Border collie topic!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:16

Ik heb in dit topic al eens eerder aangekaart maar ik zit toch wel met een probleempje.

Wij zijn in het bezit van een Bordercollie Reu van nu 1 jaar en 4 maanden. Het is een echte goedzak. Je kan er alles mee, hij gaat overal mee naar toe. Super lief met kinderen.

Nu zitten we met een probleem, wat we toch erg lastig vinden.
Ik zit met Rex al vanaf pups af aan op cursus. Dit doet hij erg goed, kan best wel erg eigenwijs zijn. Oefeningen zoals om een pion, keihard naar het vak rennen en daar liggen vindt hij prachtig om te doen. Oefeningen zoals volgen aan de hand echt niet, hij lijkt verveeld, geen aandacht, snuffelen over de grond. Hoe energiek ik ook ben, soms wil het 'lokken' met voer wel, maar hier moeten we vanaf, zeker op dit niveau.

Nou vindt ik dit nog niet eens een groot probleem, volhouden en het spel leuk houden dan moeten we er wel komen.

In het bos begint het eigenlijk wel vervelend te worden. Eerder luisterde hij best wel goed. Het aanlijnen was soms lastig maar dat hadden we ook zo goed als opgelost. Nu is hij weer in een fase, hoe hard wij ons best doen, hoog energie, spelen bij ons, belonen, (voer eet hij niet in het park), hij komt niet als wij hem zijn commando geven. Op training doet hij het perfect, dus het commando kent hij zeker wel.

Wie weet hoe we dit kunnen aanpakken. We trainen nu met een lange lijn, deze laten we over de grond gaan. Als hij na het commando niet komt springen we op de riem, dan komt hij wel, maar niet super energiek of vrolijk, echt omdat 'het moet'.

Ik weet dat het leerproces altijd aanwezig zal blijven zijn. Het is ook niet erg als hij soms niet luistert, maar nu begint het gewoon echt vervelend te worden. Ik merk ook aan hem dat hij op dat moment ongeïnteresseerd komt. Terwijl als we echt in een spel zitten, hij helemaal happy, energiek etc. aan de slag gaat. Ik merk als hij deze houding heeft, ik zelf ook laag in energie kom en het echt vervelend vindt dat hij zich zo voelt.

Ik overweeg zelfs om de gehoorzaamheidcursus af te wisselen met agility.

Iemand tips? Er werd mij zelfs al een trainingsband aangeraden maar daar zit ik dus echt niet op te wachten.

Is er toevallig iemand die in mijn omgeving woont die ons kan helpen ? Omgeving Scherpenzeel Gelderland

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:05

Proficiat je hebt een puber :D
Gewoon lekker volhouden en het komt vanzelf.
Wat bij het niet komen ook kan helpen is zelf de andere kant opgaan als hij niet komt en hem “negeren” (natuurlijk houd je hem in het oog). Ook je verstoppen zodat hij schrikt dat baasje weg is kan helpen.

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:40

Hihi heerlijk he pubbers.. Ik dacht het ook al.

We blijven doorgaan en oefenen. Vandaag voor 2e keer klein stukje gefietst, deed ie echt fantastisch. Lol dat ie had. Mooi naast bleef hij.


Mochten er nog meer tips zijn, hoor ik het graag !

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:03

Ik kan het niet helemaal uit je verhaa opmaken. Maar probeer hem in 1 wandeling in ieder geval veel vaker te roepen en belonen en weer doorlopen dan dat je roept en aanlijnt. Zodat hij dus leert dat komen niet atijd aanlijnen is en dus einde van de vrijheid/wandeling.

mandje

Berichten: 940
Geregistreerd: 07-05-09
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 13:17

Dani. Dat je hond het commando kent op training hoeft nog niet te zijn dat hij het overal kent. Ik zou ook hetzelfde gaan doen (eerst aan een lange lijn) als hierboven gezegd. Vaker roepen, vrij geven, keer kort aanlijnen, vrijgeven. Heel veel ermee afwisselen. Maak er een feestje van.

