Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Die kijken dan idd naar het hele plaatje mee, hoe je dag uitziet en wat je thuis doet ipv alleen dat ene uurtje in een groep waar je met de groep ‘moet’ meedoen. Denk zeker wel dat jullie dat wat kan helpen
succes!
kiwiwitje schreef:dierenfan schreef:Blijf dat apart vinden. Er zijn miljoenen doodles en giga veel met ingewikkelde vachten en dan nog verplicht laten helpen waar de vacht mogelijk enkel ellendiger wordt. Zo onwijs dom!
Ps een contract is leuk maar nooit rechtsgeldig. Je kan dus in principe (lees dit goed! In principe he) ja en amen zeggen en nee doen.
Blijf het echt niet begrijpen dit soort contracten.
Deze zijn volledig rechtsgeldig. Een hele lange irritante en oude fabel helaas…
Konstantine schreef:Ik had heel graag een hond gehad met will to please en baasgerichtheid. Dat zit hier echt helemaal niet in.
Hij schaduwt je binnenshuis wel, maar dat is omdat hij aandacht van je wil, niet omdat hij aandacht voor jou heeft.
Buitenshuis is alles en iedereen interessanter dan wij, en dat is al zo vanaf dag 1, alle oefeningen ten spijte. Hij kan dus niet los lopen en netjes aan de lijn lopen zit er ook niet echt in. Als je 1-op-1 met hem wandelt is het te doen, maar samen met hem wandelen gaat niet zo lekker.
En die snor waar alles in blijft hangen ja, dat is ook een dingetje.
Edit: hij is wel echt heel lief, en we blijven het ook proberen, maar het is wel jammer dat je een hond in huis haalt met het idee dat hij mee kan bij de meeste dingen die je onderneemt en dat het dan zoveel energie kost met hem dat het eigenlijk leuker is zonder hem.
*
. "Vroeger" (ze is 3) veel verschillende sporten met haar gedaan, maar vaak genoeg besloot Layla niet te willen werken en zat ze een beetje om zich heen te kijken terwijl we eigenlijk detectie aan het doen waren. Of dat ze op de hoogste strobaal klom tijdens barnhunt wedstrijd en ze gewoon niks deed. De eerste paar keren voel je je dan echt wel heel 'klein' en 'dom'. Nu kan ik er ondertussen om lachen. Paar weken geleden had ik hoopers workshop met beide honden. Layla heeft 1.5 uur geweigerd iets te doen. Ze is niet van haar plek gekomen en heeft alleen maar "hooghartig" om zich heen gekeken. Beer deed als met overgave, en na 1.5 uur mocht hij na alle losse onderdelen te oefenen een lijntje van 5 doen. Beer aan de start, en opeens wordt ik aangetikt door Layla (die nog niks had gedaan). Ze deed het lijntje perfect, kreeg haar beloning en ging weer aan de kant zitten - dat is hoe ze is en ik kan er nu vooral om lachen. Al weet ik ook dat het helpt dat Beer er ook is.Konstantine schreef:Bij een ander vind ik het dan wel weer heel grappigJe schrijft het ook zo leuk
Misschien ga ik er over een poosje ook wel om lachen. Voor nu heb ik de droom van gezellige fietstochtjes met hond in de fietskar en van een leuk rondje meedoen bij de agility maar even in de ijskast gezet
ieder zo zijn manier maar dit werkt prefect voor ons beiden en wees gerust deze 2 rollijnen (5 en 8 meter) zijn richting vervanging toe en heb al nieuwe binnen. Gelukkig kan deze manier erg makkelijk hier en mijn terrier het jagen zo ook af kunnen leren. Op de boerderij oefenen we gewoon los met overal wilde katten (zit grote groep) en dat gaat met de dag beter!
dierenfan schreef:Nope lees mijn ervaring hierboven met de asiel hond waarmee gefokt werd. We konden helemaal niets. Ondanks het contract. Niet enkel fabel dus.
Konstantine schreef:Ik had heel graag een hond gehad met will to please en baasgerichtheid. Dat zit hier echt helemaal niet in.
Hij schaduwt je binnenshuis wel, maar dat is omdat hij aandacht van je wil, niet omdat hij aandacht voor jou heeft.
