Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 18:31

@Fiffill, volgens mij kwam ik je knappe dame met kerstmuts tegen tussen de andere foto's op de carolina hedgehog site ;) . Ik heb gestemd! Helaas geen foto shoot meer met meneer kunnen doen. Zijn drukke dagen geweest met de kerst. Wel paar foto's van zijn verblijf dus die zal ik een dezer dagen posten.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:49

Ja klopt, had toch nog een foto ingestuurd :)

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:01


Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:39

Ik heb wel interesse!

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 23:46

Stuur me anders ff een pbtje dan kunnen we het verder regelen :)

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:08

Leuk topic!
Sind kort heb ik ook een egeltje!
Een pinto mannetje (wit neusje) van anderhalf jaar.
Hij heeft ook Frits haha! Zag er hier al een meer voorbij komen.
Hij mag iedere avond lekker zn kooi uit, poepen en plassen doet hij gelukkig alleen in zn kooi. ik heb voor hem een groot konijnen hok 2 vediepingen tegen de verwarming aan met electrishe warmtedekentjes in zijn hok (vaak gaat hij liever onder de trap liggen haha!)
Wat voor kooi/ terarium hebben jullie?

De ene dag is hij meer "grumpy" dan de ander, gaat steeds beter! Moet nog even wennen, snap ik!
Het is een lekker actief mannetje en mag door heel het huis banjeren, hij kan gelukkig nergens onder de bank of iets dergelijks, meestal vind hij de weg naar het riete wijnrek en gaat in een van de vakjes liggen haha! Op het begin is hij vaak nog wat slaaperig en doet hij eerst een dutje op schoot.
In bad vind hij ook heerlijk!

Helaas heeft hij wel een beetje overgewicht, niet extreem maar wil er toch iets aan doen.
Hij is nu anderhalve week hier dus ik ben nog niet van voer overgestapt of iets derlijkgelijks.
Hier iemand tips? Uiteraard heeft hij n grote wiel in zn kooi waar hij iedere nacht lekker in rond gaat.
Hoeveel meelwormpjes geven jullie ze?

Ik zal binnenkort eens fotos maken en posten!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 20:19

Wat voor voer krijgt hij nu? Wat is het vetgehalte? Anders kun je eens voer proberen met een lager % vet. Meelwormen zijn vrij vette insecten, hoeveel ze er hier van krijgen verschilt per egel. De een wordt sneller dik dan de ander dus die krijgt er minder van. Dubia en krekels zijn lager in vet. Mijn favoriete insecten zijn dubia's die vind ik ideaal om te voeren, laag in vet, springt niet overal heen, makkelijk te houden. En die van mij vinden ze heerlijk.

Hier trouwens een linkje naar de Christmas contest van dit jaar, zitten weer superleuke foto's tussen <3 (die van mij is nr 81) http://www.carolinastormhedgehogs.com/c ... -2014.html

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:25

Ik heb inmiddels drie jaar een egel :*
Zal morgen even een foto uploaden..

Edit: waar kopen jullie je egel benodigdheden? Ik zou graag een paar nieuwe slaapzakken voor mijn vriendje kopen maar ik kan ze niet vinden..

Evelyne

Berichten: 1116
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:00

Slaaplekkerzacht.nl

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 21:03

Ik maak ze meestal zelf, maar had er laatst op de exoknaag een gekocht bij Dierenslaapparadijs. Slaaplekkerzacht heeft ook wel veel! Of via etsy, daar staan ook veel shops op :) wel veel uit het buitenland (Amerika) maar soms vallen de verzendkosten heel erg mee.

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:13

Evelyne schreef:
Slaaplekkerzacht.nl


Bedankt! Ik heb er gelijk twee besteld, hopelijk zijn ze snel binnen :D

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:22

Hij krijgt nu purina one indoor, zit te denken om langzaam aan te gaan mengen met Royal Canin Light Weight Care. Hij krijgt ongeveer 5-7 kleine meelwormpjes per dag.
Ik zal eens kijken naar de dubia's dankjewel voor de tip!!

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:13

@mentjuh, Sheldon heeft ook aanleg om snel aan te komen. Hij krijgt om de dag een paar meelwormen of krekel. Ik voer de royal canin dieetbrokjes, maar hij krijgt af en toe ook groenten van tafel of wat fruit. Nu is hij de laatste tijd wel super actief en aan het rennen dus is weer mooi op gewicht. Ik heb trouwens heel even gespiekt op je site als tattoofan maar wat een prachtige ontwerpen en tattoo's staan daar op <3 !! Ok en weer ontopic!

Goede tip van de slaapzakjes!
Ik zal wel een zeikerd zijn maar de dubia's: :r . Vreemd want de meelwormen en krekels pak ik zonder problemen.....

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 10:11

Ik heb ook RC gevoerd maar ben overgestapt vanwege de slechte kwaliteit, voer nu een mix van 2 soorten hondenvoer en een kattenbrok.
Pas wel op met het eiwitgehalte. Er wordt geadviseerd dit tussen de 28-34% te houden. Ik zou zelf niet hoger gaan dan 36%, met droog brok kan een hoog eiwitgehalte voor nierproblemen zorgen.
RC Weight Care heeft een eiwitgehalte van 40% en daarnaast zit er vooral mais in (nutteloze filler)

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:53

Welke brok voer jij Fiffil als ik vragen mag? Er zijn zoveel merken en soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie af en toe..

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:02

Ik ben me trouwens de laatste tijd aan het inlezen over natuurlijke voeding voor mijn dieren nadat ik hier voor mezelf goed op reageer. Paard is al jaren geleden over gegaan maar zou dit ook voor de egel kunnen? Las op je site ook over carnibest (vers vlees met rijst/groenten gecombineerd). Zou dit misschien iets zijn, heb je hier zelf ervaring mee. Kan er op internet niets over vinden voor egels...

