Hondenshows

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:59

Ja ik zou inschrijven en vriendinnetje zou meegaan, die heeft dus wél ingeschreven en die heeft geen auto dus ik fungeer als taxi want ja, dat was uiteindelijk afgesproken..

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:52

Ik vond het met de hitte reuze mee vallen. Er stond een lekkere wind en het was vrij lang bewolkt. Neela kreeg het pas warm toen we de ring in gingen. Daarna met koelhalsband op de koeltemat. Ze zat de gehele tijd in de schaduw dus koelde snel genoeg af.

Voor het weer had ik het niet hoeven laten maar voor de rest... :'). Neela heeft een magere goed gekregen waar ik echt van baal en waar meerdere mensen van zeiden wat een onzin maar goed. Veel commentaar ook op het keurrapport, een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp wat ermee bedoeld wordt. Dus als iemand wat uitleg wil geven, hier in het topic of via PB dan graag.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:58

Heb je een foto van je keurrapport?

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:10

Heb ik! Alvast bedankt!

Afbeelding

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:52

En om wat voor ras gaat het?

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:13

Beagle. :) 11 maanden en een teef.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:20

He dat is jammer Amanda! Dat ze wat los is is op zich niet gek, ze is pas 11 maanden en hoewel sommige honden met een jaar echt al heel vast zijn, zijn er ook tonnen honden die met 11 maanden echt nog wat baby zijn. Welke onderdelen snap je niet aan het rapport?

Jeugdreutje van m'n vriendin had 2U in de jeugd en een door haar gefokte reu uit de openklas 2U en RCAC dus prima resultaten, waren we blij mee :) Vond het ter plekke erg warm toen eenmaal de zon goed door was en we zijn dan ook na de keuring (rond 12) lekker naar huis gegaan. Er kwam ook een hoop rotweer aan zag ik maar aan de eindfoto's te zien heeft dat niet specifiek doorgezet want ik zie geen zeiknatte honden of handlers op de foto zoals 2 jaar terug _O- Snap oprecht niet dat ze geen tenten hebben om naar uit te wijken op de jachthondenshow hoor, alle andere buitenshows hebben dat wel. Maar al met al blij dat de jongens gewoon lekker thuis voor de ventilator mochten blijven hangen, want Oll kan toch al slecht tegen de warmte en die had beste veteraan geworden dus dan had ik moeten blijven :')

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:54

Met name dat ze los is. Ik weet dat dat met de beweging en het gangwerk te maken heeft maar ik snap de term los niet zo. Is dat iets waar we op kunnen oefenen?

Het enige andere waar we aan kunnen werken is het 'op haar gemak' voelen. Neela vindt vreemde mannen eng en dat in combinatie met op de tafel staan is niet fijn. Ze deinsde terug voor hem omdat hij haar vrij direct benaderde, wat prima is natuurlijk! Maar de keurmeester van vorige week deed het voor haar fijner, eerst even kriebelen en toen was het prima. Dit keer deinsde ze dus terug maar liet zich wel aanraken en tanden kijken zonder probleem. Ze zocht wel steun bij mij.

De keurmeester van vorige week vond dat ze een zachte expressie had en voldoende voorborst en deze vond haar oren dus de uitdrukking verpesten en weinig voorborst. Al hoewel weinig en voldoende op hetzelfde neerkomt.

Gefeliciteerd voor je vriendin! Ik snap ook niet dat de niet meer maatregelen genomen hebben. Organisatie is ook erg laks met berichten. Ik zit nog steeds op antwoord te wachten op mijn mail haha.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 21:41

Los is precies wat het is, niet vast :P. Jonge honden zijn heel vaak nog los in gangen. Kan op verschillende manieren uiten, beetje zwabberen, toplijn niet strak houden, ellebogen uitdraaien, dat soort dingen. Ga ik kijken naar mijn eigen baby dan zag ik het bij hem vooral in de achterhand, die wiebelde tijdens het gaan echt ALLE kanten op. Moet gewoon groeien, een jonge hond ontwikkelt nog op alle fronten en normaal groeien ze vanzelf in hun gangwerk. Sommige keurmeesters tillen nog niet zo heel zwaar aan het "losse" bij een jonge hond en zullen deze in de jeugdklas er niet meteen op terugzetten, sommige keurmeesters wel. Je kunt het iets opvangen door het tempo waarop je loopt, maar vaak is het gewoon een kwestie van tijd :)

Wat ik in jouw rapport lees, naast het losse gangwerk, is dat ze de oren wat hoog draagt en de keurmeester vindt dat niet ten goede komen aan de uitdrukking, deze moet zacht zijn. Hij schrijft ook dat de halslengte wat kort is (lees voor de gein eens wat daarover in de standaard staat :') ), ze heeft volgens de keurmeester wat losse polsen en een te vrolijke staart. Daarbij komt dat ze in de ring wat onzeker was, en dat alles was voor de keurmeester een G waard blijkbaar.

