[VOLG] Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28874
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:48

Anoniem schreef:
Maar als ze met de sonde genoeg eten binnen krijgt is het toch helemaal niet raar dat ze verder niets hoeft? Wat als ze minder sondevoeding zou krijgen en dus nog niet "vol" is?


Ik vind dit inderdaad ook heel logisch. Ik zou dat straks eens bespreken met de dierenarts.

raket

Berichten: 4096
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:13

Bij mensen die sondevoeding krijgen droogt mond en tong flink uit. Sommige krijgen infecties in de mond. Ik weet niet hoe het met katten is, maar af en toe een slokje water of iets eten lijkt me goed voor de mondgezondheid.
Toch wel goed om dit met de dierenarts te overleggen.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 11:19

Dank, ga ik zeker vragen.

Ik durf inmiddels wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat het aan het spijsverteringskanaal ligt, en dan met name de maag. Zodra hier iets inkomt gaat ze zich terugtrekken onder de dekens. Waarom is ze anders 's ochtends zo goed, blij en vrijerig? Omdat haar maag dan leeg is. En dan voelt ze zich blijkbaar uitstekend, heeft ze volledige interesse voor de omgeving. Misselijk lijkt ze overigens niet (meeer) te zijn, er ligt eigenlijk niets meer wat op kwijl lijkt.
Dit gaan we dus zeker bespreken met de DA.
Wordt vervolgd....

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:24

Pfffff lastig hoor. Had ze al eens maagbeschermers gehad eerder? Nogmaals chapeux dat jullie er zo lang en vol voor willen gaan. En wat een mysterie! Helemaal open geweest, hoopten genomen.... was ze nou ook al eens een tijdje op de pred/Dex geweest? Met katten is het nog lastiger te merken, ligt het nou aan de sonde/kap/kraag of gaat er systemisch nog steeds is mis?

De dierenarts had ook al overleg met Utrecht gehad toch? Zijn er nog andere dierenartsen waarmee ze "samenwerken/bevriend" zijn? Wij zitten bijvoorbeeld in een "kring" van dierenartsen die onderling avond en spoeddiensten regelen (met stuk of 12 klinieken). Wellicht dat ze het verhaal eens kunnen delen, misschien herkent iemand iets uit dit verhaal of heeft een andere arts eens een keer ooit zo'n casus gehad of gelezen en is er nog iets wat je zou kunnen proberen?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 12:49

Dex heeft ze gehad: geen resultaat. Dordrecht heeft een kort lijntje naar Utrecht en ze maken deel uit van Anicura.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:55

Ik weet niet of het bij katten voorkomt maar ik denk aan een levershunt. Vraag eens aan je dierenarts of dat zou kunnen...

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 13:24

Ze is 9 jaar. Dan hadden we dat toch al eerder moeten merken?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:30

Zijn haar nierwaarde wel goed?

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 14:04

Misschien kun je de boel eens voorleggen aan Tannetje Koning. Dat is een DA die wat verder kijkt dan de reguliere geneeskunde.
Is de maag wel bekeken op een maagzweer? Gekookt kipfilet wordt meestal aangeraden voor zieke dieren. Dat is erg licht verteerbaar.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:30

dorothea schreef:
Ze is 9 jaar. Dan hadden we dat toch al eerder moeten merken?

Tja dat zou je zeggen... weet wel dat het in gradaties voorkomt. Maar de symptomen zouden in het plaatje passen. Niet geschoten is altijd mis denk ik maar.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 16:06

Even samenvattend: ze is helemaal overhoop gehaald, van buiten én van binnen. Er is bloed getrokken, urine geprikt, noem het maar op. Het enige dat er voorlopig is uitgekomen is dat haar ontstekingswaarden sky high zijn...en ze kunnen er niet de vinger opleggen wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Oh ja, endoscopie van slokdarm/maag/darmen heeft ze ook gehad, en ook daar is niets uitgekomen.
Wie het weet mag het zeggen.

Met de Metacam stoppen we per direct, in overleg met de DA. Wel krijgt ze er iets nieuws tegen de misselijkheid bij, anders gaat ze nooit meer eten...

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:48

jeetje wat ontzettendfrustrerend ts...

Goof

Berichten: 28874
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:51

Nou, zeker frustrerend!
Heb je nog iets besproken over de hoeveelheid sondevoeding? Afbouwen om toch een soort 'trek/honger' te creëren?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 17:26

Sondevoeding voorlopig nog wel. En in ruime hoeveelheden, zodat ze écht aansterkt. We kunnen het ons nu niet permiteren dat ze terugvalt. En zoals ze nu is...gaat ze best lekker *D

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:02

Ik duim echt heel hard dat ze dit, wat het ook is, te boven komt. Zo vervelend dat jullie zo in het duister tasten...

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:26

Kliniek heeft een kort lijntje met Utrecht zeg je, hebben ze ook al eens contact gehad? Wellicht zelf eens bellen naar een Utrecht of Gent? Kost niks en kan misschien een eye opener zijn?

Al zullen ze dat bij de kliniek vast niet fijn vinden, die kliniek kennende.:=

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 21:14

Ladygiroc schreef:
Kliniek heeft een kort lijntje met Utrecht zeg je, hebben ze ook al eens contact gehad? Wellicht zelf eens bellen naar een Utrecht of Gent? Kost niks en kan misschien een eye opener zijn?

Al zullen ze dat bij de kliniek vast niet fijn vinden, die kliniek kennende.:=

Heb Utrecht zelf al eens gebeld. Dan mogen we langskomen, en dan moet ze bij hun weer de hele molen door. Dat gaan we niet doen. Voor zover ik weet hebben ze contact gehad met Utrecht.
Maar ik zal morgen m'n eigen DA (paard) eens vragen wie ik in Gent het best kan benaderen. Niet geschoten, altijd mis.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 07:04

Ze heeft gegeten!! *\o/*
Oké, met een pilletje tegen de misselijkheid, maar het begin is er!

Gaby
Berichten: 3398
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:14

Geweldig! Ik hoop zo dat ze zich snel beter gaat voelen ...

Goof

Berichten: 28874
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:52

Wat goed!

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:39

Pff, wat een zoektocht. Raar van die ontstekingswaarden... en niks te vinden. Ik hoop dat dit gauw wordt opgelost, want je kunt haar natuurlijk niet eeuwig op sondevoeding houden.

Sterkte!

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 13:24

Al eens gedacht aan reflux?
Sluit de maagklep nog wel helemaal?
Misschien is er wat mis met de spier die het sluiten van de maagklep regelt?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:40

Dus feitelijk dat ze de hele dag het zuur heeft? Hm...ik ga er eens over lezen! Thanks

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 15:46

Zou het kwijlen verklaren en het wel eten met medicatie

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:11

Dat had ik ook al geopperd: zeker ook als evt haar pancreas iets minder werkt wordt het maagzuur niet voldoende geneutraliseerd en/of wordt er teveel/te weinig maagzuur aangemaakt.

Daarbij kan een voedsel intolerantie ook een grote rol spelen (dan meer baat bij Zitac ipv omeprazol. Zitac is een h1 of h2 antagonist én remt daardoor maagzuur. Omeprazol zorgt voor minder aanmaak maagzuur)