Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:36

Een week lijkt me erg kort. Normaal wordt 3 weken aangehouden voordat je een kat weer los kan laten in een nieuwe omgeving. Als hij nog jong is zou ik misschien nog wel langer wachten.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:17

Ik vind het ook wel een beetje sneu..
Kitten alleen in een stalletje. Hij zou eigenlijk lekker moeten kunnen spelen net zoals hij in een nest nog doen zou.
Jullie geven hem vast zoveel mogelijk aandacht maar dat is wrs toch anders dan in huis..

Maar dat kan ook aan mij liggen hoor! Ik vind het wrs al gauw zielig.. :+

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:30

Roos04 schreef:
Mijn kat is ontzettend lui. Hij ligt zo’n beetje de hele dag door te slapen. Als hij even in beweging is, is dat om ergens anders weer te gaan liggen. Hij is nu 10 jaar, nog niet perse heel oud, maar hij is ook altijd al zo geweest. Het is gewoon een dikke, schattige luilak.

Zijn er hier nog meer van die luilakkies? :P


Hier zelfs twee van die luilakken :') Zo nu en dan hebben ze de gekke vijf minuten, maar daar moeten ze dagen van bijkomen

Vaak liggen ze er zo bij, zo nu en dan op een andere plek of in een andere houding :')
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:51

IMJ schreef:
Ik vind het ook wel een beetje sneu..
Kitten alleen in een stalletje. Hij zou eigenlijk lekker moeten kunnen spelen net zoals hij in een nest nog doen zou.
Jullie geven hem vast zoveel mogelijk aandacht maar dat is wrs toch anders dan in huis..

Maar dat kan ook aan mij liggen hoor! Ik vind het wrs al gauw zielig.. :+


Mss kan hij wel gewoon in huis. Ik vind t ook wel sneu. Had m ook in huis gezet. Maar niet altijd alles kan zomaar.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:01

Bloodymary schreef:
Die eerste foto op deze pagina blijft geweldig met die twee koppies half achter elkaar! Jut en jul.


Haha leuk om te lezen, met recht jut en jul. Ze zijn erg aan het 'puberen' als ik het zo mag noemen.

Vooral sammie is erg vervelend. We moeten hem elke dag gemiddeld zo'n 100x uit de aquarium kast halen, en wanneer je meneer neerzet gaat hij in een rechte lijn weer de kast in.

Gaat hij niet de kast in dan springt hij op de kast waar het kleine aquarium staat en gaat erachter. Ook niet helemaal de bedoeling met alle snoeren..

Wanneer we hem een aantal keer weghalen graait hij naar je handen met zijn pootjes.. Een katten expert die hier tips voor heeft? De aquariums gaan overigens wel weg maar dit duurt wel even voor alles weg is en wordt er nu wel gek van dat ik hem er steeds uit moet halen.. en het leuke is.. zijn broer jessie kopieert zijn gedrag en gaat het dus ook doen.

Verder vraag ik me af of de hormonen niet gaan opspelen. Het spelen wordt wilder en we horen regelmatig een zielige miauw omdat ze elkaar bijten en boven op elkaar zitten. Het volgende moment liggen ze samen bovenin de krabpaal te slapen, in elkaar verstrengeld :')

Nog een ruime maand en dan zijn het geen echte mannen meer. Onze DA raad aan ze rond de 6 maanden te castreren maar eerder kan ook als ze eerder gaan sproeien.

Zelf wil ik ze het liefst zo vroeg mogelijk gecastreerd hebben, dan hebben we het maar gehad.. ben ze dan een dag kwijt en vind dat een raar idee haha. Maargoed. Begin volgende maand zijn ze 5 maanden oud, en wil dan een afspraak maken voor de castratie zodat ze +- 5.5 maand zijn als ze onder het mes gaan + chip krijgen.

Iemand die meer kan vertellen wat de beste leeftijd is om te castreren. Mij werd eerder aangeraden zo vroeg mogelijk maar da heeft het over 6 maanden..

