Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:12

Wat onwijs lief! <3 Daar smelt je toch van?

Mango is gisteren naar de vogelarts geweest omdat hij steeds vaker niest.
Daar is onder een roesje zijn neus gespoeld. Dat gaat op kweek en dan hoop ik aankomende week meer te weten.
Ondertussen krijgt hij antibiotica. Dat vindt hij fantastisch want ik geef het hem door een klein beetje Nutribird heen :+ Blijer kun je hem niet krijgen _O-
Hij heeft zich echt fantastisch stoer gedragen.
Ik vind het onwijs zielig om te zien wanneer ze hem ondersteboven houden om te spoelen, maar ze zijn megalief voor hem en hij heeft geen kick gegeven <3

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:39

Hopen dat het toch niks is :(:)

Skipper heeft mij goed laten schrikken. Zat links onder in de kooi, bleef er zitten. Na een tijd zag ik dat hij dingen had verzameld waar hij opzit :n
Handig de camera als je niet thuis bent _/-\o_

En whopper doet niezen na _O- _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:56

Die is dus broeds? :P
Hier had er vandaag ook ééntje een ei gelegd in de voliere... En dat met dit weer 8)7

Ik denk dat het met Mango wel meevalt. Zijn neus is dus gespoeld en er kwamen heel veel veerstofjes naar buiten. Ik denk dat hij daar ontzettende jeuk van in zijn neus heeft gehad waardoor hij het eruit probeerde te niezen. Hij zat ook steeds aan zijn neus te krabben.
Maar we wachten rustig af tot de uitslag van de spoeling terug komt! Hij is verder gelukkig helemaal niet ziek.

De rekening was ruim 400 euro := Gelukkig is hij verzekerd :=

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:13

Ja, daarom ook zijn gedrag de laatste tijd
Afbeelding
Je ziet witte dingen liggen, denk kralen wat ze eraf gesloopt hebben.
Ze zitten kruipen ook vaak onder de bank of verwarming. Ff kijken hoe ik dat dicht ga zetten.
Ohja en het eivoer gaat eruit. Flik, Piet en Whopper geven gelukkig geen tekenen van broeds gedrag

Mooie rekening :( als Mango maar gezond is en van zijn kriebels afkomt

Cayenne

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:33

Ik zou idd het eivoer eruit halen en het helpt soms ook om even de kooi compleet opnieuw in te richten en desnoods even op een andere plek in de woonkamer te zetten.
Dan is het weer even een "nieuw huis" voor ze en worden ze sneller uit de broedmodus gehaald.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 21:56

Andere plek wordt moeilijk. Wordt morgen een leuk klusje :o
Skipper neemt zijn taak wel serieus, zit er nog steeds op. Hoop dat hij er zo afkomt en op stok gaat, kan ik de lamp uitmaken.

Op mp had ik gereageerd op een advertentie voor een foto.
Wat krijg je terug....

Afbeelding

Daar vroeg ik niet om :n

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:35

Zo, Mango heeft het vrouwtje gepluimd.
Hopelijk valt het allemaal goed mee !

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:55

Skipper zijn eitjes :o
Afbeelding

Heb ook een foto gekregen van mp. Vond haar reactie een beetje raar

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:47

Ik heb een oorlogswond van Fable :(
Hij kruipt echt overal in/op waar hij inpast, en dan krijgt hij op zijn donder,
haalde hem weg, bijt potjandorie flink in mijn lip -:(-
Gister de kabel van de dolby moeten maken, ze klimmen graag in de gordijnen,
en dan via de zijkant en onderkant van de bank weer terug :n
Hopelijk de kabels nu goed weggestopt

Hoe is het met Mango?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:10

Hoi dames

Even een random vraag na tijdje inactief te zijn geweest. Ik heb momenteel een joekel van een kooi en ga kleiner wonen. De huidige kooi is zo'n 1.50 x 1.20 m x 1.60 (excl pootjes). Ik heb geen ruimte voor zo'n kooi, maar valt me op dat ze überhaupt nooit de bodem verkennen. Ik wil dus wel een lange kooi behouden, maar minder enkel minder hoog zodat hij aan de muur kan en zodat ik nog wat kan met de ruimte daaronder. Ze komen er eigenlijk minimaal 3-4 uur per dag uit. Maar meestal rond de 8 uur per dag.

