Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amigamia

Berichten: 831
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:43

Gothico schreef:
Ik blijf slangen leuk vinden. Op school hadden we een rode rattenslang. En ik was de enige in de klas die hem eruit mocht halen omdat ik zelf die tijd ook slangen had.

Alleen had ik dan kousebandslangen. (kousjes)

En sandorra: Veel plezier met je aanwinst.

amigamia: Wat een mooie snakies :o


Bedankt Gothico.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 06:10

Ik heb toch nog een paar vragen....

Hoe weet ik of ik de juiste maat muis geef?

Mag je hout om terrarium mee in te richten uit het bos halen takken etc of beter niet doen ivm ongedierte?

Hoe zit het met warmte in het terrarium weet koude plek en warme plek nodig is komt een fitting en een lamp in het terrarium. Wat raden jullie aan.

Dit is het terrarium voor nu wil met meerdere niveau en lagen gaan werken.
Afbeelding
Edit: Typo

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:25

Hoe groot is het terrarium?
Zorgen voor een HELE goede lampen kap voor om de lamp, want ze klimmen er zo op. Zelf ben ik groot fan van een thermostaat, in mijn stelling van 6 terra's zitten in alle terra's een thermostaat aan een donkerstraler en de verlichting met led strip. Door die thermostaat hoef ik me niet druk te maken als het om de woonkamer heet of koud is, temperatuur blijft dan gewoon goed.

Maat muis kun je even aan de verkoper vragen. Ze mogen duidelijk een verdikking hebben waar de muis zit, maar de schubben moeten niet helemaal uitgerekt zijn.

Het hout zou kunnen, maar dan even met hitte of jou behandelen.

Weet niet of de plaats Houten voor jou te doen is, maar daar is aanstaande zondag de grootste reptielen en knaagdieren beurs van Nederland.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:04

A.s zondag vier ik mijn verjaardag en Houten is niet naast de deur heb geen auto en woon vlak bij Assen maar bedankt want had het idd gezien/gelezen....

Hout kijk ik wel effe bij een reptielenwinkel in de buurt
Maten terrarium zijn
Lengte 65 cm
Breed 35 cm
Hoog 50 cm

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:35

Qua muis kan je ook rekenen, ongeveer 1.5x de kop in de breedte. Onze rattenslang doet het prima op volwassen muizen, meestal 2 achter elkaar en als de regius weer wat miemelig is, dan krijgt hij vaak ook nog de overgebleven muis van die. Wij voeren ongeveer om de 2 weken en daar doen ze het prima op. We wegen maandelijks en uiteraard ook beoordeling op het oog.

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:42

Persoonlijk vind ik de maten voor een volwassen dier aan de kleine kant. Maar weet niet hoe oud het dier is en of je tzt nog voor een grotere bak gaat kijken?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:45

cherell0 schreef:
Het zijn nu kokonnen/poppen.
Op welke temp en vochtigheid zitten ze het best.

We weten dat de vlinders (over rijpe) citrus vruchten eten.
En de rupsen blad van de bomen.

Op welke temp. En vochtigheid zitten ze als vlinder het best ?

Temperatuur en vochtigheid voor tropische Papilio's ligt het beste rond de 23'c en 80%+ De uitdaging zit hem vooral in het handhaven van een hoge luchtvochtigheid én temperatuur, in combinatie met voldoende ventilatie. Voor alle tropische vlinderpoppen hanteer ik de volgende methode (en daar komen zelfs de meest moeilijke soorten zoals actias en agrema mee uit hun popstadium):

Ik plaats de poppen liggend op een velletje keukenrol in een tupperwarebakje, waar wat takjes in staan voor de net uitgekomen vlinder om tegenop te klimmen. Het tupperwarebakje met poppen en takjes plaats ik in een leeg terrarium. Het terrarium staat in een normaal verwarmde woonkamer, waar het overdag 21.5 'c is, en 's nachts 16 'c.