Vanmorgen in de winterse wereld wat foto's gemaakt van mijn hondjes wel even apart.
Boco (driekleur zwart-wit) word weer helemaal zichzelf plus een beetje meer dan voor zijn operatie (vetweefsel uit zijn dijbeen gehaald). Derlie (driekleur bruin-wit)staat gewoon heel graag model.


Afbeelding

Afbeelding

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:30

mooie foto's, het is ook erg mooi buiten nu het zonnetje weer schijnt!

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 20:14

Aelynn 8 weken en 2 dagen. (Ze is degene die op het begin links zit, met de symmetrische voorpoten)

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:24

Puppy heeft zich weer vermaakt *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:21

Ah die pup... Heerlijke dikkertjes!

Leuke hond Noblesse!

Ik had gister weer de wekelijkse behendigheid. Vorige week was ze weer helemaal ADHD, dus moest ik haar weer even op haar plek wijzen. Gister ging het top! Bleef mooi rustig en niet blaffen oid..

(Die van mij is echt 100x ADHD, heeft een jaar geduurd voor ik normaal een parcours kon afleggen want ze was veeeeel te hyper)

Machie

Berichten: 16021
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:43

Knappe Maui is alweer 14 weken en vertrekt zondag naar Zweden. Ik zal dit geweldige mannetje enorm gaan missen <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:13

Bedankt voor de tips ! Dan zijn we nu op de goede weg bezig. We gaan zo verder!

Gave foto's!

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:36

Vandaag even showtraining met mijn Kenai :D
Hij gaat normaal wel niet meer op show want daar vind hij er niets aan. Op training doet ie het wel graag :p

Alleen een foto nemen was niet simpel.

Afbeelding

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:27

Prachtige borders komen er voorbij <3 <3
En al die mooie kleuren, heel mooi, vooral de actiefoto's.

Afbeelding

Wij hebben sinds 3 weken een 10 jarige border, ze is heel zachtaardig en bescheiden, ze is in 't asiel gebracht nadat haar baasje overleden was.

Ze vind nog veel dingen spannend, maar we zijn blij met haar, en zij met ons (hoop ik :+ ).
We hopen haar nog een paar goeie jaren te geven, ze heeft wel artrose dus moet rustig aan doen, moeilijk voor een border ....

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:44


JesdaJinn

Berichten: 10465
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:47

Wat goed van jou, assebassie!
Leuk dat je zown oudje nog een kans geeft

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:17

Assebassie, komt ze uit het asiel in Vlaardingen? Volgens mij heb ik haar voorbij zien komen.

Ik doe veel spelletjes met mijn xborder met artrose. Ze heeft een snuffelmat, kong met pindakaas doet het ook goed, overal koekjes verstoppen. En simpele kunstjes oefenen vindt ze ook erg leuk. Maar ze kan inmiddels ook al weer best een stukje lopen, een wandeling van een uur gaat goed. Veel langer moeten we niet doen, dan krijgt ze last. En in de zomer zwemt ze graag.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:45

wat een schatje zoë <3 .

Ach ze past wel bij ons, wij zijn ook al wat ouder en hebben ook artrose :+ , we wilden ook geen jonge drukke hond, ook al is een pup het leukste.

Ze komt inderdaad uit Vlaardingen, en we kunnen inmiddels wel een klein uurtje met haar lopen, ze loopt lekker los, luistert goed, ze heeft verdikkingen op haar voorpootjes, maar ze doet het tot nu toe prima, conditie is al aardig verbeterd, ze loopt niet mank ofzo.
We kijken wat ze aankan en naar wat ze laat zien, zelf wil ze veel meer want ze is een echte border ;) .

Wat is een kong dan? :o? , misschien ook iets voor haar, ze is wel graag een beetje bezig, we doen dingen verstoppen en ze heeft een knuffel gekregen, is ze helemaal gek van, maar doe ik soms weg omdat ze bezig blijft.
Of ze van water houd weet ik niet, is nu ook te koud, maar van de zomer eens testen, we wonen vlak bij de zeedijk en onze vorige honden vonden zwemmen heel fijn.
Hoe oud is jou border Sanned? geef je ook medicatie voor de artrose?

