Show je caviaverblijf!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miesemuisje

Berichten: 3095
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:03

wat een leuke verblijven voor ze :D ik heb nu voor mijn twee beertjes een simpele traliekooi van 100x60 ofzo? Wil nog overstappen op een 120 kooi. even marktplaats in de gaten houden :) daarnaast hebben ze in een andere kamer nog een ren. heb een stuk afgezet met hout en ligt een fleecedeken :)

Afbeelding
(ondertussen is het karton er alweer uit)

en de kooi:
http://s405.photobucket.com/user/Miesem ... ort=3&o=30

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:32

Melody7 is dat hok op de grond gebouwd?

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:34

Ja, en dan een zeil ondering en een stukje tegen de rand omhoog zodat de vloer goed blijft :j

xDeems

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-11-09

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:40

Leuk idee! Hoe ben je van plan dat schoon te maken?

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:41

Gewoon met veger & blik denk ik. Buiten hebben we zoiets voor de konijnen maar dan veel groter en met stenen als ondergrond dat gaat prima :)

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:36

Ik kom even zeggen dat ik mijn lieve Tess vorige week donderdag heb moeten laten inslapen |(
De antibiotica sloeg niet aan op de baarmoederontsteking die ze had en heb de harde beslissing genomen om haar van haar lijden te verlossen. Als je een caviabuikje op een paar dagen tijd ziet toenemen, heb je echt geen andere keuze |(

Was nog zo blij ze in een theemutsje te zien liggen... ze lag er zo zalig in en nu... Mijn lieve Tess |(

(er komt geen nieuwe cavia... Verdriet doet me teveel. Alleen haat ik de stilte in huis, het gepiep als je binnenkomt, het gepiep als je de ijskast opendoet, denken dat je haar hoort... het doet allemaal veel pijn)

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:38

Ach jeetje, sterkte :(:)

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:13

Aaach wat sneu :( en de dierenarts wist ook geen andere oplossing meer? Heel veel sterkte!

Heeft je zeugje altijd alleen gezeten of is er nu een "weduwe" cavia overgebleven?

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:38

Een operatie kon nog in aanmerking komen maar ze was op korte tijd enorm zwak geworden (is heel snel gegaan).
Van de ene op de andere dag at en dronk ze niet meer. Zelf haar lievelingsgroente ging niet meer binnen... Ze was te zwak voor een operatie dus deze had ze niet gehaald waarschijnlijk. Ook omdat de baarmoeder al zo enorm gezwollen was.

Mijn Tess had een zusje die onlangs al is overleden (haar 's morgens gevonden zonder aanleiding). Dus Tess was al een 'weduwke'... Ik nam expres geen vriendje meer in huis omdat ik toen al zei dat Tess de laatste zou zijn...

Maar eigenlijk twijfel ik wel heel hard.. Het is echt té stil in huis :(
Al mag ik geen impulsieve beslissingen maken...

(ALS ik weer een cavia in huis neem, zijn het zoizo weer 2 zussen)

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:41

Dat laatste is zeker waar! Sowieso lijkt het me goed eerst je verdriet te verwerken. Daarna kun je altijd nog beslissen :)

Ga je naar een opvang áls je weer cavia's neemt? :))

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:04

Goh geen idee... De cavia van een collega van mijn vader is zwanger.
Als daar 2 zeugjes bij zitten, dan krijg ik eerste keuze.

Ik weet dat opvangcavia's er veel zijn maar ik moet er echt goed over nadenken. Over alles...

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 11:07

Hmm, jammer dat die collega haar zwanger heeft laten raken. Maar snap wel dat je dan daar cavia's van uit zoekt.
Ben tegen fokken zolang er zo vreselijk veel diertjes zonder baasje zitten zitten... Dat jij nu 2 zeugjes van haar krijgt betekent dat er 2 al bestaande zeugjes nog geen baasje krijgen. Maar ik snap je wel hoor ;)

Witwi

Berichten: 357
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: Antwerpen

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:27

ja klopt, ben ik ook tegen. Zelf zou ik nooit met mijn cavia's kweken (heb er ook geen behoefte aan).
Maar of ik haar jonkies neem of iemand anders ... Maar zoals ik al zei, ik beslis nog niets. Kan evengoed cavialoos mijn leven verder zetten. Als zal dat wel moeilijk worden.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:06

