Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:41

Bedankt voor jullie tips! Hier heb ik echt heel veel aan! :) ik zit nu te kijken naar zijdehoender krieltjes, dus deze hebben inderdaad veren rond hun pootjes. Dat had ik dus nog helemaal niet bedacht dat die waarschijnlijk altijd droog moeten kunnen staan, toch overdekken dus. Ze zouden van mij ook los in de tuin mogen lopen, maar dan kunnen ze iets te makkelijk naar de buren door de heg bijvoorbeeld, dus voordat dat kan zal de hele tuin moeten worden aangepakt, misschien nog wel leuk voor de toekomst maar als ik voor krieltjes ga misschien toch ook dan niet slim voor katten uit de omgeving...

@Tamary zijn 3/4 kipjes bij elkaar dan wel genoeg of is een grotere groep beter voor ze?

@Galaika ik ga Cochin krieltjes ook nog even bestuderen, bedankt voor de tip!

Ik vond net iemand met zijdehoen kuikentjes, deze zijn enkel pas 2 dagen oud en moeten dus nog lang onder een warmte lamp. Is het ‘ingewikkeld’ kuikens van deze leefdtijd groot te brengen? Of anders gezegd, zouden jullie me dit aanraden of voor iets oudere kippen gaan?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:46

Gowlan schreef:
Misschien een stomme vraag, maar de bloedluis die bij kippen voorkomt, is dat het zelfde als de rode bloedluis die op slangen leven?
Mijn slang (koningspython en nee, die krijgt geen kippen en kuikens te eten!!!) heeft 1x rode bloedluis gehad en dat was een behoorlijk doen om hem er vanaf te krijgen. Uiteindelijk een geweldig en betaalbaar middel ontdekt, namelijk loxazol (een soort creme spoeling voor mensen met hoofdluis :+), een beetje hiervan verdunnen met water, in een spray stoppen, hok leeghalen, schoonmaken en hiermee in sprayen en slang ook in sprayen. Die dagen mijn slang op keukenpapier gelegd, alles viel er dood vanaf. Paar dagen later nergens last meer van.
Indien dit dezelfde soort bloedluisjes zijn, werkt de manier met loxazol dan ook voor kippen?
Volgens mij kunnen kippen een stuk meer hebben dan een slang en deze verdunning is absoluut niet schadelijk voor mijn slang, zodoende de vraag over de kippen.
Ik heb natuurlijk nog geen kippen, maar ben er wel heel nieuwsgierig naar!

Loxazol wordt helaas niet meer verkocht, maar voor de slangen zweer ik tegenwoordig bij frontline spray.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:02

Merell123 schreef:
@Tamary zijn 3/4 kipjes bij elkaar dan wel genoeg of is een grotere groep beter voor ze?

Ik vond net iemand met zijdehoen kuikentjes, deze zijn enkel pas 2 dagen oud en moeten dus nog lang onder een warmte lamp. Is het ‘ingewikkeld’ kuikens van deze leefdtijd groot te brengen? Of anders gezegd, zouden jullie me dit aanraden of voor iets oudere kippen gaan?

3 is meestal het minimum wat aangegeven wordt. Ik heb er nu weer 6 + haan al vallen die in 2x3 uit elkaar door hoe ze bij mij gekomen zijn en ander ras. de wyandottes zijn plomp en scharrelen meestal op de grond, mijn drentse krieltjes gaan meer de hoogte in. Lijkt wel of er springveren in die pootjes zitten, ze zitten zo hup ergens op, net zo als die velociraptors uit jurrasic park. Ik noem ze dus ook wel de dino's. Heel levendig en actief kipje dus en om naar te kijken is dat erg leuk. Het is wel zo dat mijn ren door wat dikke takken, etc. ook uitnodigd tot actief zijn en de drentjes van dit jaar zijn. Wil je dus kijk-kipjes dan is een actiever ras meer geschikt, wil je ze aaien en redelijk betrouwbaar in de tuin blijvend daar laten scharrelen, dan kan je beter een wat rustiger ras kiezen.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:52

