Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:59

nou oepsnestjes is niet alleen doordat reuen door deuren vreten ... :P
Al zijn er heel veel die vermeden kunnen worden.

En vind die verkoopspraat in dat zoekertje wel mooi geformuleerd. Dus snap dat mensen die er niet zo in zitten als sommigen van ons zeggen van oh: dat is goed!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 14:59

En maar jezelf als fokker daar de hemel in prijzen, zulke goede pups, zulke gezonde pups. Bah..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:01

Ik snap ook echt niet, maar ook écht niet dat mensen €600,- betalen voor zo'n ordinaire kruising. Voor €300,- meer heb je tegenwoordig al een goede rashond. _-:(

Die 'verdiend' daar echt achterlijk veel geld op.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:34

Boellie heeft mij 750 gekost :P En chick als herplaatser 500.
Adviesprijs van de sbt ligt tussen de 1000 en 1250
En er zijn er heeeel veeel die voor 1000 echt goede hondjes aanbieden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:42

kiwiwitje schreef:
Boellie heeft mij 750 gekost :P En chick als herplaatser 500.
Adviesprijs van de sbt ligt tussen de 1000 en 1250
En er zijn er heeeel veeel die voor 1000 echt goede hondjes aanbieden

Herplaatsers vind ik sowieso anders, daar kun je niet nog eens de volle mep voor vragen (vind ik). En als een herplaatser bij de fokker terugkomt en dan herplaatst wordt enkel een bijdrage voor gemaakt kosten (eventueel).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:44

Deze is gewoon van de mensen die haar gekocht hadden overgekocht. Dus niet via de fokker. Maar ja wel iets anders dan een pup recht van de fokker. Maar als je dus niet zo'n ruim budget hebt, kun je best een jonge herplaatser vinden van een ras met stamboom etc. :) Dat bedoelde ik er mee. Chick was ook nog geen jaar toen wij haar kregen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:50

kiwiwitje schreef:
Deze is gewoon van de mensen die haar gekocht hadden overgekocht. Dus niet via de fokker. Maar ja wel iets anders dan een pup recht van de fokker. Maar als je dus niet zo'n ruim budget hebt, kun je best een jonge herplaatser vinden van een ras met stamboom etc. :) Dat bedoelde ik er mee. Chick was ook nog geen jaar toen wij haar kregen.

Klopt! Onze herplaatsers waren ook een appel en een ei. Maar wij willen zeker geen herplaatser meer, hoe jong en hoe goed de fokker ook is waar ze vandaan komen. :n

Enige uitzondering op de regel is een herplaatser van vrienden oid, daar weet je wat ermee gebeurt is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:53

Ik ook niet. Ik ga al moeite hebben met een hond importeren in de toekomst ivm de 15 weken regel. Kan niet garanderen dat ik daar iets op ''ga bedenken'' :o
Ik heb met Chick ook gewoon teveel te stellen (gehad). Dat wil ik nooit meer.
Maar er zitten ook gewoon fijne herplaatsers tussen. Bij pap hadden we er meerdere en die waren allemaal gewoon prima en makkelijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:56

kiwiwitje schreef:
Ik ook niet. Ik ga al moeite hebben met een hond importeren in de toekomst ivm de 15 weken regel. Kan niet garanderen dat ik daar iets op ''ga bedenken'' :o
Maar er zitten ook gewoon fijne herplaatsers tussen. Bij pap hadden we er meerdere en die waren allemaal gewoon prima en makkelijk.

Dat heeft dan weer mijn voorkeur, als ik iedere pup met 15 weken zou kunnen krijgen, graag. :+ _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:57

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat heeft dan weer mijn voorkeur, als ik iedere pup met 15 weken zou kunnen krijgen, graag. :+ _O-

Oh nee echt niet. 8 a 9 weken is laat genoeg :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:02

Ik denk dat het voor mij afhangt waar de hond vandaan komt. Ik ben blij dat ik Mera al met 8 weken had. Ik volg bijvoorbeeld een fb pagina van een andere BC fokker en daar zou ik met liefde mijn pup tot 15weken laten, haha.

Gister was er trouwens nog iets grappigs. We stonden te wachten tot we werden geroepen om het veld op te gaan en Mera was op een begeven moment netjes naast me gaan liggen en alles om zich heen aan het bekijken. Opeens komt er een mevrouw met een ontzettend leuke Aussie (toch wel gek hoor, dat er geen staart aan zit :P) aanlopen en helemaal enthousiast, 'Oh wat ene leuke pup - dat is óók een Aussie toch?', en ik glimlach en verter dat het een BC is, maar heh dat kleurtje, haha. En toen werd het, 'Ooh, nou, wel een leuke pup hoor!' en ook van 'Die zijn toch altijd zwart wit!' haha, en ze liep weg. Soooooorrrrryyyyy :P :P

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:16

biggirl schreef:
Wat gaan jullie hard zeg in het topic !