Ik wil er graag een gecastreerde beer (borg) bij en het liefst ook een nog een zeugje. Ik heb nu 2 zeugjes, maar de dynamiek van een groepje met borg vind ik echt leuker. En met een extra zeugje erbij is het groepje nog wat completer. Binnenkort dus maar weer opvangen kijken. De communicatie met de grote opvang in Leeuwarden vond ik dusdanig slecht dat ik daar geen zaken (meer) mee wil doen. 2x überhaupt geen antwoord en de derde keer (bij een noodoproep dat bij een mevrouw een groep cavia's per direct weg moest) heel bot te horen gekregen dat ik niet nodig was, uren nadat ze hadden gezegd contact met me op zouden nemen.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:33

Jammer is dat Mizora :n
Ik hoor vaker nare verhalen van opvangen... maar ik kan me goed voorstellen dat opvangen niet per se bedrijfsachtige/klantvriendelijke instantsies zijn, gezien het vaak mensen zijn die het vrijwillig uit hun liefde voor dieren doen (en door alles wat er fout gaat enigszins een hekel krijgen aan mensen). Je kan daar niet dezelfde sociale klantvriendelijkheid verwachten als bij echte bedrijven. (Klant)vriendelijkheid is nooit verkeerd, maar ik houd er wel rekening mee dat het ook vaak mensen zijn die hun vertrouwen in de mens zijn kwijtgeraakt. Ik prik er dan zelf doorheen, want ik wil gewoon die diertjes opnemen en vertroetelen :D

Heet een gecasteerde beer een borg? Borg is toch van Star Trek? :P Ik zie dat het overal 'castraat' genoemd wordt.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:45

Jep. Een borg is een gecastreerde beer.

Ik heb helemaal geen reactie teruggekregen 2x. En wel op dit mailtje:
Citaat:
vanwege wat geschuif in de dieren thuis, heb ik nu een 5.5-jarig borg (gecastr. beer) zitten die alleen zit en daar eigenlijk een beetje sip van wordt.

Zijn vriendje zit nu bij een jong konijn omdat deze nog gecastreerd moet worden voordat die bij mijn konijn kan (dus dat die zit daar sowieso nog een maand en waarschijnlijk nog wel langer) en daarna komt er waarschijnlijk nog een konijn die eerst gecastreerd moet worden voordat daar een vriendinnetje bij mag, dus dan ben je zo nog 3 maanden verder (er wordt 1 jong konijn gehaald, en het vriendinnetje komt uit de opvang als het dier eenmaal gecastreerd is).

Beide mannen zijn gecastreerd trouwens, maar de gezondheid van het vriendje is ook niet zo denderend meer (hij heeft een tumor). Dus de kans dat hij nog het lang gaat volhouden is ook niet zo groot. Mocht hij toch alleen komen te zitten, dan komt daar dan ook een vrouwtje bij te zitten. Want daar gaat het dit in geval om.

Ik ben op zoek naar 2 of 3 jonge zeugjes (liever niet ouder dan een half jaar), kortharig en gladharig, het liefst verschillend van kleur (de borg is een zwartbonte, bruin/zwart/wit vind ik leuk, maar verschillende effen kleuren of andere bontkleuren vind ik ook leuk. Het liefst alleen geen zwarte, stekelharige, witte of zwartbonte).

Ze zitten op een oppervlakte van minimaal 1m2, en vaak zo'n 3m2. Het hangt er een beetje vanaf hoe de rekjes van de ren staan. In principe gebruik ik die lage kleurrekjes van 23cm hoog (16 panelen beschikbaar), maar ik heb ook nog 6 66x60cm panelen staan. Al gebruik ik die liever niet omdat ik op een studentenkamer zit en die hoge panelen veel meer een scheiding tussen ren en de rest van de kamer veroorzaakt.

Qua voer krijgen ze vaak een mengsel. De basis is Science Selective cavia. Daarnaast dan een andere voersoort, dat wisselt. Soms een zakje van de action, soms een zakje hopefarms, beaphar, fibafirst. Meestal een luxer segment voer (de action is de enige uitzondering). De mannen voerde ik samen een handje brok op een dag, maar tegenwoordig krijgt hij in zijn eentje een handje SS want hij was wat afgevallen (hij heeft wat problemen met een voortand gehad). Qua hoeveelheid voer zal ik even kijken. Ik gok dat het uit zal komen op 2 handjes SS en daarnaast dan een half of een heel handje anders. Maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of ik er 2 of 3 bij neem en ik kijk gewoon naar hun conditie.