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:31

Sanned schreef:
Assebassie, komt ze uit het asiel in Vlaardingen? Volgens mij heb ik haar voorbij zien komen.

Ik doe veel spelletjes met mijn xborder met artrose. Ze heeft een snuffelmat, kong met pindakaas doet het ook goed, overal koekjes verstoppen. En simpele kunstjes oefenen vindt ze ook erg leuk. Maar ze kan inmiddels ook al weer best een stukje lopen, een wandeling van een uur gaat goed. Veel langer moeten we niet doen, dan krijgt ze last. En in de zomer zwemt ze graag.



Smeer je dan gewoon pindakaas in de Kong?

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:08

Wat leuk assebassie, mijn hond komt ook uit Vlaardingen! Het klinkt als een hele lieve hond!

Dit is een kong: https://www.zooplus.nl/shop/honden/spel ... ong/139435

Je kan hem vullen met eten. Er zijn speciale spuitbussen en koekjes voor, maar je kan hem ook met heel veel andere dingen vullen. Er zijn heel veel recepten online te vinden, je kan er zelfs ijsjes in maken. Je kan het heel moeilijk maken om het eten er uit te krijgen, dan hebben ze echt even wat te doen. Maar begin makkelijk, anders kunnen ze gefrustreerd raken en het opgeven.

@knakker ik smeer inderdaad gewoon pindakaas aan de binnenkant. En dan gooi ik er nog wat brokjes bij, die dan blijven plakken aan de pindakaas. En de grote opening stop ik vaak dicht met een groot koekje. Geprakte banaan doet het hier ook altijd goed. Ze is er wel even zoet mee en wordt altijd wild enthousiast als ik dat ding uit de kast pak.

JesdaJinn

Berichten: 10465
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 17:16

Afbeelding

Lekker fietsen in de regen..
Jinn vindt t geweldig, al heb ik er ook niet echt hekel aan

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:12

Wat fijn dat de border collies nog een kans krijgt bij jullie Assebassie. Onze heeft ook verdikking op zijn voorpoten.

Pupje is lief!

Lekker gefietst in de regen Jesdajin. Wat een handige doek doe je haar(?) aan. Droogt ze daardoor sneller?

Wij zijn vorige week met onze oudste weer bij de dierenarts geweest. Enorme bult in zijn zij. Dierenarts vond echter zijn achterhand veel erger. De dierenarts heeft hem nu een anabolen boost gegeven. En we beginnen nu echt effect te zien. Ook is hij op de prednison gezet. Beestje knapt echt op. Uiteraard weten we dat het door de medicatie komt. Ik heb hem even goed geborsteld en dat deed hem ook goed.

JesdaJinn

Berichten: 10465
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:15

Jinn (hij :P) heeft hier een badjas aan. Ook echt badjas stof.. Geen idee hoe dat echt heet. Haha.
Ik doe het puur voor binnen dat niet alles zeiknat is. Dat houdt veel tegen. Ook heb ik al het idee dat hij sneller droogt.
Doe vaak halfuurtje aan en dan issie eigenlijk zo goed als droog

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:47

Wat ideaal. Ik ga er eens op googelen.

JesdaJinn

Berichten: 10465
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:52

Enige nadeel is dat de pootjes niet bedekt zijn maar die droog ik even af en dan heb ik er geen omkijken meer na.
Idd best ideaal en zijn naam staat er op. Best cool :P

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:07

Ik heb ook een badjas voor Djoeke, ideaal! Ik heb hem ook vooral zodat het huis niet helemaal nat wordt, maar ze droogt ook echt veel sneller op. En ik heb de indruk dat ze minder snel stijf wordt als ze met koud weer nat is geworden en daarna die badjas aan krijgt. Die van mij komt hier vandaan https://www.dog-store.nl/product/honden ... -en-maten/