[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:27

Ik heb mijn tropische bak verkocht.
Deed er vrijwel niks meer mee buiten de benodigde verzorging en merkte dat ik de goudvissen veel leuker vind.

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:30

Is er wel eens iemand van jullie naar de Vivarium beurs geweest? :) Wij willen er heen gaan volgende week, het lijkt me erg leuk, maar ik ken niemand die er ooit is geweest en het is best een stuk rijden voor ons :+ dus ben benieuwd naar ervaringen.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:32

Als ik in de buurt had gewoond was,ik zeker gegaan!
Maar ik hoor alleen maar goede positieve berichten er over dus zou zeker heen gaan als ik jou was :j
En veel fotos voor hier maken a.u.b! :D

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:14

Oké nou dat klinkt alvast goed :D ik zal zeker foto’s maken :)

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:29

Niet echt een vissenvraag, maar misschien dat jullie wel de oplossing weten.
Op dit moment het ik een grote massieve steen in mijn schildpaddenaquarium liggen zodat mijn schildpad kan zonnen. Deze is alleen super zwaar en ik begin het toch niks te vinden zoiets op het glas te hebben liggen.
Ik heb al gekeken naar kunststofstenen, maar deze zijn helaas allemaal te klein en te laag. Hij zou zo’n 20cm hoog en rond de 30cm lang met normale breedte.
Een glasplaat laten lijmen vind ik lelijk en ik wil graag dat zijn nagels blijven afslijten.
Weet iemand van jullie toevallig een oplossing? Zou je zelf iets kunnen maken, zoals sommigen bijvoorbeeld achterwanden maken?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:41

Je hebt van die speciale drijvende eilanden. Had ik voor mijn schildpad ook. Kon je met zuignappen geloof ik aan de wand vastzetten, met een schuin stukje zodat ze er makkelijk op kunnen klimmen. Wellicht is dat iets?

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:54

Sorry ben ik weer maar kan het niet terug vinden.
Ik lees overal dat je voor sluierstaarten moet zoeken naar een pompje dat geen luchtbellen op het water maakt, maar ik kan dit echt nergens vinden.
We hebben nu zo eentje met 'watervalletje' zeg maar. Hoe dichter ik het armpje op het wateroppervlak buig, hoe minder belletjes, maar dan is er onder water wel weer veel stroming, wat ook niet goed was las ik..
Zijn dit speciale filters of doe ik gewoon wat fout 8)7

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:13

elise21 schreef:
Niet echt een vissenvraag, maar misschien dat jullie wel de oplossing weten.
Op dit moment het ik een grote massieve steen in mijn schildpaddenaquarium liggen zodat mijn schildpad kan zonnen. Deze is alleen super zwaar en ik begin het toch niks te vinden zoiets op het glas te hebben liggen.
Ik heb al gekeken naar kunststofstenen, maar deze zijn helaas allemaal te klein en te laag. Hij zou zo’n 20cm hoog en rond de 30cm lang met normale breedte.
Een glasplaat laten lijmen vind ik lelijk en ik wil graag dat zijn nagels blijven afslijten.
Weet iemand van jullie toevallig een oplossing? Zou je zelf iets kunnen maken, zoals sommigen bijvoorbeeld achterwanden maken?


Kan je een beetje knutselen? Dan zou ik idd even bezig gaan met google-en op achterwanden/stenen maken. Leuk om te doen en precies wat je wilt.
Als je de 'steen' wel vast wil lijmen in je bak kan je bijvoorbeeld gewoon de vorm uit piepschuim snijden/branden, dan insmeren met epoxy, en daar zand/turf/cocosvezel/wat dan ook in strooien. Anders moet je een wat zwaardere basis gebruiken, maar kan je gewoon dezelfde techniek gebruiken. :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 13:57

elise21 schreef:
Niet echt een vissenvraag, maar misschien dat jullie wel de oplossing weten.
Op dit moment het ik een grote massieve steen in mijn schildpaddenaquarium liggen zodat mijn schildpad kan zonnen. Deze is alleen super zwaar en ik begin het toch niks te vinden zoiets op het glas te hebben liggen.
Ik heb al gekeken naar kunststofstenen, maar deze zijn helaas allemaal te klein en te laag. Hij zou zo’n 20cm hoog en rond de 30cm lang met normale breedte.
Een glasplaat laten lijmen vind ik lelijk en ik wil graag dat zijn nagels blijven afslijten.
Weet iemand van jullie toevallig een oplossing? Zou je zelf iets kunnen maken, zoals sommigen bijvoorbeeld achterwanden maken?

