Hond heeft maar 1 testikel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 10:27

Maandag bel ik wel wel eerst naar de DA.
Maar misschien dat hier ook mensen zijn met een beetje ervaring.

Ik vang momenteel een reu op met oog op blijven hij is terug gehaald door de fokker.

Hij is erg zwaar mishandeld mentaal als fysiek.

Heeft erg veel slaag gehad van man des huizes!
Dit merken we heel fel aan zijn gedrag als mijn man binnenkomt. Of als ik bv de bezem pak.

Heeft 1,5j aan een korte riem buiten moeten doorbrengen.
Ook was hij erg agressief zoals de eigenaars tegen ons zijden
Dat hij uit het niets aanvalt.
Dit gedrag toont hij bij ons absoluut niet! Hij loopt gewoon mee met de rest van de honden en word als hij nerveus is gewoon uit de groep gehaald tot hij rustig is.

Woog bij afhaling 13,9kg. (Moet ongeveer 25-30kg)

Nu hebben we gisteren ontdekt dat hij dus maar 1testikel heeft.
De fokker is er erg zeker van dat hij er 2 had bij vertrek.

Dus de vraag gaat deze terug komen als hij zich echt thuis gaat voelen?
Of als hij terug op gewicht is?
Of gewoon als hij beter is beter om te castreren?


Castratie willen we echt tot laatste optie houden.
Hij heeft een erg goede bloedlijn en zou het op show ook niet slecht doen.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:29

Je ziet niet ergens iets van een litteken?

Als het daadwerkelijk maar 1 bal is en de ander zit nog in de buikholte, dan is castratie wel het meest verstandigst. Wellicht dat een DA er een echo op kan zetten, maar het zal erg lastig zijn de andere bal te vinden.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:33

Inderdaad nergens iets te zien wat er op wijst dat er 1 bal weg is gehaald? En tja, de fokker kan wel zeggen dat ie er 2 had bij vertrek maar vergissen is menselijk en dat ga je nooit meer zeker weten. Beste is inderdaad gewoon lekker mee naar de DA en kijken of de bal daadwerkelijk 'weg' is of dat ie niet is ingedaald.

Heb geen verstand van de details, maar castratie wordt vaak wel aangeraden in dat geval ivm risico's op ziektes.
Buiten dat mag er vaak niet gefokt worden met een hond met 1 ingedaalde bal omdat dat een erfelijke factor is.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 10:47

Ja dacht al dat castratie er zal aankomen.

Nee je ziet enkel nog een zakje maar erg klein waar de bal in zou moeten.

Vergissen is hier zeker niet aan de orde omdat ze op 10weken door de DA van haar binnenstebuiten worden gekeerd.
Zij fokt lijnen gericht op show en fok.controle van de ectopische ureters dus dat zou en toch ook weer opgevallen moeten zijn?

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:51

Onze pup had met 8 weken ook maar 1 balletje.
Met 9 weken had hij er 2.
Ik heb na raag gedaan bij de dierenarts. En hij vertelde dat 1 bal geen probleem is.
Castreren is niet noodzakelijk. Wil je wel castreren kan het duurder zijn omdat ze de bal moeten zoeken.
En met 1 bal mogen ze niet fokken.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 11:09

Luuntje: idd mag je er niet met fokken en ook niet op show gaan dus dan zou het gek zijn om hem met veel hormonen laten door te lopen als hij er niets met is.

Las enkel dat ze dus ook een torsie op de binnenzak kunnen doen en even dodelijk is als een maagtorsie.
Hond is nu 20 maanden trouwens.
Benieuwd wat de DA er van zegt.

Maar eerst een paar kilo's erbij voor hij onder narcose gaat.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:23

Geheel iets anders maar zou je een hond die zoveel mee gemaakt heeft en zo bang is de stesss van op show gaan wel aan doen?
Mij keus zou het niet zijn.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:36

Of dit hetzelfde geval is bij jullie weet ik uiteraard niet.
Maar wij hebben er ervaring mee gehad.

