[VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:58

Haha ik deel mijn mening eigenlijk precies met Fenrir dus.

Vind ook de Groenendaeler 1 van de weinige leuke herdersoorten. Witte herder vind ik ook wel wat hebben :j

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:59

Dit worden zeker prachtige puppy's. Ik heb het topic volledig gelezen en ik volg verder. Het is heel interessant om te lezen. :)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:01

Thesserd schreef:
Haha ik deel mijn mening eigenlijk precies met Fenrir dus.

Vind ook de Groenendaeler 1 van de weinige leuke herdersoorten. Witte herder vind ik ook wel wat hebben :j


Wij hebben dezelfde smaak denk ik, witte herder vind ik ook wel mooi!
En kan me voorstellen dat herder erin qua karakter wel fijn kan zijn. Mijn bericht was even alleen gebaseerd op de uiterlijke kenmerken.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:03

Afbeelding
Leuk en interessante kruising, ik volg....vorige week nog bij een echt wolfje op kraamvisite geweest :D

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:21

Fenrir schreef:
Spannend Joriek, ik volg ook hoor! Inara is zo'n leuke hond :) Aanstaande vader is ook een knapperd!

Heb me nooit zo in wolfhonden verdiept maar ken ze wel van foto's. Ik vind het vaak jammer dat veel best wat herdertrekjes hebben en vaak wat meer op de Europese wolf lijken. Die vind ik zelf wat minder indrukwekkend (vrij smal), ik vind de wolven in Amerika wat dat betreft veel mooier. Ik zie dan ook liever wat minder iele dieren met minder herdertrekken en juist meer husky/soortgelijke rassen. Ook in het gezicht, ik ben gewoon geen fan van Duitse herderkoppen.
Ben dan ook wel benieuwd wat er uit deze combi gaat komen. Groenendaeler is een van de weinige herders die me wel aanspreken qua uiterlijk, ik denk dat er wel leuke pups uit kunnen komen!
Dat andere wolfhonden teveel (Duitse)herder zijn qua uiterlijk ben ik het met je eens. Voor mij ook de reden dat ik de Saarloos bijvoorbeeld echt niet mooi vind, zijn gewoon Duitse herders met een ander kleurtje :=
De lijnen met Saarloos haal je er bij de Tamaskan ook zo uit. Dat is ook niet mijn type qua uiterlijk maar Ravi gaat dan weer net de andere kant op. Ik vind Ravi's dochters Asha en Yuna heel gaaf. Het is maar net wat je mooi vind. Bij de Tamaskan is gelukkig veel variatie te vinden :D

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:53

Van schreef:
Je doet het goed of je doet het niet he? Ik zie je al lopen met een wandelwagen vol pups _O-

Arme meid, gelukkig duurt het niet zo lang meer

@Dierenfan Je zou ook met een racelijn husky kunnen beginnen en deze als outcross aan laten keuren voor de Tamaskan. Kan je er een pup uit houden :D


Ervaring met fokken (vele jaren in dierenasiel gewerkt waar wij deachtige honden en nestjes op vingen voor de dierenbescherming en opvangen die zelf geen mogelijkheid hadden.) Heb ik wel en weet dat het een berg werk is. Ruimte is er ook...

Ik roep altijd ooit zelf officieel te willen gaan fokken.... idee is niet gek dus haha.

Maar ik ben gek op racelijn huskys met blauwe ogen. Hoe kijkt men in de tamaskan wereld aan tegen een combinatie waarbij de teef blauwe ogen heeft?
Is dan wel een belangrijk punt ;)

Droom is ook racelijn husky x hound te doen. Maar dan wel hele felle honden te verwachten dus of ik het ooit zou doen?

Hound x tamaskan is ook wel erg gaaf denk ik. Weer heel wat anders dan husky en hounds trekken mij ook erg (hound bedoel ik het type duitse staande x pointer x husky)

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, Belgiƫ

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:22

Ik had net enkele zwarte Tamaskans opgezocht... Die hoeven voor mij niet onder te doen voor grauwe! Ik volg :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:50

Van, bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Is het dier op de foto een hond of een wolf? Vind het verschil soms lastig te zien, al helemaal met deze kleur.

Willen jullie na deze kruising verder gaan met alleen Tamaskan er doorheen fokken? Of willen jullie nog meer Groenendealer en/of andere rassen toevoegen?

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:26

Oooh wat gaaf, waarom zie ik dit topic nu pas! Ik wil op kraamvisite komen! :oo

Ik zag Van laatst lopen in Groningen met Ravi naar omdat ze mij toch niet kent heb ik niks gezegd :Y)

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:41

*komt onder meeleessteen vandaan*

Ze zijn nog niet geboren toch? :o Of ben ik zo'n slechte meelezer dat ik dat over het hoofd heb gezien?

