Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 19:39

XxDiandraxX schreef:
Enige nadeel is dat er op epileptie (nog) niet te testen is.

Dus al doet de fokker nog zo zijn best, je bent altijd afhankelijk van andere in je ras. Als het ergens in je lijn zit maar dat word verzwegen kan je als fokker nog zo je best doen, dus soms is de fokker net zo goed slachtoffer!

Maar dan maak je niet het besluit om niet te testen,dan is het niet te testen. Dat is iets anders.
Maar wat wel blijft is dat je dan als fokker een “ondeugdelijk product” verkocht hebt en daar ben je gewoon aansprakelijk voor. Maar in een rechtzaak kan dat ook voor de fokker “positief”uitpakken
Maar uiteraard is de fokker ook slachtoffer. Een fatsoenlijke fokker is er goed kapot van. En een goede fokker houd ook nagenoeg altijd iets aan, en zal daar dan misschien ook niet mee verder kunnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:50

KimD schreef:
Nynkster schreef:
Biggirl lekker genieten!! Mooie foto’s <3

Leuk is dat hè Denies! En idd mensen denken tegenwoordig nog steeds dat elke gekleurde border een aussie is =:) bij mij van de week in de winkel ook : mevrouw wat een leuke border collie heeft u!

Ik zou die van ons ook niet bij 15 weken willen halen. Bij 8,5 week opgehaald. Denk dat als ie tot 15 weken daar zat dat ie geen haar meer had van de vlooien :=

Over fokkers gesproken. Ik zag van de week een bericht over hond met epilepsie. Kwam bij best wel een bekende (voor mij) fokker weg. Maar toen diegene gebeld had voor uitleg en tegemoetkoming werd ie naar de deur gestuurd. Wat zouden jullie doen als dat jullie gefokte hond was?? Aanschafprijs 1100 euro voor een pup

Om welk ras, lijn, fokker gaat het? Mag ook in PB als je liever niet openbaar deelt.

Ligt overigens ook aan de huidige omstandigheden, hoe oud is de hond nu?

De epi hond is “lowlands blacksmith Red”. Vader is “ drift shaken not stirred”. En moeder is “Lowlands blacksmith Cate”.
Eigenaar hand e hond heeft het openbaar gemaakt. Dus lijkt me dat het openbaar mag :)

Aanvullen: uit deze bloedlijn en specifiek van deze fokker zijn meerdere epi honden bekend. Op de openbare post van deze eigenaar reageerde al 4 andere eigenaren met honden van deze fokker uit deze lijn die ouder waren dat hun honden epi hadden en fokker niet thuis gaf. En die fokker fokt verder met deze lijnen.

Bij borders zit epi veel meer in de werklijnen dan in de showlijnen. Er zijn amper showlijnen bekend met epi.
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 29-09-19 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:36

Leuk is dat hè Denies! En idd mensen denken tegenwoordig nog steeds dat elke gekleurde border een aussie is =:) bij mij van de week in de winkel ook : mevrouw wat een leuke border collie heeft u!

Ik zou die van ons ook niet bij 15 weken willen halen. Bij 8,5 week opgehaald. Denk dat als ie tot 15 weken daar zat dat ie geen haar meer had van de vlooien :=

Over fokkers gesproken. Ik zag van de week een bericht over hond met epilepsie. Kwam bij best wel een bekende (voor mij) fokker weg. Maar toen diegene gebeld had voor uitleg en tegemoetkoming werd ie naar de deur gestuurd. Wat zouden jullie doen als dat jullie gefokte hond was?? Aanschafprijs 1100 euro voor een pup
[/quote]

Om welk ras, lijn, fokker gaat het? Mag ook in PB als je liever niet openbaar deelt.

Ligt overigens ook aan de huidige omstandigheden, hoe oud is de hond nu?[/quote]
De epi hond is “lowlands blacksmith Red”. Vader is “ drift shaken not stirred”. En moeder is “Lowlands blacksmith Cate”.
Eigenaar hand e hond heeft het openbaar gemaakt. Dus lijkt me dat het openbaar mag :)

Aanvullen: uit deze bloedlijn en specifiek van deze fokker zijn meerdere epi honden bekend. Op de openbare post van deze eigenaar reageerde al 4 andere eigenaren met honden van deze fokker uit deze lijn die ouder waren dat hun honden epi hadden en fokker niet thuis gaf. En die fokker fokt verder met deze lijnen.

Bij borders zit epi veel meer in de werklijnen dan in de showlijnen. Er zijn amper showlijnen bekend met epi.[/quote]

Euhm volgens mij gaat het hier over epilepsie en niet over EPI.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:39

Anna79 schreef:

Ligt overigens ook aan de huidige omstandigheden, hoe oud is de hond nu?[/quote]

Bij borders zit epi veel meer in de werklijnen dan in de showlijnen. Er zijn amper showlijnen bekend met epi.[/quote]

Euhm volgens mij gaat het hier over epilepsie en niet over EPI.[/quote]
Ik denk dat je ook begrijpt dat epi gebruikt wordt hier als afkorting van epilepsie?