's morgens vroeg plaats ik in het terrarium 1 of twee soepkommen gevuld met (heel!) heet water. De hoeveelheid kommen die je nodig hebt is even uitproberen, maar het streven is dat het hele terrarium beslaat als je de deurtjes dicht doet. 's middags rond 16:00 herhaal ik dat en 's avonds voor het slapen gaan haal ik de afgekoelde kommen er weer uit. Om de twee á drie dagen sproei ik 's avonds een beetje met een plantenspuit op een hele fijne mist-stand, om de verhoging van luchtvochtigheid rond de nacht te simuleren, samen met het afkoelen van de woonkamer.

Het velletje keukenrol op de bodem van het tupperwarebakje is je graadmeter: die mag niet doorweekt raken. Ook de wanden van de tupperwarebakjes mogen geen druppels water bevatten: druppels zijn een bron voor bacteriën en uiteindelijk schimmels. Bij te hoge luchtvochtigheid laat je de terrariumdeurtjes even op een kiertje staan voor de ventilatie. Sowieso is het een goed idee om dat iedere avond en ochtend even te doen ('s morgens best voordat de soepkommen erin gaan).

Let op: de buitenste laag van een pop, is zijn huid! Het diertje voelt dus elke aanraking, en kan daar zelfs op reageren. Veelvuldig of te hardhandig hanteren van poppen kan het ontwikkelproces verstoren, met als resultaat niet uitkomende, of misvormde vlinders. Schrik niet als de eerste paar keer poppen kopen, niet volledig uitmondt in succesvol uitgekomen vlinders. Het is altijd even experimenteren welke werkwijze voor jou zelf, in je eigen omgeving en met je eigen middelen het beste werkt. De vlinders van Papilio palinurus zijn - in verhouding tot andere vlindersoorten - relatief 'goede' en snelle vliegers. Ze hebben veel ruimte nodig om zichzelf niet aan flarden te vliegen.

Als voedsel kun je voor de uitgekomen vlinders het beste een felgekleurd bord gebruiken, met daarop in plakjes gesneden, overrijp, zoet fruit. Vlinders hebben alleen een soort rietje als tong, en kunnen niet kauwen. Ze zuigen dus de uit het fruil gelopen sappen, en nectar uit bloemen op. Voor nectaretende soorten kunnen reageerbuisjes gevuld met suikerwater en versierd met een felgekleurde nepbloem goed werken. De rupsen van Papilio palinurus doen het, het beste op blad Euodia. Die plant is vrij gemakkelijk te verkrijgen, maar let op dat op tuincentrum-planten insectenverdelgend vergif kan zitten!

Verder hier nog een aantal handige links:
http://www.nhm.ac.uk/our-science/data/hostplants
www.actias.de
https://breedingbutterflies.com/

Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:15

cherell0 schreef:
Met alles wat vrouw is en oud genoeg := misschien ben je bekend met fatbob exotics... de eigenaar is mijn vriend dus hij heeft me aangestoken met baby spinnetjes :D .

Tot nu toe is alleen de Homoeomma sp.fire er klaar voor maar de man snapt zijn werk niet |o binnenkort waarschijnlijk met een andere man proberen.

Verder zijn mijn H.maculata, B.Boehmei , h.Gigas, B.vagans en A.avicularia er bijna klaar voor.

Helaas is de G.pulchra man, maar ik ga proberen een vrouw te krijgen :x .


Fatfob ken ik zeker! Van hem heb ik al een aantal keer spinnetjes overgekocht.

En leuk, leuk! Eventueel geïnteresseerd in wat slings van je.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:00

Wendy_Komen schreef:
Persoonlijk vind ik de maten voor een volwassen dier aan de kleine kant. Maar weet niet hoe oud het dier is en of je tzt nog voor een grotere bak gaat kijken?


Ja tzt komt er een andere bak maar voor nu kan dit wel....

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:20

Greasemonkey, dank je wel.
Ik ga het doorgeven.