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:10

Nee Maar als ze geboren zijn :D

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:15

dierenfan, je hoeft natuurlijk ook niet zelf te fokken als je een reu neemt :Y)
Blauwe ogen zijn niet gewenst maar ik zou een goede outcross niet laten liggen om de kleur van de ogen maar goed dat is niet aan mij
Hound of alaskan husky zou ook kunnen maar hoe verder het uiterlijk van de Tamaskan af staat des te moeilijker word het om goedkeuring te krijgen.
Er worden in Amerika 2 hedlund husky's gebruikt sommige daarvan komen qua uiterlijk dicht bij de Tamaskan

Kaus, dat is een hond, een neefje van Ravi(is een zoon van Ravi's broer)
Hoe er met de pups verder gefokt gaat worden is geheel afhankelijk van hoe ze uitgroeien.

Set_elkol, ik weet niet wie je gezien hebt maar it wasn't me :P Ben nog nooit in Groningen geweest met Ravi

lor1_1984

Berichten: 12070
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:21

Kan het niet Mila zijn geweest (die van Rhodin de catahoula) die Set_Elkol gezien heeft?

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:23

Zou kunnen maar Mila lijkt nou niet heel erg op Ravi :P

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:27

Huh met een andere hond dan, want ik weet via via volgens mij hoe je eruit ziet en dat je een kindje hebt en zag volgens mij een daarmee matchend clubje lopen, of haal ik nou bokkers door elkaar.of ik heb het compleet verkeerd hihi. Ik weet het ook niet.

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:32

De laatste keer dat ik met een hond in Groningen was was toen ik er nog woonde dus denk dat je iemand anders hebt gezien :Y)

dierenfan
Berichten: 9676
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:33

Dank je dat is dan wel een puntje om mee te nemen. De lijnen die ik goed ken en waar ik een pup van wil zit niet veel blauwe ogen in dus de kans dat ik uiteindelijk pup met blauwe ogen heb is klein.

Ik zou denk ik wel voor teef en zelf fokken gaan. Heb de ruimte en de tijd ook zeer waarschijnlijk tegen die tijd ;)

Maar idd reu en aan keuren is ook een idee maar ik vind reuen leuk (heb er 5 nu en 1 teef gedeeld met een vriendin hoor) maar dan wel zonder ballen haha zijn ze net wat prettiger

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:34

Ik geloof je gelijk :D

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:53

Liannevh: ik verwacht inderdaad dat het wel verandert zodra de pups er zijn. Het feit dat er gevraagd wordt of ze geen lange vacht krijgen maakt mij al wel duidelijk dat men geen idee heeft wat te verwachten en bang is op een verkapte Groenendaeler ipv een Tamaskan. Dat er mogelijk voor deze generatie wordt ingeboet op kleur is voor fokkers geen punt, maar gewone liefhebbers zijn daardoor wat huiveriger. Dat snap ik best. Ik denk persoonlijk dat dit hele leuke honden gaan worden.

Kaus: ik zie dat Van al uitgebreid heeft geantwoord. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Met gerichte selectie en goed uitgekozen combinaties kun je aardig invloed hebben op het resultaat. Zuiver zwart en sable zijn niet gewenst, maar met gerichte selectie is dat er snel uit te fokken met behoud van de gewenste eigenschappen.

x_Irisje_x: leuk dat je volgt!

Bonna: ik sluit me aan bij de reactie van Van. Ik ben zelf helemaal weg van het fijne karakter van onze herder (haar ouders, broers en zussen zijn net zulke fijne honden dus het is echt een familietrekje) en ook qua bouw heeft ze eigenschappen die kunnen bijdragen aan het wolfachtige uiterlijk.

jokari: haha, ja dat is mij al apart genoeg hoor. :)) Dan zal ik maar heel veel foto's plaatsen als de pups er eenmaal zijn, dan kun je helemaal wegzwijmelen bij dat schattige grut.

Galathil: anders ik wel. Ben echt heel erg benieuwd wat eruit komt rollen. :P

Thesserd: over het algemeen zijn Tamaskans iets smaller. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk de Amerikaanse wolven mooier vindt dan de meeste Euraziatische soorten dus te smal hoeft voor mij ook niet. Ravi heeft vooral een wat te ronde kop en de verfijnde spitse kop van de onze kan dat hopelijk mooi compenseren.