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:07

Even kijken hoor, ik vergeet die namen ook altijd :') Het is idd lastig. Zeker omdat er in Nederland maar zo'n beperkt (geschikt) aanbod is. RC heeft wel een aantal bruikbare maar is kwalitatief niet echt geweldig. En veel goede merken kattenvoer zijn veel te hoog qua eiwit en vaak ook qua vet.
Edit: in mijn mix zit Acana Singles Lamb and Apple, Lupo Natural Swiss Poulet (beide hondenvoer) en James Wellbeloved Adult Light (kalkoen), kattenvoer. De brokken sla ik stuk anders zijn ze te groot, hondenvoer heeft natuurlijk wat grotere brokken.

Het makkelijkst is nog een mix maken van meerdere soorten voer, dan kun je zelf de juiste percentages samenstellen. Als je dan een voer hebt wat eigenlijk wat hoog in eiwit is (of vet) kun je dat mixen met eentje die lager zit, dan kom je alsnog op de juiste percentages uit.
Mijn huidige mix heeft een vrij laag percentage eiwit maar dat komt omdat ik ook rauw voer en veel insecten, daardoor komt het eiwitgehalte weer hoger te liggen.
Ik geef ook iets zoals carnibest (ander merk geloof ik, dat van mij is alleen vlees). Nadeel met egels is dat het eigenlijk haast omnivoren zijn die met name insecten eten, en dat is gewoon lastig voeren als er geen standaardvoer op de markt is. Om die reden voer ik wel nog katten/hondenbrokken bij omdat ze het daar toch goed op lijken te doen. Er is niet zoveel bekend over wat ze nou exact moeten hebben en in welke percentages dus ik wil liever het risico niet nemen dat ze tekorten op zouden lopen als ik het brok volledig weg laat. Dus hier krijgen ze niet elke dag brok maar ook rauw vlees, ei, groente/fruit, pinkies, en allerlei soorten insecten.

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:31

Dank je wel voor je reactie. Ik ga komende week eens wat andere dingen erbij halen en mixen!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:49

Dankje horse1984!

Super fijn die voerder tips! Het is inderdaad best lastig te vinden wat nou het beste is...
Ik zal ook eens uit gaan zoeken en indd aanmengen is dan wel een goed idee. Groente vind hij niet zo lekker helaas, als het nieuw is bijt hij er een aantal keer aan en smeert zichzelf er dan mee in haha! Echt eten niet.. Beetje proeven.
Op een amerikaans forum heb ik ook gelezen dat ze ze wel eens baby voeding geven, het liefst groente en daardoor zitten ze sneller vol en eten ze minder brok? Iemand van jullie hier ervaring mee?

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 12:08

Ik gebruik geen babyvoeding daarvoor maar gewoon groente, heb geluk dat die van mij in principe alles wel eten. :P Nieuwe dingen laat ik liggen 's nachts in hun bakje dan is het 's ochtends meestal wel op. Zo uit de hand eten ze het vaak ook niet als het nieuw is. En soms is het gewoon een paar nachten proberen, dan eten ze het de eerste keer niet maar later ineens wel.

Wat ik ook doe is een blendermix maken en dat invriezen. Heb omdat ik die brokken stuk sla altijd wat gruis over en dat verzamel ik in een bakje tot ik voldoende heb om het te mixen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen brokken in de blender gooien (je kan het evt eerst even meekoken, wordt het zachter). Naast dat gruis doe ik er verschillende soorten groenten/fruit in en soms ook wat (gekookt) vlees. Harde groente zoals wortel kun je het beste eerst even kort koken. Dan alles bij elkaar in de blender gooien en je bent klaar. Ik giet het vervolgens in een ijsblokjesvorm, zo'n blokje is precies 1 portie.
Soms eten egels die moeilijk doen over groente zo'n mix wel dan zit het 'verstopt' :P

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:10

Het zijn ook net kleine kinderen :D

rockwitch

Berichten: 11745
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 19:59

Ik zou voor Elena graag een lief nieuw baasje willen vinden. Ze krijgt nu echt te weinig aandacht terwijl zij wel sociaal is en het gezellig vind om erbij te zitten op de bank.
Damon ga ik dat niet aandoen, die is totaal niet sociaal en zal na een uur rustig op schoot nog steeds niet ontrollen.
Dus mocht iemand wat weten hoor ik het graag.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:15

Ik hoop dat jullie snel een nieuw baasje vinden voor haar. Zal ook even opletten of ik nog iemand ken die op zoek is naar een egeltje :)

@Shirley: nou echt he! :))

DanielleTLJarig
Berichten: 357
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Winterswijk

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:23

Even een vraagje, hoe houden jullie het hok van je egeltje(s) op temperatuur?
Ik heb mijn egeltje nu in een terrarium zitten met een warmteplaatje er onder,
maar ben van plan om een oud ladekastje om te bouwen tot een nieuw hok voor mijn egeltje.
Nu moet ik nog bedenken hoe ik dat ga doen met de warmte, want in neem aan dat een warmteplaat niet gaat i.v.m. hout.
Ik was even aan het kijken voor warmtelampen, maar die kan ik alleen met infrarood licht vinden, of ze zijn weer heel groot met een grote kap eromheen (en dat gaat niet passen).
Er zijn ook van die lampen die alleen warmte en geen licht afgeven, dat kan ook, maar aangezien het zonder licht er erg donker in het kastje word, moet ik toch ergens licht vandaan halen.
Iemand advies?

rockwitch

Berichten: 11745
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:26

Wij hebben ze in zelf gebouwde terraria zitten. Die zijn van hout met een glazen voorkant. We hebben een tube heater en warmtelamp erin hangen.