Mariska_28 schreef:
Gowlan schreef:
Misschien een stomme vraag, maar de bloedluis die bij kippen voorkomt, is dat het zelfde als de rode bloedluis die op slangen leven?
Mijn slang (koningspython en nee, die krijgt geen kippen en kuikens te eten!!!) heeft 1x rode bloedluis gehad en dat was een behoorlijk doen om hem er vanaf te krijgen. Uiteindelijk een geweldig en betaalbaar middel ontdekt, namelijk loxazol (een soort creme spoeling voor mensen met hoofdluis :+), een beetje hiervan verdunnen met water, in een spray stoppen, hok leeghalen, schoonmaken en hiermee in sprayen en slang ook in sprayen. Die dagen mijn slang op keukenpapier gelegd, alles viel er dood vanaf. Paar dagen later nergens last meer van.
Indien dit dezelfde soort bloedluisjes zijn, werkt de manier met loxazol dan ook voor kippen?
Volgens mij kunnen kippen een stuk meer hebben dan een slang en deze verdunning is absoluut niet schadelijk voor mijn slang, zodoende de vraag over de kippen.
Ik heb natuurlijk nog geen kippen, maar ben er wel heel nieuwsgierig naar!

Loxazol wordt helaas niet meer verkocht, maar voor de slangen zweer ik tegenwoordig bij frontline spray.


Nu je het zegt, ik zie het inderdaad. Ik heb alleen zelf nog wel een hele dichte fles staan haha. Maar werd dit dus ook gebruikt voor kipjes?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:52

Ik zag van de week op tv (bij Radar?) dat legkippen die witte eieren leggen, beter voor het milieu zijn dan legkippen die bruine eieren leggen. De witte eten namelijk minder en leggen per saldo ook nog eens meer eieren per jaar. Toch vind je in de supermarkt bijna alleen maar bruine eieren in NL, die ook nog eens een stuk duurder zijn dan de witte :o?

Ik heb nu 2 kuikens opgevangen, die eigenlijk bedoeld waren als voer voor de wilde dieren in een opvangcentrum. Deze kuikens zaten bij een lading vergaste kuikens. Alleen hadden deze het dus overleefd. Zijn dus hanen van witte legkippen.
Als ik nu eens wist waar ik dan ook nog eens een paar witte legkippen vandaan haalde, dan ging ik voor mijn eigen milieuvriendelijkere eieren zorgen :).
En anders maar wachten tot volgend jaar tot een van mijn kruising Marans/grote Wyandotte bevruchte eieren hebben van deze hanen.

We hopen nog steeds dat er een fout is gemaakt bij het sexen van de kuikens en er toch 1 legkippie bij zit :+ . Bij 1 van de 2 kuikens zag ik gisteren echter al duidelijk dat hij puntjes achter op de poten krijgt, sporen dus. Je kon ze ook goed voelen. Ze zijn nu bijna 2 weken oud.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:59

idinn schreef:
Oh nee toch... wel goed excuus voor een nieuw hok! Welke heb je gekocht?

Charmant.. madam floepte net een ei eruit..
[ [url=m/lURvM0.jpg]Afbeelding[/url] ]
:')



Hahaha coole foto!
Dit hokje heb ik gekocht. Lijkt me super makkelijk schoonmaken met zo'n scharnieren dak.


Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:03

Isabonny schreef:
Ik zag van de week op tv (bij Radar?) dat legkippen die witte eieren leggen, beter voor het milieu zijn dan legkippen die bruine eieren leggen. De witte eten namelijk minder en leggen per saldo ook nog eens meer eieren per jaar. Toch vind je in de supermarkt bijna alleen maar bruine eieren in NL, die ook nog eens een stuk duurder zijn dan de witte :o?

Ik heb nu 2 kuikens opgevangen, die eigenlijk bedoeld waren als voer voor de wilde dieren in een opvangcentrum. Deze kuikens zaten bij een lading vergaste kuikens. Alleen hadden deze het dus overleefd. Zijn dus hanen van witte legkippen.
Als ik nu eens wist waar ik dan ook nog eens een paar witte legkippen vandaan haalde, dan ging ik voor mijn eigen milieuvriendelijkere eieren zorgen :).
En anders maar wachten tot volgend jaar tot een van mijn kruising Marans/grote Wyandotte bevruchte eieren hebben van deze hanen.

We hopen nog steeds dat er een fout is gemaakt bij het sexen van de kuikens en er toch 1 legkippie bij zit :+ . Bij 1 van de 2 kuikens zag ik gisteren echter al duidelijk dat hij puntjes achter op de poten krijgt, sporen dus. Je kon ze ook goed voelen. Ze zijn nu bijna 2 weken oud.

