[VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:48

xTiffani: Er zit Malamute, Husky en Tsjechoslowaakse wolfhond in Ravi
Het is wel de bedoeling dat er met een paar van de pups weer verder gefokt word voor de Tamaskan :j

lifaya: Er is jaren door de founder van het ras volgehouden dat er helemaal geen wolf in zit maar dat zit er dus wel in maar inderdaad maar een heel klein percentage.

Een paar van Ravi's nakomelingen:
Uit Tala: Aira, Asha, Kaela, Snow, Tonka, Yuna
Uit Fly: Sky, Sharky, Laika, Chagan, Elach, Socke
Uit Nova: Buster, Ylva, Zavijah, Kim, Sari

Anoniem

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:51

Oeh wat een interesante combi , ben benieuwd wat eruit rolt :D

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:09

Leuk dat ik ze hier ook kan volgen. Voor mij niet de goede combinatie ik zoek meer husky er in ;)
En nog een jaar of 2 jaar te vroeg maar erg leuk te volgen!! Je weet maar nooit of er een nest komt van een nakomeling van deze combinatie met een sport husky ;)

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:21

dierenfan schreef:
Leuk dat ik ze hier ook kan volgen. Voor mij niet de goede combinatie ik zoek meer husky er in ;)
En nog een jaar of 2 jaar te vroeg maar erg leuk te volgen!! Je weet maar nooit of er een nest komt van een nakomeling van deze combinatie met een sport husky ;)


Precies dit :')

Maar wauw Aira is ook echt helemaal mijn ding, wat een knapperd net zoals dr vader <3

Bedankt voor de toelichting Van!

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:23

Wat gaaf! Ik kom ook volgen. :)

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:26

Misschien een beetje offtopic, maar zou een kruising Ravi x Samojeed o.i.d. ook niet interessant zijn? :D Om richting dit te gaan:
Afbeelding

Leuk om te zien hoe jullie zo het ras vormen.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 05:42

xTiffani schreef:
dierenfan schreef:
Leuk dat ik ze hier ook kan volgen. Voor mij niet de goede combinatie ik zoek meer husky er in ;)
En nog een jaar of 2 jaar te vroeg maar erg leuk te volgen!! Je weet maar nooit of er een nest komt van een nakomeling van deze combinatie met een sport husky ;)


Precies dit :')

Maar wauw Aira is ook echt helemaal mijn ding, wat een knapperd net zoals dr vader <3

Bedankt voor de toelichting Van!


Dat hele nest is prachtig!! Denk ook gezien de bouw leuke honden voor de sport!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:29

Leuk dat je hier een volgtopic hebt aangemaakt! Ik volg al enige tijd het ras zijdelings en wat intensiever sinds wij een jaar geleden zelf op de wachtlijst zijn gegaan voor een wolfhond. Heb zijdelings hier en via Facebook kleine stukjes en beetjes meegekregen van je hele proces. Leuk om te zien dat ze nu dan daadwerkelijk drachtig is! Ik ben erg benieuwd naar de pups!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:43

2 prachtige ouderdieren ! Ik had nog nooit van de Tamaskan gehoord, fijne uitleg. :j

Ik ben heel benieuw naar de pups.

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:44

Wat een goede en doordachte kruising. Heel benieuwd hoe de pups eruitzien. Ravi is prachtig. Dit weekend is er honden wandel driedaagse bij onze club en doet ook groepje tamaskans mee, prachtig om te zien

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:32

Eigenlijk zou een ravi x akita of shiba ook best een coole combi zijn nu ik er aan denk xD krijg je wel meer het zelfstandige karakter naar voren, maar je hebt wel dat oertype er in terug :p

Ik ben heel benieuwd wat uit deze combi gaat komen, moeder is ook prachtig!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:40

Zo... ging mijn telefoon even af. JoSavtopic knipperde luid op mn telefoon.
Geintje natuurlijk!

Wat een lieverd. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze puppels eruit zullen zien. Ravi zn pups heb ik al is eerder gevolgt hier op bokt.

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 11:13

Liannevh: Ah, je zit ook in de Tamaskan Facebook groep, toch? Er zal denk ik wat het inkruisen van herderbloed altijd wel verdeeldheid blijven, alleen al vanwege de uiteenlopende gebruiksdoelen (van sledehond tot familiehond).

