Van Z2 debuut naar in de lappenmand en weer eruit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Van Z2 debuut naar in de lappenmand en weer eruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:46

Precies 5 jaar geleden kwam mijn aller beste vriend en maatje in mijn leven!
In 2015 werd Altaire omgetoverd van dressuurpaard naar allrounder. In 2016 zetten we deze lijn voort, want beide vinden we dit erg leuk.
Helaas gaat niet alles als gepland maar 2016 je was me een jaar met vallen en opstaan, opstaan en doorgaan.

We kenden een ontzettend druk indoorseizoen waar we bijna elk weekend wel op stap waren, de ene keer een Z1 dressuurproef de andere week een BB en B parcours en tussendoor keihard trainen om dromen te kunnen waarmaken en doelen te behalen.

Januari
In januari reden we de ene week een parcours en de andere week waren we tussen de witte hekjes, we haalden goede punten in het Z1 en we knalden er altijd wel een balk vanaf in het parcours (gelukkig hebben we leuke foto's eruit gekregen)

Afbeelding

Februari
We haalden onze laatste Z1 winstpunt met een mooie eerste prijs op de laatste schoolwedstrijd van NHB Deurne! Ontzettend trots was ik op hem omdat ik zo graag daar wilde pieken en dit ook lukte :D

Afbeelding

Ook reden we weer springwedstrijden, debuteerde in de B met nog steeds balken eraf (meneer is alles behalve voorzichtig) en reden een crossles wat hij super deed!

Maart
In Maart reden we een heerlijke onverwachte strandrit in Noordwijk, degene die altijd in het weekend naar buiten gaat, had geen maatje om mee te gaan en ik had geen zin in dressuur en zo geschiede dat Altaire een kwartier later op de wagen stond en we richting het strand vertrokken :D

Afbeelding

We reden de BB eventing Middenbeemster, daar waar Altaire in de groep voor niks bang was, was hij zo in zijn eentje in het parcours heel onzeker waardoor die op hele stomme dingen weigerde en ik als dressuurruiter ook nog eens het parcours niet goed had onthouden en we verkeerd reden (gelukkig hebben we alweer de foto's nog :') )

Afbeelding

Ook reden we een proefgerichte clinic ter voorbereiding op de nieuwe proeven in het Z2, waar hij heel goed zijn best deed! En met nog een boel verbeterpuntjes gingen we aan de slag om ons voor te bereiden op ons debuut

Afbeelding

April
Het eerste weekend van april deden we nog een cross poging dit keer tijdens SGW Amsterdamse bos, de eerste 2 hindernissen gingen goed en daarna heb ik oneindig veel de bodem van het bos verkend, achter iemand aan was niks hem te gek maar op het moment dat hij het paard niet meer kon volgen sloeg de angst toe en stond die weer stil (ondertussen begon die zich ook wel erg aan te stellen), uiteindelijk wel alles gesprongen, letterlijk met vallen en opstaan. (Gelukkig hebben we er nog leuke foto's van :') )

De rest van de maand hebben we niet gestart. Na zo'n zwaar indoor seizoen was een beetje rust wel fijn. We hebben gewoon lekker doorgetraind op weg naar het Z2

Afbeelding

Afbeelding

En deze mooie foto is genomen van mijn grote vriend, wat ben ik toch blij met deze topper <3

Afbeelding

Mei
Begin mei, sprongen we de spiertjes los ter voorbereiding op ons Z2 debuut tijdens de Mijdrechtste dressuur 4-daagse, we zouden alle dagen 2 proeven starten, dit kan hij makkelijk aan met zijn conditie. Maar een lekker rondje rekken en strekken is voor zo'n zware belasting wel fijn :)

Afbeelding

We debuteerde in het Z2 met op beide proeven dikke winstpunten! Wat was ik trots op mijn topper! Maar Altaire voelde niet helemaal lekker aan tijdens het losrijden, hij was wat stijfjes en dat is hij nooit, hij had zelf een paar onregelmatige passen in het begin. Hierdoor heb ik hem voor de zekerheid afgemeld voor de rest van de dagen, hopende dat het niks ernstigs was.