Dat was bij Keuringsdienst van Waren. Ik heb het ook gezien en het is eigenlijk centenwerk. Maar dat is alleen op grote schaal het geval, want een hobbyboer merkt het verschil niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:35

Isabonny, in Tongeren zit een kippenopvang van Red een legkip, en die bieden regelmatig kippen aan. Soms bruine, soms witte. Wij hebben er eens vier bruine gehaald, echt superleuke kippen die enorm tam waren, en ze hebben nog twee jaar lang eieren gelegd.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:38

8nnemiek schreef:
Isabonny, in Tongeren zit een kippenopvang van Red een legkip, en die bieden regelmatig kippen aan. Soms bruine, soms witte. Wij hebben er eens vier bruine gehaald, echt superleuke kippen die enorm tam waren, en ze hebben nog twee jaar lang eieren gelegd.


Ik heb 2 (witte) kipjes bij Red een legkip amsterdam vandaan. Elke dag krijg ik 2 verse eieren van ze.

Muronia

Berichten: 19556
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:18

Dat zou ik nou ook nog eens willen doen, een legkip een beter leven geven. Er kan er best nog eentje bij hier.

Vanmiddag heb ik ons dagelijkse brood-eet-moment eens gefilmd. Ik vind dat zo gezellig met ze altijd!


Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 07:49

Goedemorgen, kunnen kipjes buiten met deze wind? Ben vandaag de hele dag op stal en dan mogen ze normaal gezien lekker uit hun hok/ren om te scharrelen...

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 08:04

Ja hoor, geen enkel probleem. Die van mij kunnen in- en uitlopen wanneer ze willen, maar zitten zelfs liever buiten om insecten te vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 09:26

Hier gaan de dames ook naar buiten met wind.. alleen de regen zijn ze minder fan van. Maar ja dan heb je wel druppels aan het hek hangen om te pikken. Dilemma :+

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:31

Ze zitten al de hele dag in de stallen :D Watjes zijn het!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:35

Watjes en schooiers, gisteren kwamen ze mn lunch bedelen

Afbeelding

En ik heb gisteren een kastje opgehaald en omgebouwd tot legnest. Al verwacht ik volgend jaar pas eitjes. De cochin is bijna 20 weken, maar het wordt nu wel echt najaar.

Afbeelding

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 16:08

Wat schattig dat kastje <3

Mijn kippen waren al extreem in de rui..
Daarin tegen zit er ook nog 1 broeds kipje. Dat is ook echt zo'n mamatje.. Volgend jaar haar maar laten moederen over een paar kleintjes denk ik!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 17:48

Wat een leuk idee zo, Chubby! :j Die ga ik onthouden, want de huidige legnesten zijn in onze ogen echt bagger (waren door de de vorige bewoners zo opgehangen en mogelijk ook gemaakt).

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:28

Ik had net zo goed alle 15 eieren onder mijn broedse kip kunnen laten. Van de 10 uiteindelijk maar 2 uitgekomen. Een kuiken leek helemaal goed maar maakte totaal geen aanstalten om te eten, de volgende dag was hij dood.
Het andere kuiken had spreidpootjes en kon niet lopen, had het niet verwacht maar het is helemaal goed gekomen. Nu maar zien of ik hem groot krijg :Y) Hij heeft de naam Pannenkoek gekregen :P

Gisteren een nieuwe vrouwtjes eend opgehaald aangezien we nu 3 woerden en een vrouwtje hadden. Degene verkocht ook kipjes waaronder krulkipjes. Ik kon het niet laten en heb 2 meegenomen. Ze zijn zo leuk van lelijkheid :')

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:31

Kleine Pannenkoek :7
Afbeelding

En de krullies :')
Afbeelding

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 10:38

Die zijn grappig, die ontplofte kapsels!

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:06

Ohhhh die krulkipjes <3
Al is pannenkoek ook erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 14:46

Whahahaha die krullies _O-

Gosh en pannenkoekje.. wat een dotje!

Ceetje_bokt
Berichten: 5170
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:41

Alle drie: geweldig!

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:19

Ik kan er wel de hele dag naar blijven kijken _O- :')
Afbeelding
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:23

Geweldig!
Ik heb er ook ooit een paar willen aanschaffen, maar mijn vriend vond het 'geen echte kippen, dat ziet er toch niet uit?!' -O- Ik vind ze zooo leuk!