Uiteraard krijgen de cavia's onbeperkt hooi. De hoeveelheid groente en fruit wisselt, regelmatig een appeltje, bijna dagelijks een bananenschil, soms ook een stukje groente. Water wordt hier gegeven vanuit een waterbak, ik gebruik zelden flesjes. Enkel als ze op een vakantieadres zijn en dus in een kooi gaan, wordt er soms een flesje gebruikt.

Qua strooisel gebruik ik op de plekken waar het ligt (de reiskooi en de hondenmand die ik in de ren heb staan) eerst een laag papierkorrels en daarop zaagsel. Hierdoor blijft de bovenlaag goed droog en is de bovenlaag vaak met het eens per week verschonen niet nat.

Cavia's zijn voor mij echte kijkdieren. Ik hanteer ze voor dingen als nagelknippen en reizen van plaats A naar plaats B (als ik bijvoorbeeld een weekje naar mijn ouders ga). Maar voor de rest pak ik ze zelden op. Ik heb dus geen voorkeur voor tamme cavia's, ik wil alleen niet dat ze bijten. Een wat schuwere cavia is voor mij ook prima.

Is het trouwens mogelijk om mijn cavia mee te nemen om daar te koppelen? Voor mij is heen en weer reizen best wel een truc aangezien ik uit Wageningen zal komen (mijn ouders wonen in Hellevoetsluis, dus dat is nog verder weg) en ik met het ov reis. Dus het liefst zou ik het koppelen dan samen doen, dat alvast de eerste stap gemaakt is en er minder kans is dat het thuis fout gaat. Als reiskooi heb ik een kattenreiskooi. Ik heb er nu 1 in Wageningen staan maar als je er eigenlijk 2 aanraad dan zorg ik dat ik de andere ook van Hellevoetsluis meeneem.

Ik mail trouwens naar jullie omdat ik regelmatig berichten krijg dat jullie heel veel cavia's binnen krijgen. Dus ik dacht, daar is de kans het grootst dat er dieren zitten die voldoen aan de "eisen" die ik stel. En ik koop ze liever bij jullie dan bij een dierenwinkel.


Dat lijkt me toch een eerlijk mailtje en met heel redelijke eisen en duidelijk aangegeven wat de voorzieningen zijn. Maar goed, blijkbaar was het niet goed genoeg en dus kijk ik dan wel bij een andere opvang. De 2 huidige cavia's komen bij de dierenwinkel vandaan want het beschreven mannetje stopte geheel met eten. Is toen nogmaals behandeld voor zijn tanden en daarna gedwangvoederd. Omdat hij na een aantal dagen nog niet at en toen met de derde keer contact afgewezen werd (bot) ben ik dezelfde avond nog zeugjes gaan halen. Hij leefde er absoluut van op, maar ging niet meer eten en 4 dagen later heb ik hem moeten inslapen. De zeugjes heb ik toen gekoppeld aan zijn broertje, die is helaas een week later ingeslapen i.v.m. nierfalen. En sindsdien heb ik geen borgjes meer.

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:38

Wow op dit topic is al even niet meer gereageerd!
Best jammer want het is leuk om al die verschillende soorten van kooien te zien :D
Daarom wou ik jullie mijn winterverblijf laten zien, ik heb een stapelbed en aangezien het onderste bed niet gebruikt wordt.. Dient hij nu als caviakooi!
Hij is 2mx1m, lekker veel ruimte dus :Y)

Momenteel zitten er twee caviazusjes in die ik al heb sinds ze 4 weken zijn.. Nu zijn ze ongeveer 7 jaar dus extra beweging is altijd welkom! Doet ze goed en houdt ze lekker bezig.

Hier wat foto's! :9
Jammer genoeg is er eetje wat aan de dunne kant en ik wil ze tegen de winter graag wat dikker.. Heeft iemand tips? Ze krijgt nu al extra pindanoten aangezien deze vet zijn..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

othelloster

Berichten: 2315
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:01

Wat onzettend gaat!

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:11

Wauw sielka wat een heerlijke ruimte hebben ze zo!
Ik heb er inmiddels 6, en de flat is eindelijk terrorproof :+
Elke verdieping is 1.20m bij 60cm. De nachthokken hebben trappetjes maar kunnen ook afgesloten worden.
Afbeelding
De kerstlampjes zijn inmiddels vervangen door ledlampjes trouwens. :)
Afbeelding
Jammergenoeg is mijn castraat (fenn) pas geleden ingeslapen. Ik heb nu een nieuwe beer, die zit nog apart in een traliekooi.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:23

Wat leuk dat er weer nieuw leven in het topic is geblazen :D Ik ben zelf vergeten ons nieuwe caviahok te showen! Sinds een aantal weken is-ie dan eindelijk klaar:

Afbeelding

Afbeelding

@ Sielka
Wat leuk die wilgentakken zo, i.p.v. plexiglas! :D Ik zie wel een hoop touwtjes e.d. hangen, is dat niet gevaarlijk? Ik zie het zo gebeuren dat dat tussen hun teenjes komt ofzo :( En wat is dat houten radje? Om eten in te stoppen of is die voor hamsters? :P Dat hooi-paradijs vind ik erg leuk, moet ik misschien ook maar eens gaan doen :j

Prachtig hok Dimphyl! <3 Echt heel schattig!

