Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Re: Het algemene “Puppy Erbij!” Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:10

Ahgos, van twee mini's naar samen groot!
Die tweede foto is ook echt fantastisch cb, ik hoop dat je die ingelijst hebt :D Ze staan er beide zo leuk op!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:32

Meneer is zelf ondersteboven van de uitslag en dat hij inmiddels weer lekker aan de rollijn mag lopen
Afbeelding

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:25

Hahah! Fijn zeg dat hij weer los mag lopen straks! Wat een enige foto's met je zoon en de hond. Matties!

Ik heb vanmiddag een chemische castratie gepland bij mijn reu. Hij is als het gebeurt 12 maanden oud. Ik hoop erg dat het zorgt voor meer rust in zijn lijf... Prettige bijkomstigheid gaat ook hopelijk zijn dat hij niet meer mijn hele huis onder de smegmadruppels spettert :roll:

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:32

Konstantine schreef:
Ahgos, van twee mini's naar samen groot!
Die tweede foto is ook echt fantastisch cb, ik hoop dat je die ingelijst hebt :D Ze staan er beide zo leuk op!

<3 Die komt op een foto tegel - we zijn een muur aan't maken welke vol komt te hangen met foto tegeltjes.

Muppett
Ah ja, zo'n last ervan inderdaad? Ook hypersex al geprobeerd toevallig?
Jaa zijn echt twee vriendjes samen zo haha.

Fijn voor 'm inderdaad dierenfan, weer wat meer vrijheden :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 23:37

Awww die foto's cursebreaker <3
Dat is voor mij ook echt een grote drijfveer om toch weer een hond te nemen. Ik vind het echtvwel weer een ding, maar mijn zoon (type mega gevoelig en heel veel onrust in zijn hoofd) zie ik bij de paarden zo immens landen en in rust komen. Hij verbind zo met dieren. Dat gun ik hem thuis ook weer.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:37

Cursebreaker: nee ik heb nog geen hypersex geprobeerd, zou je dat aanraden? Mijn reu wil echt elke hond die hij tegenkomt meteen bespringen, hij zit echt hoog in zijn hormonen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:04

Ja, er is zo van afstand ook niet altijd veel van te zeggen natuurlijk omdat wij nooit een compleet beeld zullen hebben, maar het gedrag buiten richting andere honden zou ook trainingstechnisch misschien nog wel opgelost kunnen worden (in combinatie met bv hypersex). Ik zou dus zeker overwegen om hypersex in te gaan zetten zsm en kijken of je verschil gaat merken en of er dan genoeg 'mentale ruimte' is dat hij ook openstaat voor training en zo gecombineerd aan de slag te gaan daarmee.

Afstand vergroten tussen honden, andere kant oplopen even, proberen af te leiden met lekkers (strooien op de grond bv) en de aandacht bij jou terug te krijgen. Daar kun je dan huis ook goed mee blijven oefenen met focus/aandacht bij jou krijgen en goed belonen, daar verder werken aan de basis en dan buiten de deur proberen te implementeren in situaties waarin hij nog niet hoog in de emotie zit en wat meer afstand heeft en dat je succes hebt met het leren negeren van andere honden, dat ondanks dat hij hoog in emotie zit of zelfs last heeft van hormonen, hij het toch kan leren negeren. En dat uitbouwen. Zijn allemaal kleine dingen welke dan buiten weer inzetbaar zijn en misschien verschil kunnen maken (naast bv inzet van hypersex). Maar dat is ook voor mij maar makkelijk gezegd van buitenaf en ik zie natuurlijk niet wat er echt speelt zo de hele dag natuurlijk en in situaties met andere honden.

