Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:51

Ik geef graag op alcohol basis. Je wil rust in je hond en dit werkt snel over het algemeen. Hier krijgen ze preventief rondom oud en nieuw het altijd (puur nervo of bach bloesem op alcohol basis). Gewoon ter ondersteuning bij al dat heftige vuurwerk. Bang of niet ze krijgen het. Ooit mee begonnen toen we er 6 hadden en bevalt prima dus doen we nog altijd.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Tincturen zijn zo eigenlijk inderdaad ontzettend mooi ja. En wat Leo al goed uitlegt, op de eerste plaats is het gewoon in de basis al nodig om de werkzame stoffen uit planten/kruiden te halen bv (en daarnaast idd ook voor houdbaarheid); zonder alcohol kan het dus niet eens tot stand komen zo'n tinctuur. Maar in de praktijk kun je de alcohol inderdaad wel laten verdampen, al is dit in het algemeen gesproken echt niet nodig maar zoals Leo zegt er kunnen uitzonderingen zijn waarbij het wel een optie is om te doen. Maar het is gewoon veilig om in die doseringen te geven ja. En zoals met alles wat je geeft aan nieuwe middelen (zelfs met voeding ook) is het advies; gewoon goed observeren hoe je dier reageert erop.

Imo ook de fijnere optie om te proberen boven meteen bv een chemische castratie erin te spuiten of andere situaties waarin het een eerste goede optie kan zijn ipv heftiger en/of chemisch spul. Het kan echt voor zoveel dingen ingezet worden. :j

Wij zetten zelf ook inderdaad al jaren tincturen in :j

Karin_deB

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Dank voor jullie uitleg!
Ik wist dit niet dus schrok vanuit mijn onwetendheid.
Ik ga nog eens wat meer lezen en verdiepen.

Vooralsnog heb ik niet het idee dat DJ echt overlast van zn hormonen ervaart.
Laatst cursus met een loopse teef en hij handelde dit goed in mijn ogen.
Net voor 1.5 laten we hem castreren (contractueel verplicht).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Contractueel verplicht ? Ik heb er misschien overgelezen maar 1.5 jaar is vroeg voor een middelgrote tot grote hond. Dan is de reu mentaal noch lichamelijk volwassen. Voor een klein hondje ligt het anders.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Ik verwacht een labradoodle. Daar is dat vrijwel standaard.
Alleen al daarom viel dat ras bij ons af.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Labradoodle inderdaad.
2 van zijn broertjes zijn deze week al gecastreerd.
15 december is hij precies 1.5 jaar dus wij willen het net daarvoor doen. Eind nov/begin dec.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Wij hebben ook een doodle, zelfde contract waarschijnlijk. Onze dierenarts raadde aan zo lang mogelijk te rekken, dus 17 maanden en 3 weken it is :P
Half oktober is dat dan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:14

Blijf dat apart vinden. Er zijn miljoenen doodles en giga veel met ingewikkelde vachten en dan nog verplicht laten helpen waar de vacht mogelijk enkel ellendiger wordt. Zo onwijs dom!
Ps een contract is leuk maar nooit rechtsgeldig. Je kan dus in principe (lees dit goed! In principe he) ja en amen zeggen en nee doen.
Blijf het echt niet begrijpen dit soort contracten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Ik begrijp het evenmin. De fokker van de keeshond van onze dochter raadde het af omwille van problemen met de vacht, andere fokkers omwille van mogelijke gezondheidsproblemen en dan geldt het bij een doodle als een verplichting op een leeftijd van 1.5 jaar ??

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Ik zou niet te hard roepen dat die contracten niet rechtsgeldig zijn.
In de praktijk is het toch al meer dan eens gebleken dat degene die het contract opstelde in het gelijk gesteld werd.
En imo moet je dergelijke contracten überhaupt niet ondertekenen als je toch niet van plan bent je eraan te houden. :o

Dat terzijde, ik heb eigenlijk geen idee of er zo'n contract bij de doodle van mijn moeder zat.
Ze kreeg haar iig intact met ±3 jaar oud en gaat haar binnenkort alsnog laten castreren maar meer omdat ze elke 4 maanden loops is en de loopsheid haar behoorlijk in de weg zit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Tja wij als asiel (jaren geleden) konden absoluut niet een hond plus pups terug eisen omdat er dus mee gefokt was terwijl er contract was met fok verbod. Dus ik heb er heel andere ervaringen mee helaas en dat nog wel bedrijsmatig met dierenbescherming contract. Je zou dus uit gaan van ook rechtsgeldig.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:37

Ik heb ook al vaker gehoord dat sommige van die contracten als rechtsgeldig worden gezien. Of dat de fokker in ieder geval in gelijk gesteld werd. Volgens mij liep er ook een topic over oo bokt, maar dat weet ik niet meer zeker. Kan ook op facebook oid geweest zijn.

