[HK] Show je aquarium II!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 19:46

oeh moeilijk.wil je alles veranderen dan in je bak?
ik vervang wel eens wat planten,maar dan laat ik alles aan vis gewoon zitten :j

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 21:41

xelodi; de vraag is inderdaad wat en hoe veel je wilt veranderen... Ook al het water weg en compleet nieuw opstarten?

Ik heb nog niet zo heel veel ervaring. Maar lijkt me lastig...
Ik heb nu bijvoorbeeld heel veel baby guppy's en die kan ik ook echt niet allemaal vangen. Vandaag moest de bak verplaatst en heb ik dus veel water (zonder visjes) in emmers gedaan; een laagje laten zitten met de visjes. Toen bak verplaatst en water weer terug. Helaas wel stress voor de dieren, maar had geen beter idee :=

En, leuk bericht; ik heb een tweede bak er bij! Gister tweedehands opgehaald en vanmorgen schoongemaakt enz. Moet nu dus opstarten/indraaien. Komende dagen even kijken dat ik een foto upload :j

Mooie bakken trouwens ellepel! Beplanting vind ik ook erg mooi. Ik heb in mijn nieuwe bak ook licht gekleurd zand, wil nog kijken voor een mooie achterwand. Als iemand tips heeft?

Mijn eerste bak heb ik rood/bruin/zwart gemengd grind in en een donkere 'wand' in zeg maar...
Tot nu toe alleen maar van die posters gezien als achterwand (vond ik niet zo tof) of een veel te groot stuk wand wat ook nog super duur was?

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:34

achterwand zwart verven :j
dat vind ik zelf nog het mooiste.. of een andere kleur verven, heb ook bij iemand gezien die het heel lichtblauw had

wat leuk nog een bak, ben heel benieuwd,
foto’s zijn altijd leuk :D

ik heb in 1 bak toch iets zitten wat niet goed gaat.
de vissen gaan om de beurt dood, ze zwemmen wiebelend en na een dag of wat zijn ze dood.
zijn wel oudere vissen,maar toch is het vreemd.

omdat ik altijd roep ik test mijn water nooit ga ik dat nu maar wel eens doen. :o
dus ik wil zo een koffer kopen met testen er in.
moet me nog oriënteren welk merk het beste is.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:35

Hier vooral moeite met de warmte. Het is in huis al een paar dagen heel warm, 31/32 graden. Heb het licht al een paar dagen uit, waterwisseltje gedaan. Maar het blijft warm.

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:37

ja dat is wel heel warm.
hier nu 26 graden en als de zon op de woonkamer komt loopt het iets op ondanks dat ik alles dicht heb.
schijnt dat als het oppervlak maar in beweging blijft dat het dan in orde is?

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:44

Ja dat is wel zo gelukkig. Er is 1 vis dood. Maar geen idee of het van de warmte is.

Ik heb trouwens ook zo’n kofferset, maar dan niet de meest uitgebreide. Ik heb deze: https://www.aquaplantsonline.nl/onderho ... offer.html
En daarnaast de JBL strips met app. Werkt wel goed.

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:49

prijs valt ook nog mee he.
nou ja het is geen zwemblaas wat ze hebben,mmaar ze schommelen meer en dan is het vaak wel iets van waterkwaliteit.
ik heb veel planten, dus misschien heft het daar mee te maken.
maar ik ben inmiddels wel benieuwd.
test ik met een stripje dan is steeds alles goed, dus dat geloof ik nu niet meer zo.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:31

Hier ook moeite met de warmte. Vooral de 20L garnalenbak. Ook de afgelopen 2 weken regelmatig een dode garnaal, dus iets gaat niet lekker daar. En de afgelopen week niet bij te houden om de bak ook maar enigszins een stabiele temp te houden. Met de 85 liter geen moeite, die blijft mooit stabiel op 25 graden, op warmste punt van de dag 26, maar gaat ook niet hoger dan dat.

Ik heb bij beide bakken wel de bovenplaat eraf, zodat het water dat verdampt ook weg kan.

En leuk Safiera! Een nieuwe bak :D

J0anieke

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:41

Mijn 30 liter zit ook op de 28-29 graden inmiddels... Heb af en toe wat water eruit gehaald en daar ijswater aan toegevoegd en toen weer terug erin gedaan, maar t helpt niet echt.. :(

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:04

J0anieke schreef:
Mijn 30 liter zit ook op de 28-29 graden inmiddels... Heb af en toe wat water eruit gehaald en daar ijswater aan toegevoegd en toen weer terug erin gedaan, maar t helpt niet echt.. :(


Ja, ik doe nu ook 2 waterwissels per dag en af en toe een ijsklontje erin... ik kan het onder 28 graden houden, maar met moeite.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:27

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:
Mijn 30 liter zit ook op de 28-29 graden inmiddels... Heb af en toe wat water eruit gehaald en daar ijswater aan toegevoegd en toen weer terug erin gedaan, maar t helpt niet echt.. :(


Ja, ik doe nu ook 2 waterwissels per dag en af en toe een ijsklontje erin... ik kan het onder 28 graden houden, maar met moeite.



Hier dagelijks 3 uur kap er op en licht aan. Verder zonder kap, geen zon en toch minimaal 28 graden helaas. Jij doet dus wel gerust ijsblokje er in? Hier 100 liter bak

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:35

ijs moet je niet doen, ik zag dat het in de facebook groep werd afgeraden omdat er dan te hoge temperatuursverschillen zijn en dan kunnen de vissen dood gaan.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:47

Nee inderdaad, ijs zou ik ook niet doen, ik pas al extra op bij waterwissel dat de temperatuur niet te erg verschilt.

