Nog bokkers met een oudere hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 21:57

Mandy, ik heb Miep. Miep is 14. Ze zit onder de artrose en spondylose. Hierdoor zijn er zenuwen knel komen te zitten en werken de achterpoten niet meer naar behoren. 1 vande zenuwen is ook van de sluitspier, dus wij moeten ook regelmatig drollen rapen. Ze vindt het echt niet leuk als ze in huis poept. Bij kou (bevroren grond) kan ze bijna niet lopen buiten. Ze heeft al jaren een hartruis. Daar geef ik geen medicijnen voor. Maar bij warmte gaat t echt niet goed. Dan kanze niet ver lopen en moet ze soms overgeven.

Bij kou of bij warmte maak ik me dus regelmatig zorgen hoe lang het nog goed gaat.

Maar als de temperaturen goed zijn, loopt ze nog zo10 km mee. Is ze ‘s avonds echt wel stram, trouwens. En bij warmte ga ik met haar zwemmen. Dat vindt ze fantastisch. Gisteren voor het eerst weer gedaan indit seizoen. Kleine stukjes nog (en met zwemvest), maar het hele deel wat we verder hebben gelopen, racete ze als een hond van 4 rond. Ze is trouwens nog behoorlijk dement ook. Alleen op vakantie, leuke wandelingen en zwemmen gaat t licht weer aan.

Zolang zij nog gelukkig is, laat ik haar lopen. Met al haar ongemakken. Mijn vader wordt ook slecht ter been en moet ook zorgen dat hij bij een wc in de buurt blijft :+ . Die laten we ook nog niet afspuiten. En ondanks zijn ongemakken (die we allemaal krijgen als we ouder worden), vindt hij het nog veel te gezellig om er tussen uit te piepen. En dat geldt ook voor Miep.

Je wéét t als het tijd is. Dan twijfel je niet meer. En tot die tijd: lekker laten lopen.

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 00:38

Ik denk ook dat er een moment komt dat je zegt oké tot hier en niet verder.
Hadden we heel duidelijk bij ons oudje ook. Opeens was het genoeg en was het leven te zwaar om nog leuk te zijn.
Sterkte

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 07:09

Het feit dat je je oudje zo goed observeert, is prima. Dan merkt je zelf als je hond er klaar voor/mee is. Geniet nog van hem.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:15

Ondertussen zijn we alweer ruim 2,5 verder, en Rowan zijn wond is super goed aan het genezen :o
Het abces is ook niet meer terug gekomen dus daar ben ik echt heel erg blij mee! Wat een opluchting :)F
Afgelopen vrijdag de hechtingen laten verwijderen.
En dan hier de before and after foto’s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel blij met het resultaat, en ik denk Rowan ook :))
Het is een mooi streepje aan het worden :)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:10

Dat ziet er netjes uit, inderdaad!

Wij zijn gisteren voor het eerst dit seizoen weer echt gaan zwemmen met Miep. Van de week al wel een klein stukje gedaan. Miep wou graag, maar ik was bang dat het water nog te koud was. Maar t ging goed en gisteren dus weer even echt. Wat was ze blij! Op de terugweg zag ik haar, voor het eerst in jaren, helemaal door t dolle. Ze was zo jolig! Echt puppy-achtig rennen! Zo grappig! Maar ze overdreef het geluk. Ze rende heel ver voor ons uit. Beetje te ver, dus ik roep haar terug. Ze komt heel uitgelaten aangerend, schiet achter me langs en rent weer bij ons vandaan. Ik roep haar opnieuw, maar bij puppygevoel hoort blijkbaar ook puppygedrag en ze negeert me (want zó doof is ze nou ook weer niet >;) ) . En ze rent dus zo de bocht om, de weg op :oo . Ik was echt bang dat ik zo door kon rijden naar het crematorium. Maar even later komt ze om het hoekje kijken waar we nou blijven :roll: := . Dus ik roep haar nog een keer, ze komt keurig en nu heb ik haar wel. Dus ik lijn haar aan, maar Miep is nog niet klaar. Ze sleurt me bijna over de straat := Miep gaat naar huis. Maar wij hadden andere plannen; we gaan naar de ijsboer. Als we voorbij ons huis lopen, is Miep helemaal van haar a propos. Ze loopt verslagen achter me aan. Maar halverwege krijgt ze door waar we heen gaan en komt de vaart er weer in. Lekker! IJsjes! Het leven valt niet altijd mee als dementerende hond. _O-

Afbeelding

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:21

_O- _O- _O-
Ik moet altijd zo lachen om jou omschrijvingen van miep. Heerlijk zo'n oudje.
Op zulke momenten mis ik die van mij. Hij hield ook zo van zwemmen en was de eerste die hier het kanaal in dook.