Maar ik vind het ook bijzondere constructies. Zou niet helemaal mijn ding zijn; maar inderdaad; je tekent er uiteindelijk vrijwillig voor als je daar een hond koopt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Ik blijf het echt out-of-this-world vinden dat er met die contracten gewerkt wordt. Ik snap echt niet waar die 'fokkers' mee bezig zijn, en zal het ook nooit snappen. Sorry, heeft niemand wat aan verder die rants hierover, maar elke keer als ik zulke dingen weer lees pfff....Ik kan er echt niet bij dat een fokker wie zogenaamd het beste voor heeft met de pups welke ze fokken (want daar mag je wel vanuit gaan normaliter), dit dan in contracten opstellen en standaard willen zien. Iets wat totaal niet gebaseerd is met het oog op gezondheid, maar puur omdat ze willen voorkomen dat een pup eigenaar gaat fokken. Ik vind er echt wat van. Imo is geen enkel ras of mix of wat dan ook zogenaamd speciaal genoeg om dit goed te kunnen praten. Als eigenaar ga je er uiteraard mee akkoord en dat moet iedereen zelf weten, maar ik blijf het echt bizar vinden dat die 'fokkers' nog durven te beweren dat ze met liefde voor het ras fokken. Stuk voor stuk doen ze het toch alleen maar voor geld zo |( Ik kan er gewoon vanuit fokkers pov echt niet bij hoe je dit met een 'goed geweten' zo durft te doen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op Gisteren, 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:44

Nee klopt, als eigenaar van... zit je er toch wel een beetje aan vast natuurlijk. En ik snap ook echt de charme wel van bepaalde doodles en waarom ze zo geliefd zijn vaak. En de meeste mensen hebben nu eenmaal ook geen problemen met castreren nog steeds, dus die vinden het ook niet perse erg om dit dan te doen natuurlijk.

Ik snap het gewoon vooral niet vanuit zo'n fokkers visie, hoe je hier zo achter kunt staan met het fokken van nesten want het is gewoon niet het beste voor hebben met je pups qua gezondheid waar je als fokker voor zou moeten staan.

edit:
oh volgens mij is er een reactie weg waar ik op reageerde hahaha. nu lijkt het alsof m'n bericht zo random hier staat want ik had niet gequote :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Ik probeerde nog iets aan mijn bericht toe te voegen en toen ging het helemaal mis, sorry, nu lijk jij wel gek haha :P

Het is onze eerste hond en we wisten niet dat zo'n clausule bij andere rassen niet gebruikelijk is.
Ik wil me wel aan het contract houden, we hebben het nou eenmaal getekend.
Een eventuele volgende hond wordt waarschijnlijk geen doodle, niet vanwege het contract, maar omdat het ras toch minder bij ons past dan we dachten.
En dat terwijl we echt wel veel huiswerk hadden gedaan, althans, dat dachten we.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Ellende die contracten idd,.. eventueel heb ik ook wel eens gehoord dat ze ook wel eens gesteriliseerd worden als castratie echt nadeling blijkt te zijn, maar dat doet niet elke dierenarts. Mag ik vragen waarom een doodle minder past dan gedacht?

Ica vandaag ingeschreven voor de Hollandse Racing games in Lelystad, ben benieuwd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Een doodle is ook gewoon een kruising waarbij je eigenlijk nooit weet wat je krijgt. Heel veel hebben er daardoor ook gedragsproblemen. Sowieso een kleine allergie voor doodles en vind die krulletjes/snorren heel vies. Ik ken eigenlijk geen één leuke en kom ook nooit een normale tegen. Ze zijn altijd een soort contactgestoord :=

Zo zonde dat mensen er nog zo vaak intrappen. Ik ben echt niet tegen castreren, maar wel tegen dit verplicht op leggen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Konstantine schreef:
Ik probeerde nog iets aan mijn bericht toe te voegen en toen ging het helemaal mis, sorry, nu lijk jij wel gek haha :P

Hahahaha niet erg, kan gebeuren

Konstantine schreef:
Het is onze eerste hond en we wisten niet dat zo'n clausule bij andere rassen niet gebruikelijk is.
Een eventuele volgende hond wordt waarschijnlijk geen doodle, niet vanwege het contract, maar omdat het ras toch minder bij ons past dan we dachten.
En dat terwijl we echt wel veel huiswerk hadden gedaan, althans, dat dachten we.