Afbeelding
Afbeelding

Dit is nu dus mijn aquariumhoek :P
Geen super foto en ook niet geweldig met die twee onderkasten, maar ik geniet van de hobby :) Dit was bij ons in huis nog de beste plek.
De linkerbak start ik nu dus op. Morgen als achterwand een stuk bruin karton, en dan kijk ik of ik het donkerder of lichter wil. Blauw lijkt me ook wel tof maar beetje apart naast het andere aquarium.

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:55

aquariumhoek :')


mooiste is als je dan niet teveel verschil hebt in achterwanden inderdaad.
ben benieuwd, begin ziet er al mooi uit

J0anieke

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:05

Dat is de reden dat ik er eerst water uithaal en dat meng met ijswater. Duurt wat langer, maar minder kans op uitval.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:11

Thx :o

Eerst had ik alleen dat rechter aquarium, en stond dat beetje meer links/midden. Maar nouja, nu dus echt in de hoek en naast elkaar :+

Dacht er nog over om die witte kast misschien met zwart folie te beplakken. Maar aan de andere kant, het hoeft niet perfect! En zo'n tweede zwarte onderkast kopen kan ook altijd nog. Die vind ik wel mooi (was leuk koopje) maar qua hoogte bevalt de witte kast dan weer beter.

Inderdaad beetje zelfde soort achterwand lijkt me mooi, al blijft het verschillend ook door ander bodemmateriaal.
Vandaag zei trouwens iemand dat je zo'n wand in een leeg aquarium moet plakken en dan pas water er in... maar zie niet echt zulke structuur-platen oid online. Heb die wand toen bij het eerste aquarium gekregen :)

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:11

Hier zitten de aquaria rond de 30 graden :+
Maar ze lijken er weinig last van te hebben nog.
Doen wat meer waterwissels en de kleppen staan open. Dat helpt wel wat gelukkig :)

We moeten binnenkort de aquaria gaan verhuizen, heb er totaal geen zin in :')

De sulawesi bak ook denk, krijg er geen redelijk bod op dus ben hem nog niet kwijt.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:18

Het is dat ik dan 1 ijsklontje op de 20 liter doe, dus niet een gehele wissel met koud water :) Binnen 5 seconden is het ook weg, dus het doet de temperatuur niet echt naar beneden, maar zorgt er tot dusver wel voor het het niet verder stijgt.

Maar ik zal er voorzichtig mee zijn!

Anoniem

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:01

Ijs is niet alleen slecht voor je vissen, maar ook voor je aquaroim. Door het grote temperatuursverschil kan het glas knappen/scheuren.

Hier heb ik nog geen enkele waterwissel gedaan, alle vissen lijken het prima te doen en dat terwijl ik sub-tropische ipv tropische vissen heb. De Anubias Barteri maakt nu wel ineens blad na blad aan, terwijl die sinds de aanschaf een 7 a 8 maand terug nog niets gedaan heeft :))

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:01

Bij ons zijn de bakken 27 graden. Grote bakken. De maanvissen en discus zitten sowieso standaard op deze temperatuur en de andere vissen doen het ook prima. Ze zijn wat drukker dan normaal :)
t zijn wel bakken met aardige inhoud (300 en 350 liter), dat maakt mogelijk ook nog wat uit. Waterwissels doen we gewoon als altijd. 1x twee weken.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:14

Goed om te weten, had ik niet bij stilgestaan. Logisch eigenlijk. Ik had alleen zoveel uitval van garnalen dat ik het idee had dat niks doen ook niet een optie was. Die bak kwam ook aan de 30 graden terwijl ie normaal gesproken op 21 graden zit.
Voortaan geen ijsklontjes meer. Koelingsmaatregelen lijken voorlopig ook niet meer nodig, gelukkig.

De grote 85 liter (noujah, groot, voor mij groot :')) heeft max 28 graden bereikt, maar die zit normaal gesproken al op 24-25 graden, dus dat verschil was niet zo groot. Daar ook helemaal geen uitval gemerkt.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:42

Hier in huis is het gelukkig koel.
Gisteren was het het warmst. 24,4 graden.
De bak is 24 graden.
Huis is nu weer 22 graden. Vannacht alles open gegooid en lekker af laten koelen

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:03

ik heb het 26 graden dus zullen de bakken ook wel zoiets zijn.
ik zie alleen dat de danios wat sloom zijn,maar die houden normaal ook van kouder water :j

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:45

Heb hier totaal niet het idee dat de vissen en garnalen er last van hebben gehad :')

Wij zijn nu een aquarium als tijdelijk verblijf aan het klaarmaken.
We hebben een gratis 60 cm aquarium op kunnen halen vandaag :).
De sulawesi garnalen worden morgen opgehaald, dus dan worden de vissen verdeeld tussen de twee aquaria.
De vision wordt morgen verkocht, we zagen dit meer zitten dan in waarschijnlijk korte tijd twee keer een groot aquarium te verhuizen.

J0anieke

Berichten: 4915
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 19:14

Ik baal. M'n garnalen groep deed t al super slecht en ik was al bezig om van alles te proberen. Gister voor het eerst catappa blad erin gedaan om te kijken hoe ze daar op zouden reageren: nou super slecht. Massale sterfte. Heb nu nog 3 of 4 levende garnalen. Ik ga mooi over op citroen of oranje sakura...