Keuren blijft een jurysport en de rasstandaard vaak voor meerdere interpretaties vatbaar..

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 22:08

Super bedankt voor je uitleg!

Ik ga oefenen met het betasten door vreemden.

Ik vind het wel grappig dat deze keurmeester vindt dat door haar oren de expressie verstoort terwijl de vorige ook een opmerking had over haar oren maar wel vond dat ze een zachte expressie had.

De staart wist ik, de vorige keurmeester zei dat die te ver over de rug krulde. Het is wat het is. Volgende keer beter.

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 07:48

Hier ook een hond met een 'vrolijke' staart... gelukkig zakt die staart iets in de ring door de spanning en bij het lopen komt ie ook niet tevoorschijn :Y)

Gisteren zijn wij op show in Lommel geweest! BOB en weer een Belgisch CAC te pakken...
De keurmeester was ook een erg leuke man, hoe hij met de hondje omging en hoe grondig hij alles bekeek en betastte... En dan ook nog grapjes kunnen maken. Ik was fan +:)+ en Hunter ook, want die wilde alleen maar spelen met de keurmeester :roll:

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:44

Gefeliciteerd pikkepor!!! Wat een leuke dag moet dat zijn geweest en het klinkt inderdaad als een leuke keurmeester.

Ik was nog al ontmoedigd na vorige week. Gisteren hadden we het BeagleSpektakel en de Jongehondendag. Op die laatstgenoemde worden hele nesten gekeurd. Je krijgt dus een keurrapport met cijfers en geen kwalificatie. Neela deed het super, ook op de tafel. Deze keurmeester, een vrouw overigens, was ook heel lief voor Neela en benaderde haar heel respectvol. Neela deinsde dus ook niet terug. We kregen dan ook als compliment dat ze prima ringgedrag vertoonde. Daar was ik erg blij mee.

Ze had mooie scores op haar rapport. Ik ben daarna heel brutaal geweest en ik heb gewoon aan de keurmeester gevraagd wat ze van haar vond. Ik was dan ook heel blij om te horen dat ze op dit moment een ZG had verdiend maar wel de potentie had om uit te groeien tot een U. Wel gaf ze aan daar echt de tijd voor te nemen. Dus al met al een hele fijne ervaring zowel voor Neela als voor mij.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:26

Mijn hond heeft geen staart, dus dat scheelt haha. Mini stompje die wel altijd vrolijk is haha;p Dat valt alleen niet zo op.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:38

Hier gewoon getraind op de staarthouding. Op het commando staart gaat de staart omlaag. Ik had ook wat problemen met de oorhouding. Kenai legde zijn oortjes plat in zijn net in de ring. Nu ook het commando “oortjes” en hij zet de oortjes omhoog :D

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 14:43

Fijn he pikkepor, als je een leuke KM hebt :) Gefeliciteerd met je BOB en CAC! Amanda, dat is ook een beetje het spelletje he, het is echt per keurmeester verschillend en op een gegeven moment leer je dat ook wel een beetje, bij wie je beter wel, en bij wie je beter niet kunt inschrijven :)

Ik ben net terug uit Parijs, had geen honden ingeschreven maar een weekendje werken op de championnat de France. Was leuk! Prima georganiseerde show, fijne samenwerking met de SCC :) Jammer dat die jongens van mij geen Frans kampioen kunnen worden zonder werkattest, inschrijven in Frankrijk is voor mij echt totaal onzinnig :P Ja voor een IB misschien :+

Heb Oll komend weekend ingeschreven in Hulten, ontdek ik gisteravond na thuiskomst een enorme hotspot op z'n wang :+ Dus ik hoop dat ik dat droog krijg voor het weekend _O-

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:19

@ Amanda: keurign is ook een momentopname. Als Neela wat tilider stond, kan het zijn dat ze haar voorborst niet toonde. Ik kan mijn honden perfect zo zetten, dat er weinig goeds aan te zien is :+ of als ze van iets geschrokken zijn, dat ik hemel en aarde mag verzetten, dat ze toch wat bol in de rug blijven, en niet mooi de ruglijn strekken.
Het los zijn, is eigen aan de leeftijd, je hebt er die er een opmerking over geven, maar verdere wel doorheen kijken en je hebt er die dat "afstraffen".

Proficiat Pikkepor!

Wij zijn zaterdag naar Lommel geweest, wat een vreemde KM, heeft amper de honden aangeraakt en buiten volgende zinnetjes ("how old?", "bite" & "congratulations") heeft die denk ik niets gezegd 8)7 echt voor alle andere dingen gewoon handgebaren. vreemd...
Vriendin is BOB geworden en pup van andere vriendin mocht ook naar de ereringen. Mijn reu en teef hadden beide 1U ( de teef had wel niemand tegen voor de verandering :+ )

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:30

Amandavd; fijn zo'n goede ervaring! Mijn vader heeft ook een teefje wat bij een ruwe benadering wat terugdeinst. Hij vraagt aan de keurmeester om daar wat rekening mee te houden. Sommige doen dat, andere niet. Maar nee heb je, ja kun je krijgen. En de meeste vinden het geen probleem om er wat meer de tijd voor te nemen.
Het was zeker een leuke dag. Maar ook mijn eerste show waar ik alleen heen ging. Normaal gaat mijn vriend altijd mee voor support, maar die was verhinderd (moest een trouwpak uitzoeken, ook belangrijk). Dus Hunter en ik waren samen. Na een halve dag show was hij bij thuiskomst helemaal mijn vriend <3 wilde de hele tijd tegen me aan slapen en spelen en weet ik veel wat nog :+ heel lief in ieder geval.