MariaMaaike: leuk!!

renatuuh: er zitten behoorlijk grote Tamaskans in de populatie inderdaad. Bij de Europese en Amerikaanse wolf varieert de schofthoogte ong. van 60-85 cm en zeker die bovenmaat is behoorlijk fors en gezien de ambitie een wolf-lookalike te fokken kom je aan een behoorlijk formaat. :j

Fenrir: ben ik met je eens hoor. Net als Van vind ik de saarloos bijv. gewoon niet mooi en gezien het karakter zou ik er ook nooit een willen. Zo'n hond doe ik echt geen plezier met dat gesleep van hot naar her wat ik met mijn hond doe en lange buitenritten waar ie bij me moet blijven. Vindt Inara alleen maar gezellig. Die wil nu helemaal niks meer met haar dikke buik, maar naar het paard gaat ze nog met alle liefde, incl. heus spurtje. Vind het wel een enorm spannend "experiment".

Thesserd: ben zelf ook niet weg van alle herdersoorten. Vind met name de bouw en mega oren van de Duitsers niet zo en het karakter stukken minder leuk dan dat van bijv. de Groenendaeler. Ze mogen van mij wel iets zacht zijn, maar bij voorkeur uiteraard wel zeer intelligent. Ik hou wel van die uitdaging.

BlueMilk: leuk dat je je meldt.

Ninette: ach, wat een schatje.

dierenfan: blauwe ogen zijn inderdaad niet gewenst, maar een goede, geschikte outcross wordt niet zuiver daarop afgekeurd. De eisen voor een outcross zijn toch anders dan die voor Tamaskans zelf.

Oryani: vind het zelf ook erg mooi op een wolventype en dan vooral black phase dat voorkomt bij o.a. Amerikaanse en Russische wolven.

Kaus: outcross en het opzetten van dit ras gaat natuurlijk met beleid. Teveel ineens maakt het lastiger de gewenste eigenschappen te behouden en de minder gewenste weg te selecteren. Er is momenteel even een fase van herders, lijkt het, na een periode van husky types. Het is natuurlijk niet uit te sluiten dat er in een latere fase, over een paar jaar, weer een nieuwe scheut herder in komt, of, wie weet, onze teef nog een nestje krijgt in combinatie met een andere reu. Eerst maar eens zien hoe deze pups uitpakken en bijv. de eerder dit jaar geboren pups met herderbloed.

Set_Elkol: nou je bent van harte welkom om tzt op kraamvisite te komen. :D Puppy's knuffelen is altijd leuk.

Jorinda: nee hoor, ze hebben zich nog niet aangediend. Al begint Inara haar holbewonertjes een beetje zat te worden, geloof ik.



Nou, Inara verandert zelf ook wel een beetje in een wolf inmiddels. Ze ligt sinds gisteren bij voorkeur achter de bank in een soort hol, waar ze alleen vandaan komt voor eten of als de roedel dreigt weg te gaan (heaven forbid!)

Afbeelding
En dan krijg je dus dit soort taferelen als je haar roept. :=
En ja, dit is overdag dus ze zit nu echt in een wolvenhol, die mafkees. Ik denk dat ze de holbewonertjes in haar buik tegemoet wil komen.

En dan hebben we zo'n mooie werpkist...
Daar ligt ze momenteel braaf in, want het hol is off limits. Tot haar grote frustratie, overigens.
Het leven van een hoogzwangere is maar zwaar.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:04

ik vind haar een prachtige hond, ik ben echt heel benieuwd en wat leuk dat ik welkom zou zijn op visite!

JesdaJinn

Berichten: 10476
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:14

Ik volg :D

Kanji91

Berichten: 3686
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:18

Hier ook een stille volgster.
Prachtige ouders!
Het is echt dat ik er geen tijd voor heb maar andere wist ik het wel xD
Wie weet. Ooit.. vind het ras iig erg gaaf.
Plaatst zo maar lekker veel foto's voor ons <3

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:45

Hoe zijn deze honden eigk tegenover andere honden. Voornamelijk jackrussels?
Als ik mijn vriend deze honden laat zien wil die vandaag nog komen om te halen denk ik haha!

Van

Berichten: 6528
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:10

Ze zijn over het algemeen sociaal. Honden van eigen roedel zijn sowieso geen probleem.
Ongecastreerde reuen zijn niet altijd even aardig tegen andere ongecastreerde reuen maar echte agressie komt eigenlijk niet voor
Al moet je er wel rekening mee houden dat het een heel jong ras is en de lijnen en daardoor de karakters nog veel van elkaar kunnen verschillen. Je moet geen pup nemen uit een outcross met een Tsjech en er dan vanuit gaan dat het een hele sociale hond word.
En het zijn natuurlijk geen labradors

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:18

Wij hebben hier thuis 2 reuen wel vader en zoon. Mijn vriend en ik gaan over tijdje samen wonen en willen dan graag grote hond bij nu mijn 8jarige speelse jack met geen aggresie naar andere reuen maar laat niet over zich heen lopen!

Super bedankt voor de uitleg! Ik ga lekker meelezen en wat meer verdiepen in het ras!
Ben echt beetje verliefd haha