Jaaaaren geleden (praat ik over een 25 jaar) kochten mijn ouders een Engelse Bulldog pup reu van zeer goed bekend staande fokkers. Zelf hadden we al jaren Franse Bullen, waar wij ook zo nu en dan een show mee liepen en een nestje fokten via de vereniging in huiselijke kring.

De Engelse was er 1 van uit top bloedlijnen. In zijn jeugd is hij onder ons geshowd en meerdere malen Nl kampioen en zelfs Europees kampioen geweest op show. Echte plannen om hem als dekreu te gebruiken waren er niet, maar t was gewoon een fantastische hond, onwijs lief en adembenemend mooi, prima gezond.

Wanneer het precies is gebeurd weet ik niet, in iedergeval vrij vroeg in zn jeugdjaren, is 1 van zijn 2 testikels net niet goed genoeg ingedaald en tengevolge daarvan totaal "verschrompeld".

Volgens de DA was het onwijs jammer, maar kon het verder geen kwaad.
Castreren is dus ook nooit gebeurd.
En in principe zou hij nog prima vruchtbaar zijn.

Helaas betekende dit euvel wel het einde van zijn show carrière.... door een dergelijke (niet erfelijke) aandoening worden ze (althans destijds bij de EBCN) uitgesloten voor deelname aan show en fok.

Op zn 8e en zn 10e heb ik hemzelf nog geshowd in de veteranen en bejaardenklasse, waar deze regels inmiddels niet meer golden. Ook daar won hij weer overtuigend.

Uiteindelijk is hij in zeer goede gezondheid (nooit wat gehad, behalve ouderdomsblindheid en later wat dovigheid) op 12-jarige leeftijd in zijn slaap (wij vermoeden hartaanval oid) overleden.
Hij stond op dat moment nr 2 op de bejaardenlijst vd vereniging, met ruim 300 honden er op.

Altijd een tophond geweest. Ik en mijn beide broertjes zijn met hem opgegroeid, hij was onze oppas, ons maatje.

En die ene testikel.... behalve dat het er wat "kaal" uitzag en dat we hem niet meer officieel mochten showen, maakte dat niets uit.
Ik weet nog dat ik als klein meisje heb geroepen over een andere reu: "mam wat raar, die heeft er 2 van die dingen onder hangen?!" :+

Of de missende testikel in jullie geval terug komt.... het lijkt mij niet... maar advies bij een goede DA inwinnen is nooit verkeerd.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:46

Wat betreft dat showen, ik weet dat er soms neptestikels bij gecastreerde honden worden geplaatst. Zou goed zijn voor hun psyche. Is dat een optie in dit geval, of is het verboden bij shows?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:48

Edit: sorry lees nu wat verder, zie dat er een klein soort zakje is.
Dat was bij onze reu destijds ook...

"Verschrompeld" was hoe mijn ouders het altijd hebben henoemd. De medische termen weet ik niet meer, ik was daar destijds te jong voor.

Ik weet wel dat ik het super jammer vond dat ik wel ons Franse Bull teefje mocht showen, maar de Engelse reu niet. Terwijl hij een stuk makkelijker was...

Vwb neptestikel:
Ik kan me bij zowel de EBCN (engelse bullen) en HBC (franse bullen) niet voorstellen dat dit zou mogen, moet je ook niet willen imo.

Maar elke rasstandaard is anders en elke vereniging heeft zn eigen reglementen vwb shows

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:14

Jacquel schreef:
Wat betreft dat showen, ik weet dat er soms neptestikels bij gecastreerde honden worden geplaatst. Zou goed zijn voor hun psyche. Is dat een optie in dit geval, of is het verboden bij shows?

"Goed voor hun psyche"... _O- _O- _O-
Raap me op...

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:23

Kuggur schreef:
Jacquel schreef:
Wat betreft dat showen, ik weet dat er soms neptestikels bij gecastreerde honden worden geplaatst. Zou goed zijn voor hun psyche. Is dat een optie in dit geval, of is het verboden bij shows?