Ik zou er een mooi stuk tropisch hout inleggen, is heel decoratief en natuurlijk

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 07:56

julius_juut schreef:
elise21 schreef:
Niet echt een vissenvraag, maar misschien dat jullie wel de oplossing weten.
Op dit moment het ik een grote massieve steen in mijn schildpaddenaquarium liggen zodat mijn schildpad kan zonnen. Deze is alleen super zwaar en ik begin het toch niks te vinden zoiets op het glas te hebben liggen.
Ik heb al gekeken naar kunststofstenen, maar deze zijn helaas allemaal te klein en te laag. Hij zou zo’n 20cm hoog en rond de 30cm lang met normale breedte.
Een glasplaat laten lijmen vind ik lelijk en ik wil graag dat zijn nagels blijven afslijten.
Weet iemand van jullie toevallig een oplossing? Zou je zelf iets kunnen maken, zoals sommigen bijvoorbeeld achterwanden maken?


Kan je een beetje knutselen? Dan zou ik idd even bezig gaan met google-en op achterwanden/stenen maken. Leuk om te doen en precies wat je wilt.
Als je de 'steen' wel vast wil lijmen in je bak kan je bijvoorbeeld gewoon de vorm uit piepschuim snijden/branden, dan insmeren met epoxy, en daar zand/turf/cocosvezel/wat dan ook in strooien. Anders moet je een wat zwaardere basis gebruiken, maar kan je gewoon dezelfde techniek gebruiken. :)

Aan zoiets zat ik te denken, bedankt! Ik ben alleen bang dat het niet stevig genoeg is voor zijn nagels of als hij erin bijt, of valt dit mee? Is het ook ruw genoeg om zijn nagels af te slijten? En de minst belangrijke maar zou het ook een lichte kleur kunnen worden, want ik zie tot nu toe alleen grijze :o

Pluttersput: ik heb al vaak naar zoiets gezocht, maar die zijn toch vaak te klein. Denk dat hij dan zinkt :+ en anders sloopt hij de zuignappen er wel vanaf...

Mindful: ik heb al hout erin liggen, maar wil graag een echte steen voor het afslijten van de nagels en voor de kleur.

Zo is het op dit moment:

Afbeelding


Bedankt voor jullie reacties :D

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:30

Je zou ook een dunne plaat piepschuim onder het steen kunnen leggen.
Dat verdeeld de druk en beschermt het glas. :)

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:05

Ik heb in mijn krabbenbak met lichte kleuren zand gewerkt, dat is wel mooi licht geworden. Aangezien de krabben vrij donker zijn wilde ik die idd ook niet donker hebben, dan zou ik ze al helemaal niet meer kunnen vinden. :+

Qua bijt-bestendig: Hoe sterk zijn die kaken? Zelf nooit schildpadden gehad, misschien zou ik er dan wel iets harders als basis in gebruiken.

Oh, en je kan ook aan hypertufa denken. Moet je wel een tijd spoelen/in water laten staan om de stoffen uit het beton te laten trekken, maar minder zwaar dan echte steen, en kan je ook helemaal naar eigen smaak vormen. :)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 15:28

Er bestaat idd iets wat ze bij hardscape gebruiken. Je vind veel erover op pinterest,

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:27

De kaken zijn heel erg sterk en de bek vrij scherp. Moet dus wel écht iets sterks zijn waar hij niet in kan bijten.
Piepschuim bijt hij ook kapot. Heb al geprobeerd iets van schuim onder de steen te leggen, maar hij vindt altijd een plek waar hij erbij kan ;(
Bedankt voor de andere tips!

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:02

een van mijn goudvissen dag 1 (5 september):
Afbeelding

en vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=xZyXQjDG_68
https://www.youtube.com/watch?v=TOP15cnxz8M
Filmpjes zijn nogal crap maar je ziet het verschil heel duidelijk. :wow:
Meneer is van klein iel dingetje naar een grote stevige vent getransformeerd, hij is een van de vissen die komend jaar naar buiten gaat (er komt in het voorjaar een groot framezwembad, mss 2 baden, voor de vissen buiten) en daar wsl ook blijft. :)

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:49

Die is goed gegroeid zeg!

