Het nemen van een hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:44

ja ik besef ook dat ik het erg luxe heb :)!

Ik begrijp ook dat niet iedereen het kan. Wat ik persoonlijk wel verwacht van mensen die bv de hond lang alleen laten is de hond een uitdaging te geven dmv mentaal en fysieke uitdaging. Jammer genoeg gebeurt dat weinig en ik vind dat gewoon zo sneu voor de hond.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:50

kirri schreef:
ja ik besef ook dat ik het erg luxe heb :)!

Ik begrijp ook dat niet iedereen het kan. Wat ik persoonlijk wel verwacht van mensen die bv de hond lang alleen laten is de hond een uitdaging te geven dmv mentaal en fysieke uitdaging. Jammer genoeg gebeurt dat weinig en ik vind dat gewoon zo sneu voor de hond.



Ik ben in zo'n geval groot voorstander van nog een hond erbij nemen. Ze zijn simpelweg niet gemaakt om vaak en lang alleen te moeten zijn.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:08

Dat ben ik Nou, dat zou ik ook wel willen, maar maak er mijn huidige hond niet blij mee, die is erg op haar rust gesteld en erg blij als we een logee hebben, dat die weer is naar huis is. Daarom zou ik bij een volgende hond wel wel 2 willen gaan.

Kirri, ik ben ook voorstander om een hond die veel alleen thuis is, daarbuiten veel uitdagingen te geven. Die van mij liep in haar jongere jaren naast de fiets, naast het paard, behendigheid en dan nog gewoon de (langere) wandelingen. Nu is ze 11 en fysiek heeft ze zo haar probleempjes, al wil ze daar mentaal nog niet aan (tja flatcoat ;) ). Volgende week woensdag eerst maar met haar naar de chiropractor om te kijken of we daar wat verbetering in kunnen brengen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:36

Het verschil in ras en leeftijd is wel echt een dingetje. Wij hebben destijds gekozen voor een makkelijk op te goede ras omdat we beiden nooit een hond gehad hadden. Ook moest hij zich makkelijk aanpassen en geen overactieve hond zijn die elke dag minstens een half uur in bos moet rennen. Wij hebben 2 cavalier King Charles restjes in huis vann7 en 10 jaar. Toen de eerste kwam werkte ik 3 dagen en kon hij mee naar me werk en liet ik hem middag uit. Daarna van banen gewisseld, 2 jaar thuis geweest en een kindje gekregen en een hoop veranderd. Ze zijn bij ons maximaal 3 dagen per week 6 uur alleen, samen dus thuis. Avonds lot en wij ze nooit alleen als we gewekt hadden. Na de komst van ons zoontje (3,5jr) is er altijd iemand thuis in de avond.

Bij ons op werkdagen eerste ronde om 5.30 uur, 2e om 8.30 uur, 3e om 15.30 uur en laatste om 21.00 uur.
Op vrije dagen lopen ze vaak een keertje extra een lange wandeling of naar strand. In de wintermaanden gaan ze niet meer mee naar stal want eentje is het binnen een half uur zat en gaat jankend naast de auto zitten. In de zomermaanden gaan ze wekelijks 2 uur mee naar de wei, tenzij het te warm is daar kunnen ze slecht tegen. Helaas word mijn 10 jarige wel echt een dagje ouder....

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:53

@ fannetje ja dat is het nadeel als ze ouder worden :n ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar speuren maakt ze erg moe mentaal :) Hier koop ik gewoon bloed in de winkel en leg ik trails uit, in het begin snapte mijn husky er de ballen niet van :+ maar nu doet ze het redelijk en maakt haar naast weightpulling en de wandelingen erg moe :j

edit :voor het idee dit is weightpulling, maar dat is echt voor honden zonder medische problemen. Van het speuren heb ik geen filmpje jammer genoeg

https://www.youtube.com/watch?v=gjR7Vz9tHNo

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 02:18

Speuren is ook leuk idd, maar nu eerst even opknappen, want ze heeft dus last van haar nek. Al vindt zij dat dat best meevalt (ben ik het dus niet mee eens en ben er dus ook op tegen dat er stokken en dergelijke gesjouwd worden). Maar vertel haar dat maar eens....