Zoe; handig die commando's!!

Petitparis: wie was het? :)
Wel mooie resultaten!

Neej: toch in iedergeval een mooie ervaring!
Wat is een hotspot? :+

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:31

uhm, Lodoki of zoiets een roemeen

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:25

Neej succes met de hotspot, hoe ziet die er nu uit?

PetitParis, gefeliciteerd!

Ik kwam net dit tegen toen ik wilde inschrijven voor onze KCM, nu is Neela officieel pas 15 maanden op 21 september dus zij moet gewoon in de Jeugdklasse maar wat als je hond wel echt 15 maanden is tegen de tijd van de show, waar moet je dan inschrijven? Ik vind dit zo verwarrend.

3. Jeugdklas voor honden die de leeftijd van 9 maanden hebben bereikt en de leeftijd van 18 maanden nog niet hebben bereikt;

4. Tussenklas voor honden die de leeftijd van 15 maanden hebben bereikt en de leeftijd van 24 maanden nog niet hebben bereikt;

5. Open klas voor honden die de leeftijd van 15 maanden hebben bereikt;

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:31

leeftijd op de dag van de show telt.
Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk in de "laagste klasse" blijven. Je moet al een topper hebben om goed te scoren tegen volwassen honden... niet alle keurmeesters kijken door de jeugdigheid heen.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:01

petitparis schreef:
leeftijd op de dag van de show telt.
Persoonlijk zou ik zo lang mogelijk in de "laagste klasse" blijven. Je moet al een topper hebben om goed te scoren tegen volwassen honden... niet alle keurmeesters kijken door de jeugdigheid heen.


Ja dat klopt, maar dan zou ze met 15 maanden in drie verschillende klasses kunnen. Dan houd ik haar zolang mogelijk in de jeugdklasse.

Zoe_97

Berichten: 9458
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:10

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot je ras is. Een border houdt ik zo lang mogelijk in de jeugd. Terwijl een cattle die ik soms ook voorbreng zo snel mogelijk naar de open of tussen voor de cac’s Te pakken

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:31

Als mijn hond jeugdkampioen is, ga ik die niet meer inschrijven in de jeugd natuurlijk. Als je nog geen jeugdtitel hebt, gewoon in de jeugd blijven. Heb op dit moment geen shows op de planning voor hem, maar hij kan makkelijk al zijn jeugdtitels voor 15 maanden hebben..weet alleen nog niet hoeveel shows ik doe voor die tijd. Dan zet ik hem met 15 maanden gelijk in de tussen voor het CACIB natuurlijk. Maar goed, ik heb geen concurrentie;) Bij mijn vorige ras wel altijd concurrentie en zeker geen slechte honden, die was met 11 maanden ook klaar in de jeugd en won vanuit de tussenklasse ook gewoon BOB op beide shows die ik met haar in de tussenklasse deed.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:40

Ik vind het vooral heel erg afhankelijk van de hond en de concurrentie. Heb je met 15 maanden 2 jeugdpunten dan zou ik zeker nog even in de jeugd blijven in de hoop dat je de titel af kunt maken. Je hond zit dan namelijk tegen de bovengrens van de klasse aan en is dan al veel volwassener dan de honden die met 9 maanden net komen kijken, dat kán in je voordeel werken.

Maar daarbij moet ook gezegd worden dat dat vooral voor Nederland geldt wat mij betreft. Vanuit de jeugdklas kun je hier namelijk wel het CAC pakken maar niet het IB, maar in België en Duitsland enzo kun je vanuit de jeugd alleen maar het jeugdCAC pakken. Dus in het buitenland heb ik ze juist liever zsm in de tussenklas. Voor het CIE/CIB en ook de nationale titels moet er namelijk een jaar en een dag tussen het eerste en het laatste punt zitten, dus het kan maar vast gaan tellen hahaha :P

Als ik jou was zou ik haar nog even in de jeugdklas houden, gezien vooral de opmerking van afgelopen weekend "dat ze tijd nodig heeft". In de tussenklas sta je sowieso met 15 maanden tussen oudere honden en dat kan dus ook in je nadeel werken.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hondenshows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:45

Ik denk dat ik geen beter advies kan krijgen dan van jullie, dus ik hou haar zeker in de jeugdklasse voorlopig. Lekker rustig aan en we zien wel waar het schip strandt.