Kaus: klopt, in die zin dat onze teef meer lijkt op het type van 100 jaar terug dan hoe ze er tegenwoordig vaak uitzien (vooral vergeleken met extremere showfok). Ze is gefokt als eenvoudige boerenwerkhond. :+ Wel is het zo dat ze voor foto's vaak enorm worden opgekamd en dat is hier natuurlijk niet het geval, al is ze dus vrij gematigd qua beharing. Ze is atletisch, maar ik zou haar niet slank durven noemen; dat vertekent behoorlijk, denk ik, want met haar gewoonlijk 22 kg (al was ze vlak voor de dracht met haar ruim 25 kg zelfs wat te zwaar) zit ze redelijk aan de bovenkant voor teven van haar ras. De stokmaat zal tegen de 60 cm liggen, maar zou ik moeten opmeten en dat heb ik al een aantal jaar niet gedaan. Ook hele gewone stokmaat voor haar ras (als 1 jarige 58cm iig). Mijn vorige Groenendaeler teef woog nog geen 18 kg, dat was echt een spriet vergeleken met deze. Maar nu moet ik er ook bij zeggen dat Inara een heel makkelijke eter is, wat je echt niet van veel Belgen kunt zeggen in mijn ervaring.

Thesserd: Wauw dat zou wel heel gaaf zijn inderdaad. Stiekem droomt manlief van zoiets, een mega reu die mij overal zal vergezellen. Vind Groenendaelers ook geweldig, hou wel van het herderkarakter en hoge intelligentie in combinatie met de wat zachtere aard. Haar stokmaat was toen ze een jaar was 58 cm, maar wat die nu is zou ik moeten nameten, denk tegen de 60. Vrij normaal voor een teef.

xTiffani: achter Ravi zit wat Tsjech, Husky en Malamute. Zie dat Van al toelichting heeft gegeven. :j Een aantal geïnteresseerden/wachtlijstmensen fokt met Tamaskans of wil ermee gaan fokken dus ik verwacht dat er zeker iets van een lijn uit zou kunnen groeien. Ik wacht zelf nog even af of dit bevalt of niet dus of ik zelf verder ga met fokken weet ik nog niet. :+

lifaya: ze zijn jarenlang geadverteerd als de wolfhond zonder wolf, maar dat bleek uiteindelijk niet te kloppen gezien de afstamming van sommige honden, waar de founder nogal geheimzinnig over deed. Ook nu wordt er nog met wat wolfhond aan outcross gedaan, maar wel met een heel scherp oog naar karakter en vererving van karakter. :j

veranadautje: dankje! :D

Rebecca: anders ik wel. :))

dierenfan: Leuk! Wil je de sledesport in met je toekomstige Tam? En wie weet, want er zijn iig al een aantal fokkers die interesse hadden in een teef uit deze combi.

Simoonzel: :D Welkom aan boord.

Thesserd: de Samojeed heeft zover ik weet wel wat genetische problemen en ook de krulstaart is veel extremer dan bijv. de husky of malamute (ligt strak op de rug) dus ik denk dat de route via de witte herder in elk geval wat de staart betreft aantrekkelijker is, al zullen er wel mensen zijn die het karakter van de Samojeed fijner vinden dan de werkbaarheid van herders, dat dan weer wel. Maar outcross is sowieso nog iets dat op dit moment nog vrij voorzichtig is. De onze is iig al vrij gewaagd...

MarliesR: oh, wat leuk zeg. Het is in elk geval een erg interessant en spannend traject en heel iets anders dan binnen het ras blijven. Buiten die gebaande paden gaan is eigenlijk enorm interessant, ook met het oog op diverse bij sommige rassen toch wel behoorlijke problemen binnen de huidige fokkerij en de heersende raszuiverheidscultus. :j

jokari: dankjewel. De Tamaskan bestaat ook pas 10 jaar en is dan ook nog niet officieel erkend.

Tinkermuts: Dankje! Ik had ergens heus wat kritiek verwacht, want i.p. staat marktplaats natuurlijk vol met papierloze honden en kruisingen, maar vaak zijn die niet getest en wordt er ook niet al te kritisch gekeken naar de juiste combinatie e.d. Hoe zijn de Tamaskans je dit weekend bevallen?

lifaya: ik denk wel dat je met zo'n combi niet de kopvorm en verhouding krijgt van een wolventype en uiteraard een krulstaart, afgezien dat het ongetwijfeld mooie honden zouden kunnen worden. :j

CarinaR: hahaha, grapjas. :P En klopt, het nest met Nova heeft destijds ook op bokt gestaan! Zo ben ik met bokker Van aan de praat geraakt over de Tamaskan.


