[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:28

Ik ben zo benieuwd hoe die is als die klaar is! Ik vind het zo ruig, zo’n enorme bak..

Afbeelding
Mijn bak lijkt zijn balans te hebben gevonden. Ik zie elke dag algen verder verdwijnen, de planten maken weer nieuwe sprietjes aan.. fingers crossed dat het zo blijft!
Momenteel bewoond door 30 neon tetra’s, 21 japonica garnalen, 13 corydora pygmaeus, en 16 corydora habrosus. Oh en 3 Anatome Helena slakken, maar die mogen zich gaan uitbreiden tot een stuk of 10. Gezien een ongelofelijke hoeveelheid slakken die er ineens ontstaat...

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:52

Ik begrijp echt niet hoe jullie het doen. Ik dacht dat het moeilijk was om mijn hamsterbak in te richten maar dit is nog next level.

De visjes van mama en papa zijn eindelijk over gekomen, ze hebben nu 3x zo heel ruimte en een verwarmd zwembad 8-)

Maar Simon & Garfunkel zitten nu eigenlijk de hele dag wat te chillen bij de verwarming. Ze zwemmen ook veel minder, veel rustiger precies. Weet niet of dit een goede zaak is, ze hebben nu zo veel meer plaats en zitten vooral bij de lamp..

Ik heb de enige plantjes er in gezet die ik kon vinden op zondagnamiddag en heb verder ook nog geen flauw benul van hoe ik verder moet maar heb in ieder geval al door dat er een soort achterwand in moet komen.

May I introduce you; Simon & Garfunkel bij hun zonnebank


Afbeelding

En wat ik tot nu toe in elkaar heb kunnen flansen

Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:55

Waarom heb je de bak niet helemaal vol? Voor zover ik weet zijn goudvissen slopers, dus even goed kijken wat voor plantjes je er in zet :j

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:03

Kan best zijn dat ze nog even moeten wennen. :)
Mijn sluierstaartjes hebben ook 3-10 dagen nodig gehad voor ze echt lekker rondzwommen.
Zou als ik jou was de bak geheel vullen of tenminste tot het glas volledig is 'opgevuld' en ik persoonlijk zou de steentjes vervangen voor filterzand maar zolang het goed gaat kun je de steentjes laten liggen. :)
De plantjes zijn prima, zou wel de loodjes en het steenwol eraf halen omdat dat je waterwaarden kan beïnvloeden.
Je zou ze in de bodem kunnen planten of verzwaren met een stenen ring en wat visdraad.
Hou er wel rekening mee dat ze wsl graag aan je planten knagen, het kan dus zijn dat ze niet lang meegaan. :+
Verwarming is overigens niet nodig voor goudvissen, tenzij het echt ijskoud is in je huis. :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:08

lor1_1984 schreef:
Kan best zijn dat ze nog even moeten wennen. :)
Mijn sluierstaartjes hebben ook 3-10 dagen nodig gehad voor ze echt lekker rondzwommen.
Zou als ik jou was de bak geheel vullen of tenminste tot het glas volledig is 'opgevuld' en ik persoonlijk zou de steentjes vervangen voor filterzand maar zolang het goed gaat kun je de steentjes laten liggen. :)
De plantjes zijn prima, zou wel de loodjes en het steenwol eraf halen omdat dat je waterwaarden kan beïnvloeden.
Je zou ze in de bodem kunnen planten of verzwaren met een stenen ring en wat visdraad.
Hou er wel rekening mee dat ze wsl graag aan je planten knagen, het kan dus zijn dat ze niet lang meegaan. :+
Verwarming is overigens niet nodig voor goudvissen, tenzij het echt ijskoud is in je huis. :)


Nou ik had de bak een paar dagen laten staan met de filter er in en toen ik voelde was hij ineens echt ijskoud. Ik denk omdat hij aan het raam staat?

Ik heb de bak niet vol omdat ik euhm schrik had dat ze er uit zouden springen ofzo :+
Tot nu toe nooit gebeurd maar ja zal mij weer net gebeuren _O-

Ik vond die potjes al wat raar inderdaad maar dacht dat het zo hoorde haha, goed om te weten!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:16

Mooie bak zo VanessaSH!

