Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:07

tamary schreef:
Hoe groot is je ren/nachthok, hoeveel kipjes wil je en hoeveel eieren gebruik je ongeveer?
Mijn eigen keuze was o.a kriel omdat die makkelijker in een ren passen met redelijk ruimte, naast kleinere eieren en dus makkelijker op te krijgen alleen (samen met wat weggeven soms).
Los in de tuin is leuk, maar er zijn gewoon momenten dat opsluiten nodig is (vogelgriep, roofdieren, etc.), dan moeten ze wel redelijk ruimte hebben in hun ren.

Ik heb nog geen hok, daar wil ik me eerst op oriënteren. Ik ben normaliter niet van het opsluiten van dieren, maar zoals je zelf ook al aangaf: er zijn momenten dat het nodig is. Bovendien moet een dier er wel zelf voor kunnen kiezen of het beschut zit of wil scharrelen. Ik eet zelf standaard 2 eieren per dag, mijn man af en toe eentje en verder gebruik ik er zo nu en dan een paar om bijvoorbeeld te bakken (pannenkoeken, cake, koekjes). Zelf ben ik wel fan van de grotere eieren, maar die ik bij de boer haal zijn medium. Dus dat is ook goed.
Het mooiste zou het zijn als ze niet al te luidruchtig zijn, aangezien we wel rekening met de buurt willen houden.

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:47

Wij hebben australorps, rustige grotere kippen die gemiddeld 2 eieren in 3 dagen leggen (winter meegerekend, zomers dus elke dag een ei).
Mooi formaat eieren, rustige kippen geen schreeuwers. Plus ze zijn te zwaar om te vliegen.

Vind het persoonlijk een erg leuk ras. Zowel in omgang als om te zien.

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:48

Herrie komt hier ook door verveling, emmer bladeren er in en ze zijn weer dagen stil. Groter is vaak stiller, maar als er herrie uit komt is dat wel harder (meer longcapaciteit). Rekensom eiproductie is 3 kippen is 2 eieren/dag, dat klopt niet geheel, er zal door tijd van het jaar (daglengte bepaald grotendeels het leggen), rui en broeds zijn altijd variatie zijn. Hitte is zeker bij sommige rassen ook een factor. Wil je dus flink productie qua eieren, dan moet je zowel goed kijken naar het ras (180 eieren/jaar minimaal), je voer en de leeftijd, jonge dieren leggen meer en ze beginnen vaak ook in de winter (hier 1e 7?januari) als ze dan legleeftijd (20-25 weken) zijn. Jaar daarna kan het heel goed zijn dat ze pas weer richting maart-mei gaan leggen.

Grote (maat L) eieren zijn 65-70 gram, 2 kriel eitjes (a 30-35 gram) dus. Het is even rekenen, maar kleinere kipjes en dus kleinere eitjes zijn afgezien van extra pellen geen probleem. Kleinere kipjes doen minder schade bij los door de tuin scharrelen en zijn ook in een groter toom in een ren te houden zonder meteen opgepropt te zitten. Die ren trouwens kan je het beste voorzien van een goede tegel (40x60/50x50+ laag 30x30 er op) bodem, want kippen = ratten/muizen aantrekken. Als ze niet in het hok/ren kunnen, kan je daar gewoon voer laten staan zonder overlast en extra kosten aan voer. Voorzie je ren van een gaas (+bv golfplaat) dak, ook daar dansen anders de ratten onderdoor.
Voor de kippen is een bak zand voor stofbad en paar boomstammen om hoogte in te kunnen prettig in de ren, zeker als je een verharde bodem kiest. Nachthok behandel je preventief elke 3 maanden met echte witkalk (poeder, welkoop bij duivenspullen). Witkalk werk op bloedluis als schuurpapier, voor jouwzelf en de kippen is het onschadelijk (incl. voor je eieren dus). Ik strooi ook altijd een paar lepels ervan door de nieuwe bodembedekking, nu slapen mijn kipjes wel liefst op de bodem van het nachthok. Hoe droger de leefomgeving is, hoe minder kans allerlei parasieten hebben, die kunnen niet zonder vocht als ze op nieuwe gastheer wachten. Het scheelt ook erg voor eventuele stank (fijn voor zowel jouwzelf als de buren).

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:54

Hoe doen jullie het eigenlijk met het nachthok verschonen?
Echt leeghalen/schoonmaken doe ik echt zeer zelden (2 keer per jaar?)

