Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:59

Ja daar heb je een punt, kom, we gaan massaal egeltjes importeren voor op de bbq :').

Maar ik bedoel meer dat gebruik voor medicinale doeleinden, zoals ze dat ook met beren doen enzo.

Ik ben er ook helemaal voor om je eigen beesten op te eten hoor, dan weet je inderdaad dat ze het goed hebben gehad :j.

ikke

Berichten: 37643
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:56

hyppolyte schreef:
Ja daar heb je een punt, kom, we gaan massaal egeltjes importeren voor op de bbq :').

Maar ik bedoel meer dat gebruik voor medicinale doeleinden, zoals ze dat ook met beren doen enzo.

Ik ben er ook helemaal voor om je eigen beesten op te eten hoor, dan weet je inderdaad dat ze het goed hebben gehad :j.

Dat medicinale verhaal mag je inderdaad heel kritisch benaderen.
Ik ben niet tegen dierproeven, maar het moet wel aantoonbaar nodig zijn, zoals dat in Europa ook geregeld is maar er zijn flink wat delen in de wereld waar men daar heel anders over denkt.........

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:00

Ik zit een beetje in dubio.... ik vind lieve Olli helemaal geweldig, ben er elke dag wel in de weer mee en kan uren naar haar kijken. Nu is het zo dat ik vd zomer weg ga voor langere tijd. Nu willen mijn ouders best voor het beestje zorgen, maar zie mijn moeder niet elke dag met het beestje op de bank zitten. Daarom denk ik dat het beter is als ik een nieuw huisje voor lieve Olli zoek. Zit echt heel erg in dubio, want wil haar eigenlijk niet kwijt...

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:11

Hmmm...moet toegeven ik heb absoluut niet alles gelezen,sorry. ... maar mogen Igor en in ook bij?
Foto moet ik ff op de laptop opzoeken maar hij (of zij? ) is er al nu 4 jaar . Er staat n klein bakje kattenbrokjes voor hem en er is n hoop bladeren enz om lekkere te gaan winterslapen... dus op een goede winter

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:33

Oh ik lees mee ben zo gek op egels <3
Heb er zelf geen helaas. Maar dat staat op mijn to do list voor na de studie!
Ik heb wel een schaaltje met een egel, een mok met een egel, twee egel kussens en een fotolijstje met een egel!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 01:22

Tutti_Frutti schreef:
Ik zit een beetje in dubio.... ik vind lieve Olli helemaal geweldig, ben er elke dag wel in de weer mee en kan uren naar haar kijken. Nu is het zo dat ik vd zomer weg ga voor langere tijd. Nu willen mijn ouders best voor het beestje zorgen, maar zie mijn moeder niet elke dag met het beestje op de bank zitten. Daarom denk ik dat het beter is als ik een nieuw huisje voor lieve Olli zoek. Zit echt heel erg in dubio, want wil haar eigenlijk niet kwijt...


Voor hoe lang ga je weg?

sasja0705 schreef:
Hmmm...moet toegeven ik heb absoluut niet alles gelezen,sorry. ... maar mogen Igor en in ook bij?
Foto moet ik ff op de laptop opzoeken maar hij (of zij? ) is er al nu 4 jaar . Er staat n klein bakje kattenbrokjes voor hem en er is n hoop bladeren enz om lekkere te gaan winterslapen... dus op een goede winter


Natuurlijk! Igor is een wilde egel neem ik aan? :D Gezellig dat hij er al zo lang is!

@__laura je kan nooit genoeg egelspullen hebben toch :))

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 05:12

Tussen de twee en drie maanden...

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 06:17

ik heb een wild egeltje gehad. Noah. Heb hem op straat gevonden zwak en mank heb hem mee naar huis genomen en ben ermee naar de dierenarts gegaan. Helaas wou de dierenambulance hem niet meenemen en zou hij bij de dierenarts ingeslapen worden. Hem naar een opvang brengen was ook geen optie (veel te ver weg en zonder auto). Veel advies en info etc ingewonnen en het leek super goed te gaan hij/zij knapte duidelijk elke dag stukje bij beetje op. Helaas op een dag toch dood gevonden. Waarschijnlijk was hij/zij toch te ziek.... mis hem toch wel.

