Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:25

Ik twijfel erg of ik ze laat castreren. Weet niet of ze er minder mans van worden in de vorm van elkaar willen dekken?

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 20:32

Nee, dat worden ze niet, maar je kunt ze dan wel apart zetten met 1 of 2 zeugjes er bij :D

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:08

Haha m’n vriend ziet me al aan komen :')

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 22:18

Of je verkoopt één castraat en in plaats daarvan neem je 1 a 2 zeugjes.

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:49

DubbelDun schreef:
Of je verkoopt één castraat en in plaats daarvan neem je 1 a 2 zeugjes.


-O- nee wil Harrie en of Henk echt niet kwijt ze zijn geniaal :)


Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 11:40

Dan is het te hopen dat ze elkaar aardig blijven vinden :)

Hier is het met mijn 'oude' beer en zijn zoon dus net 1,5 jaar goed gegaan. Ze hadden wel eens mot maar dat duurde niet lang en was nooit meer dan schijnaanvallen. Nu echt tot bloedens toe, dus uit elkaar helaas.

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:50

DubbelDun schreef:
Dan is het te hopen dat ze elkaar aardig blijven vinden :)

Hier is het met mijn 'oude' beer en zijn zoon dus net 1,5 jaar goed gegaan. Ze hadden wel eens mot maar dat duurde niet lang en was nooit meer dan schijnaanvallen. Nu echt tot bloedens toe, dus uit elkaar helaas.


Oh dat is echt balen. :(

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:52

Ik heb buiten vier beertjes, twee hebben de eerste dag gevochten. Ging er best hard aan toe, maar wonder boven wonder liggen en eten ze nu gewoon naast elkaar. Denk dat het hebben van ruimte bij meerdere beren heel belangrijk is. Die van mij hebben binnen zo'n 2.5 bij 2.5 meter met 4 huisjes, een hok, meerdere tunnels en een buitenren van 7 bij 5 meter. Ik zou ze bijvoorbeeld niet binnen samen durven te zetten in de flat van 1.20 bij 50 met 2 verdiepingen.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:58

Hier hebben ze ook voldoende ruimte, maar ze blijven elkaar achter na zitten en ik heb graag rust in de tent :D

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:02

Dat is lastig. Heb ik eerder ook gehad met twee beren. Zelfde dilemma gehad, wel/niet castreren. Uiteindelijk toen gewoon los in de tuin met twee aparte nachthokken en dat ging toen wel prima.

Heb nu zelf 6 beren maar eentje daarvan ging niet goed met de rest, dus heb hem toen gekoppeld aan een jonkie. Toen was eindelijk de rust weer teruggekeerd.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 13:10

Aangezien ze al 1,5 jaar samen leven vermoed ik dit niet meer goed gaat komen en Yellow krijgt straks zijn eigen damesgroep. Mocht ik ooit nog eens een nestje willen fokken heb ik Choco nog en kan een evt beertje daar weer bij. Maar voorlopig heb ik er nog genoeg :D
Als de oude castraat het eerder 'niet meer doet' dan gaan ook bij Choco de ballen er af en kan hij bij de Teddy's.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:19

Dat is ideaal als je wat meer speling hebt in je eigen caviakudde. :D voordeel van veel cavia's hebben.

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:37

Ik wil nog een grote buitenren maken, met nachtkok. Dan krijgen ze ongeveer 2,5 bij 2,5 aan gras plus nog een nachthok die onder een overkapping komt te staan. Maar twijfel of ze daar de hele winter in kunnen? Misschien laat ik ze alsnog castreren binnenkort dat mocht het mis gaan ik nog opties heb ipv twee vechtende mannen die alleen moeten zitten voor de eerste periode. (lijkt me ook niet ideaal) Vroeger thuis twee beren gehad en dat is nooit mis gegaan en die hadden een kleiner hok (als kind weet je ook niet alles qua verzorging) maar gingen ze wel regelmatig los in de tuin.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:47