Hoop dat het 'vervelende' gedrag dan ook wat minder wordt.. :') anders is het gewoon wachten tot ze ouder worden en de aquariums weg zijn :+

xxxmh

Berichten: 3488
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:11

LoveUggs schreef:
Bloodymary schreef:
Die eerste foto op deze pagina blijft geweldig met die twee koppies half achter elkaar! Jut en jul.


Haha leuk om te lezen, met recht jut en jul. Ze zijn erg aan het 'puberen' als ik het zo mag noemen.

Vooral sammie is erg vervelend. We moeten hem elke dag gemiddeld zo'n 100x uit de aquarium kast halen, en wanneer je meneer neerzet gaat hij in een rechte lijn weer de kast in.

Gaat hij niet de kast in dan springt hij op de kast waar het kleine aquarium staat en gaat erachter. Ook niet helemaal de bedoeling met alle snoeren..

Wanneer we hem een aantal keer weghalen graait hij naar je handen met zijn pootjes.. Een katten expert die hier tips voor heeft? De aquariums gaan overigens wel weg maar dit duurt wel even voor alles weg is en wordt er nu wel gek van dat ik hem er steeds uit moet halen.. en het leuke is.. zijn broer jessie kopieert zijn gedrag en gaat het dus ook doen.

Verder vraag ik me af of de hormonen niet gaan opspelen. Het spelen wordt wilder en we horen regelmatig een zielige miauw omdat ze elkaar bijten en boven op elkaar zitten. Het volgende moment liggen ze samen bovenin de krabpaal te slapen, in elkaar verstrengeld :')

Nog een ruime maand en dan zijn het geen echte mannen meer. Onze DA raad aan ze rond de 6 maanden te castreren maar eerder kan ook als ze eerder gaan sproeien.

Zelf wil ik ze het liefst zo vroeg mogelijk gecastreerd hebben, dan hebben we het maar gehad.. ben ze dan een dag kwijt en vind dat een raar idee haha. Maargoed. Begin volgende maand zijn ze 5 maanden oud, en wil dan een afspraak maken voor de castratie zodat ze +- 5.5 maand zijn als ze onder het mes gaan + chip krijgen.

Iemand die meer kan vertellen wat de beste leeftijd is om te castreren. Mij werd eerder aangeraden zo vroeg mogelijk maar da heeft het over 6 maanden..

Hoop dat het 'vervelende' gedrag dan ook wat minder wordt.. :') anders is het gewoon wachten tot ze ouder worden en de aquariums weg zijn :+


Wij hebben nu een kitten van 14 weken en onze da zei met 5 maanden of eerder als hij gaat sproeien.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 23:33

Hier 1 met 7 maanden en de ander met 12 weken nog bij de fokker.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:39

Werd lief begroet van morgen, honden bleven op afstand..

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:04

IMJ schreef:
Ik vind het ook wel een beetje sneu..
Kitten alleen in een stalletje. Hij zou eigenlijk lekker moeten kunnen spelen net zoals hij in een nest nog doen zou.
Jullie geven hem vast zoveel mogelijk aandacht maar dat is wrs toch anders dan in huis..

Maar dat kan ook aan mij liggen hoor! Ik vind het wrs al gauw zielig.. :+


Die van mij zitten ook op stal hoor. Nu nog binnen, want ze worden volgende week pas gecastreerd. Ze hebben genoeg eten, elkaar en meer speelgoed dan ze nodig hebben.

De een is nu 4 maanden en de ander iets jonger, mijn dierenarts vond het een goed idee om ze nu al te castreren, hebben ze er minder last van. Ik twijfel alleen of ik ze daarna al buiten ga doen... Ben bang dat ik ze kwijt raak haha.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:09

Hij is gewoon buiten hoor en de deur van de stal op een kier zodat hij in het hooi kan liggen..
Was een keuze om te laten verhongeren of mee nemen...wij hebben groot erf..ik denk dat hij ong een maand of 8 is...