Afbeelding

Afbeelding

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:45

En voor een paar maanden tijdelijke opvang? Dat ze weer terugkomt als je terug bent?

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:46

Leuke foto's hierboven trouwens, wat jammer dat hij het niet heeft gered :(:)

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:48

Ik zou ook kijken voor een tijdelijke opvang voor Olli. er zijn vast mensen die met plezier een tijdje op je egeltje passen! Op marktplaats word ook vaak vakantieopvang aangeboden, misschien kun je daar overleggen of
je je egeltje voor langere tijd daar zou kunnen plaatsen?

Wat jammer dat je wilde egeltje het niet heeft overleefd zeg :(

Ik heb even een vraag, mijn Fristje is eigenlijk nooit echt actief, ook 's nachts niet. Hij is nu twee jaar, en komt 's nachts nauwelijks zijn slaaphuisje uit, alleen om wat te eten en kruipt dan meteen weer terug. Dit doet hij eigenlijk al sinds ik hem heb opgevangen ongeveer een jaar geleden. Hij gaat 2x per jaar naar de dierenarts die zijn ontlasting controleert en gewoon een check upje. Tot nu toe was er niets aan de hand met m. Zijn ontlasting is gewoon prima, hij poept nog steeds veeeel en stevig :+

Hij heeft een terrarium van 1.20 x 50 x50. Een flying saucer een groot slaaphuisje met allerlei fleecedekentjes en speeltjes. Zijn terrarium word verwarm met een keramische warmtelamp, dus zonder licht en de temperatuur is altijd tussen de 23-25 graden in zijn terrarium. Ik pak hem iedere avond uit zijn hokje en houd hem dan op schoot in zijn dekentje of in mijn vest en ook dan slaapt hij. Hij doet geen moeite om ook maar iets te onderzoeken.. Ook zijn loopwiel gebruikt hij nauwelijks tot niet. Moet ik me zorgen maken? Is er iets wat ik zou kunnen doen om hem wat meer te stimuleren?

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:47

@Fiffill nee dat kan niet :+

Tamara wat jammer dat ie overleden is :(:) was een erg mooi diertje!

Tutti_frutti zijn er geen andere mensen in je omgeving die voor hem willen zorgen? Ik heb ook wel eens voor dieren van vrienden gezorgd!

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:54

Percella, mijn Bikkel is ook zo.
Hij maakt wel gebruik van zijn Saucer (omdat hij vaak omgegooid ligt), maar ik betrap hem er zelden op.
Soms is het zelfs dagen zo dat ik denk "ohw, zijn bakje wordt nog leger dus hij eet en leeft nog."
Bikkel is ook in de omgang erg op zichzelf (helaas) en daardoor zie ik hem weinig. Ik vind het ook niet nodig om hem vaak wakker te maken en te plagen.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:02

wij hebben zelf geen egels maar ik vind ze geweldig!
ze zitten ook vaak in onze achtertuin

horse1984

Berichten: 368
Geregistreerd: 03-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:10

Sheldon heeft ADHD dus ik heb er geen ervaring mee. Kan me voorstellen dat de een actiever is dan de andere. Is af en toe ook niet leuk want hij wilt continu ge-entertaint worden...vermoeiend.

@ tutti frutti, ik zie dat je in Den Haag woont, misschien te ver maar zou evt wel paar maanden kunnen opvangen..

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:09

Bedankt voor jullie reacties. Ik begon me een beetje zorgen te maken na al die leuke egel verhaaltjes allemaal, en die van mij is altijd maar aan het slapen :z

Ik heb er ook geen moeite mee dat hij zo op zichzelf is, tutten vind hij zo nu en dan wel weer heerlijk, als hij eenmaal uit zijn bak is kan ik hem ook aaien en knuffelen maar het liefst ligt hij op schoot te slapen :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:16

Tamara_089 wat jammer dat hij overleden is. :(:) Was wel een schatje hoor!