Het kan ipv hormonen ook deels een beetje leeftijd zijn, training/gedrag dat ze zo zijn naar andere honden buiten natuurlijk. Maar ik zou dan zeker de hypersex wel gaan inzetten eerst nu. Wie weet is chemische catratie helemaal niet nodig- dierenartsen doen dat vaak al zo inplannen terwijl ze niet eerst een eigenaar laten kijken wat er met bv ondersteuning zoals hypersex en training/begeleiding nog gedaan kan worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-02-26 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:06

secricible schreef:
Dat is voor mij ook echt een grote drijfveer om toch weer een hond te nemen. Ik vind het echtvwel weer een ding, maar mijn zoon (type mega gevoelig en heel veel onrust in zijn hoofd) zie ik bij de paarden zo immens landen en in rust komen. Hij verbind zo met dieren. Dat gun ik hem thuis ook weer.

Oh met paarden vind ik dat ook heel bijzonder altijd zo, die band wat ze kunnen hebben onderling he. Heel fijn voor je zoon <3 Maar kan me goed voorstellen dat je dan ook echt een hond mist. Zijn er dus al iets van plannen wel of? En zo ja, dan ook al eventueel iets op het oog waarvan je denkt dat het zou passen bij jullie? <3

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:55

cursebreaker schreef:
secricible schreef:

Oh met paarden vind ik dat ook heel bijzonder altijd zo, die band wat ze kunnen hebben onderling he. Heel fijn voor je zoon <3 Maar kan me goed voorstellen dat je dan ook echt een hond mist. Zijn er dus al iets van plannen wel of? En zo ja, dan ook al eventueel iets op het oog waarvan je denkt dat het zou passen bij jullie? <3

Ja, we staan nu bij 2 fokkers op de lijst. Bij eentje gaat de teef ieder moment bevallen, andere wat later in het jaar. Het wordt een klein maatje teckel. Dus ik hoop vooral met de eerste dat er iets bij zit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 15:59

Muppett schreef:
Hahah! Fijn zeg dat hij weer los mag lopen straks! Wat een enige foto's met je zoon en de hond. Matties!

Ik heb vanmiddag een chemische castratie gepland bij mijn reu. Hij is als het gebeurt 12 maanden oud. Ik hoop erg dat het zorgt voor meer rust in zijn lijf... Prettige bijkomstigheid gaat ook hopelijk zijn dat hij niet meer mijn hele huis onder de smegmadruppels spettert :roll:

Ach die druppels al bijna 8 jaar van mijn terrier bij tijden dus nog 1 kan er wel bij :D
Mijn vorige herder chemisch laten castreren en nooit nooit nooit meer. Dan nog liever vroeg castratie hier. Met vroeg castratie enkel positieve ervaringen maar 1x chemische castratie gedaan en mijn hond was inwendig totaal verkleefd. Absoluut gekomen door de chemische castratie en waarschijnlijk in combinatie met z'n bal in buik. Levenslang mocht ik er s nachts uit voor hem omdat 6 a 7 uur niet plassen absoluut de max was dankzij amper rekbare blaas.

Gabber hebben ze liefst nog 1x onder narcose binnen 6 maanden voor zijn gebit en foto's. Mocht ik dat laten doen (mag op eigen kennis en kunde vertrouwen qua noodzaak) dan laat ik mogelijk direct castreren. Fokken mag toch niet ivm zijn gezondheid. Echter het is banketstaaf rozenwater tot nu toe dus ze mogen als hij zo blijft ook gerust blijven hangen.

Mijn terrier heeft hart afwijking. Als hij ooit onder narcose moet gaan de ballen en wolfsklauw eraf maar ga geen risico nemen hem hiervoor enkel onder narcose te brengen.

Naast hypersex is eens tijdje puur nervo geven ook aan te raden qua gedrag

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:45

Het is vooral goed kijken of gedrag echt hormoongedreven is of mogelijk ergens anders vandaan komt. Tijdens de puberteit gebeurt er veel in het lijf en het koppie, deels inderdaad doordat er veel processen plankgas gaan in het lichaam wat het koppie niet kan bijbenen. Veel honden in de puberteit moeten eerder een stapje terug doen, waar we als mensen juist geneigd zijn om meer te doen (want hij is ouder, moet zijn energie kwijt, enz.)
Geslachtshormonen hebben een hele belangrijke functie in de lichamelijke ontwikkeling, zoals spierontwikkeling maar ook bindweefsel, pezen enz. worden sterker onder invloed van geslachtshormonen. Wat weer enorm belangrijk is voor die laatste groeifase.

