Ja, het karakter is inderdaad veelzeggend. Misschien een gekke vraag maar heeft de fokker hierin wel meegekeken naar wat jullie graag in een pup verlangden? Mijn schoonzus werd gezegend met een Duitse herder die vanaf dag 1 totaal onbereikbaar was (zij mochten dus zelf uitzoeken welke ze wilden en kozen voor de brutaalste en meest zekerdere pup wat er was omdat ze dat wel stoer vonden, of ja hun zoon), wat ook echt niet is wat je verwacht bij een herder. Daar was geen land mee te bezeilen qua connectie maken en die kon dus ook absoluut Niet los. Alles wat zij geleerd had qua honden training door de jaren heen (maar daar ben ik sws niet perse over te spreken, want dat is echt nog de ouderwetse harde hand), werkte bij deze niet (al bereikte ik wel met positief belonen resultaat aan de lange lijn als ik wekelijks liep maar goed niet mijn hond, niet mijn probleem uiteindelijk natuurlijk). Ze heeft hier echt heeel veel in moeten stoppen en dat is zwaar gevallen. Ondertussen gaat ze dus wel in groepsverband het losloop gebied in (hond blijft bij de groep) maar ze kan daarbuiten bv absoluut niet los nog steeds na bijna 4 jaar. Waar onze Arya vanaf dag 1 los liep en aan ons vastgeplakt zat wat het toch wel beter kneedbaar maakt natuurlijk als je pup dan zo is - al heeft zij met ouder worden ook haar grenzen verlegd en uitgeprobeerd en wel eens te ver van me vandaan en zijn er dingen waar ze van afgeleid raakt maar over 't algemeen is ze altijd aan't inchecken bij mij omdat het er ook gewoon in zit bij haar (en wij dat ook bevestigd hebben) en dat heeft me ook heel veel training gekost maar dat zul je met elk hond hebben ongeacht ras en karakter, natuurlijk.
Alles behalve makkelijk. Consistency is key zeggen ze wel, met het grootbrengen van jong spul. Volhouden en proberen te zoeken wat hetgeen is waar je wel net het verschil merkt waarbij je aandacht vast kunt houden. Het proberen aan te leren van de focus wel bij jou leggen met high rewards kan bv helpen (eerst op plekken waar er minder omgeving prikkels zijn en daar bevestigen voordat je het uitbreidt naar andere omgevingen bv) en je hond uitbundig belonen wanneer er wel vanuit henzelf 'ingecheckt' wordt bij jou buiten zodat ze de link leggen; als ik contact maak = het leuk/beloning. Dan kan het best zijn dat er een moment komt dat het omdraait. Maar als ze jong zijn is die aandachtsspanne voor veel ook gewoon een ding. Sommigen hebben ook gewoon een kortere spanne als anderen. Ook onze herder heeft een mentaal emmertje wat overloopt en vanaf dan kun je met haar ook niks meer- ondertussen nu ze volwassen is, loopt die emmer wel minder hard over uiteraard maar ook nu zijn er nog situaties waarin ze gewoon minder goed bereikbaar is.
Maar kan me voorstellen dat het wel een impact op je heeft zo natuurlijk. Het is ook echt wel intens als je hond zo in z'n eigen wereldje zit en zich zo laat meeslepen in allemaal prikkels overal. Volgen jullie training ergens, in groepsverband of prive? Dat laatste zou misschien anders heel prettig kunnen zijn ook nog zodat ze echt aangepast aan jullie kunnen helpen.