De dagen daarna werd de onregelmatigheid steeds zichtbaarder en zijn we vanwege zijn verleden direct naar de kliniek gegaan. Voor onderzoek en behandeling moest hij daar een paar dagen blijven. Hij had een slijmbeursontsteking opgelopen, vanwege een scheef getrapt ijzer. Waarschijnlijk tijdens de springwedstrijd gebeurd in het parcours of met losrijden :(:) Maar bikkel als hij is, laat hij niks merken behalve de stijfheid en lichte onregelmatigheid, terwijl het ontzettend veel moet hebben gedaan...

Mijn arme kind net opgehaald uit de kliniek

Afbeelding

Juni
In juni waren we gezellig aan de wandel, ook in de stromende regen. Beide vonden we dat niet zo'n succes :')
Afbeelding

Juli
Maar naast wandelen zaten we ook gezellig samen in het gras, Altaire grazend en ik lekker genieten van het zonnetje :)

Afbeelding

Ik mocht ook weer rustig gaan rijden en heel voorzichtig beginnen met opbouwen en hoe leuk het allemaal wel niet moet zijn om weer te mogen draven. Ik werd er vooral verdrietig van toen hij na 2 maanden weer zijn eerste drafpassen mocht maken en alle kracht weg was. Het was net alsof ik op een net zadelmakke 3-jarige zat zo slap was die geworden. Niks over van mijn stoere zwarte parel :(

Augustus
We revalideerde rustig verder, we mochten ook weer een paar rondjes galopperen. Alles alleen maar rechtuit maar het was beter dan niks.

Ook mocht hij eind Augustus weer de wei op, in een klein postzegeltje dat wel. Maar iets is beter dan niets..

September
Lekker terug op het land, met zijn knappe buurman

Afbeelding

Oktober
In Oktober gingen we lekker naar het bos voor een rustig stap ritje, de eerste keer weer op buitenrit en wat hebben we genoten!

Afbeelding

November
Altaire was volledig gerevalideerd, we mogen weer alles doen! Het is nu een kwestie van weer kracht ontwikkelen en genoeg conditie opbouwen. Wat ben ik blij dat hij weer helemaal gezond is! *\o/*

December
We zijn weer keihard bezig om terug op het oude niveau te komen en we zijn er bijna, de weg was lang maar plezier in het rijden houden we allebei. Voorlopig durf ik nog niet te springen, nu doen we voor de afwisseling vooral balkjes lopen in de gekste patronen en ga ik wel eens relaxed een rondje zonder zadel rijden met hem en we gaan weer lekker af en toe naar het bos. Hopelijk keren we in januari of februari weer terug tussen de hekjes :D

Afbeelding

Mijn doel voor 2017 weer veel plezier hebben samen met dit fantastische paard, hopelijk komen er weer genoeg nieuwe avonturen op ons pad. Zullen er weer sportieve successen zijn tussen de witte hekjes, maar vooral wil ik een vrolijk en gezond paard hebben!

mala26

Re: Van Z2 debuut naar in de lappenmand en weer eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:52

Mooi overzicht, wat balen van zijn blessure. Fijn dat jullie weer op de goeie weg zitten!
Heel veel succes en plezier in 2017!!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:17

Wow wat een veelzijdige combinatie zijn jullie! Hopelijk hebben jullie voorlopig geen blessureleed meer. Heel veel plezier en succes in 2017 met je mooie paard!

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:28

Wat een veelzijdig paard heb je en een leuk overzicht! Wel balen van zijn blessure, succes in 2017!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:40

Ik vind het altijd leuk om je topics te lezen! Jullie zijn een mooie, veelzijdige combinatie! Wat balen van de blessure zeg.. Gelukkig kunnen jullie nu weer trainen en 2017 in knallen samen! Succes :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:58

Veel succes en plezier in het nieuwe jaar!

NathalieBoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:13

Leuke combinatie!
Veel succes dit jaar!!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:25

Wat een leuke reacties allemaal! Heel erg bedankt! Ik hoop ook op even geen blessures meer :)
Het is wel echt heel leuk dat hij alles kan, maar het beste is hij echt in dressuur. De rest doen we echt voor de 'hobby'

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:32

Mooi en veelzijdig paard!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:01

Knappe mannentina :+: Hopelijk kun je snel weer de ring in met hem! Jullie zijn zo leuk samen!