Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:38

Oei, dat ziet er niet fijn uit :(:)
Denk je dat de plekken op de eerste en tweede foto voor donderdag zijn ontstaan? Die zien er vrij nieuw uit met dat opgedroogde bloed. Als je hier nieuwe wondjes bij ziet komen zou ik ze zeker uit elkaar halen. Natuurlijk voor hun eigen rust, maar ook omdat je het risico loopt op ergere verwondingen en abcessen. Hebben ze geen wondjes bij de bek en neus? Daar mikken ze hier altijd op bij mislukte koppelingen :roll:

Nientsje

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 17:28

Och das wel sneu Sababber. Daar hoop je nooit op met een koppeling

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:33

Op de neus is wat onregelmatigheid voelbaar, maar niet zo intens. Hoe vers het precies is weet ik niet. Er waren in ieder geval geen nat bloed te vinden. Alles is wel dicht zeg maar. Nu zijn ze ook wel weer behoorlijk aan het mopperen. Het is echt dat de een alleen achter de ander aan gaat.. de afspraak met mijn werk is dat ik de “aanvaller” zou houden. Als ze hier tot rust komen blijven ze allebei. Als dat niet zo is gaat de gene die nu de dupe is terug. Dan moet ik een overweging maken, ik ben geen voorstander van hem alleen houden. Ik weet alleen niet of dit gedrag er nog uit gaat als ik hem aan iets anders wil koppelen, dan misschien maar castreren en een zeugje lenen van mijn werk om te kijken hoe dat gaat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:54

Als ze nu nog niet rustig zijn zou ik ze opsplitsen, als ze zo doorbijten komt dat eigenlijk nooit toch nog goed. De aanvaller castreren zou het best zijn, zulke dominante beren zijn meestal beter af tussen de dames :j De kans is vrij groot dat als je hem nu een baby beertje geeft, hij dit weer gaat doen als dat beertje opstandiger wordt.

Echt goed dat je er wat aan doet!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:29

Helaas blijft het onrustig tussen de heren.. morgen neem ik dus degene die de dupe is weer mee naar mijn werk. Hopelijk kan die uiteindelijk gekoppeld worden aan een ander. Voorlopig hou ik de Merino dan hier, heb contact gelegd met een opvang over of ik hem nog kan koppelen.. zij stelt een jonge beer voor.. ik heb aangegeven dat hij waarschijnlijk heeft gedekt, zij geeft aan dat dit geen probleem hoeft te zijn. Ik twijfel hier aan. Hij is echt niet zo gezellig.. het ideaalste zou zijn een gesteriliseerde vrouw opvangen. Maar die zijn natuurlijk niet te vinden. :$

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 11:46

Een gesteriliseerd zeugje is inderdaad ideaal, maar die zijn er bijna niet omdat dat een enorm zware operatie is. Ik heb 5 jaar in een opvang gewerkt, ik geloof dat ik in die tijd maar één keer een gesteriliseerd zeugje heb gezien.

De meningen van opvangen over beren lopen erg uiteen. Sommige opvangen castreren alle beren en zijn helemaal tegen beren samen houden, maar ik denk dat het grootste percentage eerst probeert om ze aan een baby beertje te koppelen. Waar ik werkte probeerden we dat ook, maar af en toe zijn beren zo dominant/fel dat castreren de enige optie is. Met de verwondingen die jouw beertje veroorzaakt heeft zou ik nu zelf voor castreren gaan, dan weet je vrijwel zeker dat je nooit meer koppel-problemen krijgt.

Het vervelende met beren is dat je vaak pas maanden later weet of het goed blijft gaan, waardoor je met twee volwassen single beren zit als het alsnog mis gaat. Helaas is dat bij mij ook gebeurt. Mijn dominante beer is nu 4 en helaas niet fit genoeg voor nog een operatie. Dat ging zelfs pas na 2 jaar mis, mogelijk wel omdat ze de dames konden ruiken of horen. Zijn ex-vriend heeft een vasectomie gehad. Achteraf gezien heb ik spijt dat ik twee jaar geleden de dominante niet heb laten helpen toen hij nog jong en fitter was. Uiteindelijk worden ze natuurlijk ook het vrolijkst van leven met dames.

Ik doe ze nooit meer weg, dus ik heb nu 2 intacte beren, 3 castraten en 6 dames :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Zijn er trouwens ook opvangen die koppelen als de man nog “vruchtbaar” is? Of zal ik daar toch echt 6 weken mee moeten wachten met Ko?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Nee dat denk ik niet. Ze zijn echt nog zo lang vruchtbaar, al neemt de kans natuurlijk steeds meer af. Je zou de eerste niet zijn die toch nog een nestje krijgt. Als je dat juist wilt, kun je natuurlijk wel kijken of een fokker toevallig een fokgeschikt zeugje in de goede leeftijd verkoopt.