[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:20

Anderhalve week geleden een bettaman uit de dierenwinkel gehaald en in mijn 45 liter bakje gedaan. Maar hij heeft een heel mooi schuimnest gemaakt en nu voel ik mij schuldig, want hij zit alleen -O-
Heb eigenlijk geen behoefte om te gaan kweken, maar had geen schuimnest verwacht, en nu? Kan hij alleen blijven? (Hij zit echt alleen, geen andere vissen aanwezig)

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:34

Bettas staan er om bekend dat ze eigenlijk solitair zijn. Zelfs man-vrouw kan problemen opleveren. Daarbij moet je dan minstens 2 of 3 vrouwtjes erbij zetten, omdat ze anders teveel opgejaagd worden.
Heb je drijfplantjes er in?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:41

Ja, dat had ik dus gelezen en nagevraagd. Vandaar de keuze voor 1 man.(maar vind het nu toch sneu....)
Er drijft wat van dat eendenkroos(?) in. Maar kan ik het nest nu gewoon weghalen dan?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:51

Hij kan er niks mee en gaat waarschijnlijk gewoon nieuwe maken. Geen idee eigenlijk, denk dat je het ook kan laten zitten.
Bettas willen wel graag echte drijfplantjes om het nest in te maken, dat geeft ze rust. Misschien kan je dat voor hem erbij doen. Kan hij zijn ei kwijt, en hoef jij je minder schuldig te voelen :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:05

Ik heb 2 betta`s in een eigen bak op een andere kamer en 1 van hun doet dat ook steeds. Ik laat het gewoon zitten.

Mocht iemand uit limburg trouwens appelslakken of drijfplantjes willen geef maar een gil, ik heb veel te veel

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:09

95Ellen schreef:
Smurfje wellicht is een ander koppel apistogramma’s een idee? :) wij hebben dus cacatuoides en borelli en ik vind beide soorten echt fantastisch. Cacatuoides staan er om bekend dat ze sterk zijn en bij ons zijn ze echt totaal niet schuw. Wel redelijk dominant, zitten wel eens achter andere vissen aan. De borelli zijn vredelievender maar ook iets schuwer


Moet je dan altijd een man vrouw koppel hebben? Mijn rio 180 is er wel geschikt voor. Maar er moet nog wel een schooltje ander kleurrijk bij

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 21:27

Oh, jullie antwoorden stellen mij wel gerust, dan laat ik het nest zitten en hou hem.
Het nest ligt om een bergje eendenkroos heen en blijft stabiel in de hoek hangen.

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:08

smurfje schreef:
95Ellen schreef:
Smurfje wellicht is een ander koppel apistogramma’s een idee? :) wij hebben dus cacatuoides en borelli en ik vind beide soorten echt fantastisch. Cacatuoides staan er om bekend dat ze sterk zijn en bij ons zijn ze echt totaal niet schuw. Wel redelijk dominant, zitten wel eens achter andere vissen aan. De borelli zijn vredelievender maar ook iets schuwer


Moet je dan altijd een man vrouw koppel hebben? Mijn rio 180 is er wel geschikt voor. Maar er moet nog wel een schooltje ander kleurrijk bij


Voor het gedrag is een koppel wel heel leuk ja, er is duidelijk interactie tussen de twee. Leuk om ze indruk op elkaar te zien maken :) Op internet zijn de meningen verdeeld of je beter een koppel of een harem kunt nemen, bij ons werkt een koppel goed. Ik zou het iig wel bij maar 1 man houden bij het formaat van jouw bak (1m toch?), anders krijg je teveel ruzie. Wij hebben ze dus icm een school koperzalmen, maar iets als kardinaaltetra’s ofzo zou ook prima werken.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:06

van apistogrammen ken ik niets, nooit gehad
Ik vind levendbarenden zo geweldig, kan er echt van genieten om dat kleine grut te ontdekken elke keer. Heb een platy die elke keer werpt na een waterwissel :D
Mijn guppymannen kunnen dat gelukkig niet :P
Laatst had ik een ancistrus aangeschaft en die was echt heel levendig en vertoonde normaal gedrag, na 1 week lag die plots dood ;( , naar de oorzaak heb ik het raden naar. Al de rest is in orde en er was niets veranderd. Ik heb al 5 jaren een ancistrus wijfje, albino en die blaakt van gezondheid. :))

95Ellen

Berichten: 588
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Rhenen

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:46

Haha ja mijn reactie is ook maar gebaseerd op 1 week ervaring hoor :p maar ben er nu iig heel enthousiast over :) Jaa baby’s zijn echt leuk!! Wij hadden dus na 1 week ook al baby’s van de a. cacatuoides, en het vrouwtje beschermt ze echt en leidt ze door de bak rond, zo leuk <3
Wat jammer van je ancistrus :’( fijn dat die andere het wel zo goed doet :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:50

Mijn ancistrus heeft een tumor op zijn hoofd en ik twijfel wat ik met haar moet doen
afwachten of uit lijden verlossen.
Begon met een klein wondje, maar in 2/3 weken is dat ding gigantisch gegroeid, lijkt wel alsof zijn hersenen buiten het hoofd groeien, lopen ook adertjes doorheen

En hoe krijg ik die gevangen, bij de verbouwing heb ik de bak leeggelaten en was het al ontzettend moeilijk om deze gevangen te krijgen, zo ontzettend vlug! En als ik hem al gevangen krijg, hoe? Die kleine visjes sla ik met een hamer op, maar deze is wel erg groot

Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:25

Je kan hem in water doen met een flinke dosis kruidnagelolie. Zou ik wel even op internet lezen hoeveel en hoe precies, maar naar het schijnt is dat een goede methode om ze pijnloos en snel uit hun lijden te halen..