Even snel gezocht online, heeft iemand een goede tip? Niet zo'n zin deze kooi te verbouwen, hij is nog heel goed.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:18

Hahahaha Hoezo kom ik nu pas achter dit topic!

Ik ga later vandaag even een uitgebreid berichtje maken, wat leuk nog meer vogelliefhebbers!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:20

Met Mango gaat het goed! Hij is nu voor ongeveer 80% van zijn niesbuien af!
We hebben meteen maar geïnvesteerd in een nieuwe luchtreiniger en luchtbevochtiger. Alles voor het kind, he? :')
Die oorlogswond is wel rot zeg! :(:)
Het klinkt alsof ze je goed bezig houden! _O- Je zult je vast niet vervelen!

Raineri: Ik denk dat je een soort kamervoliere bedoelde? Ik weet even niet meer wat voor vogels je hebt, maar niet alle soorten komen graag op de bodem inderdaad. Dus dan zou je ook voor een andere soort kooi kunnen kiezen idd! De lengte is sowieso altijd belangrijker!

Netjuh6: Welkom! :wave:

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:32

Wat leuk joh een topic waar alle vogel gekkies samen komen!

Hier ook een rasechte vogelgek.

Ik zal ons eens voorstellen.

Nel en Koos onze twee Shamrocks
Afbeelding
Afbeelding

Onze groenvleugels Dries en Kees
Afbeelding
Afbeelding

Onze Maracanas Bert en Fiep
Afbeelding

Onze Bonte Boertjes Otje en Joep
Afbeelding

En onze Harrie
Afbeelding

Wij zijn fanatieke freeflighters met onze Shamrock aras en zijn echt stapel gek op deze gekkies.

En voor je denkt zit dat allemaal in huis.. nee hahaha alleen Harrie woont bij ons in huis. De rest heeft hele ruimte verblijven in onze garage.

wat hebben jullie voor vogels? Meer freeflighters hier?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:36

Ik heb er twee van jou Cayenne :D Tommy en Nukumi! Heb mijn profielnaam gewijzigd om anoniem(er) te zijn.
Ik zag ze vandaag dus wel op de bodem. Maar als ze uit de kooi zijn scharrelen ze ook wel wat rond. Dilemma's

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:36

Cayenne, gelukkig dat het een heel eind over is, niks zo erg als je kindjes iets hebben :knuffel:

Netjuh6, gaaf <3

Bij mij scharrelen ze ook vaak op de grond, in de kooi,, maar ook als ze los zijn. Soms een mijnenveld van poepjes _O- _O-
Ik geeft ze ook gedroogde bloemen/ kruiden van whoopie, zijn ze allemaal dol op, zelf Flik en Piet scharrelen erin. Mijn konijnen vliegen er ook op aan als ze hooi met de kruiden/ bloemen krijgen. Alle diertjes blij :o

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:00

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:08

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:43

Geen freeflighter, wel allemaal afstandsvogels die hier wonen. Sinds kort wonen we groter, en hebben de vogels een aparte kamer. Kamer is omgetoverd tot een indoor voliere. De meeste vogels hebben wel een kooi, maar diegene die goed sociaal met elkaar om kunnen gaan zitten 24/7 los. Wel ontzettend leuk dat freeflight!