"Goed voor hun psyche"... _O- _O- _O-
Raap me op...

Gaat idd. om psyche eigenaar (en dan de mannelijke voornamelijk). Hond zelf heeft er geen problemen mee. Voor show zal het niet mogen, is bedrog, dus toont niet hoe de hond echt is.

Te groot/klein lieskanaal en dus niet indalen/kunnen blijven intrekken testikels is wel degelijk een erfelijk verhaal en dus niet iets waar je mee fokken wil. Hond zelf heeft er meestal geen last van en kan er gewoon oud mee worden, maar het is wel degelijk een aangeboren afwijking en dus een gezondheidsbemerking die fok hoort uit te sluiten.

Zoolgangster

Berichten: 9605
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:50

genja schreef:
Geheel iets anders maar zou je een hond die zoveel mee gemaakt heeft en zo bang is de stesss van op show gaan wel aan doen?
Mij keus zou het niet zijn.


Goed om over na te denken ja... shows zijn leuk voor mensen, maar bij veel honden levert een show stress op, daarbij: stel een omstander of keurmeester triggert iets bij de hond doordat er iets gebeurt wat herinnert aan zijn mishandelaar... loop je kans dat de hond keihard "hap" zegt...

Een gecastreerde of cryptorchische hond is sowieso uitgesloten van shows (behalve bij een niet-officiële huisdierklasse), en kunstballen zijn uiteraard ook niet toegestaan, is bedrog... in NL is het trouwens bij wet verboden puur cosmetische ingrepen te doen bij huisdieren. Of iedereen zich daaraan houdt is nog maar de vraag, maar reken er niet op dat je DA meewerkt. En voor de psyche van de hond maken kunstballen niets uit, wel voor bepaalde eigenaren...

luuntje

Berichten: 13975
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:02

Ts ik zou hem eerst ook laten aansterken.
En dan overleggen met je dierenarts of een castratie nodig is.
Hij kan, als hij geen last van hormonen heeft, prima met 1 bal leven.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 13:31

genja schreef:
Geheel iets anders maar zou je een hond die zoveel mee gemaakt heeft en zo bang is de stesss van op show gaan wel aan doen?
Mij keus zou het niet zijn.


Hij heeft bang van mannen zolang een vrouw hem vast heeft correct zet is er ook geen probleem.

Ook ondervinden we door hier al enkelen dagen te zijn dat zijn stress aan het weggaan is.
Zijn moeder is erg rustig zijn vader zit in IPO dus heeft al iets meer drive in zijn karakter.
Donderdag komt een hondenbegeleider eens kijken en vanaf zondag willen we wel een halfuur hondenschool opstarten.





We zitten hier met 2teefjes dus als ze loops komen ga ik hem niet voor niets reu laten, van zulke honden worden we niet blij in de fok :+

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:50

1 bal is eigenlijk nooit een probleem. Sommige honden met relatief kleine ballen kunnen ze zelfs in spannende situaties intrekken.

En even heel wat anders: als de hond geen overmatig last heeft van hormonen zou ik hem zeker niet castreren. Een hond met angst wordt er meestal angstiger en juist feller van na de castratie dan ervoor.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:24

Tot 7 maanden daalt een bal in of niet, mijn pup heeft ook een bal die niet ingedaald is ik hem hem daarom chemisch laten castreren.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 14:37

Paulina schreef:
1 bal is eigenlijk nooit een probleem. Sommige honden met relatief kleine ballen kunnen ze zelfs in spannende situaties intrekken.

En even heel wat anders: als de hond geen overmatig last heeft van hormonen zou ik hem zeker niet castreren. Een hond met angst wordt er meestal angstiger en juist feller van na de castratie dan ervoor.


Heb je hier ervaring mee?
Voor ons is dit de eerste herplaatsen normaal komen hier geen andere honden bij om de rust hier te behouden.

Chemische castratie wat houd dat in?