Waar ondersteuning A voor de ene hond goed werkt kan voor de andere hond ondersteuning B weer veel fijner zijn. Dat kan even zoeken zijn. Er zijn ook alternatieven voor Hypersex, die het proberen waard zijn als die niets doet.

Uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen wat het beste past natuurlijk :j maar castratie is zeker niet altijd de oplossing en kan ook zelfs bij reuen voor meer problemen geven, zowel lichamelijk als gedragsmatig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 16:53

Heb natuurlijk al behoorlijk wat honden gehad dankzij herplaatsers en 6 a 7 honden tegelijk. Echter nog nooit nadelen van castratie bij eigen honden gehad. Wel enorm veel voordelen. De tijd echter dat ik klakkeloos laat castreren is wel voorbij. Mocht ik echter verwachten dat het voor betreffende hond beter is en ik zijn leven zonder ballen leuker kan maken dan gaan ze er gewoon af. Maar vroeg castratie zou ik niet vlot meer doen ondanks dat beiden er nooit nadelen van gehad hebben qua gezondheid en gedrag. Beiden een gezond en sociaal leven gehad

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 17:53

Muppett schreef:
Cursebreaker: nee ik heb nog geen hypersex geprobeerd, zou je dat aanraden? Mijn reu wil echt elke hond die hij tegenkomt meteen bespringen, hij zit echt hoog in zijn hormonen.

Bespringen/rijgedrag is lang niet altijd hormonaal. Integendeel.
Wel kan t zijn dat hij mentaal in de knoop of snel mentaal de weg kwijt is door het hormonaal ontwikkelen. Hypersex kan daar zeker rust in brengen.
Die druppels zijn vaak een weerstandsdingetje die met goede voeding en evt een vitamine c supplement te verhelpen zijn. Als t echt erg is evt een kuurtje AB

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:30

dierenfan schreef:
Heb natuurlijk al behoorlijk wat honden gehad dankzij herplaatsers en 6 a 7 honden tegelijk. Echter nog nooit nadelen van castratie bij eigen honden gehad. Wel enorm veel voordelen. De tijd echter dat ik klakkeloos laat castreren is wel voorbij. Mocht ik echter verwachten dat het voor betreffende hond beter is en ik zijn leven zonder ballen leuker kan maken dan gaan ze er gewoon af. Maar vroeg castratie zou ik niet vlot meer doen ondanks dat beiden er nooit nadelen van gehad hebben qua gezondheid en gedrag. Beiden een gezond en sociaal leven gehad

Alleen maar fijn toch, dat je er geen negatieve ervaringen mee hebt :)
Gelukkig gaat het ook vaak goed (ook al worden veel klachten op langere termijn niet (meer) in verband gebracht met castratie, ook al is dat verband er mogelijk wel) maar wetenschappelijk onderzoek toont steeds meer de risico's. Dus ik benoem het puur ter informatie, wat iemand daar uit meeneemt is verder niet aan mij. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:39

Ik zit met een raadsel dus even off topic ((sorry)). Mijn intacte terrier reu bijna 8 jaar heeft al z'n hele leven spiertrillingen zonder ooit oorzaak te hebben gevonden. Supplementen maken amper verschil maar voeding wel. Op vers vlees amper een probleem zijn we in laatste half jaar achter gekomen maar blijvend vers voeren is geen optie. Farmfood verergert het probleem enorm maar dat is wat hij ontzettend graag eet. Farmina lost het probleem weer op maar dat eet hij onvoldoende. S ochtends Farmfood en s middags Farmina en probleem opgelost. Echter Farmina is voor Gabber en dus expres zeer laag in calcium en fosfor. Ik zou juist meer spiertrillingen verwachten met Farmina dan met Farmfood (zalmolie variant). Enigste supplement wat ik erin krijgen is flexadin en allerlei joint snoepjes. Hij weegt 18 kg en krijgt er 1 die is voor honden tot 30 kg dus ruim voldoende.
Medisch in orde op lichte hartafwijking na dus