Nou, na een druk weekend een update.
Inara begint het moeilijker te krijgen. Ze moet vaker plassen, maar heeft eigenlijk niet meer zo'n zin om erop uit te gaan. Vanochtend had ze wat moeite haar eten weg te krijgen, dus mogelijk ligt er een pup (of meer dan 1) dwars. Haar buik groeit de laatste dagen hard en begint behoorlijk in de weg te zitten. Ze trekt bij het paard nog wel graag een sprintje, maar verder is het doucement, doucement. En achter haar oren krabben wil ook niet meer, zo sneu. Maar dan krijgt ze hulp van een van ons, want jeuk hebben is natuurlijk erg vervelend. Ze heeft het ook steeds warm. Ze mocht tot dit weekend in de wc liggen, maar omdat de tegels daar erg koud zijn en ze straks toch echt onder die warmtelamp moet is de deur nu toch echt dicht. Gelukkig is ze niet zo brutaal dan maar zelf de deur open te doen.

Zonet is de camera bezorgd die we hebben besteld, incl. infrarood en bewegingsdetectie. Dan hoeven we niet dagenlang op de bank te slapen, maar kan ik haar vanaf de telefoon of iPad in de gaten houden via de WiFi. Die kunnen we dan in de toekomst ook gebruiken voor het paard als zij drachtig is. Geeft toch een stukje gemoedsrust.

De werpkist plaatsen we ook vanavond, met warmtelamp. Dat zouden we dit weekend al doen, maar zijn we helaas niet aan toe gekomen. Wel hebben we al eens eerder proef gedraaid in de woonkamer en ze vond het helemaal prima, dus van wennen zal niet zoveel sprake zijn. Dat komt wel goed.

De puppyren zal ook deze week worden bezorgd, zodat de pups binnen en buiten tzt veilig kunnen spelen. En, jullie mogen lachen, ook de wandelwagen komt deze week. :D

We zijn er helemaal klaar voor! Al denk ik soms wel waar ben ik aan begonnen...?

Verder heeft ze inmiddels bij wijze van experiment wat kippensoep gehad (zelf gemaakt, dus geen zout e.d.) om te kijken of dat een succes is zodat ze dat kan eten direct na de bevalling om aan te sterken. Dat was een enorm groot succes iig, dus al het werk en kippenvlees van botten plukken waard. :))

Afbeelding
Ze keek niet eens even naar het vogeltje. :Y)

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:18

Interessant. Ik had nog niet van de Tamaskan gehoord maar ik snap het idee erachter goed en het is natuurlijk heerlijk om "inkijk" te hebben in het ontstaan van een nieuw ras.
Je hebt een mooie Groenendael teef!

lemonyellie
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Haps

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:24

Heel interessant om te volgen!
Wat een mooie combinatie!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:33

Ik ben zo blij dat meer Tamaskan fokkers het aandurven om met volle herders te kruisen! Prachtige combi! Ik denk dat dit de Tamaskan in de toekomst veel goeds gaat brengen

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:37

Ik volg ook!
Wat een super gave combi!
Droom is toch wel om zo'n hond te hebben!
Zijn hier ook facebook groepen over?
Ben echt heel benieuwd.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:41

Ja met huidige honden ook al in de sledehondensport actief. Deze zijn allen echter niet heel gedreven. Ik heb nu ook pas 2 seizoenen achter de rug in deze sport. Voordat ik er kennis mee maakte leek deze sport mij niets haha. Uiteindelijk is niet 1 sport zo leuk om te doen dan deze sport!

Ik hoop nu binnen het jaar een eigen woning te hebben. Mijn huidige honden al best op leeftijd. Er gaat hopelijk volgende jaar sowieso 1 hond bij komen. Ik weet alleen nog niet of dat gelijk een tamaskan pup wordt of eerst een volwassen race lijn husky die de sport goed beheerst en jaar later een pup om op te leiden.

Ik heb vorig jaar een pup opgeleid voor iemand anders en weet dus hoe het moet maar diegene had een lopend team waar de puber/jonge hond steeds wat langer achter aan kon gaan zodat hij voorbeeld had. En die hond kwam al uit lijnen die allemaal werken.

Heb nu 4 honden die lopen dus wel voorbeelden maar hun zijn makkelijk afgeleid en uiteraard wil ik niet dat toekomstige hond over neemt.
Omdat de tamaskan minder gedreven is dan de gemiddelde racelijn husky twijfel ik dus nog.

Echter karakter en uiterlijk tamaskan trekt mij voor in het dagelijks leven. Gezien er meer is dan alleen de sport is de twijfel er dus heel erg. Immers ook maanden dat er niet echt gesport wordt.