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:40

Een niet ingedaalde bal kan zeker wel kwaad. Hormonen kunnen uit de hand lopen door een te hoge temperatuur. Tumoren kunnen ontstaan. Bij ons is altijd het advies ze te laten castreren.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 15:45

Ballen dalen in maar kunnen weer verdwijnen of indalen tot ca. 7 maanden daarna past de bal niet meer door het kanaal zeg maar.

Als de bal in de lies zit kan het geen kwaad. In de buikholte wel doordat de temperaruur te hoog word kan er een tumor ontstaan. Je kan ook alleen die bal verwijderen dan heb je niet de nadelen van een castratie.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:14

sayenti schreef:
Paulina schreef:
1 bal is eigenlijk nooit een probleem. Sommige honden met relatief kleine ballen kunnen ze zelfs in spannende situaties intrekken.

En even heel wat anders: als de hond geen overmatig last heeft van hormonen zou ik hem zeker niet castreren. Een hond met angst wordt er meestal angstiger en juist feller van na de castratie dan ervoor.


Heb je hier ervaring mee?
Voor ons is dit de eerste herplaatsen normaal komen hier geen andere honden bij om de rust hier te behouden.

Chemische castratie wat houd dat in?


Vraag maar eens na bij versch gedragstherapeuten. Onzekere honden kunnen dit juist meer worden.

Chemische castratie: informeer bij je arts en lees er eens over ( google). Je kan dit proberen voordat je definitief de boel weghaalt. 1 van mijn reuen heeft het wel eens gehad. Het werkte prima en na paar maand weer uitgewerkt.

Ik ben geen voorstander van castreren steriliseren. Dierenartsen zetten het maar wat graag in want levert wat op natuurlijk. Vergeet niet dat ook honden hun hormonen etc nodig hebben om op te groeien. Het kan naast gedragsverandering ook nog andere nadelen met zich meebrengen zoals incontinentie..tumoren etc.
Informeer je zelf goed en weeg goed af

Zoolgangster

Berichten: 9605
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:45

@dalmariek: TS zit met 2 intakte teven, dat maakt de keuze voor castratie van deze reu logischer. Je wil tenslotte ook niet riskeren dat een cryptorche reu zijn gevoeligheid voor cryptorchie doorgeeft aan pups...

Wel ben ik met je eens dat castratie een onzekere reu nóg onzekerder kan maken, ik heb dat gezien bij een opvanghond... hond werd angstbijter, al weet je nooit hoe het was geweest voor hij was gecastreerd, hij is vermoedelijk juist vanwege zijn moeilijke gedrag gecastreerd... kip ei verhaaltje dus...
Verder blijven honden ondanks castratie toch wel redelijk zichzelf... maar met een verstopte bal blijven rondlopen geeft ook een risico op gezondheidsproblemen.

Ik zou inderdaad chemische castratie overleggen met de dierenarts.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 16:58

Chemisch castreren gaat via een holle naald er zit een soort chip in, die plaatsten ze normaal onder de buik.Mijn Spanjaard was te angstig dus die kreeg hem in zijn rug. Bij een kleine hond werkt het een jaar en bij een grote hond iets korter. Mijn Spanjaard is echt veel rustiger geworden.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 17:00

Het voordeel is dat hij nu momenteel angstiger(niet naar mij bij mij is hij een normale hond die schrale troost staat en bij stokken even achteruit gaat heb heel het huis ondertussen vol bezems staan) is maar dat het ras bijzonder open is naar de eigenaar. Naar mijn man is hij terughoudend dus denk na goede begeleiding nu hij op plooi is dat het inorde moet komen.
(Briard) maar ga sowieso overleggen met de DA

Heb nog een Jack Russel ex reu die wel heel normaal op zijn castratie reageerden.
Toen we hem gingen ophalen
Afbeelding

Agressieve hond bij de groep. :')

Afbeelding

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hond heeft maar 1 testikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 18:48

Castreren verminderd het testosteron waardoor veel aan zekerheid weg kan vallen.