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:27

Aan de touwtjes doen ze niets, dit zijn wat overblijfselen van hun groenteslingers :D
Het houten radje gebruiken ze vooral voor wat te knagen aan de schors en soms durf ik er wel eens wat groentjes en hooi in verstoppen, het hooiparadijs is een echte aanrader! Ik heb er een huisje en buizen ondergestopt en zo hebben ze een heus gangenstelsel gemaakt (wat ze ook in hun natuurlijke habitat doen)
Binnekort komt er een bak met grond waarin ze heerlijk kunnen graven.. Dus die update volgt nog!

En wat een gave kooien! _/-\o_

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 17:46

Ooh ok :) Ja ik moet dat ook eens gaan proberen! Maar dan moet ik wel ander hooi hebben denk ik. Het hooi wat ik nu heb is heel groen en losjes verpakt. Blijft niet zo stug in elkaar zitten als jouw hooi. Maar heb vroeger wel dat hooi gebruikt, dus weet welke ik moet hebben :D Ze eten dat niet bij mij, maar als gangenstelsel ideaal! :j

Trouwens, zijn pinda's wel goed voor cavia's? Weet het niet zeker hoor, maar iets staat me bij dat dat niet goed voor ze zou zijn. Andere dikmakers zijn wortel, maïs, banaan, geperste droge erwtenvlokken (geen gewone erwten) en havermout. Havermout (gewoon zo uit het pak, zonder water o.i.d.) wordt meestal aangeraden om cavia's op gewicht te krijgen, maar mijne lustte het niet.

melody7

Berichten: 13695
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:57

Dimphyl schreef:
Wauw sielka wat een heerlijke ruimte hebben ze zo!
Ik heb er inmiddels 6, en de flat is eindelijk terrorproof :+
Elke verdieping is 1.20m bij 60cm. De nachthokken hebben trappetjes maar kunnen ook afgesloten worden.
[ [url=m/4GOa5c.jpg]Afbeelding[/url] ]
De kerstlampjes zijn inmiddels vervangen door ledlampjes trouwens. :)
[ [url=m/0zi5AR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jammergenoeg is mijn castraat (fenn) pas geleden ingeslapen. Ik heb nu een nieuwe beer, die zit nog apart in een traliekooi.



Wow, Duo's koppie lijkt heel veel op een van mijn cavia's! Waar heb je hem vandaan?

Afbeelding

Ze hier wonen nu weer binnen na een aantal maanden buiten in een soort van tuinhuis van 8m2 met een hoogslaper en alles erop en eraan. Maar ze kregen het te koud ('s ochtends zaten de steeds te rillen) dus nu zitten ze weer binnen in de grote bak.
Dit was een deel buiten:
Afbeelding

En die van mijn 2 mannen had ik ook nog niet laten zien geloof ik:
Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:14

Prachtige verblijven zeg!

Dit is hoe mijn twee beertjes samenzitten. Tegenwoordig kunnen ze wel niet meer op de tweede verdieping, dit heb ik bewust gedaan aangezien mijn ouder beertje niet op het trapje geraakte, de jongste wel. Dus om dubbel uitkuisen van kooien te besparen, enkel de eerste verdieping beschikbaar en natuurlijk hun ren :)


Afbeelding
Afbeelding

De indeling is nu wel wat anders natuurlijk. Maar caafjes zijn er erg blij mee. De CH-Teddy (Launo) vind het geweldig om op random momenten door de ren/kooi te scheuren _O-

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:25

Wauw wat een gave verblijven!

Melody, duo penotti (en Dahlaï en Eywa) heb ik een paar weken geleden opgehaald van caviastal cobaia omdat zij er mee stopt. Duo was een fok zeug, dus die mevrouw was heel blij dat ze nu een goed huisje kreeg, zodat ze zeker wist dat ze niet meer voor de fok gebruikt zou worden en lekker oud mag worden hier. :)