Ik vond het zielig hem te laten.... hij was al zo ingevallen...ik ben veel buiten en laat de honden dan binnen...in huis is geen optie! Dan wordt het oorlog met de honden als ik weg ben...buiten is beter, moet boerderij kat worden....wil geen poepdoos binnen..als de honden hem accepteren, zullen ze vast bij elkaar gaan liggen, heb sociale lieve en rustige honden, maar zijn gewend het erf schoon te houden om het maar zo te zeggen....

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:20

@Renée, die hebben elkaar!

Indestal: ik begrijp je keuze hoor!

Maar vroegcastratie is veel onderzoek gedaan en zou hem consequenties hebben. Vandaar dat die van ons nog in het nest gedaan is.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:45

IMJ schreef:
Maar vroegcastratie is veel onderzoek gedaan en zou hem consequenties hebben. Vandaar dat die van ons nog in het nest gedaan is.

Ik begrijp niet wat je schrijft...

Mijn dierenarts pleit voor castratie vanaf een maand of vier. Jonge katten herstellen zoveel makkelijker. Onze heren zijn de dag voor ze 5 maanden werden geholpen en liepen dezelfde avond alweer rond te rennen. Zal bij poezen iets minder snel gaan, maar ook daarvoor raadt onze da aan relatief vroeg in te grijpen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:00

Oooh sorry!

Damn autocorrect!

Naar vroegcastratie is veel onderzoek gedaan en het zou geen consequenties hebben..

Die van ons is dus in slaap gebracht in het nest, wakker geworden in het nest.. alsof er nooit iets gebeurd was!

Die van 7 maanden kon slecht van de plek afblijven en heeft zelfs even een kap gedragen

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:08

aha, duidelijk :D

Onze da doet overigens ook nest-castraties, maar is daar geen fan van 'Het is allemaal zo priegelig klein, met mijn dikke vingers is dat niet makkelijk' :+

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:29

Ik vind het in elk geval fijn om te weten dat het voor de katten dus niet veel uit maakt maar het meer gaat om de principes van de da zegmaar.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:19

*knip en plak!
Citaat:
Geen nadelen voor de ontwikkeling
Tot een aantal jaar geleden deden geruchten de ronde dat vroegcastratie heel wat nadelen zou hebben. Zo zouden vroeg gecastreerde dieren klein blijven en een kleinere urinebuis hebben, waardoor ze makkelijker verstopt zouden raken. Gelukkig hebben grondige wetenschappelijke studies deze vooroordelen ondertussen weerlegd.

Katten die vroeg gecastreerd worden, groeien zelfs iets langer door doordat hun groeischijven (dit zijn de plaatsen in de beenderen waar nieuw bot wordt aangemaakt) later sluiten. Ze worden dus zelfs iets groter dan hun ongecastreerde soortgenoten!

Dit is niet iets specifieks voor vroegcastratie, aangezien ook bij katten die op de ‘normale’ leeftijd worden geholpen de groeischijven nog niet dicht zijn. Ook deze katten blijven dus iets langer groeien dan hun soortgenoten die pas geholpen worden na hun eerste levensjaar.

Verder wijkt de diameter van de urinebuizen niet af van die van ongeholpen dieren, hoewel de uitwendige geslachtsorganen minder tot ontwikkeling komen. Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat vroeggecastreerde dieren makkelijker verstopt zouden raken.

Net als bij alle geholpen dieren moet wel de voeding aangepast worden, om dik worden te voorkomen. Voor alle gecastreerde katten geldt dat ze minder energie verbruiken en dus minder of aangepast voer moeten krijgen.

Geen verschil in gedrag

Een veelgehoord argument tegen vroegcastratie is dat de dieren zich toch wel abnormaal zouden gaan gedragen, want ze zouden die seksuele hormonen toch wel nodig hebben tijdens hun ontwikkeling?

Uit gedragsstudies is gebleken dat er bijna geen verschil bestaat in gedrag tussen dieren die vroeg gecastreerd zijn, op normale leeftijd gecastreerd zijn en laat gecastreerd zijn. De enige verschillen die werden gevonden, waren verschillen tussen de eerste twee groepen en de laatgecastreerde dieren.