Buitenshuis is alles en iedereen interessanter dan wij, en dat is al zo vanaf dag 1, alle oefeningen ten spijte. Hij kan dus niet los lopen en netjes aan de lijn lopen zit er ook niet echt in. Als je 1-op-1 met hem wandelt is het te doen, maar samen met hem wandelen gaat niet zo lekker.
Edit: hij is wel echt heel lief, en we blijven het ook proberen, maar het is wel jammer dat je een hond in huis haalt met het idee dat hij mee kan bij de meeste dingen die je onderneemt en dat het dan zoveel energie kost met hem dat het eigenlijk leuker is zonder hem.
Little_Gift schreef:Dat zijn toch standaard eigenschappen van de Doodles? Begrijp niet zo goed hoe je dit dan niet op voorhand wist?
Of bedoelde je dat je niet wist dat jullie daar zo aan zouden tillen aan die eigenschappen?
Hoewel hij nog een lange weg te gaan heeft, komt ook hij er wel, het duurt alleen even. 

Konstantine schreef:Drie hersencellen
Wat heftig dat je hele roedel over de zeik was door dat gerel. Dan ben ik blij dat wij er in ieder geval maar 1 hebben. Kan me niet voorstellen hoe dat met een roedel is. Gelukkig heb jij wel veel meer ervaring om ermee om te gaan, maar leuk is anders.
Zijn Vixem en Nil ook nog jong?
Ik zal eens kijken of we bij een andere hondenschool kunnen beginnen aan agility. Bij de vorige hondenschool moest je daar je C-diploma voor hebben, maar hij is niet eens geslaagd voor A
. En in basis zijn ze zeker lief, dat wel. Maar qua energie is het echt wel veel en pittig om groot te brengen. Zeker omdat ze vaak inderdaad als gezinshond gezien worden. Als ze stabiel zijn denk ik wel dat het oprecht leuke honden zijn, voor alles 'in' en fijn binnen een gezin. Maar het is inderdaad wel een misvatting dat je ervan uit kunt gaan dat ze voldoen aan die beschrijving hierboven. Het blijft een verrassing wat eruit komt.
Net zoals dat Arya ook niet snel matcht met een labrador - die vind ik qua energie vaak ook zo overkomen zeg maar. Maar goed, eerlijk; dat komt vaak ook gewoon door hoe een eigenaar ermee omgaat in bv een losloop gebied; lang leve de lol, laat je hond maar overal los op af vliegen. Maar ik merk wel dat de energie van dit soort honden bij Arya niet iets is waar ze echt op zit te wachten vaak. Die energie/vibe zit er wel een beetje in vaak.
^waar ik wel bewust m'n verantwoording neem en altijd bovenop zit
Maar ik vermijd tegenwoordig zoveel mogelijk en loop veelal alleen met hondeneigenaren waarvan ik weet dat ze bij ons passen zeg maar. Karin_deB schreef:Huh, misschien ben ik gek hoor maar als je zoekt op eigenschappen van een doodle wordt er toch juist genoemd:
"vriendelijke, intelligente, sociale en zeer actieve hond met een sterke will to please. Dit mensgerichte ras is door zijn aanhankelijke en speelse karakter een uitstekende, geduldige gezinshond".
) en dan zijn er 'ineens' problemen.
Maargoed i.v.m. allergie was de keuze qua rassen hier erg beperkt.
Daarentegen moest ik hem als pup echt in de gaten houden met loslopen, hij zou zo met iemand anders mee naar huis zijn gegaan. En hij heeft als puber enorm last gehad van zijn hormonen en was echt moeilijk bereikbaar buiten.
s1993 schreef:Konstantine schreef:Ik had heel graag een hond gehad met will to please en baasgerichtheid. Dat zit hier echt helemaal niet in.
Het is natuurlijk ook wel deels de leeftijd, maar er zit enorm veel verschil in doodles. Ik ken ontzettend veel doodles en de karakters lopen enorm uiteen. Sommige zijn echt wel leuk en andere veel minder. En wat betreft de snor: ik heb 2 lagotti en hoeveel water er in de baarden blijft hangen als ze wat gedronken hebben... TsjahMaargoed i.v.m. allergie was de keuze qua rassen hier erg beperkt.