Anna79

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:43

Zoe97 toch is het verwarrend aangezien epi een totaal andere aandoening is die ook veel bij borders voorkomt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:49

Anna79 schreef:
Zoe97 toch is het verwarrend aangezien epi een totaal andere aandoening is die ook veel bij borders voorkomt.

Dat heb ik ook al eens aangegeven want ik vind het inderdaad ook verwarrend.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:53

Maar ik denk dat iedereen in deze context dat toch echt zo leest. Daarbij schreef ik epi en is de andere aandoening EPI ;)

Ik heb een top weekend gehad :D Aelynn is Nederlands jeugd kampioen geworden en beste jeugd van het ras. Cooper 2 dagen beste veteraan van het ras en vandaag reserve beste reu en bij de beste 6 veteranen in show!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:57

Ik dacht ook al huh, exocriene pancreas insufficiëntie? :')
Ik zou zelf als hondeneigenaar als er getest is zover mogelijk en de fokker gaat het meenemen door bijvoorbeeld de combinatie niet meer te gebruiken geen verdere compensatie verwachten eigenlijk. Je kan niet altijd 6 gooien en genetica is heel complex, laat staan dat het daar volledig aan te wijten is. Eerlijk gezegd durf ik ook niet achter een van beide partijen te staan want ik vraag me inderdaad af of de fokker zo kil is geweest of een beetje defensief is geworden doordat de koper meteen boos aan de lijn hing omdat hij geld wilde zien. Dat weet je gewoon niet in zulke situaties.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 20:59

Ja dat snap ik Zoe, maar ja ik vind epilepsie duidelijker, ik heb die aandoening zelf ook en heb het nooit over epi, klinkt bijna schattig wat het absoluut niet is. Maar ik begrijp je wel hoor...

Gefeliciteerd met je knappe honden!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:18

Afbeelding
Mera haar terrorface :')

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:22

xDenies schreef:
Ik denk dat het voor mij afhangt waar de hond vandaan komt. Ik ben blij dat ik Mera al met 8 weken had. Ik volg bijvoorbeeld een fb pagina van een andere BC fokker en daar zou ik met liefde mijn pup tot 15weken laten, haha.

Gister was er trouwens nog iets grappigs. We stonden te wachten tot we werden geroepen om het veld op te gaan en Mera was op een begeven moment netjes naast me gaan liggen en alles om zich heen aan het bekijken. Opeens komt er een mevrouw met een ontzettend leuke Aussie (toch wel gek hoor, dat er geen staart aan zit :P) aanlopen en helemaal enthousiast, 'Oh wat ene leuke pup - dat is óók een Aussie toch?', en ik glimlach en verter dat het een BC is, maar heh dat kleurtje, haha. En toen werd het, 'Ooh, nou, wel een leuke pup hoor!' en ook van 'Die zijn toch altijd zwart wit!' haha, en ze liep weg. Soooooorrrrryyyyy :P :P

Ik dacht dat mera een lilac merle was (weet het niet meer zeker hoor, kan niet alle meer onthouden uit het topic) maar dan kan het natuurlijk zoiezo geen aussie zijn want die kennen die kleur niet. Of beter gezegd, is niet erkend want met dilute dragers kan het natuurlijk wel gebeuren maar ik heb er bij de aussie nog nooit van gehoord..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:34

xDenies schreef:
[ [url=m/BbW6W9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mera haar terrorface :')

Omg ze is te schattig <3 <3 <3

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:42

Zo dacht ik laatst een tweed merle aussie te zien maar de baasjes en andere aussies kenners die kenden het niet. Is dat iets wat bij aussies niet erkend wordt of gewoon niet zo genoemd werd? Was een rooie.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:52

Kaus schreef:
Zo dacht ik laatst een tweed merle aussie te zien maar de baasjes en andere aussies kenners die kenden het niet. Is dat iets wat bij aussies niet erkend wordt of gewoon niet zo genoemd werd? Was een rooie.

Bij de aussie word volgens mij geen onderscheid gemaakt in merle patronen. Het lijkt mij wel interesant want elin heeft ook vlekken die anders gekleurd zijn..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:00

Heb je een duidelijke foto van Elin waar je dat kan zien? Vind ik wel interessant om te zien. De hond die ik tegenkwam ziet er echt wel vergelijkbaar als deze hond uit.

Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:05

Kaus schreef:
Heb je een duidelijke foto van Elin waar je dat kan zien? Vind ik wel interessant om te zien. De hond die ik tegenkwam ziet er echt wel vergelijkbaar als deze hond uit.