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:12

Hmm ik zou het hypothetisch bij deze omschrijving als eerste zoeken in sterke glucosepieken en -dalen. Vers vlees geeft heel stabiel glucose (wordt aangemaakt vanuit vetten en eiwitten, daar zijn honden heel efficiënt in). Waar koolhydraten in brok meer snelle piek geven. Farmina gebruikt in de meeste varianten meer functionele koolhydraten die langzamer omgezet worden, zoals zoete aardappel of pompoen. Farmfood bestaat grotendeels uit ontsloten granen, welke een hele snelle en steile glucosepiek geven. Hoe steiler de piek, hoe heftiger de crash. Vergelijkbaar met als wij suikers eten, de suikercrash.
Als een klant met deze klachten en omschrijving komt, zou ik het als eerste daarin zoeken. Bloedonderzoek kan ook en zou ik ook adviseren, maar bloedsuiker kan verschillen per moment van de dag, type voeding, nuchter geprikt of niet, enz. Dus die waarde op zich is niet per definitie heel diagnostisch. Het kan de dierenarts wel helpen bij de beeldvorming.
Een andere ingang zou zijn magnesium te controleren met bloedonderzoek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:29

Ik heb een periode magnesium citraat gevoerd met veel pijn en moeite en dat gaf wel diaree maar verder geen verandering. Verder giga bedankt Leo ik kan jou gang volledig volgen en voor mij heel verklaarbaar en begrijpelijk. Jammer voor Kymo (de hond) dan zal hij toch op de brok moeten overgaan die hij minder graag eet. Maar zal voor hem medium brok gaan bestellen van farmina zodat formaat brokjes beter passend is in elk geval.
Overigens nu idd farmina op pompoen basis momenteel

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:49

Ik begrijp het probleem niet. Wanneer je ‘s ochtends Farmfood geeft en ‘s avonds Farmina is het probleem opgelost zeg je?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:18

Lukasje schreef:
Ik begrijp het probleem niet. Wanneer je ‘s ochtends Farmfood geeft en ‘s avonds Farmina is het probleem opgelost zeg je?

Klopt maar als je zelf niet kan plaatsen waarom er dan geen probleem is dan is het dus niet volledig opgelost. Nu heb ik absoluut sterk het idee dat ik nu dus ook weet wat die spiertrillingen veroorzaakt dus als dit goed blijft gaan dan gaat farmfood nooit meer in huis komen. Ik ga hem niet iets blijven voeren wat dus kennelijk inwendig problemen bij hem veroorzaakt. Hoe lekker hij dat ook vind. Farmina heeft onwijs veel keuze op zich en ik heb nu de grote maat brokken dus verwacht dat ik met ander brok formaat al heel eind kom richting wel Farmina willen eten s ochtends. Desnoods s ochtends toch vers en s avonds brok want uiteindelijk wil ik mijn honden zo lang en gezond mogelijk bij mij houden. Dus wat moet dat moet en dan maar aanpassen.

