Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:31

Ah oke! Dat wist ik niet! Ik laat ze vannacht enzo even lekker hier zitten. Voer erbij en lekkere holletjes. Dan hoop ik dat ze zich op z'n gemak gaan voelen :)

Nu ik dit typ hoor ik alweer gepiep :')

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 07:12

Dat is ook de reden voor mij om geen fuzz meer te nemen. Ik heb er nog een en nu de volwassengroep uitgedund is gaat het prima.

Bij de vorige keer koppelen ben ik te snel geweest en die groep bleef altijd ruzie. Nu heb ik bij mijn 5 oudere dames 8 jonkies gezet in het koppelverblijf. Daar zitten ze sinds vrijdag in. Nog een paar dagen en dan gaan ze naar hun vaste verblijf.

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:41

Ik wist dat helemaal niet. Dat die moeilijker geaccepteerd werden...
Hoelang mogen ze ruziemaken? Zitten dus sinds gisteravond samen. Geen bloed maar lijkt me wel heeeel veel stress voor het fuzzje?..

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 08:43

kionasuppie schreef:
Ik wist dat helemaal niet. Dat die moeilijker geaccepteerd werden...
Hoelang mogen ze ruziemaken? Zitten dus sinds gisteravond samen. Geen bloed maar lijkt me wel heeeel veel stress voor het fuzzje?..


Het mag echt wel even duren zolang er geen bloed is. Het is ook stressvol maar dat is het voor alle muizen. Laat ze nog een paar dagen zitten en kijk dan weer verder.

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 09:36

Doe ik! Dankjewel :D

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:10

Ik heb er sinds gisteren 2 muisjes bij van 6-8 weken :)

Ik heb 3 muisjes van ongeveer een jaar oud en wil de 2 nieuwe daaraan koppelen nadat ik ze een tijdje in quarantaine heb gehouden.
Ik lees verschillende verhalen over hoe je het beste kan koppelen.
Hoe zou jij het in dit geval doen Amandavd? En anderen natuurlijk :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 16:40

Ik heb het als volgt gedaan:

Een neutrale goed schoongemaakte kleine kooi gepakt. Daar heb ik alleen bodembedekking, voer, water en wc papier in gedaan. En daar heb ik alle muizen in gezet. Het is erg belangrijk dat het een vrij kleine kooi is zodat ze elkaar niet kunnen ontlopen. Hier laat ik ze meestal 5 dagen inzitten.

Dan gaan ze naar het vaste verblijf dat goed schoongemaakt is om alle eerdere geurtjes te verwijderen. Ook hier eerst een paar dagen in met alleen water, voer, bodembedekking en wc papier. Na een paar dagen doe ik er speeltjes bij als het goed blijft gaan.

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:44

Ik geloof dat ik dan heel makkelijk ben wat vrouwen koppelen betreft... Laatst hier de twee vrouwengroepen bij elkaar gevoegd: allemaal in mijn vervoersmandje (dat is wel echt klein. Elkaar ontlopen kunnen ze daar echt niet, en ze daar lang in laten zitten doe ik ook liever niet..), terwijl ik het aquarium kon verschonen, en toen ze in dat vervoersmandje niet moeilijk deden zijn ze met zijn allen het aquarium in gegaan. Daar lag al vanalles in en heb eigenlijk nauwelijks gepiep gehoord. Allemaal veel te druk bezig met ontdekken en daarna zijn ze op een hoop gaan slapen.

Uiteraard heb je met de methode van Amanda veel meer kans dat het probleemloos goed gaat ;)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 19:14

Ik heb het ooit te snel gedaan en dat bleef altijd problemen geven. Echt altijd ruzie. Vandaar. Maar ik heb het ooit ook eens zoals jij Tortilla gedaan en dat ging ook goed.

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:17

Ik zou juist aanraden geen voer erbij te doen. Gewoon bodembedekking en water en dan is t goed. Over voer kan alleen maar ruzie worden gemaakt en ze gaan echt niet dood van een paar uur geen voer haha. Laat ze eerst maar een halve dag aan elkaar wennen en dan kan je daarna altijd nog voer erbij doen

Bij mij is alles goed :) alleen mijn brindle dame is een aansteller, als een andere langsloopt begint ze te krijsen :')

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:35

Ik heb twee bakken gepakt, waar ik bodembedekking van de twee groepjes in deed en dan de dieren op de andere bodembedekking gezet (konden ze aan de geur wennen). Daarna het aquarium schoongemaakt en alleen bodembedekking en water ingezet. Daarna de groepjes samen gezet en er bij gebleven. Is goed gegaan en ze liggen heerlijk samen te slapen sinds het koppelen :')

Love_mandy, ik moest grinniken toen ik het las. Dat is zo herkenbaar :')