[ [url=m/l0NHQI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had er geen foto van dus even gemaakt, wel dus in de avond met kunstlicht. Wat verder voor op haar rug hele donkeren vlekken en dan op haar heupen een die bijna oranje is (in real life iets duidelijker verschil).
Afbeelding

Maar dus zeker niet zo opvallen/heftig als jouw foto dus misschien wel helemaal niks bijzonders.. :Y)

Verder vanaf de zijkant gewoon "normaal" redmerle
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 22:20

Wat grappig, hoe verder naar achter hoe donkerder ze word :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:28

Dit is inderdaad wel erg lastig te zien _O-

Wat is Elin trouwens knap! Had haar al een tijdje niet meer gezien. Ze komt zo lekker zacht over met haar roze neusje en aardbeienyoghurt kleurtje <3

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:38

Kaus schreef:
Dit is inderdaad wel erg lastig te zien _O-

Wat is Elin trouwens knap! Had haar al een tijdje niet meer gezien. Ze komt zo lekker zacht over met haar roze neusje en aardbeienyoghurt kleurtje <3

Roze neusje en aardbeienyoghurt kleurtje.. _O-

Afbeelding
Afbeelding
Moet zeggen dat ik haar ook wel heel knap vind.. <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:47

Kaus schreef:

[ [url=m/l0NHQI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is geen tweed, maar een Harlekijn, als het dus vergelijkbaar is met deze hond qua patroon is het een Harlekijn. Het zou ook een Red Merle Tri kunnen zijn, die lijken redelijk op elkaar en worden vaak verward.

Maar bovenstaand is met 90% zekerheid een Harlekijn, die vlekken verdwijnen nog als deze hond ouder wordt.

Wat betreft de epilepsie, het is hoe dan ook vreselijk, dat voorop gesteld, maar, als pupkoper hoor je wel je onderzoek te doen voorafgaand dat je een pup koopt. Zeker uit een ras waar de lijnen aan elkaar hangen van de epilepsie.

Pas sinds de laatste jaren (Zeker de laatste twee) is epilepsie geen taboe meer en wordt daar openlijk over gesproken en gediscussieerd. Wat ook betekend dat fokkers het vuur aan de schenen voelen en veel sneller en resoluter actie ondernemen.

Lijnen waarin voor het eerst een epileptische pup komt worden stilgelegd en geholpen. De lijnen worden openbaar gemaakt en mensen worden gewaarschuwd en ingelicht. Echter ben je dit niet verplicht, er zijn dus fokkers die bewust fokken met honden waarin epilepsie voor komt. Als je als leek daar niet mee bekend bent en je koopt zo'n pup heb je de poppen aan het dansen en geen poot om op te staan. Als je dan zo'n fokker treft als die van Diandra mag je van geluk spreken, die ondernemen vaak ook de goede actie. Maar een fokker die daar bewust mee fokt zal het verder weinig interesseren.

Ik kreeg een PB met de gegevens, en er ging een lampje branden bij het zien van de namen in het stamboom. Even nagevraagd bij een vriend die écht zichzelf verdiept heeft in de epilepsie lijnen en jawel, dit is zelfs een hele bekende (slechte) fokker.

In België zit er ook zo een, zij fokt ook paarden overigens. Daar wordt gefokt op 'de mooi' en niet op gezondheid.

Helaas voor pupkopers loopt het vrij snel vrij slecht af...

Moet je als fokker dokken als het gebeurt? Nee, vind ik niet, het is netjes als een fokker zelf aanbied om mee te betalen aan medicijnen of verdere onderzoeken, maar het kan net zo goed domme pech zijn.

Het broertje van Guinness had een ernstige vorm van OCD en is twee keer geopereerd. Wij zijn daarover ingelicht, de reuen eigenaar is ingelicht, de teef niet meer gedekt. Toch is Guinness hartstikke schoon. Het kán gebeuren dat er een 'maandag model' tussenzit.

Diezelfde fokker had ook een nest van hun Friese Stabij, 10 pups, 4 (Of 5) zijn inmiddels overleden aan epilepsie. Hele lijn géén één geval bekend. In dit nest waren er voor het derde levensjaar drie dood. Zij hebben allemaal de helft van het aankoopbedrag terug gekregen en de fokkers hadden echt verdriet. Lijnen zijn ook compleet stil gelegd.

Ik ben ook nog steeds voor de epilepsie database waarin nauwkeurig alle gevallen worden bijgehouden met stamboom en al. Alleen op die manier kan er echt drastisch worden uitgeroeid en worden terug gefokt naar de gezonde hond. Maar dat gebeurt niet, want dan vallen veel lijnen die véél geld opleveren (€6500,- tot €12000,- per hond) compleet stil, en dat willen die fokkers / verkopers / trainers ook niet zien gebeuren.