Echter ik kwam er niet aan uut en meerdere dierenartsen ook niet. Niet gek natuurlijk gezien het waarschijnlijk meer voeding issue is. Omdat ik nog nooit standvastig 1 brok gevoerd heb kon ik niet bedenken waar het in kon zitten. Echter ik voer ontzettend veel verschillende merken maar wel allemaal normaal gesproken standaard brok dus farmfood, cavom, eukanuba, royal canin, belcando, fokker, acana (wat deden ze het daar slecht op!!) Enz. Eigenlijk alles dus op graan basis.
Door alle medische issues van overleden herder en huidige pup/puber zeker 6 maanden vers gevoerd en sat verschil gaan bemerken. Maar ook gestart met supplement dus kon ook invloed hebben tot ik nu farmfood ging voeren omdat hij dat erg goed eet en de spiertrillingen gigantisch toe namen. Letterlijk zo erg dat de bank mee trilde de hele avond. Ik geef 2 dagen s avonds Farmina en totaal relaxt hondje. Geen enkele trilling gehad. Ga dan als niet deskundige maar eens uitvogelen waardoor dit mogelijk is zoals het is. Google kon zelfs niets in de juiste richting geven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:32

Ja zodra je echt dieper gaat kijken naar wat er in veel brok zit, zeker bepaalde merken... en dan weet hoeveel goede voedingsstoffen die er dan wel nog in gaan, na het productie proces nog maar beperkt eruit komen en het beperkte positieve effect wat het dan nog maar heeft...dan is de impact van wat zo'n voeding wat grotendeels al uit een niet goede samenstelling bestaat kan doen op een lichaam echt heel groot - in de negatieve zin. En vaak ondervind je daar de klinische klachten pas later van. Ze kunnen best prima een tijd goed ogen op zo'n brok, maar vanbinnen kan er toch al veel gebeuren wat later voor problemen gaat zorgen.

Toevallig heb ik Farmfood ook recent bekeken en hij staat bij mij absoluut op de zwarte lijst. Jammer genoeg is het een van de vele fabrikanten met veel geld, bekendheid en zitten ze veelal 'erbij' bij grote events, in het fokkerswereldje, en ga zo maar door. Best zorgelijk eigenlijk :=

Ik denk dat je met de switch naar Farmina altijd beter zit al tov Farmfood. Afwisselen is overigens ook zeker niet slecht per definitie en meestal juist aan te raden, maar het ligt er inderdaad aan waar je dan mee afwisselt. Farmina zelf heeft bv ook prima keus qua variaties dus je zou ook binnen dat merk dan kunnen afwisselen bv.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:27

kiwiwitje schreef:
Muppett schreef:

Wel kan t zijn dat hij mentaal in de knoop of snel mentaal de weg kwijt is door het hormonaal ontwikkelen. Hypersex kan daar zeker rust in brengen.
Die druppels zijn vaak een weerstandsdingetje die met goede voeding en evt een vitamine c supplement te verhelpen zijn. Als t echt erg is evt een kuurtje AB

Ik las mee over Hypersex (met in mn achterhoofd misschien is het wat voor onze DJ) en ging dit daarna even googlen maar het bevat 35% alcohol ?!
Dat vindt ik best heftig, hoe zien jullie dit?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:36

Karin_deB schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik las mee over Hypersex (met in mn achterhoofd misschien is het wat voor onze DJ) en ging dit daarna even googlen maar het bevat 35% alcohol ?!

Daarom worden ze ook zo lekker rustig :D

Destijds ook geprobeerd met mijn kelpie reu, maar hielp niks. Nu heb ik mijn hele leven al reuen gehad, maar hij was echt extreem qua gedrag.

Heb nog nooit een reu laten castreren. Maar bij Max ben ik blij dat ik het gedaan heb. Mega reactief, continu onrustig, piepen, slecht tot niet eten. En had totaal geen rust en kreeg ook niks noppes aan focus op mij.

Eerst chemische castratie geprobeerd, en binnen een week zag je al verandering.

Toen het begon uit te werken en hij terugviel in zijn oude gedrag. Heb ik hem meteen definitief laten helpen.

Alleen blijkbaar denken veel mensen nu dat ik mijn 'jongste' reu(inmiddels alweer 2.5 :oo ), ook laat helpen. Terwijl hij nooit ergens last van heeft gehad, loopt vanaf 10 maand los. Altijd goed geluisterd.