Al mijn spiderlings zullen waarschijnlijk naar vriendlief gaan ;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 21:45

Ik heb hier misschien even een stomme vraag, maar kunnen die warmtematjes die je onder het terrarium moet leggen makkelijk brand veroorzaken? :o
Ben sowieso wel van plan om een schakelaar te kopen voor de temperatuur te regelen als ik iets langer weg ben. Maar ik heb hier op de grond laminaat liggen, de kast waarop het terrarium zou kunnen staan is van hout (met een laagje over natuurlijk) maar ik vind het op een manier toch maar eng. :')

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:30

Eigenlijk moet je matten absoluut niet onder je terra leggen, maar aan de zijkant of indien de terra niet strak tegen een muur staat, de achterkant.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:32

Ik lees daar altijd afwisselende dingen over... Op zich lijkt de onderkant me logischer want warmte stijgt op. Strak tegen de muur zal helaas niet lukken.. := Of ik moet er iets op vinden als het echt tegen de zijkant moet.

Wendy_Komen

Berichten: 6330
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:41

Normaal komt de warmte van de lucht/ zon. Meeste dieren die ook in aarde leven, graven zich in als het te warm is omdat de aarde koeler is. Naast dat het dus slecht is voor je terra en je mat, is het dus eigenlijk ook nog tegen natuurlijk.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 22:49

Dat klopt natuurlijk. Normaal gezien ga ik wel voor een haakneusje dus die zijn wel wat 'warmer' gewoon.

Had ik dan op zich niet gewoon een warmtelamp kunnen kopen? :+ Snap niet waarop warmtematjes nut hebben dan eigenlijk.. :=

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 00:16

Ik gebruik absoluut nooit geen matten meer.

1 terra met een gesprongen glasplaat, 1 mat gesmolten en 1 doorgebrand.

Nee ik gebruik nu gewoon een spot/donkerstraler
En voor licht led strips.


En als het niet anders kan zoals bij de dubia kweek dan gebruik ik warmte kabels.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 10:25

De vlinders zijn uitgekomen *\o/*
En ze zien er prachtig uit. <3

Krijg helaas de fotos niet geplaatst

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 12:54

Gaaf!! ben wel benieuwd naar de foto's! misschien met photobucket?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 18:29

Dit is een foto die vriendlief op facebook heeft gedeelt.
Afbeelding

De grap is wel dat ze geel & blauw zijn maar wij als mense groen zien.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 21:00

Maandag ga ik 4 agaatslakken (Achatina Fulica) ophalen. Voor die tijd nog ff mn terrarium inrichten. Iemand nog ideeen wat er echt in zou moeten?

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:02

hobbyboerin schreef:
Maandag ga ik 4 agaatslakken (Achatina Fulica) ophalen. Voor die tijd nog ff mn terrarium inrichten. Iemand nog ideeen wat er echt in zou moeten?


Sepia! En spagnum mos is handig om het verblijf wat hoger in humidity te krijgen. Verder heb ik er plastic bloempotjes in gelegd op zn zijkant, daar liggen ze overdag echt altijd in! Vooral een grappig gezicht bij de ovums die er helemaal niet meer in passen :')

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 22:09

Dat idd, een warmtematje aan de achterkant kan handig zijn om de bak wat meer op temperatuur te houden en een eetbaar plantje erin al zal die wsl zo kaalgevreten en of ondergeschoffeld zijn als je grotere slakken neemt/ze flink gegroeid zijn.
Ik deed overigens altijd die blokken vd action erin met groen label, is een stuk goedkoper dan de blokken cocopeat van Sera en aanverwanten, lekker laagje erin zodat ze zich kunnen ingraven als ze daar behoefte aan hebben.

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:25

Nog mensen die naar houten zijn geweest ?

Ik ben braaf achter de tafel gebleven :D

julius_juut

Berichten: 3106
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:41

cherell0 schreef:
Dit is een foto die vriendlief op facebook heeft gedeelt.
[ [url=m/e9Rnkk.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grap is wel dat ze geel & blauw zijn maar wij als mense groen zien.


Oh wat prachtig! In wat voor verblijf hebben jullie ze zitten? Ik vind vlinders als 'huisdier' altijd zo bijzonder, lijkt me ontzettend moeilijk om te houden maar zoooo mooi!

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:54

Normaal zitten ze in een kas of in een hok gemaakt met vliegengaas.

Hier zitten ze los en er is dus ook al niet veel meer van over gezien ze zichzelf totaal kapot vliegen.