Wow, blijft een bakbeest zeg dat aquarium Gloa!

Mooi zo Pluttersput! Had je een te hoog nitraat/fosfaat gehalte dat je zoveel algen had? Wat gebruik je nu er tegen?

Leuk Granoek! Mooie bak voor ze!
Tips hebben de anderen al gegeven en ga ik in mee :D

Hier weer wat plantjes toegevoegd aan het garnalen bakje, nog steeds aan het wachten op het hout haha.

Afbeelding

En wat plantjes toegevoegd aan mijn 60bakje

Afbeelding

Ook de Axolotls zijn weer blij denk ik.

Afbeelding


Alles weer bijgewerkt haha.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:03

wauw wat een prachtige aquaria bij iedereen!

ik heb ook sluiers gehad en die zaten koud

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:06

Oe mooie axelotl bak zeg <3

Nee, waardes in mijn bak waren prima in orde. Maar de planten groeiden ook niet lekker. Op advies van het aquariumforum vloeibare plantenmest, ijzer en een of ander goedje ter bescherming van de planten en vissen toe gaan voegen, en ineens ging het beter. Toen had ik ineens een periode dat er weer meer alg in kwam, maar dat lijkt nu dus ook weer voorbij.
Het hoe en wat, geen idee. Enige wat ik me kan bedenken is dat de slakken af en toe het filter verstoppen door op de tule voor de aanzuig te gaan zitten. En dat als dat te dicht zit, er te weinig stroming is. Maar verder kom ik ook niet..

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:28

Granoek schreef:
lor1_1984 schreef:
Kan best zijn dat ze nog even moeten wennen. :)
Mijn sluierstaartjes hebben ook 3-10 dagen nodig gehad voor ze echt lekker rondzwommen.
Zou als ik jou was de bak geheel vullen of tenminste tot het glas volledig is 'opgevuld' en ik persoonlijk zou de steentjes vervangen voor filterzand maar zolang het goed gaat kun je de steentjes laten liggen. :)
De plantjes zijn prima, zou wel de loodjes en het steenwol eraf halen omdat dat je waterwaarden kan beïnvloeden.
Je zou ze in de bodem kunnen planten of verzwaren met een stenen ring en wat visdraad.
Hou er wel rekening mee dat ze wsl graag aan je planten knagen, het kan dus zijn dat ze niet lang meegaan. :+
Verwarming is overigens niet nodig voor goudvissen, tenzij het echt ijskoud is in je huis. :)


Nou ik had de bak een paar dagen laten staan met de filter er in en toen ik voelde was hij ineens echt ijskoud. Ik denk omdat hij aan het raam staat?

Ik heb de bak niet vol omdat ik euhm schrik had dat ze er uit zouden springen ofzo :+
Tot nu toe nooit gebeurd maar ja zal mij weer net gebeuren _O-

Ik vond die potjes al wat raar inderdaad maar dacht dat het zo hoorde haha, goed om te weten!

dat kan, evt kun je er een thermometer inhangen om te checken of het daadwerkelijk ijskoud is of dat je gevoel dat zegt. :)
Bij de bouwmarkt kun je wel plexiglasplaten halen en op maat laten maken, evt een gat erin laten boren zodat je ze daar kan optillen, dan weet je zeker dat de vissen erin blijven al verwacht ik gezien de grootte vd bak niet dat ze gaan springen zolang je waterwaarden goed blijven.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:53

Volgens mij heb ik al baby garnalen. :))
Gisteren nog 2 blauwe en 2 rode gekocht. (Zaten er meer in de bak maar die waren niet mooi gekleurd.)
Kwam ik thuis en was er 1 rode zwanger.
Nu is haar buik anders dan gisteren en zitten er kleine stipjes op de plant waar ze een uur geleden onder zat te vegen met haar achterpoten.
Stipjes zaten gister niet op de plant. Dus ik ben benieuwd. :D
Zou wel al erg leuk zijn !

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:33

Garnalen leggen geen eitjes, die komen uit onder de zwempoten dus zou je kleine garnaaltjes (+- 3mm groot) moeten zien, geen stipjes.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:39

Spruit schreef:
Garnalen leggen geen eitjes, die komen uit onder de zwempoten dus zou je kleine garnaaltjes (+- 3mm groot) moeten zien, geen stipjes.