Ik heb ze vroeger ook dag en nacht buiten gehad. Hoe hard het ook vroor. Ging altijd prima, zelfs als er sneeuw lag gingen ze nog naar buiten. Ligt er ook een beetje aan wat ze gewend zijn imo. Wel het nachthok goed isoleren en veel hooi en huisjes etc erin.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 14:52

Hier lag er van de winter zoveel hooi in het hok dat het wel mollen leken; ze hadden gangen door het hooi gemaakt :D

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:21

Dan hebben ze er in ieder geval nog wel wat aan voor de warmte. Die van mij presteren het om alles plat te walsen en in een hoek te drukken :+

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:53

In tegendeel tot erop liggen of gangen maken in het hooi gebruikt de mijne het als toilet :)). Nergens is het hok verder natte plekken, max 2 poepjes per dag in de rest van het hok. Alle vieze troep in het bakje waar ik hooi in heb liggen.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 15:59

Dat is juist ideaal :D Hooiruifje maken waar ze enkel uit kunnen eten en en zo'n plastic toilet met hooi waar ze dan hun behoefte in doen. Geef mij ook maar zulke caafjes :j

MarjanB

Berichten: 16508
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:08

Die van mij maken er gewoon een bende van :') ze racen zo hard door het hok dat alles elke keer ergens anders ligt. 1 ligt nog wel eens in de hooiruif te slapen maar er uit eten is niet leuk. Zodra ik een hand hooi in het hok gooi springen ze het hok door ok vervolgens te vreten als bouwvakkers. Dus twijfel of ik een ruifje wil in het nieuwe hok. Schep nu elke dag de meeste poepjes er uit en de natste plekken. Dan laagje nieuwe hennep er op en ze kunnen er weer een dag tegen aan. Meestal zitten ze dan een uurtje op het gras maar als het slecht weer is blijven ze in het hok. Dan is het groot feest ze happen in het schepje springen in het bakje poep en gooien de boel om >;)

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 20:01

Het is alweer even stil hier :)
Yellow is ondertussen geholpen en zit nu even alleen/opgesloten in het buitenhok. Hij loopt, eet en drinkt goed, dus volgende week mag ie weer het gras op.
Choco is nog wat onwennig alleen, maar dat zal ook wel even wennen zijn.

Verder vandaag voor het eerst het nieuwe binnenhok schoongemaakt en dat was een makkie. 3 onderleggers er uit, stofzuiger er door, even voor de frissigheid met wat azijn afgenomen en nieuwe bedding er in. Ik was in 10 minuten klaar :D

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:36

Vandaag is de kleine baby aangekomen <3 Het eerste contact en het vechten om de rangorde blijf ik moeilijk vinden om naar te kijken, zeker met zo’n kleine in het spel. Maar ach, het gaat nu best wel prima, stuk rustiger dan vanmiddag dus ik ben een blije caviamama :)) Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:30

oliebol oliebol... vannacht heeft ze besloten in dr eentje te bevallen (door de onweer??)
Nu 2 levende en 2 dode... ze kijkt er niet naar om

melody7

Berichten: 13689
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:04

Wat balen Sanso! :(:) Heb je ze wel al zien drinken? Anders zou ik meteen bij gaan voeren.

Nientsje

Berichten: 5248
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:04

Aah jakkie Sanso! :(

Sunflower0
Berichten: 179
Geregistreerd: 05-11-15

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:01

Wat vervelend Sanso. Sterkte met het verlies van 2 hummeltjes. Hopelijk toont de moeder interesse naar de andere 2 als ze wat bekomen is van de bevalling.

Ik heb Mattie zojuist afgegeven bij de dierenarts voor de castratie. Kijken ze bij zoiets gelijk naar de algehele gezondheid van de cavia? Of moet je daar specifiek naar vragen? Denkend aan schimmel/schurft/tanden. Ik heb maar wel aangegeven dat hij goed kan bijten omdat hij overal worteltjes ziet :=