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 22:59

@eclair, ik zag haar net vanuit mijn bed 3 keer door de lucht springen als er een muis op haar afkwam. Ik moest zo hard lachen, stom beest _O-

Ook minder leuk nieuws helaas, mijn oudste dame (word in maart 2) gaat denk ik vanavond/vannacht dood. Zag gister al dat ze niet echt lekker was, dus heb ik na het koppelen samen met een andere in een duna gezet, vanochtend zag ik haar nog een beetje eten maar toen ik net ging kijken zat er niet zo veel leven meer in helaas :( Dus ik heb haar nu lekker warm bij mij onder de dekens en met een warm flesje en hoop eigenlijk dat ze overlijd voor ik ga slapen, anders doe ik haar straks in een vervoerskooitje naast mijn bed want ze gaat de ochtend niet halen

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:07

Ook wij hebben onze groep weer aangevuld, na een ongelukje met een iets te nieuwsgierige main coon kitten en een onbewaakt moment. Waardoor de kooi nu op lockdown staat en ver buiten het bereik van de kat... Nooit verwacht dat hij erbij zou kunnen maar blijkbaar dus toch. We hebben een Siamees en een Velvet Black (als ik het goed zeg) bij een man met lab-bakken gekocht.. geen idee wie en een gangpad verder een mooie rode (geen idee hoe je dat noemt). Meteen gekoppeld aan de overgebleven muis in een kooi met enkel bodembedekking en voer... 5 minuten gepiep en toen was het over. Alsof de dames voor elkaar gemaakt zijn.

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:53

Zouden jullie mij even kunnen helpen?

Na nu bijna 3 dagen mogen mijn nieuwe muisjes nogsteeds het huisje waar ze in zitten niet uit. de andere vliegen ze gelijk aan. nu weet ik even niet wat ik moet doen..

optie 1: Ze uit elkaar halen (3 om 2) en de kleine muisjes eerst ietjes groter laten worden. Daarna die kooi heel goed uitschrobben en ze dan bij elkaar zetten (Met of zonder huisjes/voer?)

Optie 2: Ze nog laten zitten

Optie 3: Ze morgen enkele dagen uit elkaar halen en daarna opnieuw kopppelen.

Als ik voor 3 ga wel wat vragen over het koppelen
Kooi of reismandje?
Wel/geen voer?
Wel/geen schuilhuisjes?
Alles tegelijk introduceren of een voor een?
Enkele verdieping of meerdere?
Wel/geen maskeergeurtje (lichte parfum/zwitsal o.i.d.)

Ik hoor graag wat jullie vinden...
en of er uiteraard evt een optie 4 is hahah!

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:02

Rose123 schreef:
Ook wij hebben onze groep weer aangevuld, na een ongelukje met een iets te nieuwsgierige main coon kitten en een onbewaakt moment. Waardoor de kooi nu op lockdown staat en ver buiten het bereik van de kat... Nooit verwacht dat hij erbij zou kunnen maar blijkbaar dus toch. We hebben een Siamees en een Velvet Black (als ik het goed zeg) bij een man met lab-bakken gekocht.. geen idee wie en een gangpad verder een mooie rode (geen idee hoe je dat noemt). Meteen gekoppeld aan de overgebleven muis in een kooi met enkel bodembedekking en voer... 5 minuten gepiep en toen was het over. Alsof de dames voor elkaar gemaakt zijn.

Had diegene ook ratten? Of weet je nog hoe die man eruit ziet? Volgens mij had Henry ook allemaal muizen in labbakken en die vergen een hele andere 'koppeling'

Kiona, echt aanvliegen als in vechten of alleen maar achter elkaar aanrennen?

Ik zou ze een dag uit elkaar zetten en daarna opnieuw proberen te koppelen, zonder voer en zonder huisjes. Huisjes is ook weer iets waar ze ruzie over kunnen gaan maken. Je zou ze evt eerst in een reiskooitje kunnen doen inderdaad, aangezien het koppelen nu wel wat moeilijk gaat misschien helpt even kleiner zetten dan net wat beter.