Ja stipjes. Streepjes meer. Ze zitten te ver om te zien wat het is. :+

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:40

Zo klein zijn het inderdaad met iets minder goede ogen gewoon stipjes. :P

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:01

Betta baby’s bij mn moeder in t bakkie!
Afbeelding
Ben benieuwd of t wat wordt.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:42

Spannend.

Ik had van de week een nano aquarium opgestart. Dag later, aanrecht nat. Juist aquarium lek. Gelukkig had ik er 2. Dus heb het over gegoten in de andere. En draait nu

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:05

Oo gaaf Jolmer20! Spannend!
Gelukkig maar Smurfje dat je hem dan op het aanrecht had staan :oo je zou hem maar op een kastje hebben staan, een laminaatvloer hebben en dattie dan lek blijkt...

Ik wil in mijn aquarium een stromingspompje bijplaatsen, het is een Juwel RIO 240, maar ik vind de uitstroom van de interne filter niet krachtig genoeg en merk dat er een dead spot zit aan de andere kant van de bak. Ik heb een stromingspompje van Hydor besteld, maar op welke plek kan ik hem nou het beste plaatsen? Ik denk aan de zelfde kant als de uitstroom van het filter? En hoe zal ik die dan richten? Als ik Google dan krijg ik vooral voorbeelden voor zoutwater aquaria.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:59

PeeltjE schreef:
Oo gaaf Jolmer20! Spannend!
Gelukkig maar Smurfje dat je hem dan op het aanrecht had staan :oo je zou hem maar op een kastje hebben staan, een laminaatvloer hebben en dattie dan lek blijkt...

Ik wil in mijn aquarium een stromingspompje bijplaatsen, het is een Juwel RIO 240, maar ik vind de uitstroom van de interne filter niet krachtig genoeg en merk dat er een dead spot zit aan de andere kant van de bak. Ik heb een stromingspompje van Hydor besteld, maar op welke plek kan ik hem nou het beste plaatsen? Ik denk aan de zelfde kant als de uitstroom van het filter? En hoe zal ik die dan richten? Als ik Google dan krijg ik vooral voorbeelden voor zoutwater aquaria.

ik heb die van mij aan dezelfde kant maar in de andere hoek staan

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:45

Dus als de interne filter rechtsachter zit, heb je de stromingspomp dus rechtsvoor zeg maar? Ik krijg hem als het goed is vanmiddag binnen, ik ga het eens proberen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:23

Ja dan gaat de stroming verder rond, in een cirkel als het ware

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:47

Aangezien de leverdatum ineens aangepast was naar vandaag, ga ik het dan vanmiddag maar proberen :P heb gisteren al even ruimte gemaakt bij de stopcontacten. Ik moet meer stopcontacten :')

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:15

Verstekdozen zijn je oplossing!

Hier gisteren 3 platys en een otocinclus opgevangen. Mevrouw wilde de bak niet meer, bleef bij haar fout gaan. Komen uit een nano-bakje. Beste bedoelingen, maar niet zo handig. Nu even kijken hoe ze zich houden, dan krijgt de otocinclus vriendjes, en in de nanobak komen vuurgarnalen :j

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:47

Oh wat goed van je zeg! Ik ben gek op garnalen :j

Ik heb inmiddels het pompje geplaatst. Nu hopen dat het verpieterde plantje linksachterin het ook weer goed gaat doen.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:54

Misschien wat vloeibare mest toevoegen aan het water?

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:00

Ja dat doe ik altijd 1x per week zoals staat aangegeven op de fles, had het net eergisteren weer gedaan. Misschien dat ik er nu een klein beetje bij doe inderdaad. Ik probeer een foto en filmpje te plaatsen maar dat lukt niet. Probeer het straks nog een keer op een iPad.Afbeelding

Edit: oké nu staat hij er 2x :+ kan ik op deze manier ook een filmpje plaatsen? Of moet ik dan eerst via YouTube of zoiets uploaden?
Laatst bijgewerkt door PeeltjE op 11-12-18 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:01

Ik heb net een dode slak uit de bak gehaald, bah bah bah het hele huis stinkt naar rot