Er zijn echter volgens mij ook diverse tamaskan honden al in de sport dus die lijnen heel aantrekkelijk voor mij. Daarom nu ook lid van de Facebook groep.

Ik snap dat niet iedereen het met elke combinatie eens is en dat zal zo blijven ook. Vind dat heel logisch iedereen heeft andere favorieten maar mij lijkt dat het uiteindelijk gaat om een gezonde evenwichtige sterke werklustige hond met een uiterlijk van wolf achtige hond en dat streeft iedereen wel na denk ik. ;)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:14

Josav, ben zeker niet tegen kruisingen mist er beetje over nagedacht word en dat gebeurd hier voor m'n gevoel best wel. Er waren vijf tamaskans dit weekend, prachtige honden maar erg aanwezig haha

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:15

Maar baasjes die wel wisten wat ze hadden en de controle harde hoor

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:36

Je doet het goed of je doet het niet he? Ik zie je al lopen met een wandelwagen vol pups _O-

Arme meid, gelukkig duurt het niet zo lang meer

@Dierenfan Je zou ook met een racelijn husky kunnen beginnen en deze als outcross aan laten keuren voor de Tamaskan. Kan je er een pup uit houden :D

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:55

Wandelwagen ??? Meen je dat nu ???

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:07

Erm...aan de smiley te zien , niet zo serieus nemen :)

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 22:23

soesita: dankjewel! Denk dat dit soort openheid alleen maar fijn is, daarom beantwoord ik eventuele vragen ook met alle liefde. :)

Leuk, lemonyellie!

GreaseMonkey: ik ben zelf natuurlijk vreselijk bevooroordeeld, maar het is ook wel een vreselijk leuke teef. :D

venivedivici: jawel, er is o.a. Tamaskan NL op Facebook waar je je kunt aanmelden. Diverse liefhebbers en fokkers posten daarop en er worden ook evenementen e.d. gepost waar Tamaskans aan mee doen of speciaal voor Tamaskans (zoals wandelingen).

dierenfan: het is goed je nu al te oriënteren, dan. Een Tamaskan is natuurlijk niet hetzelfde als een sporthusky en dat weet je gelukkig zelf ook wel. Dan is de vraag idd wat je zelf denkt dat het beste is, want jij kent je honden en je ambities. Het voorstel van Van vind ik ook niet eens zo'n gek idee. :D :D

Tinkermuts: allerhande tests zijn vereist en daarbij wordt ook het karakter en dat van de nafok scherp in de gaten gehouden. En dat vind ik een goede zaak, want dat betekent dat je als verantwoorde fokker ook nog een rasvereniging hebt die je houdt aan die verantwoording zodat er niet met verkeerde honden wordt gefokt en blijft worden gefokt. Ook wordt er kritisch gekeken naar combinaties dus van lukraak kruisen is evenmin sprake. En idd Tamaskans kunnen best enthousiast zijn. :D

Van: ik wilde graag een fietskar zodat ik ook lange afstanden kan doen ook al heb ik 1 of meer pups, maar vriendlief heeft een combiwagen gekocht die als wandelwagen en fietskar kan dienen dus tja. :)) Kan ik ook lange wandelingen doen. Voor de training wel fijn, want loslopen is een eindje verderop stukken veiliger dan hier, waar aan de weg wordt gewerkt en ze onze voorheen rustige weg als sluiproute gebruiken. Dus ja... wandelwagen dus. :P

Jokari: ja... :+ Het is een fietskar die ook als wandelwagen kan dienst doen dus dan kan ik te voet of met de fiets naar de velden waar ik veiliger kan trainen met loslopen e.d. dan waar ik woon, omdat ik het hier niet vertrouw met automobilisten die (momenteel ivm langdurige wegwerkzaamheden) als gekken de hoek om vliegen. Ach, ik trek hier in het dorp toch al genoeg bekijks dus ik durf daar wel de weg mee op, haha.

Sonja_vR: nou, beetje serieus, wel, maar het is een hondenfietskar die ook als wandelwagen kan dienen. Grapje van manlief. :')

Nou, de werpkist staat bijna helemaal, maar de accu van de boor is leeg. Morgen maar de bodem vastmaken. Inara heeft zich momenteel in een hol achter de bank genesteld. Gut. Ze ligt achter de bank, onder de vensterbank, achter het gordijn. En als je dan tegen haar praat komt er zo'n snuit onder het gordijn uit. Gek beest.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 13-06-16 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:25

Ja maar das dus niet hondjes in de buggy en paraderen maar ;)
Maar functioneel vervoersmiddel