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 11:32

ja verschrikkelijk is dat, mijn border mocht helemaal niks doen voor een lange tijd ivm tumor alleen wandelen korte stukjes 5 min. Was echt hel wij zijn normaal heel erg actief zelfs met de mentale uitdaging was het erg lastig om hem rustig te houden.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:56

Mijn hond is bezig een arsenaal aan onzinnige kunstjes te leren, reden is dat ze dan in ieder geval geestelijk moe wordt en wat te doen heeft.
Is verder niet echt werkhond (concentratie vermogen van een garnaal, 't is net een vlinder ook als ze zelf iets doet), met speeltjes niet te motiveren, gelukkig met voer wel.

Had het leuk gevonden als ze in werken gemotiveerder was, maar ach.. ze is lief en ondertussen is de bijnaam vlinder ingeburgerd.. en houden we van haar met haar dwarrel gedrag. (niet iedere hond heeft gigantische will to please)

Apporteren is ook al zo goed als kansloos in de tuin of in huis krijg je het nog wel terug, maar elders.. ga het zelf maar halen, ze rent er achter aan, ziet het vallen en denkt.. heee!! links zie ik en wolk!! En dwarrelt daar heen.

Agillity zou ze wel leuk vinden denk ik gezien ons tuin parcours. (doen we dus ook regelmatig als het tuin weer is.)

Onzinnige kunstjes/trucjes worden dus weer zinnig op het moment dat ze gebruikt worden om de hond uit te dagen, geestelijk en lichamelijk.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:34

Concentratievermogen van een garnaal hahaha, raap mij op.

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:47

Ondertussen mij ook, in begin dacht ik nog wel eens zucht... nu is het alleen nog maar grappig dat het zo'n afgrijselijke dwarrel is... Je raakt gewend aan je huisdier he!? Ook al zijn ze niet perfect (en baasje ook niet)

Klikker me helemaal suf met die hond :D :+ <3 8-)
Onzinnige op... en dan tafel.. en dan zit (op 2 voorpootjes op verhoging, tafel hele hond op verhoging, zit spreekt voor zich)
Dit was vanochtend in het bos (bij gebrek aan renvriendjes).
Dan heb je paalzitten :') {:} Veel onzinniger dan dit kan ik het niet bedenken (had overigens niet verwacht dat ze op dit kleine paaltje ook tafel zou willen)

Afbeelding

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:37

En dan gebeurd het enige nadelige van het hebben van een hond.... afgelopen dinsdag haar in moeten slapen.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:51

fannetje schreef:
En dan gebeurd het enige nadelige van het hebben van een hond.... afgelopen dinsdag haar in moeten slapen.


Ohh wat vreselijk verdrietig ;(
Sterkte!

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:17

fannetje schreef:
En dan gebeurd het enige nadelige van het hebben van een hond.... afgelopen dinsdag haar in moeten slapen.


Ach.... heel veel sterkte!!! Y;(

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:56

veel sterkte Y;( :(:)

Sjolvir

Berichten: 25294
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:43

fannetje schreef:
En dan gebeurd het enige nadelige van het hebben van een hond.... afgelopen dinsdag haar in moeten slapen.


Ja, dat is het grootste nadeel... eigenlijk het enigste, je moet afscheid nemen.
Heel veel sterkte...

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:28

Bedankt allemaal.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:30

Sterkte Fannetje. :(

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:34

Ik vind 3x per dag wandelen weinig.
Mijn honden komen zeker 5x per dag buiten. s morgens, tussen de middag, na mn werk gaan we een uur naar het bos, dan na het avond eten nog een rondje en net voor het slapen gaan nog even een plasje.
Hoe doen mensen dat die er 3x mee buiten komen?

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:37

Die drie x lang wandelen?