Je hebt mooie plannen voor je vissen buiten

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:13

Bedankt. :)

Ja komt iig een 220x150x60cm onder het afdak en wsl achterin de tuin een 300x200x75cm of een 450x220x84cm. :D
Als de vissen dan buiten zitten ga ik binnen de boel omgooien en komt in wat nu nog de slaapkamer is een tweede 220x150x60cm en mss 2x 122x122x30cm voor kweek/quarantaine etc.
Binnen kunnen dan ong 30 vissen in het grote bad, verder ga ik het grootste bad buiten isoleren zodat daar veilig in overwintert kan worden, daar kunnen ong 40-180 vissen in (afhankelijk van badgrootte en zwemgedrag).

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:10

Dus dat wordt een soort vijver boven de grond? Zie ik dat zo goed?

Heb je plaatjes van waar jij je inspiratie vandaan haalt?

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:31

Klopt idd, zie het als een terrasvijver zoals oa Intratuin ze verkoopt/verkocht. :)
Plaatjes heb ik niet

Ik ben op het idee van framezwembad gebruiken gekomen door de filmpjes van Solid Gold Aquatics op youtube.
Toen ik me weer verder ging inlezen in goudvissen en sluierstaarten heb ik me aangemeld op diverse facebookgroepen die met aquaria, vijvers en/of goudvissen te maken hebben en daar waren mensen die een bak geheel of deels boven de grond hebben.
Wil je een goudvisvijver hebben dan moet die minimaal 80cm de grond in gaan ivm overwinteren, voor sluierstaarten 120-150cm, maar als je het handig aanpakt zorg je dat je het onder de bak isoleert met hout (wel ff beitsen) en piepschuimplaten.
En om de bak heen maak je van dezelfde materialen een ombouw.
Tot slot maak je een deksel, bij voorkeur met scharnieren zodat je hem deels open kunt zetten, hou daarbij wel rekening met evt slangen vh filtersysteem (welke ook geïsoleerd moet worden).
Door de isolatie en de beweging vh water bevriest de boel niet, al kun je bij extreme kou wel zorgen voor een vijververwarming.

PeeltjE
Berichten: 180
Geregistreerd: 01-09-09

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:13

Lor1_1984, Zo die is goed gegroeid! Wat een verschil! En wat ontzettend gaaf zeg dat je zoveel doet voor de vissen, zowel binnen als buiten. Doe je het allemaal alleen?? Of heb je een partner oid met wie je de hobby deelt? Lijkt me behoorlijk veel werk :wow:

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 12:28

Ik doe alles alleen. :)
Momenteel ben ik 2 dagen in de week bezig met de waterwissels, dag 1 de grote bak en dag 2 de kleine bakken.
Daarnaast voer ik 4-6x per dag, grofweg elke 3 uur van 9.00-0.00u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:00

Ik mag als stille meelezer ook eindelijk onder de steen vandaan komen *\o/* .

In ons vorige huis had ik deze bak staan. 250x70x80

Afbeelding

Afbeelding

Maar wegens verhuizing en verbouwing van de nieuwe woning hebben mijn visjes helaas een jaartje in een mobiel aquarium moeten wonen :(:)

Afbeelding

Het einde is in zicht want afgelopen woensdag is het onderstel van mijn nieuwe aquarium afgeleverd. Die gaan we morgen naar binnen brengen en dan komen ze zondag de bak in elkaar plakken *\o/* . Het wordt een 300x120x80 :o

Afbeelding

Afbeelding

Wegens de verhuizing en de tijdelijke bak had ik mijn visbestand al uitgedund. Nu heb ik alleen nog mijn mbu kogelvis van 50cm en een zwarte geest mesvis van 30cm zwemmen. De bedoeling is wel dat we straks weer meer vissen gaan houden en we hopen er in ieder geval 1 mbu bij te kunnen zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Berichten: 21395
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:16

Wauw! <3 Dat is geen fahaka toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:27

Captain schreef:
Wauw! <3 Dat is geen fahaka toch?

Thanks. Nee dat is een mbu. De grootste zoetwater soort. Gaat nog doorgroeien tot ongeveer 70cm.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:35

O die zijn echt gaaf!

Mooie plannen. Heel benieuwd hoe het er uit ziet als het af is