Candalisa ahh lief hoor kwik kwak en kwak
Simoonzel ohh gaat snel he 10 maanden al
Kimvicious super goed zeg ! En whaah die spaghetti challenge wat grappig
Echt een heerlijk gevoel als het goed gaat op cursus xDenies
Kiwiwitje Djessey wordt zo knap zeg jeejtje !
Suze_ YIvi wordt ook steeds knapper en knapper

Wij zijn lekker weekendje centerparcs met de honden en wat doet Candy het super op vreemde plekken. Ook heel rustig in het huisje.
[ [url=m/AKKuf9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LHUl0.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OhKbkU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh heerlijk je foto's. Moet nog wachten tot december. :o Weer zin in. Was vorig jaar zo bevallen met Senna erbij op vakantie. :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:03

Wat erg van die marktplaats advertentie. :oo
Kan met voorstellen dat als je heel weinig van honden weet je er nog wel warm voor loopt, leuk verhaaltje erbij (hoewel in slecht Nederlands) maar inderdaad de alarmbellen van de kruising, de chronologie en alles wat op extreem jonge leeftijd gebeurt, helemaal nergens op getest maar wel €4800 voor je nest willen vangen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:04

Biggirl lekker genieten!! Mooie foto’s <3

Leuk is dat hè Denies! En idd mensen denken tegenwoordig nog steeds dat elke gekleurde border een aussie is =:) bij mij van de week in de winkel ook : mevrouw wat een leuke border collie heeft u!

Ik zou die van ons ook niet bij 15 weken willen halen. Bij 8,5 week opgehaald. Denk dat als ie tot 15 weken daar zat dat ie geen haar meer had van de vlooien :=

Over fokkers gesproken. Ik zag van de week een bericht over hond met epilepsie. Kwam bij best wel een bekende (voor mij) fokker weg. Maar toen diegene gebeld had voor uitleg en tegemoetkoming werd ie naar de deur gestuurd. Wat zouden jullie doen als dat jullie gefokte hond was?? Aanschafprijs 1100 euro voor een pup

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:07

Nynkster schreef:

Leuk is dat hè Denies! En idd mensen denken tegenwoordig nog steeds dat elke gekleurde border een aussie is =:) bij mij van de week in de winkel ook : mevrouw wat een leuke border collie heeft u!

Ik zou die van ons ook niet bij 15 weken willen halen. Bij 8,5 week opgehaald. Denk dat als ie tot 15 weken daar zat dat ie geen haar meer had van de vlooien :=

Over fokkers gesproken. Ik zag van de week een bericht over hond met epilepsie. Kwam bij best wel een bekende (voor mij) fokker weg. Maar toen diegene gebeld had voor uitleg en tegemoetkoming werd ie naar de deur gestuurd. Wat zouden jullie doen als dat jullie gefokte hond was?? Aanschafprijs 1100 euro voor een pup

Om welk ras, lijn, fokker gaat het? Mag ook in PB als je liever niet openbaar deelt.

Ligt overigens ook aan de huidige omstandigheden, hoe oud is de hond nu?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:08

KimD schreef:
Nynkster schreef:

Om welk ras, lijn, fokker gaat het? Mag ook in PB als je liever niet openbaar deelt.

Ligt overigens ook aan de huidige omstandigheden, hoe oud is de hond nu?

Ik stuur je even PB :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:10

Snap dat je de fokker wil inlichten over hoe het met je hond gaat maar zo'n verhaal vraagt natuurlijk wel veel context. Epilepsie kent vele vormen en er kan gewoon normaal overlegd zijn of gelijk gebeld zijn met we willen geld zien want onze hond mankeert wat... :P

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:15

Nou inderdaad haha. Maar ik vind het altijd wel grappig!

Hmm werd ie door de fokker naar de deur gewezen? Werd het direct openbaar gezet? Want ik zou het eerst persoonlijk met de fokker bespreken en dat die het alsnog openbaar maakt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:26

ik kan de link van het verhaal hier wel neerzetten.
https://bordercollies4pleasure.weebly.c ... 7vL_JhdrTk

Ik vind de verwachting van de eigenaar niet heel gek. Ik zou ook een tegemoetkoming verwachten of in ieder geval een deel van het geld voor idd medicatie en onderzoek. En geen reactie van ''dan breng je hem maar terug''

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 17:50

Tja, ik heb dat natuurlijk zelf mee gemaakt maar ik had dan wel een betrokken fokker, die haar verantwoordelijkheid nam en mij tegemoed wou komen waar ze kon.