Dagmar80

Berichten: 1854
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:03

Als ik mij ergens wel aan erger dan is het aan mensen die een hond (of twee) hebben en er nooit mee wandelen (of iets anders mee ondernemen). Hier in de buurt best wat honden die niet verder komen dan de achtertuin... En dan heb ik het niet over een buurt met énorme tuinen. Neem dan een goudvis denk ik dan :P

Mijn kleine hondje heeft energie voor 10 en zou daar écht niet blij van worden. Toby wordt driemaal daags uitgelaten, twee keer een klein rondje en één keer een grote ronde. Tussendoor loopt hij ook wel in de tuin. Verder doe ik behendigheid met Toby en onderneem leuke dingen met hem zoals puzzeltochten, wandelingen met andere honden etc.

Hij kwam als pup van 16 weken in het asiel, daar is hij 1 nachtje geweest en toen ging hij met ons mee naar huis :) Nooit spijt van gehad, ook al hoorde ik veel: o maar een hond dat is wel een hele verandering etc. Nou ik vind het alleen maar een positieve verandering :) Ik wilde echt al járen een hondje. Natuurlijk heb je op een hele drukke dag en dan ook nog met vies weleens minder zin in wandelen, maar goed, het hoort erbij. We gaan ook niet elke dag naar het bos ofzo, een keertje een dagje wat minder ver wandelen kan gelukkig goed.

Maar inderdaad, bezint eer gij begint...

@Fannetje: O wat naar :( Heel veel sterkte!

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:05

Amandavd schreef:
Die drie x lang wandelen?


Ja dat zou kunnen. Maar dan nog zou ik mn honden altijd voor het slapen gaan even laten plassen.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:22

Telt dat als een wandeling? Denk dat de meeste die keer niet meetellen.

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:35

Ik ben met honden opgegroeid, moeder die in een grote dierenartsenpraktihk werkte dus we hadden altijd van alles thuis.

Toen ik ging samen wonen misste ik dieren verschrikkelijk maar wat een verademing uitslapen, eten op tafel heb en staan zonder het geroofd wordt, niet elke dag stofzuigen..

Maar ik ben vaak alleen thuis, en dat woog niet op tegen de vriendschap die je met zo dier hebt.

Gelukkig heb ik dus sinds 3 weken een hondje. Ik werk wel 3 en halve dag maar mijn moeder bood aan dat ik hem bij haar mag brengen anders had het ook niet gekunt..

3 dagen is hij overdag bij haar en de honden. kan ie heerlijk spelen en gaat ie zoals haar hondjes elke dag naar het bos.

En na 3 weken zou ik hem al niet meer willen missen. Ondanks de ongelukjes, vaker dweilen, en vroeg opstaan..

mvdbijl

Berichten: 3682
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:38

Machie schreef:
Ik vind 3x per dag wandelen weinig.
Mijn honden komen zeker 5x per dag buiten. s morgens, tussen de middag, na mn werk gaan we een uur naar het bos, dan na het avond eten nog een rondje en net voor het slapen gaan nog even een plasje.
Hoe doen mensen dat die er 3x mee buiten komen?


Inderdaad, die honden hebben een hele goede blaas of doen wel eens wat in huis?

Hier in de buurt zijn er mensen met een hond die van 7 in de ochtend tot half 6 avond alleen is, hij doet niks in huis en dan nog gaan ze niet direct even met hem eruit..

Dan vraag ik me wel eens af waarom heb je zo dier. Dieren weg doen vind ik niks maar soms zijn ze wellicht beter af denk je dan..

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:03

Ik deed 's ochtends voor het werk (afhankelijk van leeftijd en conditie 20-30 min wandelen/fietsen), daarna direct uit het werk ( en nee, madame moest eerst niet direct plassen, eerst uitgebreid gedag zeggen en even naast mijn stuiteren, voordat er geplast werd, 500m verder), dit was dan ook een wandeling van een half uur of meer, of naast de fiets/paard) en dan 's avonds voor het slapen gaan een klein rondje (wat steeds kleiner werd, want na je plasje wil je naar huis om op de bank neer te ploffen), zomers wanneer het warm was, dan juist wat groter rondje ivm de warmte overdag.
Verder idd behendigheid en dus naast fiets/paard mee. Ook altijd mee naar stal.
Pff wat mis ik mijn mooi meisje zeg, ze was gewoon mijn schaduw. Nu is het kaal en leeg.
En er komt wel weer een nieuwe (of 2), maar eerst dit een plek geven.