[VOLG] Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:04

Mijn kat had dus een chronische pancreatitis en dezelfde symptomen als die van jou.
Uiteindelijk kreeg hij pilletjes tegen de misselijkheid én het eten te stimuleren, en metacam om de ontsteking tegen te gaan.
Maar het grootste medicijn, was vaak eten.. kleine porties, maar wel vaak zodat de maag en darmen eigenlijk continue wat te doen hadden.

Schuim opbraken is inderdaad gal.. deed die van mij ook, al werd dat wel minder naar mate hij opknapte en beter ging eten.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:53

dorothea schreef:
Dat ga ik morgen meteen vragen. Altijd gedacht dat gal geel is. Dus dat zou betekenen dat ze feitelijk constant het zuur heeft?


Inderdaad. Het kan zijn dat ze oa: constant (teveel) zuur heeft, reflux, of er richting darm te weinig zuur geneutraliseerd wordt of dat er te weinig zuur aangemaakt wordt en dergelijke. (Best wat opties, dus zolang ze nog goede momenten heeft nog niet opgeven). Het kan ook zijn dat door te weinig spijsverteringsenzymen het eten in de maag gaat "rotten" ipv verteerd zodat dat ook misselijkheid geeft.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:13

Kunnen ze dan niet iets van omeprazol bij geven of zo?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 07:56

Gaby schreef:
Wat goed om te horen dat Cajou weer eet! Eet ze nu de nieuwe brokjes? (En van welk merk zijn die?)

Acana Grasslands, zonder graan...

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 08:03

Vannacht een rustig nachtje gehad. En hé: vanochtend heeft ze uit zichzelf wat brokjes gegeten. Om 11.30 naar de kliniek voor controle. Overigens wel een minpuntje mbt de kliniek: 'en dan even de kraag verwisselen'. Ja, zou makkelijk zijn als ze me hadden laten zien hoe je dat het beste kunt doen...dat werkt net iets makkelijker. Er komt nu wat vocht bij het gaatje vandaan (wondvocht?) dus daar ga ik zelf even niet aan prutsen. Dat mogen ze in de kliniek doen.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:15

hoe is het gegaan in de kliniek?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:01

Update Cajou: Eigenlijk heel goed. Ze is een ons aangekomen, en de DA heeft me laten zien hoe ik de kraag kan wisselen (waren de laatste keer door de assistente te woord gestaan), en als we maandag weer op controle gaan dan doe ik de kraagwissel :) .
De DA vond haar er best goed uitzien, alert en attent, de wond op haar buik (zo'n 12 centimeter) zag er keurig uit en ook het wondje bij de sonde was keurig. Wel was de DA een beetje ontdaan over hoe de sonde was ingepakt: zonder gaasje, geen wattenkraagje, dus alleen een rekbandage. De sonde hing dan ook zeker 10 centimeter te bungelen.
Er zijn flink wat biopten genomen, maar ik heb ze niet allemaal onthouden: iig darmen, maag, kronkeldarm. Ik heb de foto's van haar buik gezien, en er zit vermoedelijk een granuloom op het buikvlies, en volgens mij heb ik ook wat witte stippen op (ja, op wat - ik denk de lever) en dat zou toch kunnen wijzen op leververvetting? De DA belt zo nog, dus dan kan ik dat meteen even vragen.
Wel heeft ze een klein beetje gebraakt vandaag, wat gal en een klein beetje vloeibare voeding.
Ik kan natuurlijk ook niet verwachten dat ze binnen 3 dagen weer helemaal top is.

Myrthe64
Berichten: 1014
Geregistreerd: 25-07-12

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:14

Ik lees al een tijdje mee, maar wil nu toch even reageren! Fijn dat de wond er zo netjes uit ziet. Leververvetting zou heel goed kunnen omdat ze amper heeft gegeten. Op die manier vergiftigt ze zichzelf en gaat ze uiteindelijk nog minder eten. De oplossing is om juist wel te eten, dus ik denk dat de sonde wel een goed idee is geweest!

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 19:25

Het is allemaal zo wazig. Ze staat nu al drie weken onder toezicht, heeft twee keer een neussonde gehad en nu dan een slokdarmsonde. Je zou toch denken dat de kans op leververvetting niet zo groot is? Ze heeft verder ook geen gelig derde ooglid, of gelig oogwit.

