Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:43

Zo, ik kon vandaag op minder als 2 uur 30 schapen hun hoefjes netjes knippen, we hadden nu net een behandelwagen hier, omdat we voor op het werk aan het zoeken zijn naar een geschikte kantelaar/behandelmogelijkheid, het zijn daar te veel schapen om die allemaal handmatig te doen.
Het ding stond hier toch nog, voordat ie morgen retour gaat naar de leverancier, ik dacht kijken of dat met onze schapen met hoorns ook zo gemakkelijk gaat, en ja, prima!

Gisteren op het museum ermee gewerkt als test-case, en ik vond het daar ook heel bruikbaar.

Nu volgende weken nog andere apparaten uitproberen, maar als ik voor mezelf moest kiezen, dan was deze al goed genoeg.

Als je op die tijd deze aantallen kunt doen, en nog een rug overhouden dan is het absoluut goed :)

Zijn er hier btw al mensen die konden/wilden enten tegen blauwtong, en hoe lukte dat met het verkrijgen van de entstof er tegen. Is hier heel moeilijk aan te komen...

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:34

Onze geitjes eten ook liever hooi dan kuil! Ze krijgen kuil maar ze staan naast de hooibalen, en als ze op het hek gaan staan kunnen ze erbij :')

Geiten eten sowieso meer houtige planten dan schapen, dus ik denk dat het voorkeur is!

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:50

Hier zijn vanmiddag ook onze lammetjes geboren! <3
Een rammetje en een ooitje en mams doet het echt super! Afbeelding
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 01:28

Leuke foto´s allemaal.

Onze klok tikt...Vanaf ongeveer de eerste mei kunnen we lammeren gaan verwachten, maar de stroom komt wslk écht op gang rond de derde. Als alles goed gaat zo´n 180 lammeren.

De lammer merken (februari besteld) zijn nog niet binnen, altijd hetzelfde >;) . Hopelijk komen ze begin volgende week, moeten er liefst snel na geboorte in...

Wat voor kantelaar gebruik je sassy? Ik moet een kleine honderd schapen de hoefjes bekappen (had dat eigenlijk ver vóór het aflammen willen regelen maar enfin de tijd vliegt en zo....

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:20

Pff, ben blij dat de laatste hier straks klaar is :=

Zo'n kantelaar hebben we hier ook, en in de praktijk pakken we ze alsnog sneller even zo :') Want we bekappen ze eigenlijk nooit tegelijkertijd.

1 flessenlam van vorig is vorige week gelammerd van een onwijs cute ooitje, maar nu heeft ze aan 1 kant fikse uier ontsteking :\ Als dat niet bijtrekt zal ze toch weg moeten.. -O-

Dat gezegd hebbende, zit ik nu nog met spanning te wachten wat mijn andere schaap geeft. Tevens de allerlaatste van dit seizoen, aan de ene kant blij dat het er op zit en aan de andere kant had ik nog wel even door willen gaan.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:21

Kuggur schreef:
Leuke foto´s allemaal.

Onze klok tikt...Vanaf ongeveer de eerste mei kunnen we lammeren gaan verwachten, maar de stroom komt wslk écht op gang rond de derde. Als alles goed gaat zo´n 180 lammeren.

De lammer merken (februari besteld) zijn nog niet binnen, altijd hetzelfde >;) . Hopelijk komen ze begin volgende week, moeten er liefst snel na geboorte in...

Wat voor kantelaar gebruik je sassy? Ik moet een kleine honderd schapen de hoefjes bekappen (had dat eigenlijk ver vóór het aflammen willen regelen maar enfin de tijd vliegt en zo....


Deze konden we voor een paar dagen meekrijgen, het is geen echte kantelaar, maar behandelwagen:
http://www.shop-schapenadvies.nl/a-2733 ... i-330-025/
Ik krijg er anders echt geen 30 op minder als 2 uur tijd gedaan.
Als je er veel moet doen en verschillende kuddes hebt is dat echt een uitkomst.

Hond zorgt ervoor dat ze de loopplank opgaan, je kiept ze zonder kracht (puur op techniek) in het bakje, en je staat op een superfijne werkhoogte.
Buiten dat je rug er niks van lijden moet, het veel sneller gaat, vind ik ook dat je de hoeven en het hele schaap goed inspecteren kunt. Je ziet toch minder als je ze op de gewone manier doet.

Op het museum hebben we er zo een ontdekt die een lelijke wond op een rotplek had, die je anders zo snel niet gezien had.

Een echte kantelaar gaan we ook nog testen, maar dat lijken me vergeleken met dit ondingen, ik wil vooral zo weinig mogelijk moeten bukken, al naar gelang mijn Ischias opspeelt kom ik anders niet meer recht. Veel kracht in mijn armen heb ik ook niet, kwestie van wie niet sterk is moet slim zijn :+

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:55

handig zeg die dingen. Ik moet mijn geitjes ook gaan bekappen. wordt mijn eerste keer. wel al filmpjes gekekenaar durf het nog niet zelf. veel te bang dat ik wat verkeerd doe. ik ga de boer even lief aankijken voor wat Hulp en instructie.