Ik haal wel elke dag of om de dag de poep (en evt natte plekken) uit het nachthok.
Ren/buitenhok doe ik denk 1 keer per maand leeg trekken en de tuin dagelijks poepvrij maken (ivm stank en vliegen enzo)

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 00:07

Elke paar maanden, samen met weer kalken, maar ook omdat het anders wel 1 plaat stront wordt (omdat ze er op liggen bij mij). En hoewel alles altijd mooi uitgedroogd is, is dat toch een bende. Normaal gaat er hennepvezel/vlas in, nu houtkrullen, wat er nog erg schoon uitziet, maar geen idee van lange termijn.
Ren veeg ik zelden, bladeren en zand maken mooi droge bodem, dus geen stank/vliegen.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:54

Ik doe de deep litter method, in April begonnen en nog nooit hoeven schoonmaken. Ideaal! Stinkt ook nulkommanul.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:01

Super, tamary, met deze uitleg kan ik al een heleboel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:04

Ik maak het nachthok en legnesten iedere week schoon...
liggen kranten in met beetje hemparade en tabakstelen, dubbelflappen en weggooien en nieuw erin
Ren veeg ik uit, ze lopen los
Binnenkant is witgekalkt maar doe ik maar 1 x per jaar ofzo weer kalken

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:29

Mri schreef:
Wij hebben australorps, rustige grotere kippen die gemiddeld 2 eieren in 3 dagen leggen (winter meegerekend, zomers dus elke dag een ei).
Mooi formaat eieren, rustige kippen geen schreeuwers. Plus ze zijn te zwaar om te vliegen.

Vind het persoonlijk een erg leuk ras. Zowel in omgang als om te zien.

Heb dit ras opgezocht, maar lijkt me inderdaad ook een erg leuk ras om te verzorgen!

Misschien kom ik nu heel dom over, maar kun je ook van een paar rassen één exemplaar bij elkaar zetten? Of is het beter om bijvoorbeeld 3 stuks van één ras te houden?

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:41

:+ ik adviseer 1 ras

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:33

Ik heb er meerdere.
Een isa brown, twee cochin krielen, twee marans en twee amrocks, en onze araucana is helaas pas overleden. Maar het gaat hier allemaal prima samen :j

Mariska_28

Berichten: 10520
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:24

Pff leuk hoor kippen houden, maar soms.... :n

Een jong dier is hier overleden, achteraf bleek er een heuse bloedmijt plaag in het houten schuurtje te zitten waar we een hok van gemaakt hadden. Het is ook al deels verrot van onderen, dus tijd voor een nieuw hok.

Omdat de meeste hokken veel te klein zijn voor vijf Brahma's, hebben we zelf maar wat gemaakt. Hij is 2,5 m x 1,25 m oppervlakte, voorzijde 1,44 hoog, achterzijde 1,00 meter.
Hij is helemaal van beton plex, de binnenzijde gaan we alle naden afkitten en dan ga ik het wit verven tegen de mijten.

De buitenkant gaan we nog aftimmeren en op het dak komen shingles. En ons elektrische kippenluikje en iets van ventilatie moet er nog in.. En dan hebben we een mooi onderhouds arm hok.

Tijdens het bouwen, uitzicht vanaf de keuken:
Afbeelding

Zo ver zijn we nu:

Afbeelding
Afbeelding

Onze hangkippen :D
Afbeelding

Wat denken jullie dat de beste plek voor de ventilatie roosters zijn? En zou het te donker zijn zonder ramen? Het liefst die ik die er namelijk niet in..

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:32

Ventilatieroosters bovenin, dan kan de warmte er ook uit.

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:40

Wow Mariska, dat wordt een ruim hok! Kan je een minipaardje in onderbrengen. :)

Vind idd grote kippen ook leuker dan kleintjes, ik merk dat ik veel meer een band heb met mijn huidige dieren (Brahma haan en Cochin kippen, allen groothoenders) dan met mijn vroegere saaie bruine legkippen. En bovendien vind ik ze ook mooier, en ze leggen zelfs beter: heb ze amper 2 weken, en bijna iedere dag 2 eieren. De ene legde al na een 4tal dagen hier, hoewel ze in de rui waren.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:26

Faverolles zijn ook heel leuk!
Of gewoon alles door elkaar, wij hebben ook 1 groepje, waar alles door elkaar loopt, en dit gaat ook heel goed!

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:42

Meerdere rassen door elkaar kan, Maar zou het bij 1 houden en dan verschillende kleuren kiezen.

Ik had een witte, grijze en zwarte australorp.
Zelfde ras maar toch hele andere kip.