Bij sommige geurtjes klapperbekt hij een beetje, maar verder merk je er niks aan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 00:05

dierenfan schreef:
Lukasje schreef:

Klopt maar als je zelf niet kan plaatsen waarom er dan geen probleem is dan is het dus niet volledig opgelost. Nu heb ik absoluut sterk het idee dat ik nu dus ook weet wat die spiertrillingen veroorzaakt dus als dit goed blijft gaan dan gaat farmfood nooit meer in huis komen. Ik ga hem niet iets blijven voeren wat dus kennelijk inwendig problemen bij hem veroorzaakt. Hoe lekker hij dat ook vind. Farmina heeft onwijs veel keuze op zich en ik heb nu de grote maat brokken dus verwacht dat ik met ander brok formaat al heel eind kom richting wel Farmina willen eten s ochtends. Desnoods s ochtends toch vers en s avonds brok want uiteindelijk wil ik mijn honden zo lang en gezond mogelijk bij mij houden. Dus wat moet dat moet en dan maar aanpassen.

Echter ik kwam er niet aan uut en meerdere dierenartsen ook niet. Niet gek natuurlijk gezien het waarschijnlijk meer voeding issue is. Omdat ik nog nooit standvastig 1 brok gevoerd heb kon ik niet bedenken waar het in kon zitten. Echter ik voer ontzettend veel verschillende merken maar wel allemaal normaal gesproken standaard brok dus farmfood, cavom, eukanuba, royal canin, belcando, fokker, acana (wat deden ze het daar slecht op!!) Enz. Eigenlijk alles dus op graan basis.
Door alle medische issues van overleden herder en huidige pup/puber zeker 6 maanden vers gevoerd en sat verschil gaan bemerken. Maar ook gestart met supplement dus kon ook invloed hebben tot ik nu farmfood ging voeren omdat hij dat erg goed eet en de spiertrillingen gigantisch toe namen. Letterlijk zo erg dat de bank mee trilde de hele avond. Ik geef 2 dagen s avonds Farmina en totaal relaxt hondje. Geen enkele trilling gehad. Ga dan als niet deskundige maar eens uitvogelen waardoor dit mogelijk is zoals het is. Google kon zelfs niets in de juiste richting geven.

Oke, ik begreep aanvankelijk je vraag niet! Nu wel :D
Maar goed dat je een idee van de oorzaak van het trillen hebt gevonden!

Ik geef zelf al jaren Farmina, zeg niet dat dat het beste is, maar het is zeker geen verkeerde keuze. Ze hebben een uitgebreid gamma en zijn transparent.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 04:52

Karin_deB schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat is zeer gebruikelijk ivm houdbaarheid,remmen van bacteriegroei en opname. Echter gaat het om druppels gebruik. Dus je hond krijgt er niet veel van binnen en is dit imo veiliger/gezonder dan wat er aan medicatie onnodig makkelijk in een hond gestopt word.
Mocht je dit toch geen optie vinden kun je kijken naar monnikspeper in poedervorm. Maar dit is sterk van smaak en hogere hoeveelheid om te voeren
Gecombineerd met een tablet/poedervorm kalmering

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 07:47

Alcohol is de basis van een tinctuur om de werkzame stoffen uit de kruiden te trekken. Daarnaast maakt het inderdaad dat het houdbaar is in het flesje. Het gaat inderdaad om druppels dus minieme hoeveelheden, die kunnen geen kwaad. Maar ik adviseer bij gevoelige honden of mensen die dat prettiger vinden om water te verwarmen tot 80 graden / koken en even af te laten koelen. In een klein bakje, daar de druppels in druppelen zodat de alcohol verdampt en dat dan in een spuitje optrekken en geven (of over het voer geven). Of even een aansteker onder een lepeltje met de druppels houden.

@dierenfan hopelijk heb je hiermee de oorzaak gevonden en lukt het om het op te lossen zo!

Farmina is een heel fijn merk. :j