Dat ziet er goed uit zeg ianrowan!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:25

Als ik Miep zo bezig zie, word ik echt heel blij. Vandaag wou ik met mijn jongere hond gaan fietsen. Want als Miep zwemt, wandelenwe niet heel ver. Maar Miep dacht daar anders over enwou ook mee. Nou, ok dan. Wij op de fiets, tempo aangepast natuurlijk (dat ZhuZhu af entoe achterom keek van; komt t nog? >;) ). Het rondje is 7 km, maar dat zag ik fietsend met Miep toch niet zitten. Dus halverwege het graspad ingeslagen. Nog steeds 7 km, maar het gras is daar hoog, dus kan toch niet (hard) fietsen. Miep weer blij en lekker rennen. Vanavond was ze wel stram := .

Ik word echt blij als ik haar zo zie. Maar soms is het ook een gedoe. Wandelingen moeten goed afgestemd worden op de temperatuur. Vakanties moeten ook goed afgestemd worden. Het wordt er niet makkelijker op. Maarja. Ik mag in mijn handen knijpen, dat ze op deze leeftijd zo nog 10 km meeloopt. Had een stuk slechter gekund.


Afbeelding


Afbeelding

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 00:41

Rowan zijn wond ziet er inderdaad netjes uit :) .

Miep is duidelijk nog een echte levensgenieter en ik heb de indruk een beetje selectief dement :+ :D .

Terry heb ik afgelopen week 3 keer terug op zijn slaapplek moeten helpen 's nachts :(:) . Ik hoor dan zijn nageltjes op het laminaat en dan word ik wakker. Hij weet dan dat hij ergens naar rechts moet, maar kan echt niet vinden waar. Gelukkig volgt hij tegenwoordig het licht van mijn zaklamp en hoef ik niet helemaal mijn bed uit. Maar zijn dementie word wel in rap tempo erger :(:) -O-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:08

Inoterry schreef:
Miep is duidelijk nog een echte levensgenieter en ik heb de indruk een beetje selectief dement :+ :D .


Dat idee heb ik ook wel eens, ja. En selectief doof... :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:55

Ik krijg de indruk dat oudere honden een beetje de regels aan hun laars gaan lappen. En het ook serieus niet meer nodig vinden dat die regels ook voor hun gelden. Walker jat eten van tafel en likt borden af. Dat mocht ze nooit, maar ze deed het ook nooit. Tegenwoordig wel en dan ook met een blik je aankijken van ‘doe niet zo raar, ik doe toch niks ergs?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:54

Ceetje_bokt schreef:
Ik krijg de indruk dat oudere honden een beetje de regels aan hun laars gaan lappen. En het ook serieus niet meer nodig vinden dat die regels ook voor hun gelden. Walker jat eten van tafel en likt borden af. Dat mocht ze nooit, maar ze deed het ook nooit. Tegenwoordig wel en dan ook met een blik je aankijken van ‘doe niet zo raar, ik doe toch niks ergs?


Dat voelt hier net zo! _O- Miep was ook altijd een heel goed opgevoede hond, maar tegenwoordig vindt ze dat regels niet meer voor haar gelden. Moet r wel een beetje om lachen, maar ze kan t ook overdrijven, natuurlijk >;)

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:30

Precies! Wij lachen er ook om, maar blijven ook wel een beetje streng. Maar dan kijkt ze je aan met zo’n blik van Joh... wat maakt het uit? En dan lukt het niet om echt boos te worden. We genieten ook zo erg van dit hondje (van die andere ook, maar zij heeft het grootste deel van hart, ze woont tenslotte ook het langst met ons samen)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:14

Streng blijven doen wij ook ja. Wij hebben sinds een klein jaar een nieuwe (asiel)hond erbij en die moet ik af en toe nog wat regels uitleggen. Niet altijd even makkelijk als die ouwe gewoon door dendert met bananen in haar oren..., :roll: :=