Dieren die gecastreerd worden op latere leeftijd, wanneer ze dus al ruim volwassen zijn, blijven vaker typisch seksuele gedragingen vertonen zoals bijvoorbeeld sproeien. De hormonen hebben dus wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het gedrag: ze zorgen ervoor dat de hersenen van het kitten meer mannelijk of vrouwelijk worden, met de daarbij horende gedragingen. Net wat we met castratie willen vermijden dus!

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:20

Ze moesten bij mij echt kijken of de ballen wel groot genoeg waren. En de ene DA in mijn praktijk wilde het wel, de ander niet. Bij de een kan het nu ook pas net, omdat het anders echt teveel gepruts werd zeiden ze...

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:51

Indestal schreef:
Hij is gewoon buiten hoor en de deur van de stal op een kier zodat hij in het hooi kan liggen..
Was een keuze om te laten verhongeren of mee nemen...wij hebben groot erf..ik denk dat hij ong een maand of 8 is...

Ik vond het zielig hem te laten.... hij was al zo ingevallen...ik ben veel buiten en laat de honden dan binnen...in huis is geen optie! Dan wordt het oorlog met de honden als ik weg ben...buiten is beter, moet boerderij kat worden....wil geen poepdoos binnen..als de honden hem accepteren, zullen ze vast bij elkaar gaan liggen, heb sociale lieve en rustige honden, maar zijn gewend het erf schoon te houden om het maar zo te zeggen....


Ah oké, ik dacht als het nog een klein kitten is dan is met soortgenoten zijn wel beter maar 8 maanden is nog jong natuurlijk maar al best groot. Zou nog wel even Amivedi in de gaten houden, je weet maar nooit.

Jis_

Berichten: 11609
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 22:56

Horus is vandaag precies 10 maanden. <3

Afbeelding

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:04

Ahh een kattentopic! Ik heb vandaag mn nieuwe huisgenootje opgehaald.

Meet Sima <3 :
Afbeelding

Ze is nu 4 maandjes oud en enorm nieuwsgierig en mensgericht!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:06

Als Mn cavia naar de hemel gaat gaan we kijken in de asielen voor een kat. Cavia is oud maar gezond dus wie weet hoe lang het duurt. Jullie nog tips? We willen graag ene binnenkant ivm veel katten buiten en ook veel vechtende katten wegens rangorde denk ik. Maar als mijn vader weer gaat werken is hij ook niet altijd thuis dus dan zou ie voor de gezelligheid wel naar buiten moeten (of twee katten nemen maar we weten dat nog niet).

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:31

Al mijn katten zijn met 5 maanden gecastreerd.

Maes is ondeugend en aan het puberen.
Zucht

Afbeelding


En de buurkat
Echt een lief dom katertje.
Ligt het liefst op je.
Knuffelen en slapen
Die ogen... <3

Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 17:11

Knappe katjes!

Texel wordt gecastreerd wanneer hij 6 maanden is :)

Vandaag terug gekomen van vakantie en Texeltje weer opgehaald. Die logeerde bij mijn schoonouders. Vondt hij helemaal geweldig want mijn schoonouders hebben een hond en daar heeft hij heel veel en heerlijk mee gespeeld.

Vandaag een tuigje gehaald. Kat mee naar de winkel. Iedereen daar was verliefd. Hij was zo rustig (ging er gewoon bij liggen :') ) en daarna een kopje cappuchino gedronken met een gebakje bij Limburgia :) Texel kreeg een bakje water waar hij heerlijk van heeft gedronken.

Afbeelding

Nu moe van alles bij me aan het slapen :)
Afbeelding

Elias93
Berichten: 378
Geregistreerd: 04-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:34

Meneertje is volgende week dinsdag 6 maanden oud en krijgt voor zijn vermaanddag een castratie kado :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:40

Wat kost castratie kat?