In werklijnen komt het meer tot uiting (door inspanning en milieu) dan bij showlijnen, maar ze zijn er wel degelijk. Daarom zit er in showlijnen weer veel meer HD-B & HD-C etc dan in werklijnen, en meer haar. :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 22:58

KimD schreef:
Ik ben ook nog steeds voor de epilepsie database waarin nauwkeurig alle gevallen worden bijgehouden met stamboom en al. Alleen op die manier kan er echt drastisch worden uitgeroeid en worden terug gefokt naar de gezonde hond. Maar dat gebeurt niet, want dan vallen veel lijnen die véél geld opleveren (€6500,- tot €12000,- per hond) compleet stil, en dat willen die fokkers / verkopers / trainers ook niet zien gebeuren.

Hier zijn ze bij de aussie ook mee bezig maar is ook niet zo makkelijk ivm privacywetgeving.

Je mag namelijk niks zonder toestemming online zetten wat terug te leiden is naar een naam/persoon. En laat juist kennelnamen te herleiden zijn naar die ene persoon/fokker..

Ik denk dat er maar wat veel fokkers zullen zijn die dat niet openbaar willen hebben bang om erop afgerekend te worden. Soms terecht en soms onterecht. En dan heb ik het over alle rassen niet alleen de aussie of border.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:00

XxDiandraxX schreef:
KimD schreef:

Hier zijn ze bij de aussie ook mee bezig maar is ook niet zo makkelijk ivm privacywetgeving.

Je mag namelijk niks zonder toestemming online zetten wat terug te leiden is naar een naam/persoon. En laat juist kennelnamen te herleiden zijn naar die ene persoon/fokker..

Ik denk dat er maar wat veel fokkers zullen zijn die dat niet openbaar willen hebben (en dan heb ik het over alle rassen niet alleen de aussie of border).

Ja precies, maar met de komst van Facebook worden netwerken al snel heel groot en het bereik ook heel groot. Dus als een gedupeerde pupkoper het op zijn of haar FB deelt is het al snel 'wereldnieuws'.

Wij lopen daar in NL overigens wel op voor wat betreft gezondheid. Epilepsie en de herkenning en het voorkomen ervan is echt een ding geworden nadat een paar extreme gevallen in de fokkerswereld snel rond waren.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:01

KimD schreef:
In België zit er ook zo een, zij fokt ook paarden overigens. Daar wordt gefokt op 'de mooi' en niet op gezondheid.

Denk dat ik weet wie je bedoeld. Zij fokt haar paarden ook allemaal op kleur. Ik zit ook in de quarters en blijf ver ver van haar :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:07

xLaraaj schreef:
KimD schreef:

Denk dat ik weet wie je bedoeld. Zij fokt haar paarden ook allemaal op kleur. Ik zit ook in de quarters en blijf ver ver van haar :)

Kan bijna niet missen. :+ Ze heeft zelfs verschillende kleurprijzen. Hoe 'mooier' de kleur hoe duurder de pup. Maar gezond? Ho maar!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 23:07

XxDiandraxX schreef:
xDenies schreef:
Ik denk dat het voor mij afhangt waar de hond vandaan komt. Ik ben blij dat ik Mera al met 8 weken had. Ik volg bijvoorbeeld een fb pagina van een andere BC fokker en daar zou ik met liefde mijn pup tot 15weken laten, haha.

Gister was er trouwens nog iets grappigs. We stonden te wachten tot we werden geroepen om het veld op te gaan en Mera was op een begeven moment netjes naast me gaan liggen en alles om zich heen aan het bekijken. Opeens komt er een mevrouw met een ontzettend leuke Aussie (toch wel gek hoor, dat er geen staart aan zit :P) aanlopen en helemaal enthousiast, 'Oh wat ene leuke pup - dat is óók een Aussie toch?', en ik glimlach en verter dat het een BC is, maar heh dat kleurtje, haha. En toen werd het, 'Ooh, nou, wel een leuke pup hoor!' en ook van 'Die zijn toch altijd zwart wit!' haha, en ze liep weg. Soooooorrrrryyyyy :P :P

Ik dacht dat mera een lilac merle was (weet het niet meer zeker hoor, kan niet alle meer onthouden uit het topic) maar dan kan het natuurlijk zoiezo geen aussie zijn want die kennen die kleur niet. Of beter gezegd, is niet erkend want met dilute dragers kan het natuurlijk wel gebeuren maar ik heb er bij de aussie nog nooit van gehoord..

Haha, ik ben ook niet degene die haar Aussie noemt :P Ik zeg altijd, 'Hee - niet vloeken heh!' met een grote smile. Ik heb drie Border Collies maar niet met de standaard zwart witte kleur. Maar zowel Bodhi als Mera worden met regelmaat Aussie genoemd. Bodhi is Lilac en Mera is Lilac Merle. *\o/*