Show je caviaverblijf!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:28

Wat leuk allemaal! Ik heb zelf 8 caafjes, mijn vriend heeft de flat zelf gemaakt en ik en een vriendin hebben de flat geschilderd. Hij is nu bijna 3 jaar oud en wat aan het doorzakken, maar ze zitten er nog vrolijk in *\o/*
Op de onderste verdieping wonen mijn 2 mannen, en de bovenste 3 verdiepingen zijn aan elkaar gekoppeld en daar wonen mijn castraat met zijn 5 dames :D


Afbeelding

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:13

Mijn dierenarts had pinda's aangeraden om bij te voeren, tegenwoordig doe ik ze in kleine stukjes en meng ik ze door hun voer.. Ik wil hier liever van overstappen aangezien deze stukjes soms wat lastig zijn voor hun om in te bijten.. Ik zie vaak dat ze tussen hun tanden blijven plakken en dit is natuurlijk niet ideaal :)
Banaan lusten ze jammer genoeg niet zo graag :/


Nog een tip! In plaats van vitamine c tabletjes kun je ook elke dag peterselie of een paprika (niet teveel geven) Deze zijn echte vitamine c bommen! :D

melody7

Berichten: 13692
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:34

Ik neem aan dat iedereen die cavia's heeft weet dat ze groente/fruit moeten hebben. Hier krijgen ze elke dag appel, paprika, komkommer, wortel en andijvie. Paprika kun je eigenlijk niet teveel geven, alleen erg vochtige dingen en kolen moet je niet of beperkt geven (en als je dat netjes opbouwt kan dat vaak ook gewoon in wat grotere hoeveelheden maar dat heeft niet mijn voorkeur)


Jouw flat vind ik gaaf Lyssii! Zit die groep vaak op dezelfde verdieping of hebben ze echt hun eigen plekjes? Ik merk hier bij de 6 dat ze de huisjes een beetje verdeeld hebben, ze zitten bijna altijd op dezelfde plekken :P

Paardcool
Berichten: 210
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 09:56

Rooie biet zijn ook vitamine bommetjes. Hier zijn ze dol op

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:33

Dankjewel Melody7!

Ja, ze hebben inderdaad hun eigen plekjes. 1 cavia heeft zelfs de hele verdieping geclaimd, komt er bijna niet vanaf haha. Ze hebben vooral hun eigen groepjes, zo kunnen moeder en dochter bijvoorbeeld écht niet bij elkaar, dus hangen ze meestal met moeder-moeder en dochters bij elkaar. (Ik heb 2x moeder, 1 met 1 dochter en 1 met 2 dochters) Mijn castraat plakt overal wat aan vast, muppet.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:18

Hier alle soorten kool! Nooit problemen.

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 15:46

Dat kool voor gasvorming zorgt is achterhaald inmiddels ;) Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat dat wel meevalt. Je moet er natuurlijk niet te veel van geven en het opbouwen als ze het nooit hebben gehad, maar dat geldt voor alle soorten groenten.

Mooi hok ook xLyssii!

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:28

Mijn cavia's zitten in de kippenren.
Ze hebben: een schuilhuis, een zandbak van 1*1, een berg met 3 buizen door, en nog 2 extra buizen die naar hun huis in de berg leiden. Een hooiruif, en nog een stuk omring met stenen en een buis door. Dat stuk daar moet nog gras in komen en draad over, zodat de kippen dat niet stuk kunnen maken.
http://destreekhoeve.weebly.com/cavias.html

MagicMuffin

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-04-11
Woonplaats: Friesland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:01

Oh, wat mooi!

Een vraagje, wat als er iets gebeurt met een cavia in de buis onder de berg stenen, kan je er dan wel makkelijk bij? Dat lijkt me zo eng. Ziet er wel supertof uit :)

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 19:21

Ik had eerst een 1m x 0.5 m hok zelf gemaakt voor 2 broertjes Bas en Bram.
Toen een dubbel flat hok met trap (zelfde maten voor de bak).
Toen stierf 1 van de broertjes (Bas) en heb ik de ander laten castreren.
Nu heeft Bram een vriendinnetje sinds enkele maanden Dora, alleen Dora kon geen traplopen.
Ze was al 4 (heb haar geadopteerd uit het asiel) dus heb ik het veranderd. Nu 2 1m x 0.5 m naast elkaar :D
En had eerst een bruggetje (die je nog kan zien) om ze te helpen maar die gebruiken ze niet, ze jumpen gewoon over het randje heen.
Ondergrond die ik gebruik is ecobed :)

Afbeelding

Bram (de gevlekte) & Dora
Afbeelding

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:09

Wat een leuke hokken!

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:41

xLyssii schreef:
Oh, wat mooi!

Een vraagje, wat als er iets gebeurt met een cavia in de buis onder de berg stenen, kan je er dan wel makkelijk bij? Dat lijkt me zo eng. Ziet er wel supertof uit :)


De buizen zijn allemaal recht. Dus je kan er helemaal door kijken. Met zo een spinnenwebbol kan ik ze dan ook makkelijk proper maken, en indien nodig ook een cavia door duwen. Is glad, dus ze kunnen er dan eenvoudig over glijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:53

Leuke hokken komen hier voorbij!

Bij ons zitten ze gezellig in hun flat in de zitkamer:
Afbeelding
Inmiddels zijn het er nog 3, het roodwitje op deze foto is van ouderdom overleden.

In de tuin hebben we 2 hokken met ren er aan vast, die we aan elkaar gekoppeld hebben zodat de ren nog langer is, en ze aan beide uiteinden een schuilhok hebben. In de ren staat dan nog zo'n extra houten 'blokhutje'.