Sinds kort hebben we een 60 jarige raszuivere (wildvang) Oranjekuif Kaketoe. Tja, toen waren de regels nog heel anders en kon je zonder pardon vogels uit het wild wegkapen. Zo dus ook Karel. Helaas zijn ze nu ernstig bedreigd ivm het verdwijnen van hun natuurlijke omgeving en stropers. Toch bijzonder hoe er in 60 jaar zo verschrikkelijk veel verandert is. In wetgeving, verzorging, kennis. Had foto's gezien van hem in een kooi waar hij net de kont kon keren. Dat was normaal?!
Wel een super leuke vogel! Eigenaar was overleden en de kinderen van deze mevr zochten een opvang. Deze mensen komen af en toe op bezoek, erg gezellig! Gelukkig gaat het allemaal erg goed met hem sinds hij hier woont.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:15

Wij hebben ook een Winex luchtreiniger. Super tevreden over!

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:45

Benfan schreef:
Geen freeflighter, wel allemaal afstandsvogels die hier wonen. Sinds kort wonen we groter, en hebben de vogels een aparte kamer. Kamer is omgetoverd tot een indoor voliere. De meeste vogels hebben wel een kooi, maar diegene die goed sociaal met elkaar om kunnen gaan zitten 24/7 los. Wel ontzettend leuk dat freeflight!

Sinds kort hebben we een 60 jarige raszuivere (wildvang) Oranjekuif Kaketoe. Tja, toen waren de regels nog heel anders en kon je zonder pardon vogels uit het wild wegkapen. Zo dus ook Karel. Helaas zijn ze nu ernstig bedreigd ivm het verdwijnen van hun natuurlijke omgeving en stropers. Toch bijzonder hoe er in 60 jaar zo verschrikkelijk veel verandert is. In wetgeving, verzorging, kennis. Had foto's gezien van hem in een kooi waar hij net de kont kon keren. Dat was normaal?!
Wel een super leuke vogel! Eigenaar was overleden en de kinderen van deze mevr zochten een opvang. Deze mensen komen af en toe op bezoek, erg gezellig! Gelukkig gaat het allemaal erg goed met hem sinds hij hier woont.

Heb je een foto, ben wel heel nieuwschierig nu :P
Gelukkig zijn de meeste mensen er van bewust dat vogels, en andere dieren ruimte nodig hebben om te leven.
Straks met een konijn naar de DA :(
Hij eet niet, heeft wel wat gedronken, Dibs zit wel heel lief tegen hem aan. Vanmorgen voor het werk pijnstiller gegeven, kan hem gelukkig met de camera in de gaten houden. Collega is zo lief om mij eerder af te komen lossen _/-\o_

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:08

Veel beterschap voor je konijntje!
Mijn plusdochter heeft ook 2 konijnen, duitse reuzen, maar mijn hemeltje, wat een zorgen brengen die met zich mee! Ik had geen benul dat die dieren zo gevoelig waren. Erg tof en supertam zijn ze, maar toch wel ziekte-/kankergevoelig.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:52

Thanks, ze geven van te voren niks aan als ze pijn hebben :(
Als je het merkt, snel naar de DA

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:45

Ja en dat is bij vogels ook zo! Vaak wanneer je doorhebt dat er iets mis is, ben je al te laat :(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:41

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:59

Gister dagje wezen shoppen voor de vogels/ konijnen met vriendinnen :D
125 euro en halve tank benzine lichter....
Begonnen met Avonturia, ruim 100 min rijden :x erg erg leuke winkel, genoeg keuze, leuke aanbiedingen, alleen moeilijk met parkeren, was ook vakantie die regio. Ik heb spijt dat ik niet meer van de aanbiedingen heb meegenomen :(
Daarna Enjou parrots, ook een leuke winkel, wel iets duurder.
Hareco, die winkel had ik meer van verwacht, vond het tegenvallen, wel 2 sloopballen voor een leuke prijs.
Laatste winkel was Whoopie, daar had ik de bestelling al online geplaatst, 4 zakken met kruiden/ bloemen en lijnzaadbrokjes.

De schade, zoek Whopper :o
Afbeelding

Knappe Fable
Afbeelding

De schaal met speelgoed waar mee gegooid en gesloopt kan worden
Afbeelding