Tutti_Frutti wanneer zou je ong weg gaan?
Afhankelijk van waar/hoe lang etc heb ik misschien ook wel de mogelijkheid tot oppassen. Maar misschien is er iemand in je omgeving die het leuk zou vinden/kan?

Percella weet je zeker dat hij niet actief is 's nachts? Kan ook zijn dat hij alleen actief is als jij slaapt natuurlijk.
Je kan ook een keer een ander soort loopwiel kunnen proberen sommige vinden de saucers niet zo fijn omdat ze niet zo stevig zijn (de nieuwe iig, de oude zijn van wat betere kwaliteit maar voor een wat grotere egel ook wat wankel)
Maar sommige zijn ook gewoon 'lui' hoor, ik heb er hier ook een die niet heel actief is. Die houdt vooral van eten en slapen (dat zie je er ook wel aan af)

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:18

Olli heeft soms ook zn luie dagen! Vooral de laatste tijd vaak, maar ben overgestapt op egelvoer (of naja, nog in de overgang. Mix het nu nog even met zn kattenbrok) dus wie weet komt het bij haar daardoor.

Ik heb nog even de tijd om het uit te zoeken, zal eens kijken of er een egelopvang in de buurt zit waar hij tijdelijk kan logeren.

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:37

Ik ben vaak tot laat wakker (nachtmens :+ ), dan zit ik vaak achter mijn laptop en zijn de lichten uit.
En tot 1uur half 2 is hij nog niet wakker geweest, meestal word ik ook nog een aantal keer per nacht wakker maar hoor of zie hem dan niet.

Heel af en toe hoor ik hem wel eens eten, maar daarna hoor ik hem dan ook weer snel terug in zijn huisje kruipen -O-

Ook ik ben aan het omschakelen van voer, hij krijgt het nu gemengd. Kan het hier echt aan liggen?

@tutti_Frutti, ik hoop dat je een oplossing kunt vinden en Olli niet weg hoeft te doen voor de periode dat je weg bent.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 22:51

Wat voor merk egelvoer heb je Tutti_Frutti? Het meeste egelvoer is op z'n zachtst gezegd flut en niet geschikt voor witbuikegels, ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar nog geen goed merk kunnen vinden helaas.
Egelopvang zou je kunnen proberen, al hebben die meestal geen ervaring met witbuikegels. Maar het zou wel een goede oplossing zijn!

Ik denk overigens niet dat het aan het voer zou liggen. Misschien is hij gewoon lui :P

Tamara_089

Berichten: 1026
Geregistreerd: 12-04-12

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:09

Het was zeker erg jammer was echt een leuk beestje. soms vraag ik me wel eens af of ik het had kunnen voorkomen. hij lag namelijk helemaal in/onder de fleecedeken die in zn bak lag. Of was hij dan toch zieker dan leek terwijl hij goed at en dronk. Heb in ieder geval zoveel gedaan als wat in mijn macht lag. heb hem begraven in zijn slaapzak :o

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 23:41

Heel veel jonge wilde (verzwakte) egels hebben last van longworm bijv, wat ze fataal kan worden. Vaak mankeren ze toch wel iets, daar kun je ondanks goede zorgen niet altijd wat aan doen.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 02:20

Ach wat een schatje, wat sneu dat ie het niet overleefd heeft :(:).

@tutti frutti, ik wil 'm ook wel een paar maanden opvangen hoor, kan ik meteen bekijken of het wat voor me is :)) ;)

rockwitch

Berichten: 11752
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:46

Damon is ook zo'n einzelganger. Op schoot wil hij echt niet. Maar goed die zie ik wel elke avond even rond hobbelen in zijn hok en lekker eten.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:10

hyppolyte schreef:
@tutti frutti, ik wil 'm ook wel een paar maanden opvangen hoor, kan ik meteen bekijken of het wat voor me is :)) ;)


Wie weet is dat een idee ja!