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:00

Laat je iig niet afschrikken als ze ineens beginnen te krijsen, de kans dat je ze daadwerkelijk zeer doet is maar klein. Maar geiten doen graag of je ze vermoord. :+

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 20:02

Dat had ik al in de gaten ja maar dat was meer bij de kleintjes. De volwassen toggenburger laten veel toe tot nu toe.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:52

Zo de kop is eraf; Eerste twee lammeren geboren, nou ja in feite drie, maar de eerste was (als een tijdje) dood.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:34

en hoeveel volgen er nog?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:00

Hopelijk krijgen we zo rond de 180 lammeren.

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:06

Gefeliciteerd met de eersten, dat de rest maar gezond en wel ter wereld mogen komen.
Hele maand mei zoet mee, of hebben jullie een paar drukke weken voor de boeg waarin ze allemaal achter elkaar doorgaan?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:07

Gesynchroniseerd, het wordt druk na een paar dagen....

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:28

Succes! Uiteindelijk is het het allemaal waard!

Maare, ik ben toch wel heel blij dat de laatste er is hier. Voor een eerste jaars (flessen)schaap een flink ooitje maar ze doet het goed gelukkig.
Afbeelding

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:12

Ik heb ook weer wat hoor.

1 van mijn flessers had diarree dus heb haar behandeld. Volgende ochtend prima in orde, maar in de middag deed ze raar. Kop naar beneden en ze bleef maar in hoeken drukken en overal op knabbelen, obsessief gewoon. Fles nam ze niet meer dus dan maar de sonde. Vandaag is haar kop opgezwollen(nu haast 2 keer zo dik) en ze ademt alsof ze marathon heeft gedaan.

Als ze ligt dan is wel rustig, maar zodra ze staat, gaat ze weer de hoek in zitten drukken en ademt ze weer zo gejaagd, gaat gigantisch kwijlen ook. Mest is weer stevig gelukkig.

Penicilline heeft ze gehad + vitaminestoot.

Eigenlijk zou ze gewoon moeten blijven liggen, maar ja hoe leg je dat uit?

pillow
Berichten: 7846
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:14

Een vd zwartblessen die bij mij zijn om te lammeren. (De linkse op een eerder geplaatste foto) heeft dinsdag gelamd. Ik heb er 3 lammeren letterlijk uit moeten grabbelen. Ze lagen allemaal op een hoopje en deden niks om geboren te worden. Alle 3 moeten reanimeren om in leven te komen. Ze waren zo slap als lappenpoppen en konden de kop niet tillen en deden geen enkele poging op te staan. Dus met fles en sonde voeren. 1 heeft een uur geleefd. nummer 2 is gistermorgen overleden beide alleen maar plat gelegen. nummer 3 deed gistermiddag zowaar een poging om te staan, wat met enige steun lukte. Maar zodra ik losliet viel hij om. Uiteindelijk was die gisteravond ook dood. Dus 3 lammeren en niks meer in leven. Erg sneu allemaal. De bevalling heeft niet te lang geduurd dus daar komt het niet van, de ooi heeft bepaalde stoffen niet aan de lammeren doorgegeven vlg dierenarts. (telefonisch gevraagd)De andere moet nog en ik hoop wel dat dat beter uitpakt.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:22

Dat is wel heel naar pillow.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:43

Wij vandaag een ongelukje met hoefbekappen. Hoe ze het voor elkaar heeft gekregen weten we nogen niet.
Maar het was een flinke jaap.
En op een haar na de grote halsader gemist, dus dat was veel geluk hebben.
Zal alleen een foto plaatsen van de gehechte wond, weet niet of iedereen tegen grote wonden kan. en via de bokt upload kan ik ze niet in link plaatsen?
Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:46

Och, vorig jaar bij m'n oom schoot de scheerder uit omdat schaap schopte. Halve buik open.
Ongelukjes gebeuren, zolang je maar een DA in de buurt hebt die de boel snel weer kan dichten.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:50

Dat zeiden wij ook tegen de bekapper, gewoon domme pech.
Een jaap van cm of 15/20 en 2 scheuren in de spier.
maar dus gelukkig de grote halsader net gemist.
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 06-05-16 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:54

Geit zal wel een paar dagen last hebben, maar gelukkig heeft ze geluk gehad! Had ze al gelammerd?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:04

Dit was een duurmelker, dus gelukkig niet dragend.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:07

brrr...daarom probeer ik dus zo min mogelijk met een mes te snijden, en alles zoveel mogelijk met een goeie hoefschaar te doen.
Maar inderdaad, dat is gewoon pech.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:16

Het is niet eens tijdens het bekappen gebeurt. :=
Waarschijnlijk aan een poortje.
Toen de bekapper die geit aan het doen was had hij al wel bloed gezien, maar nog niet waarvan.
Toen hij met het eerste pootje bezig was zag hij het.
Dus meteen weer uit de bekapbox gelaten.
Dus het is een echt raadsel hoe het is gebeurt.
Hier werken we ook altijd met scharen.