Ja, dat lijkt me best een lastig iets om dan zo erna te ontdekken alsnog, dat het dan niet zo past als je had gehoopt/verwacht. Maar soms weet je ook gewoon niet hoe dat uiteindelijk gaat zijn in de praktijk totdat je er middenin zit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:58

Konstantine schreef:

Ik ben nieuwsgierig waar jullie dan nu tegenaan lopen qua dat deze kruising niet echt past. Wel ongelooflijk vervelend om dat toe te moeten geven zeg! Maar het kan natuurlijk altijd dat de klik er gewoon niet echt is.
Als ik zie wat voor klik ik nu al heb met Gabber dat heb ik nooit gehad met mijn vorige herder terwijl die ook diep in mijn hart zat hoor! Die had wel stukje mechel er in en ik dacht dat mechel wel bij mij past maar dat past dus echt niet. Wat dat betreft altijd blij geweest dat hij overwegend Duitser was.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

Ik had heel graag een hond gehad met will to please en baasgerichtheid. Dat zit hier echt helemaal niet in.
Hij schaduwt je binnenshuis wel, maar dat is omdat hij aandacht van je wil, niet omdat hij aandacht voor jou heeft.
Buitenshuis is alles en iedereen interessanter dan wij, en dat is al zo vanaf dag 1, alle oefeningen ten spijte. Hij kan dus niet los lopen en netjes aan de lijn lopen zit er ook niet echt in. Als je 1-op-1 met hem wandelt is het te doen, maar samen met hem wandelen gaat niet zo lekker.

En die snor waar alles in blijft hangen ja, dat is ook een dingetje. :')

Edit: hij is wel echt heel lief, en we blijven het ook proberen, maar het is wel jammer dat je een hond in huis haalt met het idee dat hij mee kan bij de meeste dingen die je onderneemt en dat het dan zoveel energie kost met hem dat het eigenlijk leuker is zonder hem.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:24

dierenfan schreef:
Blijf dat apart vinden. Er zijn miljoenen doodles en giga veel met ingewikkelde vachten en dan nog verplicht laten helpen waar de vacht mogelijk enkel ellendiger wordt. Zo onwijs dom!
Ps een contract is leuk maar nooit rechtsgeldig. Je kan dus in principe (lees dit goed! In principe he) ja en amen zeggen en nee doen.
Blijf het echt niet begrijpen dit soort contracten.

Deze zijn volledig rechtsgeldig. Een hele lange irritante en oude fabel helaas…

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

Dat is idd wel een rottige conclusie :(:) vergt ook zeker moed om dat toe te geven aan jezelf. Hopelijk buigt dat als hij verder volwassen is meer bij in positieve zin. :j

Voor wie het interessant vindt heb ik een aantal maanden terug een informatief stuk (adhv onderzoeken) geschreven over castratie. Het is ook gewoon geen zwart-wit onderwerp. :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Jammer om te lezen Konstantine!

Maar is dat echt doodle gebonden of is het nu gewoon de puberteit/kindsheid?

Onze doodle is nu 8.5maand en zn oren zijn soms ook echt kapot.
Trekken aan de lijn is ook een ding hier, oefenen we op. Hij is ook snel afgeleid door de omgeving/prikkels etc.
Dacht dat dat meer een puberteit ding is dan een doodle ding.
Wij hebben hier goede en "slechte" dagen maar ik merk wel een (licht) stijgende lijn/verbetering.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Het is (hopelijk) deels puberteit, maar het zit ook wel in het karakter bij deze. Precies was hier gezegd werd: er zit zoveel in gekruist dat je gewoon niet echt weet wat je krijgt.
Op de hondenschool en bij andere rassen pups hier in de buurt valt me vaak wel op dat ze gezegend zijn met een betere aandachtsspan en betere oren :P
Die hebben vast ook hun mindere dagen of momenten die ik niet zie hoor, je ziet natuurlijk alleen je eigen hond de hele dag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:27

Iedereen op de hondenschool dacht dat mijn Shih Tzu ontzettend braaf en werklustig is.
Hij deed alles wat ik vroeg, danste nog net niet de riverdance op commando :+, liep los tussen de aangelijnde honden en was 98% vd tijd op mij gefocust, die andere 2% ook zo terug te roepen etc.
Zelfs de zogenaamde brave rassen deden het niet zo netjes als hij.
Totdat ik eens vergat de beloningssnackjes aan te vullen, toen gaf hij me een grote dikke middelvinger en deed spontaan niets meer. _O-
Het werd gelijk duidelijk dat hij alles deed omdat het hem lekkers opleverde, niet omdat hij zo graag met en voor me wilde werken ofzo.

Dus nee, ik zou niet teveel kijken naar hoe de rest het doet. :)
Jouw hond is aan het puberen gok ik, dus de hormonen razen door dat lijfje en jullie moeten wellicht nog wat uitpuzzelen wat voor jullie samen werkt qua aanpak, communicatie etc.