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:30

Ik ben me net rot geschrokken. Terry blijft wat moeilijk op gewicht terwijl Daisy prima is zoals ze nu is. Ik had Terry net een klein stukje gedroogde kippenvleugel als extraatje toegestopt en hij is het heerlijk aan het opsnoepen. Krijgt hij ineens een rare aanval, hij valt om en ligt te stuiptrekken op de grond :(:) . Het duurde maar een paar seconden maar straks toch maar even langs de DA.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:07

O jee, dat is wel schrikken! :(:)

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:37

Net terug van de DA. Ze vermoed toch een epileptische aanval :(:) . Gezien zijn leeftijd niet zo heel vreemd. Er is nu bloed getrokken voor zeer uitvoerig bloedonderzoek om te kijken of er een oorzaak te vinden is. Zo niet, blijft er een hersenscan over. Maar zolang het bij deze ene aanval blijft ga ik daar maar niet aan beginnen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:02

Zou ik ook niet doen. Eerst maar eens afwachten hoe het verloopt.

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 16:22

O schrikken zeg! Misschien door de warmte ook, dat ie daar wat moeite mee heeft?

Selectief doof bij oudere honden ken ik ook zeer goed. Als onze oudjes waren dat. Als ze een middelvinger hadden dan zouden ze hem opsteken.
Zeker toen we altijd 2 honden hadden hadden de oudjes iets van bemoei je maar lekker met de pup ik weet de weg wel

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:46

Moest vandaag ineens aan jou denken, InoTerry. Zit ik net in de schuur mijn schoenen aan te trekken, hoor ik ineens een flinke bonk en zie ik Miep verdwaasd weer overeind krabbelen. Waarom ze nou omviel? :o? . Zijn we buiten, gebeurt t gewoon nog een keer. Minder erg dit keer, maar ze schrikt er zelf ook heel erg van. En ineens moet ik denken aan de vorige hond van een kennis en aan mijn moeder. Net als Miep hebben/hadden zij allemaal lekkende hartkleppen (hartruis) en die kregen ineens ook een ‘toeval’ paar seconden maar, maar heel even gaat dan het licht uit. Mijn moeder heeft inmiddels medicijnen en die heeft t niet meer gehad. De hond is al overleden. Maar het klinkt wel als het begin van het einde voor Miep. Ik hou t maar even in de gaten de komende week. Want zo durf ik ook niet met haar te zwemmen. Straks verdrinkt ze ;( .

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:57

Gatsie Fabster, wat akelig.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:15

Ja, is het wel, maar mocht het zo zijn, dan heb ik er wel vrede mee. Miep is echt zo n goede hond (geweest) en we hebben voor (met) haar echt alles uit het leven kunnen halen. Ze was zo blij de afgelopen weken, met de vakantie en met het zwemmen. Dus dan wil ik haar nuet nog een k*teinde geven, door te wachten tot ze echt omvalt en dat ze in de tussentijd niks meer kan. Maar het stemt me ook droevig. Ze is al zo lang bij ons....

Maar ja... zo ver is het nog niet. We kijken eerst maar weer hoe het gaat lopen. Wie weet was het even toeval en gaat t straks weer prima. Vandaag maar even een rustdag.

Mowgli4

Berichten: 1381
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:04

Na een strijd tegen de tumoren.. hebben ze helaas de wedstrijd gewonnen.
Astar, mijn lieve trouwe herder zit vol bulten. Kwaadaardige tumoren. Zijn hele hals zit vol en de bulten blijven maar komen en groeien...
een hele tijd hebben we het kunnen uitstellen. Maar vandaag is dan het besluit genomen...
Vrijdag is onze lieve, trouwe, mooie Astar niet meer in ons midden Y;( hij heeft dan 10 jaar mogen worden
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:03

Ontzettend veel sterkte met dit verlies. :(:)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 17:39

Ach wat een verlies :(:) Y;( . Veel sterkte.

Hier is Miep ineens ook heel erg aan t aftakelen. 2 weken geleden kreeg ze storing in haar hetsenen en kreeg de dronkenmanswandel. Honden zouden daar meestal goed van bekomen, maar bij Miep valt t nog tegen. Ze heeft weinig evenwicht en is mentaal ook totaal de weg kwijt. Wel vrolijk nog, trouwens. Dus we kijken het nog een maandje of 2 aan....

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Nog bokkers met een oudere hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:52

Heel veel sterkte mowgli.

Ah bah fabster. Hopelijk knapt ze nog wat op.