Nu is het een ras wat helaas erg bekend is met epileptie en dat je dan niet op voorhand daar onderzoek naar doet vind ik ook niet zo handig.

Maar mijn inziens had er vanuit de fokker wel wat meer mee gedacht kunnen worden en meer meedeleven getoond mogen worden

(Kleine note; we horen natuurlijk maar 1 kant van het verhaal!)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 18:14

Zo'n verhaal is wel een beetje wat mij destijds tegenhield om een BC te nemen. Ik had er niet genoeg verstand van en niet genoeg kennis om me erin te verdiepen (was toen een jaar of 15-16). Ondertussen is het niet echt het ras meer voor mij.

Wij zijn vandaag naar de wasserette geweest en de hondjes zijn schoon <3 Ik haat het alleen dat ze zo fluffy zijn, vind het zo lelijk _O-

Afbeelding
Dundy heeft een rare lijn op zijn achterpoot van het scheren van de kauwgom :roll: :roll:

Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:02

Ik heb zelf een hond gehad die ik vanwege epilepsie in heb moeten laten slapen. De fokker heeft alle testen gedaan die mogelijk waren en toen bleek dat het met mijn hond mis was, is ze zeer behulpzaam en netjes naar ons geweest. Ik verwijt haar niks en vind de manier waarop ze met de hele situatie is omgegaan heel netjes.
Als fokker vind ik dat je netjes met de door jouw gefokte honden en hun eigenaren om moet gaan en ze moet behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden als jij in die situatie zou zitten. Meeleven, behulpzaam zijn en een gehele of gedeeltelijke financiële compensatie hoort hierbij.

Waarbij ik bij de financiële compensatie nog wel de kanttekening zet dat dit ook wel van de situatie afhangt. Een hond die op zijn tweede een erfelijk gebrek krijgt is toch echt iets anders dan een hond van zeven of acht waarbij zich een gebrek openbaart. Zeker epilepsie die zich op latere leeftijd (na de vijf of zes) openbaart is vaak secundaire epilepsie en dus niet de erfelijke variant. Bij secundaire epilepsie wordt de epilepsie door iets anders veroorzaakt bijvoorbeeld een hersentumor. Maar financiële compensatie of niet een fokker hoort netjes om te gaan met mensen en honden. En vooraf alle mogelijke testen te doen om zoveel mogelijke erfelijke ziektes uit te sluiten.

In het geval zoals bovenstaande bij een hond die nog zo jong is vind ik dat een fokker de pupprijs moet vergoeden. Zeker als een fokker bewust de ouderdieren niet heeft getest.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:07

Hmm, ik heb daarin misschien een controversiële mening, maar ik vind een financiële compensatie vanuit de fokker niet nodig. Natuurlijk is het welkom :Y) Maar ik vind op het moment dat jij een levend wezen koopt, je het risico loopt dat er iets mis mee kan zijn. Al dan niet erfelijk.

Ik vind het een ander geval wanneer de fokker wíst dat er wat mis was met de hond/de ouders van de hond (wat voor zover ik begrijp bij de BC wel het geval was). Maar als de fokker aan al zijn plichten heeft voldaan en de hond blijkt toch een erfelijk gebrek te hebben, vind ik niet dat de fokker daar verantwoordelijk voor kan worden gesteld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 19:24

Kaus schreef:
Hmm, ik heb daarin misschien een controversiële mening, maar ik vind een financiële compensatie vanuit de fokker niet nodig. Natuurlijk is het welkom :Y) Maar ik vind op het moment dat jij een levend wezen koopt, je het risico loopt dat er iets mis mee kan zijn. Al dan niet erfelijk.

Ik vind het een ander geval wanneer de fokker wíst dat er wat mis was met de hond/de ouders van de hond (wat voor zover ik begrijp bij de BC wel het geval was). Maar als de fokker aan al zijn plichten heeft voldaan en de hond blijkt toch een erfelijk gebrek te hebben, vind ik niet dat de fokker daar verantwoordelijk voor kan worden gesteld.

Zeker bij dingen die voorkomen in t ras en waar de fokker besluit niet op te testen, is de fokker hier gewoon aansprakelijk voor en verplicht te betalen.
Maar ook als de fokker wel test, is dat vaak. Omdat t een ondeugdelijk product is voor de wet.
Maar met de goede rechter en advocaat valt daar wel onderuit te komen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:30

Enige nadeel is dat er op epileptie (nog) niet te testen is.

Dus al doet de fokker nog zo zijn best, je bent altijd afhankelijk van andere in je ras. Als het ergens in je lijn zit maar dat word verzwegen kan je als fokker nog zo je best doen, dus soms is de fokker net zo goed slachtoffer!