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:29

als die nog zo snel is dan zou ik hem laten, je gaat de situatie vergergeren denk ik door de hele bak op stang te jagen. Als die lichamelijk achteruit gaat zal het mss beter zijn om hem dan te vangen? Is mijn idee ervan. ik heb veel hout en hier zou dat niet te doen zijn :\

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:08

Ik heb ook ontzettend veel hout, planten etc, hem vangen is een uitdaging. Behalve dat het er gek uitziet is hij actief en gedraagt zij zich niet anders dan normaal

ow ja, een foto van mijn bak 225 ltr met momenteel een overschot aan appelslakken. De planten zijn helaa snog wat beschadigd wat tijdens de verbouwing is gebeurd, er is bij het leeglaten, herindelen en opnieuw vullen wat grond erop gekomen en die bladeren zijn kapot


Visbestand is tetra`s, maanvissen, diamant gouramies en ancistrus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en via de zijkant
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:36

hahaha geweldig hé die appels, ik heb ook een tros laten uitkomen. Het zijn nog gele speldenkopjes nu <3

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:48

mindful schreef:
hahaha geweldig hé die appels, ik heb ook een tros laten uitkomen. Het zijn nog gele speldenkopjes nu <3



Ontzettend leuk, ook om te zien hoe ze dingen opeten, mond gaat dan echt open en je ziet het opgeslurpt worden. Alleen zijn het er veel te veel :o . Boven in de nano bakken van de kinderen zitten er zeker 40 per bak en beneden nog wel meer. Adv. is al geplaatst en tuincentra ed nemen ze niet aan.
Vanaf nu ben ik ook dagelijks alle trosjes aan het verwijderen

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:54

Ik wil ze wel hebben als je ze op wilt sturen.. :))

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:11

Captain schreef:
Ik wil ze wel hebben als je ze op wilt sturen.. :))



slakken opsturen? of de plantjes, plantjes geen probleem, slakken vind ik niet zo handig, of bedoel je de trosjes?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:02

Ik heb er ooit heel veel opgestuurd en dat ging heel goed. Het mag wel niet te koud zijn buiten.
Normaal komen ze de dag erna al aan. Zeker niet vanaf donderdag want dan kan het weekend er tussen zitten.
Ik deed ze in kleine petflessen, onder en bovenkant watte (van die ronde stevige) zodat ze zacht neerkomen. Beetje lucht overlaten. Voor zover ik weet hebben ze het allemaal overleefd. In de winkels mogen ze niet meer verkocht en worden geweigerd.
Ik kan ze wel kwijt aan een hobby visclub

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:13

Bij wat lagere temperaturen kun je nog een heatpack activeren en toevoegen, die houdt de boel toch zeker 24u warm en als je de boel goed isoleert met kranten en/of piepschuimplaten nog wel langer ook. :)
Wel als pakketpost verzenden dan uiteraard.

Moeten appelslakken in een afgesloten aquarium gehouden worden of blijven ze ook goed in een open bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:19

Lynn_Nikita schreef:
Captain schreef:
Ik wil ze wel hebben als je ze op wilt sturen.. :))



slakken opsturen? of de plantjes, plantjes geen probleem, slakken vind ik niet zo handig, of bedoel je de trosjes?

Slakken worden wel vaker verstuurd. Alleen nu zal het wel te koud zijn

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:31

lor1_1984 schreef:
Bij wat lagere temperaturen kun je nog een heatpack activeren en toevoegen, die houdt de boel toch zeker 24u warm en als je de boel goed isoleert met kranten en/of piepschuimplaten nog wel langer ook. :)
Wel als pakketpost verzenden dan uiteraard.

Moeten appelslakken in een afgesloten aquarium gehouden worden of blijven ze ook goed in een open bak?



Open bak klimmen ze uit. Bij mijn bak met deksel soms ook. Door de ruimte bij het deksel waar de kabels doorheengaan.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:35

Ah oke, geen appeltjes hier dus. :+
Heb wel een gesloten aquarium maar daar vind ik appeltjes net te groot voor worden, verder ruim 600l open en hopelijk 2019/2020 zo'n 7000l (of meer) in totaal maar das ook allemaal open.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:20

ik heb er glasplaten op liggen, op maat laten snijden bij Brico. heb een hoekje eraf waar de kabels langs gaan naar buiten, verder iets van een cm opening linker en rechter zijde. Hier zijn ze nog nooit uit gekropen.
De trossen hangen meestal op de glasplaat dus ze kruipen helemaal langs de rand erop! heel indrukwekkend vind ik altijdAfbeelding

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:49

Ik zie me hier geen glasplaat opleggen:
Afbeelding
Komt ook niet goed met het fonteintje, die is hoger dan de rand vd bak. :+

Overigens zitten hier 6 sluierstaarten en een yanagi (single tail telescope eye goldfish) in.