Zwarte is inmiddels verhuisd (grijze had letterlijk de ook op haar)

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:55

Hey, ik meld me ook even.
Wij zijn nu druk bezig met plaats vrij maken om een ren te bouwen zodat we ook kippen kunnen houden. We wilden graag 3 Barnevelders nemen. Is misschien een hele domme vraag, maar waar zouden we het beste de kippen zelf aan kunnen schaffen? Ben er op marktplaats ook verschillende tegengekomen maar vond dat niet zo'n geweldig idee, dat lijkt me niet erg handig. Zouden we ze het beste bij een fokker aan kunnen schaffen?

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:21

Bij een dierhandel of via mp bij een Hobby Fokker. Maakt weinig uit denk ik

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:51

Ik zou gaan voor een hobbyfokker die echt maar een of enkele rassen houdt. Hier slechte ervaringen met een handelaar via marktplaats, goed te herkennen aan de hoeveelheid verschillende rassen.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:28

Oké! Bedankt. Ik zal eens gaan kijken :D

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:28

Hoe meer ik erover lees, hoe meer de Barnevelder (evt. kriel) mij aanspreekt qua karakter en vlieghoogte. Als ik vier van deze hennen zou nemen, hoeveel nestkasten/nestplekken zou ik dan moeten maken? Per hen eentje of zijn twee nesten voldoende?

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 17:53

E_J schreef:
Hey, ik meld me ook even.
Wij zijn nu druk bezig met plaats vrij maken om een ren te bouwen zodat we ook kippen kunnen houden. We wilden graag 3 Barnevelders nemen. Is misschien een hele domme vraag, maar waar zouden we het beste de kippen zelf aan kunnen schaffen? Ben er op marktplaats ook verschillende tegengekomen maar vond dat niet zo'n geweldig idee, dat lijkt me niet erg handig. Zouden we ze het beste bij een fokker aan kunnen schaffen?

Waar woon je? Ik weet een goed adres in Hoeven (n-b).

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 18:24

Zoek je een ras speciaal voor de eieren of is dat bijzaak? Ik zocht ook een ras dat wat groter werd, makkelijk tam te maken is en niet graag vliegt. De Barnevelder kwam langs, maar ook de Orpington en daar heb ik uiteindelijk 2 van aangeschaft. Ik moet zeggen dat ik het geweldige kippen vind! Ze zijn nog niet aan de leg, maar uiteindelijk zullen ze zomer en winter gaan leggen, al zijn het geen XL-eieren.

Waarom adviseer je 1 ras Nivada? Volgens mij hoeft dat niet per sé.

Wauw, mooi hok Mariska!

Voor het aanschaffen zou je op zich wel via marktplaats kunnen kijken. Ik denk dat je snel genoeg in de gaten hebt of je met een liefhebber te maken hebt of niet.

Ik heb mijn gespuis ook even weer op de foto gezet. Ze groeien nog steeds mooi door! De dames hebben hun ge"piep" ingewisseld voor gezellig gekeuvel en de haan heeft eindelijk mooie staartveren op komst! Inmiddels zijn ze 4 maanden oud nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:20

Oh, wat een leukerds heb jij, Murosh! <3
Ik hoef geen XL-eieren, maar zou wel heel graag eieren van eigen kip(pen) willen. De grootte van de hen maakt niet eens uit, hoewel ik zo'n 'moeke' wel erg grappig vind. Het zou mooi zijn als ze niet luidruchtig zijn, niet schuw (het mooiste zou tam zijn, maar dat hangt natuurlijk ook van mijn eigen inzet af), geen hoogvliegers, ei-leggend voor consumptie - niet voor fok -, nauwelijks tot niet broeds en sowieso geen haan. Ja ja, ik kom nu met een paar termen die ik via Internet en boeken heb gevonden, ha ha ha! :D
Heb inmiddels 4 boeken uit de bibliotheek verslonden, maar sommigen spreken elkaar hier en daar tegen en dan ga ik weer twijfelen.
En net als ik denk dat ik weet hoe een bepaald ras eruit ziet, dan weet ik het drie plaatjes verder niet meer. Hadden jullie dat in het begin ook? :o

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:36

Ja ik weet precies wat je bedoelt hoor! Zo zaten wij ook. Ik had al een haantje, dat is een noord Hollands blauwe (ook een ras dat in jouw lijstje zou passen trouwens) en ik kon daar geen hennetjes bij vinden, dus ben ik gaan kijken wat voor ander ras daarbij zou kunnen passen.