t moment wel wat te zwaar.
Ze heeft er behoorlijk last van als ze langere stukken loopt. Denk dat dat t dan niet helemaal geschikt is?

Dan zou ik inderdaad voor een armer voer gaan. Nutro choice lam en rijst light is een optie. Hoeveel hoort ze te wegen?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 09:44

1 diersoort voeren wordt afgeraden toch? Ik hoef niet perse naar brok, ik wil alleen iets waardoor ze van haar klachten af is.

Ze was mooi op gewicht met 1600 gram, nu zit ze zeker op 1800

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:04

1 diersoort wordt alleen afgeraden als je kvv/natvoer voert zonder premix en zelfs dan is het een verzekering, niet iets dat per se hoeft. Vroeger was het ook 3 of 4 diersoorten inclusief vis, tegenwoordig hoor ik zelfs wel 5 diersoorten exclusief vis (dus eigenlijk 6 of 7 diersoorten). En nog steeds zonder wetenschappelijke onderbouwing.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:18

Hmmm oke, handig als er zoveel verschillende berichten zijn.

Ik heb ook altijd t idee dat ze bij de winkel ook niet echt verstand van zaken hebben... misschien niet zo aardig om te zeggen maar ze komen met raaaare ideeen altijd.

Ik ga daar straks wel eens kijken wat
ze verkopen... ook welke brokken (al geef ik die liever niet) en wel KVV ze nog meer hebben

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:59

wanneer je complete kvv voert, dan hoef je geen diersoorten te wisselen. Eend wordt vaak gebruikt als eliminatie dieet, om uit te sluiten dat ze allergisch zijn voor bepaalde diersoorten.

vaak wordt daarvoor eend, kalkoen, paard of konijn aangeraden. kies 1 soort uit, voer die 6 weken en kijk of je verschil ziet, dan kan je langzaam gaan uitbreiden met meerdere soorten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:26

Niet dat ik je aan de brok wil praten, maar heb toevallig een staaltje open van fish4dogs en dat zijn imo echt wel kleine brokjes. De basisingrediënten zijn vis en aardappel.

ivm de jeuk mss toch tijdelijk maar 1 diersoort geven en kijken of de jeuk verminderd

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:41

Ik ben bij de winkel geweest en zij gaf me aan dat carnivoer wel een van de beste KVV is. We hebben nu afgesproken dat ik een tijdje alleen vis (met eendenkarkas) geef pmdat ik zeker weet dat dat wel les gaat. Als de jeuk een tijdje weg is ga ik weer eens een ander smaakje toevoegen.
Bedankt voor t meedenken in ieder geval!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:44

wel opletten met het feit dat je een combi kvv geeft. Kan zijn dat je geen positef effect krijgt.

Ik kan bv geen enkele kvv voeren met karkas van gevogelte (kip, kalkoen of eend)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 15:49

Deze heb ik al heel vaak gegeven , maar bedankt voor je tip! Op deze reageerd ze altijd goed

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:59

Toch weer een reactie.

Nu een aantal dagen verder, mevrouw eet weer gras.

Het viel me op dat toen ze die speciale voeding van de DA kreeg ze echt veel actiever en vrolijker werd. Nu is ze weer haar oude zelf. Moet ik dan toch van t verse vlees af? Jeuk lijkt wel te verminderen.

En dan vooral wat moet ik dan gaan geven? brokken? welke? Je moet dan graanvrije brokken hebben met zoveel mogelijk vlees toch?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:03

Bij de intratuin hebben ze mmm lekker natuurlijk die is graanvrij en zit hoog in het vlees.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:04

kijken naar wat in de brok van de DA zat, want dat is je basis.

je zou nog enkelvoudige kvv kunnen proberen aangevuld met wat rijst (zou ook licht verteerbaar zijn).

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:06

Helaas geen intratuin in de buurt, hebben ze dat ook ergens anders?

Ik zal de DA eens bellen welk voer dat was, was in ieder geval duur :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:09

Nee helaas alleen bij de intratuin verkrijg baar..

Of nutro zit ook hoog in vlees. Die is wel bij meerderen winkels en online verkrijgbaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 09:11

mja, veterinaire lijn van voer kost altijd veel, zeker bij de DA zelf...

maar ik zou alleszins op zoek gaan naar een brok die gelijkaardige hoofdbestanddelen heeft dan die waar je hond het goed op deed en/of enkelvoudig kvv van de diersoort die in deze brok zat en van daaruit nieuwe eiwit (en eventueel koolhydraat)bronnen uittesten als je dat zou willen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 09:21

Nou vind ik het niet erg om de DA te sponsoren, ik heb nu een mail gestuurd over de voeding, welke ik had gekregen. Ik heb alleen het idee dat dat geen volwaardige voeding was, volgens mij was kip met rijst maar dan in blik.

ik ben nu het spoor bijster qua diersoorten, k ging er van uit dat vis goed ging. Verder is het probleem dat ik altijd 4 of 5 verschillende smaken kocht en dit in de vriezer gooide zonder doos en dus geen idee had welke ze kreeg.