Ik herken ook wel dat je soms vooraf andere verwachtingen hebt van het hebben van je eerste hond dan hoe het uitpakt. Ik wilde met onze eerste hond graag een sportief hondje waarmee ik tzt zou kunnen hardlopen en wat behendigheid doen voor de leuk. Die twee dingen doet hij fantastisch (beter dan ik haha) en hij is enorm baasgericht en houdt altijd in de gaten waar ik ben, ik hoef met hem nooit bang te zijn dat hij wegloopt oid, dat durft hij toch niet. Hij heeft het niet zo op vreemden (wat veel voorkomt bij lagotti) en moet altijd even wennen aan nieuwe mensen. Overigens vindt hij de meeste mensen nadat ze hem eventjes negeren wel prima, maar onbekende mensen die hem gelijk willen aaien of hem aanstaren vind hij vreselijk. Dat is voor mij geen probleem, wel iets waar ik rekening mee houd, vreemde mensen laat ik hem dus niet aaien.
Maar wat ik wel heb onderschat is hoe gevoelig hij is voor prikkels en hoe vocaal hij dan wordt. Zeker toen hij jonger was, als ik hem meenam naar een terrasje/uit eten/ergens lunchen vond hij het enorm moeilijk en schreeuwde de hele boel bij elkaar. Op de puppycursus deed hij het fantastisch zolang hij opdrachten kreeg, maar hij kon zichzelf enorm moeilijk reguleren. En er zijn natuurlijk heel regelmatig tussendoor momenten dat er even iets wordt uitgelegd of dat je staat te wachten. Die momenten vond hij enorm moeilijk (en vindt hij nog steeds best moeilijk) en dan ging hij of janken/schreeuwen of zoomies doen (en dan wilde hij rondjes om je heen rennen alsof je een gestoord paard aan het longeren bent). Met veel oefenen en naarmate hij iets ouders is geworden is dat wel veel beter geworden, maar als het moeilijk wordt dan hoor je hem nog steeds wel. Het moeilijkste vindt hij als we op een vreemde locatie zijn en ik even bij hem vandaan loop (naar de wc ofzo).
Uiteindelijk blijft hij dus wel vaker thuis dan ik vooraf verwacht had, omdat dat voor hemzelf gewoon fijner is. Als ik ergens naartoe ga denk ik altijd even na of ik hem mee ga nemen en of ik hem daar een plezier mee doe of niet. Hij is graag bij mij dus wat dat betreft wil hij altijd mee, maar locaties met veel prikkels icm dat hij stil moet zitten maak ik hem gewoon niet blij mee. Hij is echt enorm gevoelig en een beetje bijzonder maar ik ben ontzettend gek op hem en zou niet meer anders willen en ik zou hem ook zo opnieuw kiezen![]()
Mijn tweede hond is weer compleet anders (zelfde ras, zelfde fokker, wel een andere lijn en andere wensen van mijn kant), heeft hele andere dingen die hij lastig vindt. Als hij mijn eerste hond was geweest, was hij waarschijnlijk wel een 'overal mee naartoe' hond geweest. Als ik hem als pup meenam naar een terrasje ging hij daar lekker liggen slapenDaarentegen moest ik hem als pup echt in de gaten houden met loslopen, hij zou zo met iemand anders mee naar huis zijn gegaan. En hij heeft als puber enorm last gehad van zijn hormonen en was echt moeilijk bereikbaar buiten.
Zo hebben ze allemaal hun eigenaardigheden en is het per hond kijken hoe je daarmee om kan gaan. Maar zeker met een eerste hond kan ik me voorstellen dat je een bepaald beeld voor je had over hoe het zou zijn, wat dan vervolgens anders loopt. En soms zie ik mijn vriendin met haar doodbrave rustige labrador en denk ik 'dat zou toch ook wel lekker zijn'. Maar ergens weet ik ook dat ik zo'n hond saai zou vinden en het helemaal niet bij me zou passen
). s1993 schreef:Zo hebben ze allemaal hun eigenaardigheden en is het per hond kijken hoe je daarmee om kan gaan. Maar zeker met een eerste hond kan ik me voorstellen dat je een bepaald beeld voor je had over hoe het zou zijn, wat dan vervolgens anders loopt. En soms zie ik mijn vriendin met haar doodbrave rustige labrador en denk ik 'dat zou toch ook wel lekker zijn'. Maar ergens weet ik ook dat ik zo'n hond saai zou vinden en het helemaal niet bij me zou passenp