Er is evt nog een extra optie, maar die zou ik alleen doen als je het zeker weet. Meestal heb je wel 1 aanstichter van de ruzie, je kan er voor kiezen om die 2 dagen apart te zetten. Vriendin van mij had er ook een die telkens maar de andere bleef aanvallen, die heeft ze toen apart gezet voor een dag of 2 en toen was het al een stuk minder. Maar dat zou ik alleen doen als er echt gevochten word (tot bloedens aan toe) en je zeker weet welke muis dat doet

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:57

@love_mandy... volgens mij was het Henry... hij stond geloof ik in dezelfde rij als Fenna. En na even zoeken kwam ik erachter dat ze inderdaad vatbaarder zijn voor ziektes en dergelijke. Maar ik kan het nu, 4 dagen later, niet meer over mijn hart verkrijgen om ze uit elkaar te gaan halen. Tot nu toe lijkt er niemand ziek (mijn vriend, die toch aardig verstand heeft van muizen checkt ze 2x per dag)

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:05

Iedereen bedankt voor de tips! Dan gaat het vast goed komen :)

@Kiona; Iedereen zegt dat je beter met een zo leeg mogelijke kooi kan beginnen als je zeker wilt zijn, dus ik zou zonder huisje en zonder verdieping doen. Wel lekker veel materiaal zoals wc papier zodat ze wel een beschut nestje kunnen maken.

In jouw geval zou ik gaan voor optie 2, maar dan wel het huisje en eventuele andere dingen eruit halen. Tenzij ze tot bloedens toe vechten, dan eerst uit elkaar halen.

Mijn 2 nieuwe muisjes komen van Fenna en van Marijn trouwens :) Ik laat ze nog een tijdje met zijn 2en voordat ik ze aan mijn 3 andere muisjes ga koppelen. Ook om even te kijken of ze niks op hebben gelopen op de beurs. Ik had ook bijna een brindle gekocht maar die was toch wel een stuk duurder en aangezien ik ze toch alleen als huisdier heb, heb ik dat toch maar niet gedaan.

@love_mandy sterkte met je muisje

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:12

Oke! dan ga ik straks alle spulletjes eruit halen en wel papiersnippers etc. erin doen. Er is idd geen bloed maar de nieuwe muisjes kunnen heel moeilijk bij het eten en drinken omdat de andere ze gelijk aanvliegen...

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:16

Rose123 schreef:
@love_mandy... volgens mij was het Henry... hij stond geloof ik in dezelfde rij als Fenna. En na even zoeken kwam ik erachter dat ze inderdaad vatbaarder zijn voor ziektes en dergelijke. Maar ik kan het nu, 4 dagen later, niet meer over mijn hart verkrijgen om ze uit elkaar te gaan halen. Tot nu toe lijkt er niemand ziek (mijn vriend, die toch aardig verstand heeft van muizen checkt ze 2x per dag)

Klopt inderdaad, maar goed dat je het weet in ieder geval, niet dat je straks schrikt als ze allemaal dood zijn, want dat kan gebeuren.

Bedankt temeraire aangezien het zo'n oudje was had ik er net even iets meer moeite mee dan met andere.
En leuk dat ze van Fenna en Marijn vandaan komen! Beide fijne fokkers :D ik vind brindle prachtig, ben benieuwd hoe mijne uitgroeit.

Ik heb een muis van 10 euro in mijn bak, rood bont texeltje. Vond haar duur maar wel heel mooi ze is nogsteeds echt mooi, heeft nogsteeds mega duidelijke krullen terwijl ze toch wel richting de 1 jaar gaat

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 14:52

Net alle huisjes en eten uit de bak gehaald. wel snippers toiletpapier erin gedaan..
ze gingen flink piepen maar na 10 minuutjes lagen ze wel met zn allen op een hoopje... dus dit laten we even zo..

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:51

Zouden jullie mij kunne helpen?

Ik heb dus 2 nieuwe muisjes. Een fuzz en een gewone
Nou word mijn fuzz dametje niet geaccepteerd. Heb nu 2x een intro gedaan maar helpt niks... Ze komt nauwelijks uit het huisje omdat ze gelijk opgejaagd word en dit vind ik geen leven voor zon diertje..
Zouden jullie zeggen nog een keer proberen of is een ander huisje eerlijker tegenover haar?

En zo ja, waar zou ik haar heen kunnen doen? Kijk een opvang vind ik ook zoiets omdat ik er wel voor wil zorgen maar dit gewoon niet lukt zo...

Wat denken jullie?

kionasuppie

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:43

niemand? :(

Temeraire

Berichten: 3533
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:02

Lastig! Als je alles geprobeerd hebt is een ander huisje misschien een optie ja. Ze mag wel bij mijn fuzzjes, maar de afstand is een beetje groot denk ik.

Is 2 hokken anders nog een optie? En dan een lieve muis bij de fuzz zetten?

love_mandy

Berichten: 2946
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:07

@kiona mocht je beslissen haar weg te doen is ze evt welkom bij mij (wel ver, maar misschien is er iets te regelen met taxien via iemand anders)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Pieperderpiep! Waar zijn de muizen bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 07:44

Poeh moeilijk Kiona. Zoals Temeraire zegt heb je eigenlijk die twee opties. Of apart zetten of wegdoen inderdaad. Lastig hoor! Ik heb nog een fuzz zitten maar ik wil er geen meer bij.