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:56

@Sonja, hebben ze geen enkel huisje om in te schuilen?
Cavia's zijn prooidieren en vinden het fijn om zich ergens in te kunnen verstoppen zoals een kartonnen doos, huisje, tunnel en ga zo verder :D
Desnoods kun je een hele berg hooi in je onderste 'lade' leggen waarin ze zich kunnen verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:08

Sielka schreef:
@Sonja, hebben ze geen enkel huisje om in te schuilen?
Cavia's zijn prooidieren en vinden het fijn om zich ergens in te kunnen verstoppen zoals een kartonnen doos, huisje, tunnel en ga zo verder :D
Desnoods kun je een hele berg hooi in je onderste 'lade' leggen waarin ze zich kunnen verstoppen.


Hadden ze, maar gaan ze niet inzitten.
De verdiepingen zijn niet heel hoog dus ik denk dat ze de plafonds al als genoeg bescherming van boven zien ofzo. Buiten gebruiken ze de schuilhutjes namelijk wel.

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 18:40

Weeral een tijdje geleden dat hier nog gereageerd is, iemand nog nieuwe creaties gemaakt? :D

Ik moet pas om de drie weken hun kooi volledig opnieuw vullen, deze is zo groot dat ze hem bijna nooit volledig vies krijgen :')

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:05

Ik heb toevallig gisteren jouw tip van het hooi opgevolgd Sielka! :D ze vinden het he-le-maal geweldig, dus zal dit zeker vaker gaan doen! Alleen een beetje jammer dat is echt vreselijk allergisch ben voor dit stugge stoffige goedkooe hooi (ze krijgen normaal alleen fijn groen niet-stoffig hooi om te eten en dan heb ik nergens last van).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik maak ze ook maar 1x in de 2 weken schoon :j met een groter hok duurt het langer voor het vies is. Maar ik schep dan wel na 1 week de vieze plekken weg en leg ik nieuwe bodembedekking in.

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:21

Hallo! Ik heb een vraag (als dat mag)

Ik heb een kooi van 1.20 en ik heb 2 cavia mannen waarvan eentje 1450 gr weegt en de andere 1200 gr. Alleen ik heb nu zo een zelf geknutselt lomp ding als nachthok erin staan maar wat voor nachthokje zou ik erin kunnen zetten? Maak morgen bij daglicht een foto.
Groetjes!

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:31

Ik heb sinds vandaag 2 zeugjes :D

Is er een kletstopic voor cavia eigenaren?

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:58

Wat voor hooi is dat? Ik gebruik dus nu dat groene hooi dat echt niet aan elkaar blijft hangen. Er gaat heel veel verloren vind ik door die kleine pruts gehakselde stukjes die ze toch niet opeten.. Dit hooi lijkt me echt enorm fijn! Misschien dat ik zo'n hooiparadijsje maak op de tweede verdieping :)*

Sperziemone

Berichten: 478
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Rijsenhout

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 02:05

Ik ben benieuwd baar de foto Cas! Er zijn zoveel geschikte nachthokjes voor cavia's. Zelfs een kartonnen doos met een uitgeknipte ingang is al goed. Ook in alle fotos van de verblijven in dit topic zie je veel huisjes voorbij komen. Die buigbare van ronde houtjes zie je tegenwoordig het vaakst.

Wat leuk Druppie! :) heb je een foto van ze in hun nieuwe thuis? Er zijn wel kletstopics ja, als je zoeky op cavias vind je ze vast :P

Jackytje: waar ze zo in spelen en slapen is het goedkope hooi uit bijv de supermarkt. Ik vind het prut spul omdat er weinig voedzame stoffen in zitten. Maar als bed/speelmateriaal zoals dit is het ideaal en heel goedkoop! Je groene (duurdere) hooi zou ik inderdaad niet verspillen aan zo'n hooiberg.

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Show je caviaverblijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 02:27

Ah wat zien ze er gelukkig uit! :D (ook prachtige beestjes trouwens! <3 )
Goh qua huisjes kan je echt alle kanten opgaan, bij mij hebben ze een omgekeerd knuffelmandje (vinden ze echt héérlijk om in te verstoppen! Is echt compleet donker daarbinnen), een uitgeknipte doos met verschillende gaten in, een tentje en hun hooiparadijs, voor de rest heb ik een paar buizen die ze kunnen gebruiken als ze willen.. Ik wissel heel vaak af zodat het altijd opnieuw ontdekken wordt voor hun!

Ik heb vandaag ook kleine stukjes paprika verstopt in hun hooi, hier hebben ze echt uuuuren naar liggen zoeken :D

Soms kan je ook van dat samengeperste hooi vinden in de supermarkt, dit is van een mindere kwaliteit maar het is wel heel zacht en het zijn meestal toch erg lange stengels! Ik zal morgen even een foto maken van hoe mijn kooi er nu uitziet :)

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:19

Bij deze een foto van het hok :D

Afbeelding
(En het caviakletstopic heb ik ook gevonden :) )

Yenni
Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:22

Druppie7711 schreef:
Bij deze een foto van het hok :D

[ [url=m/mlCEv8.jpg]Afbeelding[/url] ]
(En het caviakletstopic heb ik ook gevonden :) )

Zou je hem willen linken?

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:23

Ah wat zijn ze schattig!
Qua ruimte valt het goed mee hoor, zolang ze een paar keer per week kunnen loslopen is zo'n kooi zeker groot genoeg! :)

Ik heb thuis ook een kartonnen doos die ik omgebouwd heb tot huisje, ik heb er verschillende ingangen in gemaakt zodat ze er langs verschillende kanten in- en uit kunnen :)