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 12:01

Hoe gaat het nu?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:09

Ik ben ook benieuwd hoe het met je poes gaat en of je al wat gehoord hebt.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 08:10

Update Cajou: gisteren nog even met spoed naar de DA. De sonde was net boven de hechting dubbelgeklapt dus er kwam nauwelijks nog voeding door. Daar alles weer rechtgelegd en nieuwe kraag. Het gaat eigenlijk sinds eergisteren best goed. Ze is weer wat alerter, scharrelt af en toe rond, gaat op de bak, scherpt haar nagels, laat haar achterwerk met rust mbt veelvuldig likken. Dus: we juichen niet te hard, de uitslag van de biopten komen deze week...

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:42

Super!! Houden zo Cajou. Dat is schrikken met de sonde, gelukkig hoefde het ding er niet uit. Nu je zenuwen nog in bedwang houden tot de uitslagen.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 09:58

Hou maar op, ik ben al 4 kilo afgevallen ;)

BigOne
Berichten: 38359
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:06

dorothea schreef:
Hou maar op, ik ben al 4 kilo afgevallen ;)

Pas maar op, straks moet jij ook aan de sonde :D

Gnome
Berichten: 8450
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:40

Goed om te horen! Hopelijk houdt de stijgende lijn nu stand!

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 12:43

Fijn dat het de laatste dagen relatief goed gaat. Krijgt ze nu ook nog medicijnen of heeft ze alleen die sonde?
Sterkte nog met het afwachten van de uitslagen!

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:29

Update Cajou: vandaag de uitslagen van de biopten ontvangen. Op een paar ontstekingen na geen gekke dingen gevonden. Gelukkig geen tumoren of iets dergelijks. Wel is de uitslag een beetje vertekend, doordat ze dexamethason heeft gebruikt, maar volgens de DA hadden ze schrikbarende dingen er dan toch zeker uitgehaald. Predsinon onderdrukt de symptomen, maar niet de ziekte.
Maar ja, wat is het dan wel?? Er is geopperd om een MRI van haar koppie te laten maken, maar wat dan? Concluderen dat ze een tumor of hemangioom in haar koppie heeft? Om het dan vervolgens niet te kunnen opereren?
We hebben voorlopig besloten om het even aan te kijken. Eerst maar eens aansterken op de sondevoeding. Helaas vindt ze het een &&€**%#-ding (althans de brede kraag die om haar hals zit) dus ze zal niet gaan eten. En als ze de sonde eruit halen, en ze eet nog niet, dan hebben we ook een probleem. Wel is ze veel alerter, is het kwijlen opgehouden, pikte ze vandaag een verdwaald snoepje op om op te eten, scherpt haar nagels aan de trap (hoe blij kan een mens daarmee zijn :D ) en komt ze weer lekker op schoot.
Wie zal het zeggen: gaat ze dadelijk zonder sonde gewoon weer eten....

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:29

SpeechLess schreef:
Fijn dat het de laatste dagen relatief goed gaat. Krijgt ze nu ook nog medicijnen of heeft ze alleen die sonde?
Sterkte nog met het afwachten van de uitslagen!

Ze krijgt Metacam en Cerenia.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:30

bigone schreef:
dorothea schreef:
Hou maar op, ik ben al 4 kilo afgevallen ;)

Pas maar op, straks moet jij ook aan de sonde :D

:D :j

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:51

Spring laat in je verhaal en toen kwam ik de naam van Boris Serck tegen. Hij was tot een paar jaar geleden da bij mijn vaste kliniek en baal er enorm van dat hij zo ver weg is gaan werken. Hij wilde mijn kater ook graag opereren twee jaar terug maar helaas te ver.
Altijd enorm tevreden en blij met hem geweest.

Hopelijk komen jullie er toch nog achter wat ze mankeerd. Jullie doen in ieder geval al het mogelijke :(:)

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:03

Yeah!!! *\o/*

Toch de pancreas proberen?
- cerenia
- iets voor maagzuur
- iets als enzymen
- dieetvoer

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:04

Komt ze trouwens buiten?
- infecties, bacteriën etc zoals van teken nog een optie?

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Ten einde raad: poes wil niet meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:43

Ze komt eigenlijk niet buiten (alleen in de tuin) en hier in de Hoeksche Waard zie je (zeker binnen de bebouwde kom) geen teken. Ze is écht op alles onderzocht.
En de pancreas was goed...wie het weet mag het zeggen...

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 19:44

Keet schreef:
Spring laat in je verhaal en toen kwam ik de naam van Boris Serck tegen. Hij was tot een paar jaar geleden da bij mijn vaste kliniek en baal er enorm van dat hij zo ver weg is gaan werken. Hij wilde mijn kater ook graag opereren twee jaar terug maar helaas te ver.
Altijd enorm tevreden en blij met hem geweest.

En het is zeker niet vervelend om naar 'm kijken :D